hur tätt mellan syskon?

Sv: hur tätt mellan syskon?

men måste det vara något dåligt då?
jag tror inte att barnet i sig blir en sämre människa eller mår såligt av att "behöva växa upp" (eller lära sig empati och tålamod?) tidigt i livet?

är det inte bara våra värderingar som blir lite rubbade?

Vi har två år mellan mina knoddar och tycker det är alldeles lagom för oss! Tätare hade jag inte velat ha, av flera anledningar. Dels att ettan hann växa till småbarn i stället för bebis, dvs såpass stor och pratbar att det gick att resonera med honom. Han var en rätt krävande turbobebis så att ha ett år emellan barnen hade knäckt oss. Dels för att kroppen hann återhämta sig. Jag hann jobba bort gravidkilona och träna upp mag-/ryggmuskler och kondition. Inte till samma nivå som innan, men iallafall så att jag kände igen mig. Dels åldersmässigt - jag är inte helt ung så jag är fullt medveten om att fertiliteten minskar och missbildningsrisken ökar rejält för varje år vi väntade.

Sen tyckte vi det var lika bra att köra på innan vi hunnit bli bortskämda med ett förstabarn som sov hela natten och var blöjfri. Det är inte så stor skillnad att byta blöjor på eller gå upp och natta om en eller två stycken. För oss var inte den stora skillnaden mellan ett eller två barn, det var mellan noll och ett. Tvåan märktes knappt första halvåret. Nu är det mer liv i luckan när lillen klättrar och springer och hittar på en massa grejer, men samtidigt är det så roligt att se hur de uppskattar varandras sällskap :love:

Dessutom tyckte jag det var rätt bra att hinna få in ettan på dagis innan småsyskonet kom. Det är så omvälvande att få syskon att det var skönt för honom att ha en grej i världen där inget var förändrat. Och det var bra för mig och pappan att komma tillbaks till jobbet en längre tid mellan barnen och inte tappa kontakten med arbetsmarknaden helt.

2 år är ng det som kommer att bli bäst för oss, dels med ettans mognad, min SGI och pappans jobb.

så nu är det bara att hoppas att det tar sig på rätt ägglossning! :D

Nu beror det ju helt på vad du menar.

Jag tror inte A föder B så att säga och jag förstår inte riktigt vad empati och tålamod har med att tvingas växa upp snabbare att göra egentligen?

Att växa upp är inget dåligt och det skrev jag aldrig, men att växa upp för fort är väl ändå inte samma sak?
Empati kommer först långt senare i utvecklingen.

SKA FÖRSÖKA UTVECKLA LITE HUR JAG MENAR. (CAPS LOCK......):D

när ettan får ett syskon är den inte längre medelpunkten och tvingas (antar jag ofta vänta på sin tur och får inte alltid hjälp omedelbart.
ettan lär sig även att det finns andra prioriteringar i livet än just den, på ett helt naturligt sätt.

eller tänker jag helt fel?

empati var nog fel ord. omtänksamhet? nja, inte heller helt rätt. hänsyn kanske är ett bättre ord. :laugh:

men precis som du säger, a föder inte b och jag tycker att det är fel att säga att ettan tvingas växa upp. vad är det för fel på att bli en till och lära sig sin nya roll i den nya familjekontillation (stavning, hjälp?). jag tycker inte det är att tvingas växxa upp.
tvingas växa upp är för mig när man måste ta på sig en större frack än man klarar. som att veckohandla när man är 10 år, eller lämna småsyskon på dagis när man är 8.

Men nu går du lite väl fort fram.

Anledningen till att jag skrev som jag skrev var att jag svarade på pernillas inlägg och inget annat. Har aldrig skrivit att alla 1: or tvingas växa upp för snabbt någonstans, vad har du fått det ifrån att jag skulle tycka det?

Du lägger lite ord i min mun nu tycker jag ;)

Konstellation kanske =P

1) stor och pratbar att det gick att resonera med honom
2) kroppen hann återhämta sig
3) bli bortskämda med ett förstabarn som sov hela natten och var blöjfri
4) hinna få in ettan på dagis innan småsyskonet kom
5) bra för mig och pappan att komma tillbaks till jobbet en längre tid mellan barnen och inte tappa kontakten med arbetsmarknaden helt

Jag tog mig friheten att klippa lite, för punkterna ovan är sådant som vi resonerat om också, när vi funderat på syskon/inte syskon/när syskon. Hur det sedan blir får vi väl se ;)

Vad det gäller 1,2 och 5 ser vårt resonemang ut ungefär som lingonbens, men när det gäller 3 och 4 tänker vi annorlunda. Jag vill undvika situationen med två barn som inte sover hela nätter, och tänker inte att jag/vi skulle hinna bli bortskämda - snarare lite utvilade för att orka ge oss på't igen :p. Sedan känns det också som ett högriskprojekt att ha ett barn som precis börjat dagis och är sjuk hela tiden samtidigt som ett spädbarn...

Jag tänker också att vissa värderingar som jag vill leva och föra över till vårt/våra barn är lättare att "nå upp" till med längre mellan barnen.

det var nog mest bara allmän reflektion i allmänhet, inte specifikt till dig. :)

Ok.

Eftersom du svarade på mitt inlägg om att tvingas växa upp snabbt så förutsatte jag att svaren var riktat till mig, men då hänger jag med bättre i hur du menar rent generellt.

Som förälder har man ju en begränsad kapacitet och det är nästan alltid den stora som får ta smällen av det. Att lära sig ta hänsyn är en sak men risken är att man börjar huta åt den stora att den ska fixa saker själv eftersom man inte klarar mer än en i taget. Just det där jag pratade om ovan med olika behov är också en grej som blir svårare för de fysiska behoven går alltid före på nåt sätt. Man har kanske ett litet barn som är svårt att lägga och det stora barnet vill lyssna på saga, då ryker ju sagan. Eller om den lilla behöver ammas, bytas blöja, etc etc. Det är sällan som det stora barnet får odelad fokus och det känns inte helt rättvist.

men barn måste väl kunna göra saker själv utan att man hutar åt dom? eller åtminstånde hjälpa till, så det blir lättare i vardagen?

de barna jag har haft runt mig har varit mer än hjälpsamma om jag har bett dom om hjälp.
lägger man kraven på den nivån som barnet är, så fixar dom det galant.
knyta skon - nej, men dom kan ju hämta sina skor, mössa och jacka och på så sätt underlätta.
ett exempel bara....

Såklart dom kan, när dom vill ;)

..ett annat exempel:

Kastar mössan i toaletten, kastar skorna bort i köket och tjurar allt detta medan bebisen skriker på din arm, du är stressad och sen till en avtalad tid och svetten rinner .. I denna stund är det nog lätt att bli lite frustrerad =)

Just därför jag nu sen jag fick barn börjar förbereda med ytterkläderna 1h innan vi ska åka hemifrån. Resulterar i att vi ofta kommer för tidigt överallt istället för i sista minuten som jag jämt kom innan mina småknoddar fanns;) Så lite nytta har dem allt gjort:D.

Ska vi till dagis packas dagisväskor och kläder läggs fram kvällen innan allt för att slippa bråk och stress på morgonen. Och fakist så är våra mornar då vi ska tidigt till dagis mycket lugnare än dem dagar då jag jobbar kväll och dem ska till dagis först på em. Märkligt fenomen...

Lite ot...

Jag tycker inte att man ska skaffa barn utifrån vad som blir rätt för barnen, för det finns inget rätt eller fel. Gör man det bra blir det bra oavsett ålderskillnanden. Bättre att skaffa barn efter vad som passar hela familjesituationen och vad föräldrarna känner är lämpligt. Vad som då är lämpligt är ju då upp till varje familj och då finns det ju plötsligt inte så mycket mer att diskutera om, annat än inom familjen.

Så ser då jag på saken...

Och då lägger man den skrikande bebisen i vagnen, klär på storasyskonet och sen klär man på den lille och sig själv. Fem minuter tar det och så är man iväg. Tills någon bajsar.... :)

Ja alltså det finns ju en mängd variation på händelsen beroende på hur/när/var och en mängd andra faktorer. Cilla fick det bara att låta så enkelt =P och givetvis är det enkelt ibland men inte alltid och det var la det mino försökte nå ut med.

.. Skikande bebisen spyr, storasyskonet flyr och du står på gränsen till ett ..

Äsch nu försökte jag bara vara lite rolig, vill man ha täta barn har man väl förhoppningsvis ställt in sig på allt detta och hanterar det på bästa sätt men även en mamma har sina dåliga dagar oavsett barnantal ..

ni som har 2 eller fler barn, hur tätt har ni dom?
vad är fördel/nackdel?
och såhär i efterhand, skulle ni vilja haft tätare/glesare?

Knappt 11 månader mellan mina. Nej jag skulle inte vilja ha varken tätare eller glesare.

Lite knappkap...

När jag läsr det där så tänker jag på förskolan. Många framhärdar ju att det är SÅ bra att vara på förskola istället för hemma osv osv. Men hur många barn har man inte att konkurrera med där? Ibland känns det som att föräldrar tror att barnen får mer hjälp och uppmärksamhet på förskolan är hemma med en förälder och en liten bebis. Men där är det kanske 6-8 barn per personal och inte bara två som hemma...

Vänt till de föräldrar som resonerar så alltså. Hur tänker ni angående det?

Precis, man löser det som de kommer. Oavsett om man har 1, 5 eller 10 år mellan barnen. Gud vad förnuftiga vi är :D

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka