Hur tävla hunter om man inte har en Quarter?!?

S

Sasse_

Som jag förstått det, så är Hunter tävlingar ganska sällsynta och oftast förekommande på ras shower!? (Rätt ny inom western, så har inte full koll) ;)

Men om man nu inte har en Quarter eller renrasig häst och ändå är intresserad av western och vill dessutom prova hunter klasser (då hästen troligtvis skulle passa utmärkt där) :banana:

Hur gör man då?

Måste man gå med i NSBA? Och hur funkar det, ska man ändå vara medlem i en wras klubb?

Arrangerar NSBA hunter klasser? Och på vilken nivå är de i så fall? (Man vill ju rida lite lägre klasser till att börja med).

Har inte wras några hunter klasser alls, på sina tävlingar?

Tävlingstermin för 2008 med hunter klasser? Och vad krävs för att få starta i dessa? Har som sagt ingen Quarter... ;)

Tacksam för svar på så många frågor ni orkar med!!! :bow::)

Sv: Hur tävla hunter om man inte har en Quarter?!?

Har kollat NSBAs hemsida nu och blir ännu mer förvirrad :confused: De tävlingar som stod med i deras tävlingskalender var ju arrangerade av SQHA och Norska motsvarigheten... Men sånna tävlingar kan jag väl inte starta utan Quarter... återigen???

De sammarbetar. I och med att NSBA är en sån liten klubb i sverige tar de hjälp av SQHA och får ha med sina klasser på deras tävlingar. SQHA har ju även ordnat allbreeds klasser på sina tävlingar.

Alla NSBA klasser är öppna för alla raser, även om de hålls på en AQHA/APHA show. Du kan alltså alltid tävla NSBA med vilken häst ud vill, bara du är medlem i NSBA. :)

Oki... Lite svar på endel frågetecken! Tack så jättemycket!

En fråga till... Om man blir medlem i NSBA får man rida wras tävlingar på deras medlemskap, är de wras anslutna? Eller måste man vara medlem i en wras klubb också?

De har inget med WRAS att göra så du måste ha medlemskap en en annan klubb som är WRAS ansluten om du vill tävla på WRAS tävlingar oxå.

Hahaha... rätt sjukt egentligen... Att man ska behöva OLIKA medlemskap bara för att tävlingarna ordnas av olika "förbund/föreningar"!?!

Men tack så jättemycket för svaren!

Då lär jag alltså betala medlemskap i både NSBA (om jag vill starta deras tävlingar) och i wras klubb + om jag ev. skulle vilja fortsätta tävla distans som jag gjort tidigare lär jag betala medlemskap i en tredje klubb som är ansluten till ridsportsförbundet... och någonstans i deras tävlingsreglemente stod det i alla fall förut att man endast fick tävla för en enda klubb per tävlingsår... *jeezees*
(kanske borde testa monté eller travsport också, tävla i flest medlemskap för att ens få tävla?) :rofl:

Vilket förenat hästsverige vi har!!!??!!!! :banana:

Många medlemskap blir det (i så fall) :bow:

Hahaha... rätt sjukt egentligen... Att man ska behöva OLIKA medlemskap bara för att tävlingarna ordnas av olika "förbund/föreningar"!?!

Men tack så jättemycket för svaren!

Då lär jag alltså betala medlemskap i både NSBA (om jag vill starta deras tävlingar) och i wras klubb + om jag ev. skulle vilja fortsätta tävla distans som jag gjort tidigare lär jag betala medlemskap i en tredje klubb som är ansluten till ridsportsförbundet... och någonstans i deras tävlingsreglemente stod det i alla fall förut att man endast fick tävla för en enda klubb per tävlingsår... *jeezees*
(kanske borde testa monté eller travsport också, tävla i flest medlemskap för att ens få tävla?) :rofl:

Vilket förenat hästsverige vi har!!!??!!!! :banana:

Många medlemskap blir det (i så fall) :bow:

Det är lätt att tänka så till att börja med... Men om man tänker efter lite, så förstår man att enda alternativet är att det bara fanns en enda hästförening i Sverige som samlade alla, westernfolk, travfolk, distansfolk osv osv... Jag tror att en sån jättelik förening skulle få oerhört svårt att verkligen tillgodose alla olika kategorier och deras önskemål och behov. Tänk bara vilken organisation som skulle behövas för att denna enda förening skulle klara att ordna landets ALLA tävlingar!

Så alla dessa intresseföreningar behövs. Alla dessa föreningar behöver också medlemmar, av många olika orsaker. Inga medlemmar = inga människor som kan jobba i föreningen = ingen styrelse Alla föreningar har också en del kostnader i form av hemsidor, webbhotell, post, osv osv...

Så vill man vara med i olika föreningar som har människor som lägger ner massor av sin fritid på att jobba ideellt för att ge oss medlemmar ex.vis. tränings- och tävlingstillfällen, ja då får man helt enkelt betala medlemsavgift...

Principen är densamma i hela samhället. Har man årskort på Gröna Lund och sen tillbringar en semestervecka i Göteborg, så kan man ju inte kräva att få komma in gratis på Liseberg pga att man har årskort på Gröna Lund... Eller hur?

Men jag förstår hur du känner. Det blir kostsamt...

Jag tycker faktiskt att det är ett konstigt resonemang...

Att det finns flera olika förbund gör ju snarare att varje gren har mer resurser... och om du har en quarter eller paint så har du egentligen allt inom samma förbund, förutom fälttävlan, vanlig körning och dressyr här i sverige... Har du annan ras kan du vara med i ridsportföreningen och Wras för att få dina behov tillgodosedda.

Vill bara säga att hunterklasserna på NSBA är definitivt inga nybörjarklasser! Det tävlas om pengar och det brukar bara vara de bästa ryttarna med då de kräver en ganska svår nivå av hunter under saddle. NSBA har ej Hunt seat Equitation eller Hunter Hack eller Show Jumping. Då får man skaffa sig paint eller Quater eller ligga på så det blir all-breeds klasser av dessa. dock är det svårt då man bedömmer gångarten hos hästarna och olika raser har olika gångartsmönster (nu talar vi hög nivå)....

Vill bara säga att hunterklasserna på NSBA är definitivt inga nybörjarklasser! Det tävlas om pengar och det brukar bara vara de bästa ryttarna med då de kräver en ganska svår nivå av hunter under saddle. NSBA har ej Hunt seat Equitation eller Hunter Hack eller Show Jumping. Då får man skaffa sig paint eller Quater eller ligga på så det blir all-breeds klasser av dessa. dock är det svårt då man bedömmer gångarten hos hästarna och olika raser har olika gångartsmönster (nu talar vi hög nivå)....

NSBA har alltså inte Hunter Hack? Om jag förstod rätt? Och om det bara är startande på ganska hög nivå, hur gör man då om man vill prova att vara med för första gången? Någonstans lär man ju få möjlighet att börja, eller?

Jag skulle vilja starta Hunter under saddle och Hunter Hack med min icke quarter... Hur gör jag i så fall? :confused:

svårt fall, gör så att du åker och tittar på en NSBA hunter och ser därefter om du tycker att din häst passar in där... Annars finns det faktiskt inget bra sätt om man inte äger en quarter eller paint, du får väl ligga på din rasförening eller wras fast det lär knappast funka med tanke på att det inte är westernridning.... lite rörigt...

+ om jag ev. skulle vilja fortsätta tävla distans som jag gjort tidigare lär jag betala medlemskap i en tredje klubb som är ansluten till ridsportsförbundet... och någonstans i deras tävlingsreglemente stod det i alla fall förut att man endast fick tävla för en enda klubb per tävlingsår...

Ja, man får tävla för endast en SvR-ansluten klubb, men man kan ju vara medlem i flera. Precis som inom WRAS.

Jag gillar att vi har olika föreningar. Skulle vi ha en enda skulle alla inte få plats. Se bara på skillnaderna mellan SvR och AQHA. Det skulle inte funka. Vem skulle styra över tävlingsregler och dyl?

Liknande trådar

Western Kommer från den "andra" ridsportvärlden ;) och blir synnerligen förvirrad över alla olika föreningar som finns inom westernridningen...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: Texaz
·
Tävling Nu har jag sökt runt här lite i tidigare trådar men jag känner att jag ändå måste ställa frågan; Hur gör jag om jag vill tävla...
Svar
1
· Visningar
1 548
Senast: hermulen
·
S
Western Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka