Hur tänkte de? (Agående aachengrimman)

Sv: Hur tänkte de? (Agående aachengrimman)

Om du läser vad jag skrivit så är det ungefär så jag säger.......
Jag hävdar fortfarande att i debatten ha eller inte ha vinner att ha.
Lätta klasser är just vad det heter,LÄTTA, dit måste man få åka innan man är färdig. Och för att underlätta för både häst och ryttare är nosgrimma ett bra alternativ. Om du ser på våra elitryttare både i hopp eller dressyr så har jag aldrig sett någon av dem rida utan nosgrimma. Är det för att de inte kan rida eller för att hästarna är dåligt ridna eller för att det är naturligt för en häst att gapa när den får en stålbit i munnen. Varför ska då "nybörjarna" rida utan. Motivera det om du kan...

Senast ändrad av en moderator:

Om du ser på våra elitryttare både i hopp eller dressyr så har jag aldrig sett någon av dem rida utan nosgrimma. Är det för att de inte kan rida eller för att hästarna är dåligt ridna eller för att det är naturligt för en häst att gapa när den får en stålbit i munnen. Varför ska då "nybörjarna" rida utan. Motivera det om du kan...
I dressyren MÅSTE du ha nosgrimma oavsett om du kan rida utan eller inte. Ganska bra motivering, eller??

Att du är nybörjare försvarar inte hårda händer tycker jag och hur snokremmar ska underlätta för hästen har jag svårt att se. Den döljer ju bara en hård hand. Hade man varit tvungen att rida utan kanske många skulle fortare lära sig att rida med en mjuk stilla hand istället för att gömma problemet.

Jag håller med en del tidigare talare, den stora frågan är varför får vi inte rida utan någon nosgrimma alls? Går alldeles utmärkt att både hoppa och rida dressyr utan en. Själv har jag en bred engelsk nosgrimma mycket löst åtsittande av ren fåfänga. Hästen är snyggare med :smirk: .

En stilla hand med en rätt sittande Achengrimma skulle alltså vara sämre än ett par ryckande händer??? Ja, ibland blir man mörkrädd.

Jag har svårt att förstå hur du tolkade mitt inlägg som att jag tycker att "ett par ryckiga händer" skulle vara bättre än en aachengrimma? Vad jag skrev var att jag inte tror att hästens situatin förbättras av att man spänner ihop munnen så att den inte kan protestera när ryttaren rycker. Sen är jag av uppfattningen att en aachengrimma knappast gör att ryttaren rycker mindre, vilket jag också skrev i mitt tidigare inlägg. Den döljer nog ryckandet till viss del eftersom hästen inte kan gapa, men jag tvivlar på att det känns mindre...

Sen tror jag inte att en ryttare med stilla och mjuk hand behöver en aachengrimma för att tvinga ihop munnen på hästen, förutsatta att utrustningen är rätt tillpassad och att hästen inte har ont.

I dressyren MÅSTE du ha nosgrimma oavsett om du kan rida utan eller inte. Ganska bra motivering, eller??

När jag talande om de ryckande händerna handlade det om hoppning och där får man rida utan.

Onekligen förstår ni inte mitt resonemang. Åk på en lokal ponnytävling i hoppning så ser ni vad jag menar. Jag försvarar absolut inte den sortens ridning. Mina barn skulle aldrig få starta en tävling om de red på det viset. Jag har en 6 årig dotter som rider sin mkt pigga ponny med mjuka händer full kontroll och balans. Men alla barn har inte den hjälpen som hon har fått med hästvana människor runt omkring sig. Jag tycker att inte använda en achengrimma eller remont när hästen gapar är samma sak som att hoppa utan martingal eller strunta i strykkappor när hästen stryker sig. Jag har achengrimma på samtliga mina hästar i alla år (30). De kollas regelbundet i munnen och tänderna. Jag har aldrig haft problem med sår i munnen förutom på en ponny som har nickelallergi. Därför förstår jag inte resonemanget. All fel använd utrustning ger skada.

Onekligen förstår ni inte mitt resonemang. Åk på en lokal ponnytävling i hoppning så ser ni vad jag menar. Jag försvarar absolut inte den sortens ridning. Mina barn skulle aldrig få starta en tävling om de red på det viset. Jag har en 6 årig dotter som rider sin mkt pigga ponny med mjuka händer full kontroll och balans. Men alla barn har inte den hjälpen som hon har fått med hästvana människor runt omkring sig. Jag tycker att inte använda en achengrimma eller remont när hästen gapar är samma sak som att hoppa utan martingal eller strunta i strykkappor när hästen stryker sig. Jag har achengrimma på samtliga mina hästar i alla år (30). De kollas regelbundet i munnen och tänderna. Jag har aldrig haft problem med sår i munnen förutom på en ponny som har nickelallergi. Därför förstår jag inte resonemanget. All fel använd utrustning ger skada.

Ok, men förklara då varför du har aachenremmen? Vad gör den för nytta om hästen inte gapar?

Vaddå hoppa utan martingal? Varför skulle man inte kunna hoppa utan martingal?:confused:

Ok, men förklara då varför du har aachenremmen? Vad gör den för nytta om hästen inte gapar?

Vaddå hoppa utan martingal? Varför skulle man inte kunna hoppa utan martingal?:confused:

Visst, där har du en poäng. Men större delen av alla hästar gapar till och från.

Självklart kan du hoppa utan martingal. Men jag skulle aldrig göra det. Jag tycker att det tillhör utrustningen när du hoppar. Visst en loj häst som inte laddar kanske.. Men har du en häst som är väl framme så behövs martingalen.

Visst, där har du en poäng. Men större delen av alla hästar gapar till och från.
Måste du då ha en snokrem som döljer det istället för att inse att det är ryttarens egna händer det är fel på :confused: .

Självklart kan du hoppa utan martingal. Men jag skulle aldrig göra det. Jag tycker att det tillhör utrustningen när du hoppar. Visst en loj häst som inte laddar kanske.. Men har du en häst som är väl framme så behövs martingalen.
Min häst är väl framme med mycket tryck i galoppen när jag hoppar men jag behöver ingen martingal för det. Hon har väl med sig ryggen och slår inte med huvudet så varför ska jag ha en då. Vad hon definitivt inte är är loj :smirk: .

Jag tycker att många hoppekipage gott och väl klarar sig utan martingal. Det verkar mest att man har dessa remmar för som du uttrycker det, "det tillhör utrustningen när du hoppar.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Fritid Sitter och skriver på mitt tal och tänkte prata om hur man kan vända höstmörkret till någonting positivt istället. Mitt mål är att alla...
2
Svar
36
· Visningar
884
Senast: Efwa
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 518
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar