Hur tänkte de? (Agående aachengrimman)

pinky

Trådstartare
Hur kom det sig att aachengrimman blev tillåten på dressyrtävlingar?

Vilka var argumenten?

Sv: Hur tänkte de? (Agående aachengrimman)

är det nått fel på det?

undrar som föregående?? ;)

Det är som med allting som används felaktigt. Kan leda till munproblem om man inte spänner den rätt, vilket blir värre på denna när det egentligen är dubbla nosgrimmor.

Det ska rymmas 2 fingrar under bägge remmarna.
Använder den aldrig på mina nuvarande hästar.

jag spänner aldrig så hårt, för det behövs inte. Brukar oftast vara 3 fingrar mellan, min häst trovs bäst så då får hon ha så.

Kan bero på att en gapande häst är helt omöjlig att lösgöra och rida i form. Jag menar inte att man ska dra åt av kung och fosterland, två fingrar gäller. Tyvärr ser man många ponnyryttare på hopptävlingar som rider utan nosgrimma elle med alldeles lös nosgrimma för att det är synd om hästen. Men vad är bäst en rätt sittande nosgrimma och en kontrollerad ritt. Eller ett par ryckande och slitande händer och en obalanserad ryttare på en hysteriskt springande ponny med huvudet rätt upp?

Kan bero på att en gapande häst är helt omöjlig att lösgöra och rida i form. Jag menar inte att man ska dra åt av kung och fosterland, två fingrar gäller. Tyvärr ser man många ponnyryttare på hopptävlingar som rider utan nosgrimma elle med alldeles lös nosgrimma för att det är synd om hästen. Men vad är bäst en rätt sittande nosgrimma och en kontrollerad ritt. Eller ett par ryckande och slitande händer och en obalanserad ryttare på en hysteriskt springande ponny med huvudet rätt upp?

Men är det inte intressant att veta varför hästen gapar och protesterar? För att den tycker att det är skoj? Jag ser aldrig hästar som springer runt och gapar i hagen... i 99 fall av 100 beror det på att ryttaren är för hård i handen/ger motsägande hjälper (typ handen säger sväng vänster men kroppen säger sväng höger)/dåligt utpassad utrustning... :devil:

Jag tycker inte det är konstigt att man får ha det, aschennosgrimman är ju en kombination av remont och engelsk nosgrimma. Frågan är ju snarare varför man inte få ha pullar när man får ha aschen?

å det var en intressant fråga! tyvärr är jag inte ett dugg insatt i dressyrens tävlingsvärld så jag har inget svar att ge. men jag hoppas att folk som vet/har en aning kan skriva ett svar. istället för att bara ifrågasätta varför man inte skulle få ha den/hur den ska användas*pikpikpik*. det finns ju redan trådar om nosgrimmors vara eller ickevara.

kan det vara så att ryttarna inte kunde rida sina hästar med gapande munnar som följd = något måste göras :idea: aachen!
hehe nej så tror jag såklart inte att det var. reagerade bara lite på vad Acacio skrivit..

Bättre är väl att de lär sig rida ordentlig hemma innan de ger sig ut och tävlar?

Och kan de inte rida ponnyn utan att den gapar har de antingen blivit lärda fel, gått för fort fram eller har en för svår ponny. (förutsatt då att det är pga av ryttarens hand hästen gapar. Är det inte det, så bör man ta reda på varför hästen gapar (och lösa det!) innan man sitter upp.)

Frågan är väl varför man får ha något annat än engelsk... Får man ha remont måste man få ha aachen, och egt borde man då få ha pullar också. Alla har ju samma syfte, stänga munnen..

Jag har ingen aning om varför/varför inte men jag har sett många skräckexempel på framridningar (där man kommer mycket nära andra ryttare) där hästen försöker gå och gapa men är så hårt åtspänd att den inte kan (detta gäller stor häst). Min personliga uppfattning är att alla nosgrimmor utom engelsk borde förbjudas på tävling. Man bör kunna rida hästen så att den inte gapar.

Det har hänt ett par gånger att min häst har bjudit så mycket i ökningarna att hon har gapat när jag har tagit tillbaka henne. Felet är ju helt och hållet mitt eftersom att jag inte lyckats få henne så eftergiven att hon lyssnade på mig utan älgade på. Då får jag också ta de poängavdrag som blir och lära mig av det till nästa tävling.

Som sagt, bara min personliga åsikt.

Fast vad är egentligen problemet? Som några har poängterat tidigare så springer hästen knappast runt och gapar för att den tycker att det är kul. Jag tvivlar på att hästen tycker att det är skönare med en nosgrimma som drar ihop munnen så att den inte kan protestera när ryttren dar, än en löst sittande engelsk nosgrimma alt. ingen alls. Ryttaren är lika obalanserad med som utan aachen, men det syns mer utan nosgrimma eftersom hästen kan protestera och kanske till och med undandra sig obehaget till viss del.

Tycker oftare man ser ponnyryttare med alldeles för hårt åtdragen aachenrem eller pullargrimma än de som rider helt utan eller med lös engelsk. Jag ser nog faktiskt hellre att hästen springer med gapande mun än att munnen är hoptvingad.... Aachengrimman löser ju knappast problemet, utan döljer snarare symptomen. Springer hästen och gapar så går man till botten med problemet, man slänger inte på extra utrustning för att det ser snyggt ut! Man lär sig att kommunicera utan att orsaka hästen obehag, och då behövs ingen aachenrem.

Tyvärr ser man många ponnyryttare på hopptävlingar som rider utan nosgrimma elle med alldeles lös nosgrimma för att det är synd om hästen. Men vad är bäst en rätt sittande nosgrimma och en kontrollerad ritt. Eller ett par ryckande och slitande händer och en obalanserad ryttare på en hysteriskt springande ponny med huvudet rätt upp?

Varför skulle man inte kunna rida kontollerat på en häst utan nosgrimma? Jag rider islänningen på träns som varken har nosgrimma, pannband eller käkrem. Och det går hur bra som helst! Vi kan rida i vilken gångart somhelst utan problem, hon kan krångla och bralla utan att tränset krånglar. Så varför skulle det inte funka på tävling?

Det mest intressanta är varför man inte får rida utan nosgrimma, tycker jag.

Min personliga uppfattning är att alla nosgrimmor utom engelsk borde förbjudas på tävling.

Min med, men jag vill faktiskt gå ett steg längre. Placera en kontrollant vid ingången till framridningen och ingången till banan som kollar att det går in två fingrar emellan så folk inte kan dra åt för kung och fosterland. Dessutom tycker jag att allt som är otillåtet på tävling (utom spö, benskydd, varningsrosett och såna saker) borde vara förbjudet på framridningen också. Men det är en annan fråga...

Ja. tänk om alla gjorde det. Tyvärr är det inte så enkelt. Det jag ville få fram är att allt för många rider för svåra hästar. Har man en för svår häst får man göra det bästa av situationen och använda en nosgrimma. Tyvärr, har inte alla förstånd att lära sig rida sin häst innan man ger sig ut på tävlingsbanan. Ofta är dessa ryttare påhejade av okunniga föräldrar som tror att de har en urcool häst. Den springer ju!!

Fast vad är egentligen problemet? Som några har poängterat tidigare så springer hästen knappast runt och gapar för att den tycker att det är kul. Jag tvivlar på att hästen tycker att det är skönare med en nosgrimma som drar ihop munnen så att den inte kan protestera när ryttren dar, än en löst sittande engelsk nosgrimma alt. ingen alls. Ryttaren är lika obalanserad med som utan aachen, men det syns mer utan nosgrimma eftersom hästen kan protestera och kanske till och med undandra sig obehaget till viss del.

Tycker oftare man ser ponnyryttare med alldeles för hårt åtdragen aachenrem eller pullargrimma än de som rider helt utan eller med lös engelsk. Jag ser nog faktiskt hellre att hästen springer med gapande mun än att munnen är hoptvingad.... Aachengrimman löser ju knappast problemet, utan döljer snarare symptomen. Springer hästen och gapar så går man till botten med problemet, man slänger inte på extra utrustning för att det ser snyggt ut! Man lär sig att kommunicera utan att orsaka hästen obehag, och då behövs ingen aachenrem.

En stilla hand med en rätt sittande Achengrimma skulle alltså vara sämre än ett par ryckande händer??? Ja, ibland blir man mörkrädd.
Jag håller fullständigt att man ska komma till rätta med problemet men det sker inte på en dag. Allt för många lär sig inte RIDA idag. Det är roten till problemet.

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle man behöva börja rycka i munnen på hästen för att man inte har aachen-grimma på den? Det är ju som att försvara folk som drar ihop sina hästar i en krull med gramantygel med att "jaaa... men då rycker hon ju den inte i munnen i alla fall". Befängt say I. Kan man inte rida utan att rycka hästen i munnen så har man inte på en tävling att göra. Utan då har man nog sin plats i nybörjargruppen på den lokala ridskolan istället...

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Fritid Sitter och skriver på mitt tal och tänkte prata om hur man kan vända höstmörkret till någonting positivt istället. Mitt mål är att alla...
2
Svar
36
· Visningar
884
Senast: Efwa
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 518
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar