hur tätt mellan syskon?

Sv: hur tätt mellan syskon?

*knapplån*

Jag har 20 månader mellan mina 2. 2 år tycker jag är lagom men det tog sig lite snabbare än så :o.. Dock överväger fördelarna nackdelarna enligt mig om man skaffar tätt. Nu har jag dock ganska lugna snälla barn (får väl mitt i tonåren) och hade kanske sagt annorlunda annars :p..

Dock ska tilläggas att dottern hade kolik de 3 första månaderna då var det inte så kul med 2 barn (men då min sambo jobbar helgskift så jobbade han bara söndagar i 5 veckor, så min son kunde slussas in i det nya livet..). Jag hade oxå inställningen att jag hade 2 små barn, min son hade inte blivit större än han var innan bebisen föddes och allt fick ta den tid det tog. Detta underlättade enormt. Kan tilläggas att jag har ett ganska stort tålamod och det har ibland varit bra! Dock så måste jag säga att nu när de är 2 och snart 4 så kräver jag mer och kan då och då få ett utbrott på dem :angel:.. Dottern känns mkt större vid samma ålder än sonen och således kräver jag mer av henne (givitvis enkla saker och inte när hon är trött mm..). Men det handlar om personligheterna som är totalt olika på mina barn! Och dottern har varit ett mkt enkelt barn sedan hon bara blev av med koliken (innan dess måste jag dock erkänna att min sambo bar lite skeptisk till henne :p).

Nu som sagt så leker barnen superbra! Underlättar med en snäll storebror.. De har mkt glädje av varanda och uppskattar samma saker om man ska hitta på något!

Kan tilläggas att om vi beslutar att skaffa en tredje så hade jag nog inte orkat med lika tätt som de andra två :p (inte heller tekniskt möjligt längre..). Även om jag tycker det har varit perfekt med 2 tätt så hade nog inte jag klarat av ytterligare 1 snabbt efter.. Behöver sova ikapp lite först.. :p

Sv: hur tätt mellan syskon?

Jag ser det inte riktigt så. Kanske tänker jag fel här men det handlar inte om konkurrens eller inte, väljer man att skaffa täta barn så har ju det äldre (lilla) barnet större behov av stimulans vilket man som förälder kanske inte kan tillgodose med ett litet spädbarn ( här beror det helt på vilket nätverk av andra hemmavarande föräldrar, familj, tillgång till ÖF etc ).

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka