Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

Status
Stängd för vidare inlägg.

tigerfisken

Trådstartare
Hej hej, ska snart få mitt andra barn och funderar på hur tidigt man "kan" lägga det i ett eget rum. Självklart kan man ju lägga bebisar i eget rum direkt men det känns lite jobbigt första månaderna iaf, både för att det känns lite oroligt att ha sin lilla bebis så långt bort iafall man inte hör den (det gör jag och det vet jag) och så får man springa så mycket när man ska amma. Första dottern hade sin spjälsäng i vårt sovrum i ett par år och sen har hon sovit både i egen säng och hos oss, mest hos oss dock. Nu är hon fyra så jag kämpar för att hon ska sova i sin säng vilket går hyfsat. Men jag tänkte att med den här ska jag börja med egen säng i syrrans rum när den blivit lite större. Vi har nämligen mindre sovrum nu så spjälsängen får inte plats, tänkte ha en vagga brevid sängen till en början och sen spjälsäng i syrrans gigantiska rum.
Så hur tidigt tycker ni det känns ok att flytta in bebis till sin syster?

Jennie
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

Vi flyttade Sara redan när hon var två månader. Hon sov ju redan från första veckan i egen säng och när hon var två månader hade hon börjat sova så bra att hon bara vaknade en gång (eller ingen!) per natt. Och då flyttade vi henne. Och det gick helt suveränt. Visst är det jobbigt att masa sig upp ibland men å andra sidan går man ju ändå oftast upp på toa en gång om natten. Dessutom sitter jag numera och ammar i en fåtölj i allrummet som är mittemellan vårt och hennes rum och det är betydligt bekvämare än att sitta i sängen! :)

Hon hörs hur bra som helst. De gånger jag känner mig tvungen att sova med öronproppar (eller med stängd dörr, vilket jag gör när vi har besök) har jag den elektroniska barnvakten på och då hörs hon också bra.

På mornarna (sex-sjutiden) brukar hon få komma in till oss.
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

Jag hade bestämt att Wilma fick flytta till eget rum när hon fyllde ett år, fast det var mer för min egen del, annars hade jag gladeligen haft henne hos oss tills hon blir tonåring ;)

Delar bebben rum med ett syskon så tror jag att det går bra att flytta rätt tidigt, storasyster lär ju komma och säga till om inte ni vaknar ;)
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

Då blir det nog rätt bra att ställa in barnsängen i det så kallade barnrummet med en gång och så ha bebis hos mig ett tag i början tills det funkar med nattsömn och amning. Den här tänkte jag vänja vid napp oxå, Tinja ville aldrig ha nån så jag fick ganska ofta agera snutte flera gånger per natt när hon låg hos mig, mysigt men resultatet blev en ganska dålig sömn och väldigt ont i ryggen när jag var tvungen att ligga så hon kunde snutta hela tiden.
Fördelen med att inte ha napp är ju att slippa vänja av med den men nackdelen är att själv vara det...
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

jag tror inte man själv kan välja om barnet vill ha napp eller inte... vi försökte med sonen när han var liten, men då ville han inte ha, (däremot så letade han fram en urgammal napp när jag slutade amma så han hade napp mellan 2,5 och 4 års ålder ungefär), dottern tog napp efter massor med försök under tiden hon hade kolik men bara dagtid i bärsjälen och i bilen om man höll fast den, sen slutade hon när hon var 3-4 månader...
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

Efter dag 5 hemma från BB flyttade vår bebis in i sitt eget rum (som är intill vårt sovrum)
Efter 6v så sover hon alltid hela nätter (hon är 4mån). Vi har väl tur eller är det för att hon går på BM ersättning, de blir tydligen mättare på det längre stund än BM.

Ju tidigare de får eget rum desto enklare måste ju "avvänjningen" bli.
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

emma74 skrev:
jag tror inte man själv kan välja om barnet vill ha napp eller inte... vi försökte med sonen när han var liten, men då ville han inte ha, (däremot så letade han fram en urgammal napp när jag slutade amma så han hade napp mellan 2,5 och 4 års ålder ungefär), dottern tog napp efter massor med försök under tiden hon hade kolik men bara dagtid i bärsjälen och i bilen om man höll fast den, sen slutade hon när hon var 3-4 månader...

Nej det är klart att det inte går att tvinga dom , men jag försökte nästan inte alls med Tinja för jag egentligen inte ville att hon skulle ha nån. Men det var likadant med henne, hon tar GÄRNA napp nu om hon hittar nån... Den här tänker jag försöka med lite mer envist, går det så gör det.
 
Sv: Hur tidigt har ni lagt era bebisar i eget rum?

Olius skrev:
Efter dag 5 hemma från BB flyttade vår bebis in i sitt eget rum (som är intill vårt sovrum)
Efter 6v så sover hon alltid hela nätter (hon är 4mån). Vi har väl tur eller är det för att hon går på BM ersättning, de blir tydligen mättare på det längre stund än BM.

Ju tidigare de får eget rum desto enklare måste ju "avvänjningen" bli.

Det är nog så! Dom måste ju bli störda av att en annan rör sig oxå och vakna, ligger det då ett mjölkfyllt bröst i synen så är det väl ganska lätt att bli sugen kan man tänka ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 434
Senast: orkide
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp