hur tidigt brukar "kulorna" ramla ner på unghingstar?

Gullan86

Trådstartare
haha känns som en hemskt dum fråga men ja..
vid vilken ålder brukar de komma ner och när vet man om de blir klapphingstar m.m.

skulle vara kul att höra med er vid vilken ålder era unghingstar blivit "klara" så att säga, för kastrering/kunna bli godkända hingstar.
för det går väl inte om inte båda kulorna är nere.

som sagt känns som en knäpp fråga men intressanta svar hoppas jag dyker upp.:angel:

Sv: hur tidigt brukar "kulorna" ramla ner på unghingstar?

Jag har förstått det som att det kan vara väldigt olika.
Vissa kan nog få ner dem i 1-1,5 årsåldern, medan andra nog kan dröja ändra till treårsåldern.

Har själv just köpt en 1,5-åring med bara en kula nere, han vart då billigare då man inte vet om den kommer ner eller inte. Så jag gissar att de i de flesta fall är nere i den åldern.

oj okej men kan de komma ner tidigare än 1år?

vid vilken ålder bör man fundera på om de alls kommer komma ner?(alltså hur gamla är de när man kan konstratera att inte båda/ingen är nere och aldrig kommer komma ner)
måste man operera bort dem då?

Min lillkilles kulor har kommit ner (han är född i Maj förra året). Jag vet inte riktigt när de damp ner men kollade igår och då var de där! Men så har jag en som blir två i sommar som bara har en kula nere så det kanske blir att åka in till klinik för kastrering med den, orkar inte vänta hur länge som helst.

ojdå men vad sent allas ramlat ner, jag undrade eftersom min lillkille vid 4 månaders ålder redan har/hade båda nere??? är det ovanligt?

Ja det tillhör ovanligheterna, det innebär att du ska akta dig för att ha hästen tillsammans med andra ston. Det har hänt att småhingstar betäckt sin egen mamma, fast inte det heller så ofta.

oh hihi men de känns ändå väldigt skönt ifall han skall visas och så att han garanterat fått ner dem nu iaf så man slipper gå och oroa sig.

men bara för att de trillat ner så är de ju lixom inte mer fertila;) de kan ju vara precis lika fertila som klapphingstar väl?

de börjar väl alltid betäcka sin mamma om man låter dem gå för länge.

De kan vara fertila innan de trillat ner ja, men de är garanterat fertila om de har kommit ner kulor. Oftast släpper inte morsan till sin telning, men det händer så kan inte uteslutas. Har kulorna trillat ner före 6 månader, innebär det således att fölet är fertil. Det har hänt förr att små hingstar betäckt och lyckats få stoet dräktigt. Det här kan ge dig problem om det vill sig illa.

nej de tror jag inte hans uppfödare har stor koll på dem och han är inte det minsta hingstig.
det är ju så att de måste ju vilja oxå de kan ju vara fertila utan att veta om det/fatta.
men hon håller koll så jag är lung.

Är du inte involverad i det, så är det ju inga problem för dig. Då är det bara omgivninge i närheten som kan ha synpunkter, som får lösas på plats för uppfödaren. Jag tolkade det dock som att du hade fölet hemma, vilket kan ge dig problem om den börjar betäcka. Sen betäcker i regel så små hästar inte pga hingstighet, utan mer för att prova sas.

okej på så vis, nej har han inte hemma och även om ja haft de så har vi bara valacker i hagen.

men de har ston och han är nu 5 månader och har inte börjat visa någon hingstghet/hoppande.
men vi får se hur de blir...förhoppningsvis kommer han inte på de förrän han flyttar vid 9 månader ålder.
de kommer troligen avskiljas tidigare.

vid vilken ålder kommer han skiljas från sin mamma ?

Min korsningshingst som jag köpte vid knappa 1 års ålder hade nere sina sen ett tag tillbaka, hans halvbror hade det inte och har inte det än heller (2 år idag)

vid vilken ålder kommer han skiljas från sin mamma ?

ja, alltså som jag skrev ovan så troligen runt 9månaders ålder.
vet inte men det är väl ganska normalt eller?
förhoppningsvis kan han gå så länge men vi får se annars får han väl gå till "vi är avvanda" hagen för där finns de gott om föl med tanke på att min e född några månader senare så han kommer bli kvar tills sist i flocken med stona endå.

men ja kan nog inte flytta han från stället tidigare lixom vill gärna släppa han på bete samtidigt som alla de andra hästarna släpps där han ska stå.

Jo, det är rätt normalt, eller borde iaf vara normalt då fler och fler skiljer fölen från mammorna tidigare och tidigare numera.

jo och det vill jag verkligen inte göra om det inte är absolut nödvändigt.

fölet ja skulle köpt innan Glampis han skulle ju skiljas av vid 6månaders ålder:( alldeles hemskt för tidigt.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: valegro
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 553
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar