hur tätt mellan syskon?

Sv: hur tätt mellan syskon?

Eller hur.

Barn försöker man få till om man vill. Således skaffar man ett syskon på samma premisser, dvs man vill ha ett till barn och man har en barnlängtan.

vi kommer ha ungefär 19 manader mellan vara. Vi kände att tva ar är ungefär vad vi vill ha mellan men jag inte har ngt jobb att ga tillbaka till var det mer praktiskt att ga fran den ena föräldraledigheten till den andra därför blir det lite tätare.

Jag far väl aterkomma sen om mina tankar stämmer :)

Men som vi tänker, det kommer säkert bli jobbigt ibörjan med tva sa sma men jag hoppas dom kommer ha glädje av varandra sen (även om man inte kan vara säker pa det). Sen känns det smidigt att ha nära i alder när man ska hitta pa aktiviteter, att bada kan ha glädje av samma sak. En annan fördel är att storasyster inte kommer ha massa leksaker i sma delar som lillasyskonet stoppar i munnen.

Manga säger att det kommer bli jobbigt att ha tva blöjbarn samtidigt men sa här pa förhand kan jag inte se det jobbiga med det.

Att Emilia inte kommer fa lika mkt tid som ensambarn ser jag inte heller som ngt problem. Lillasyskonet kommer ju aldrig fa vara ensam sa varför ska Emilia ha "behov" av det. Sen hoppas jag att det inte kommer bli sa att E maste bli stor för fort, hon är fortfarande liten.

En annan fördel jag tänker pa nu är att E inte hunnit börja fa sa mkt svartsjukekänslor som syskon som är äldre verkar kunna fa och att hon gärna delar med sig av saker.

Det behöver, som någon annan redan skrivit, inte automatiskt betyda att man får bra kontakt med sina syskon bara för att man är nära i ålder. Jag har tre syskon på 19, 15 och 13 år, är själv äldst med 21.

Min bror, som föddes när jag var lite drygt ett år och tio månader, har jag av förståeliga skäl lekt mest med och vi har en gemensam barndom, men vi är också som hund och katt. Jag var första barnet och också första barnbarnet på båda sidor, vilket ledde till att jag alltid var i centrum, och sen var jag alldeles för liten för att förstå det där med att visa hänsyn till bebisen. Vi har alltid gjort allt för att bråka med varandra, till våra föräldrars stora sorg.

Mina två minsta syskon däremot, där jag var sex respektive åtta år gammal när de föddes, har jag riktigt bra kontakt med idag. Vi har inga gemensamma barndomsminnen på det sättet, jag hade redan börjat skolan när de föddes, men idag kommer vi riktigt bra överens.

Den dag jag själv skaffar barn kommer jag låta det gå minst fyra år mellan, även för att själv kunna ge båda barnen lika mycket uppmärksamhet.

Jga har heller inte fattat det jobbiga med att ha två blöjbarn samtidigt. Det jobbiga kanske ligger i att man får byta påse i sophinken lite oftare? Det tar liksom två minuter att byta blöja, max...

Jag tycker inte heller jag kräver mer av Sam nu, mer än att han får vänta lite ibland och det har väl aldrig varit dåligt? Tvärtemot har jag läst en undersökning om att barn som kan vänta blir mer framgångsrika i livet. :)

Så allt du har tänkt på har jag också funderat på, och hittills har inget blivit pannkaka.

Det finns ju forskning som stöder båda sidorna om man säger så, jag tycker man ska göra precis som man själv känner i frågan. Har man en längtan efter en till knoddis så försöker man försöka få till det.. no more no less!

Med två blöjbarn tror jag folk menar mer allmänt allt som har med två blöjbarn att göra, inte bara specifikt att det blir en till bajsblöja i hinken =P. Blöjbarn är som jag tänker det: Ej blöjfri, hjälp med typ allt vardagliga som att äta, klä på sig m.m

Speciellt det här med hur äldre syskonet reagerar i långa loppet med täta vs större ålderskillnad på yngre barnet har det forskats en del i, men jag tror det handlar en heldel om hur man är som förälder och om både mamma/pappa är engagerade. Jag ( talar även för min sambo ) skulle inte orka och det står jag för, men bara för att inte jag skulle fixa att vara den mamman jag vill vara och kunna ge det jag vill ge till mina barn så finns det ju andra som faktiskt fixar det med allt vad det innebär ..

*delvis kl*

Jag har 2 år och 2 mån emellan, alltså inte kanontätt, mina är nu 4 och snart 2. Jag tycker inte heller att just blöjorna är jobbiga, däremot tycker jag att det har varit jobbigt när båda är mobila och båda är så pass små att de måste hållas viss koll på. Jag hade en typisk sån situation häromdagen när vi var nere vid stranden och stora tjejen blev kissnödig och sprang iväg med byxorna på halv stång, till saken hör hon inte riktigt fixar att kissa ute utan att det kommer på kläderna och vi hade inga extrakläder med. Samtidigt pep lilleman iväg upp i en rutschkana som slutar i vattnet. Det blir en helt annan stress med två små än en liten eftersom man då har två att fokusera på med helt olika behov där den lilla inte går att kontrollera så bra ännu och den stora tycker att hon kan göra allt. Tex i affären så sticker den lille till smågodiset och den stora får för sig att gå ut ur affären och där står man i kön med sin kundvagn och försöker lösa problemet... En del menar att det är mer än dubbelt så jobbigt med två barn, det tycker inte jag, men det är tidvis mycket mer komplicerat och stressframkallande att ha två på olika nivå att anpassa sig till. Ju äldre den stora är desto lättare tror jag att det blir även om man säkert tappar en del i gemensam lek när det blir större åldersskillnader.

Ja det var inte så jag menade. Jag menade att många har fördomar mot både att ha tätt och att ha långt emellan. Så om alla gör som de vill blir det jättebra :)

Jag skaffade två tätt för att jag vill ha bebistiden over and done with när de här två är klara. Inte börja om på nytt igen om flera år. Det räckte för mig.

Angående svartsjuka så var 17 år inget bra heller, sambons dotter pratar inte med oss sen förra året, hon tyckte hon fick för lite uppmärksamhet....

jag tror ocksa det är viktigt att känna efter själv vad man vill och orkar, och inte paverkas av vad andra runt omkring tycker.

Jag undrar ocksa hur det ska bli, hur vi ska orka. Aka och handla själv med tva barn (när den lilla lärt sig ga) känns som nagot jag bara vill göra i nödfall.
Igar när vi var och badade konstaterade vi ocksa att nästa sommar blir det säkert lite jobbigt, springa efter tva barn (även om den lilla nog bara kryper).

Nej alltså mitt svar var nog bara en förlängning och utsvävning från ditt inlägg..

Precis som ni båda skriver så är det av största vikt att man känner efter själv vad man vill/kan/orkar. Men det går inte att bortse från att ett barn är enklare än två barn = enkel ekvation och beroende på hur/vad man vill med livet så är det ju något man måste ha i åtanke.

Fast sen blir det enklare med tre har jag hört (eller det var nog en egenhändig omarbetning av "det är inte ett lika stort steg från två till tre, som det är från ett till två) :D

letar du ursäkter för att få oskyddat besök i din trädgård? :D:angel:

en förutsättning för att klara två barn, oavsett hur tätt eller glest, är ju att man vill ha två barn. vill man, så går det. (väl där har man ju inget val, bara att bita ihop och komma igen. :eek: )

men jag är nog mer som vindvissla, småbarnsår i all ära, men gärna tätt ch få det gjort, än börja om på nytt.

vill man, så går det.
Det där är en förenkling. Man kan vara ganska säker på att det "kostar på" mer under första åren med täta barn än med längre paus emellan, det sliter mer på förhållandet och det sliter på en själv och livet i allmänhet.

ja, det är ju klart att det gör.
om man går i det med annan tanke bör an nog ta sig en funderare till.....

Då har vi olika definition av småbarnsår och lite glesare mellan barnen. Jag pratar om 3-5 års skillnad och då anser jag inte att småbarnsåren med nr 1 är över och att man börjar om på nytt.
Börjar om på nytt enligt min tanke är när man efter att nr 1 ( osv ) blivit halvvuxna och sköter sig själv väljer att skaffa en sladdis.

Sedan har man olika planer med sitt liv och då visar sig enkelheten med bara ett barn kontra två sig väldigt mycket. Vi ( jag + sambo ) som älskar att resa ser inget hinder som det är nu med ett barn, däremot är det betydligt krångligare att resa så som vi vill om man har två ( eller tre vindvissla :p ).

Jag brukar skoja om att jag ska lura honom, snärja fast benen runt honom eller tömma kondomen efterat, men naturligtvis skulle jag inte gora det.

OM kondomen sprack daremot sa skulle jag inte grata floder precis :angel:

oki...
ja tänker mer att man börjar om när den första inte har blöjor, äter själv, kan klä sig själv och inte behöver ha hjälp på toa. runt 4 år typ.... :D

Hehe gud så skönt att nr 1 kan allt det där innan man får nästa huligan =P

Då har vi hunnit resa lite också (fniss). Nej men det är väl självklart att detta måste vara upp till var förälder att besluta om =D

Det är 13 månader mellan mina söner. De är 2 och 3 år.

Den äldste är en lugn och bryr sig om alla och lyssnar. Han är ett "lätt" barn om man nu får säga så. Han har aldrig varit speciellt krävande inte ens som nyfödd.

Minstingen har varit krävande sen dag ett, sovit väldigt lite, överaktiv, får utbrott där han blir okontaktbar och har svårt för att lära sig av sina misstag. Kräver 1500% uppmärksamhet och nöjer sig inte med mindre. Han äter upp en tills man inte orkar mer, världen underbaraste lilla prick en bra dag, en dålig dag då knäcker han hela familjen.

Med facit i hand hade jag inte velat ha dem så tätt. Min äldste fick växa upp så snabbt på grund av att alex kräver så mycket. Det går inte en dag utan att jag mår dåligt över att minstingen tar över för mycket. Han är ju inte heller så stor. :cry: Jag hade nog velat ha 3-4 år istället.

Du gör vad du kan i situationen, det är jag övertygad om. Men det som du säger, att din äldsta fick växa upp så pass när lillen kom det är ju också sådan jag funderar på.

Kram till dig!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka