Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan bero på att en gapande häst är helt omöjlig att lösgöra och rida i form. Jag menar inte att man ska dra åt av kung och fosterland, två fingrar gäller. Tyvärr ser man många ponnyryttare på hopptävlingar som rider utan nosgrimma elle med alldeles lös nosgrimma för att det är synd om hästen. Men vad är bäst en rätt sittande nosgrimma och en kontrollerad ritt. Eller ett par ryckande och slitande händer och en obalanserad ryttare på en hysteriskt springande ponny med huvudet rätt upp?
Kan bero på att en gapande häst är helt omöjlig att lösgöra och rida i form. Jag menar inte att man ska dra åt av kung och fosterland, två fingrar gäller. Tyvärr ser man många ponnyryttare på hopptävlingar som rider utan nosgrimma elle med alldeles lös nosgrimma för att det är synd om hästen. Men vad är bäst en rätt sittande nosgrimma och en kontrollerad ritt. Eller ett par ryckande och slitande händer och en obalanserad ryttare på en hysteriskt springande ponny med huvudet rätt upp?
Tyvärr ser man många ponnyryttare på hopptävlingar som rider utan nosgrimma elle med alldeles lös nosgrimma för att det är synd om hästen. Men vad är bäst en rätt sittande nosgrimma och en kontrollerad ritt. Eller ett par ryckande och slitande händer och en obalanserad ryttare på en hysteriskt springande ponny med huvudet rätt upp?
Min personliga uppfattning är att alla nosgrimmor utom engelsk borde förbjudas på tävling.
Fast vad är egentligen problemet? Som några har poängterat tidigare så springer hästen knappast runt och gapar för att den tycker att det är kul. Jag tvivlar på att hästen tycker att det är skönare med en nosgrimma som drar ihop munnen så att den inte kan protestera när ryttren dar, än en löst sittande engelsk nosgrimma alt. ingen alls. Ryttaren är lika obalanserad med som utan aachen, men det syns mer utan nosgrimma eftersom hästen kan protestera och kanske till och med undandra sig obehaget till viss del.
Tycker oftare man ser ponnyryttare med alldeles för hårt åtdragen aachenrem eller pullargrimma än de som rider helt utan eller med lös engelsk. Jag ser nog faktiskt hellre att hästen springer med gapande mun än att munnen är hoptvingad.... Aachengrimman löser ju knappast problemet, utan döljer snarare symptomen. Springer hästen och gapar så går man till botten med problemet, man slänger inte på extra utrustning för att det ser snyggt ut! Man lär sig att kommunicera utan att orsaka hästen obehag, och då behövs ingen aachenrem.