Hur tacklautbrott på bästa sätt?

S

Smultron92

jo, skulle behöva lite råd/funderingar ang. varför min häst som gör såhär ibland.

Lite bakgrunds info;
10 årigt, d-ponny.
Inte alltför mkt. rider innan jag köpte han,
Endast skogsriden, såvitt jag förstod.
Ganska het.

har utvecklats mkt. nu det senaste halvåret.
har ganska lätt för att bli stressad & stirrig.
hon kan få lite småryck ibland, fick mest förr, men har upphört ju bättre hon blev.

men går oftast till så, att när jag sätter igång hon i trav, Känner att hon bjuder på lite för mkt. och gör en liten förhålning, oftast tar hon dem bra, men ibland (igår & idag) flippade hon totalt ur om man får säga så, kramade jag det minsta i traven på hon så satte hon sig nästan ner, kastade sig runt & började tokbacka - vilket resulterar i stegringar, Hon blir som helt blockerad, varken ser eller hör ngt, hon struntar i om det är vägar,bilar,träd,anndra hästar i henens väg, hon prejar bara på.
har testat lite olika vägar för att lugna ner hon på bästa sätt.

driva på frammåt - backa & reser sig ännu mera.
sitta & följa med - hästen prejar på överallt.
bli arg & gå på hon - bruakr resultera i att hon fortsätter backa, ibland går frammåt (omedelbar eftergift & beröm.)
hoppa av i farten - en lite små paff häst som kastar sig runt.

Får man hon bara att lugna ner sig en smula & kunna lyssna lite så brukar det bli bra.
Skritten & galloppen fungerar oftast underbart dessa dagar, det är traven som hon blir blockerad i.
När jag känner att hon håller på att bli sån, brukar jag försöka släppa allt och bara rida på frammåt -utan krav i trav, det fungerar oftast ok.

För att andra dagar gå som en drömm & man känner att nu kan vi slå jan & Briar med längder.
sadeln passar & hästen har inte ont någonstans.
Detta kanske händer ca 1-2 gg. på 3 månader, Inte alls ofta.
Men har ni några teorier på varför hon kan tänka sig att göra så?
Tacksam för svar.

Sv: Hur tacklautbrott på bästa sätt?

Har du testat att bara ta i ena tygeln och snurra runt henne när hon försöker resa sig? Teorin är att hästen förlorar balansen om man snurrar den och då kan den inte resa sig.

Massor med beröm och eftergift när hon går framåt för skänkeln!

Det har jag provat, fungerade första gången men senast hon fick lite ryck (i höstas -07) gick vi över & drog med hela paddockstaketet:angel:

grejen är den, att hon är hur trevlig & mysig som helst till 90 %, sen akn hon få vissa dagar/ ibland någon vecka som hon total bråkar,
har funderat mycket på om hon kan ha ont eller något annat, men då borde hon inte rent generellt gå klockrent i skritt & galopp & nästa dag tuffa på som vanligt? :crazy:

Hej. Försår precis känslan att man kan slå vem som helst när hästen går som en dröm! Det gör mitt D-ponny sto ibland.

Det låter som om att din häst testar dig ibland. Och om det inte skulle vara det, kanske din häst bara haft en dålig dag? Sovit dåligt eller likande. Jag känner precis när min häst inte är redo för jobb vilket bara skulle resultera i bråk mellan oss. Ibland går helt enkelt ridningen inte så bra vilket kan bero på både ryttare och häst.

Prova trava på långa tyglar i paddocken. Gör inte övergången mellan skritt och trav så stor, utan gunga in hästen i nästa gångart.

Om du bara hållt igång hästen ett tag och du känner att det redan skett framsteg tror jag bara att du behöver träna, öva mer. Hade varit kul att se bilder på din pålle, ras??

Må väl

eg. har jag ägt hon i ca 1 år, men har inte kunnat komma igång och träna ordentligt förrens i höstas, belv ingen träning i vinter & tog upp träningen till våren nu igen.
hon kräver mycket ridnign för att fungera, hon vill så mycket, men det blir lite för mkt. & då vet hon inte riktigt vart hon ska göra av allt.

Kollade igenom hela hästen + utrustning idag men kunde inte hitta något, Det enda jag hittade var två "märken" i munnen efter bettet, Så tänkte rida på remont nu i morgon & se om hon är trevligare.
Ska försöka & tänka pdået med övergångarna att inte göra så stor grej av det:)

Hon är en 10 årig sv.ridponny , Lipizzaner/halvblod. ca 145 cm.
Här kommer lite bilder, Hela albumet hittar ni på;
http://www.pixbox.se/usr_show_id108876_page0_order1.html
- våren08

20847678.jpg

20847468.jpg

20847469.jpg

20847675.jpg

Sorry för stora bilder:o

Ni ser fina ut och vilken härlig kombination i rasen! Det verkar klokt att kolla om ett annat bett inte ger henne några märken. Kanske kan det vara det?

Annars tror jag bara helt ärligt att ni behöver träna och träna vilket tar lång tid. Inget som sker på bara några månader. Ta hjälp av en instruktör om du kan. Min ponny och jag har precis satt igång igen efter 1 års vila. Har börjat se lite goda resultat, men den där stabiliteten då formen sitter som handsken, har vi inte kommit till än - men vi är på god väg!

Vilken fin färg föresten! Min D-ponny fyller 15 imorgon. Har haft henne i 8 år! :love:

Ni ser fina ut och vilken härlig kombination i rasen! Det verkar klokt att kolla om ett annat bett inte ger henne några märken. Kanske kan det vara det?

Annars tror jag bara helt ärligt att ni behöver träna och träna vilket tar lång tid. Inget som sker på bara några månader. Ta hjälp av en instruktör om du kan. Min ponny och jag har precis satt igång igen efter 1 års vila. Har börjat se lite goda resultat, men den där stabiliteten då formen sitter som handsken, har vi inte kommit till än - men vi är på god väg!

Vilken fin färg föresten! Min D-ponny fyller 15 imorgon. Har haft henne i 8 år! :love:

Tackar:)
funderar på det, har kollat i gamla riddagböcker & upptäckt att jag alltid rider på 3-delat när hon får ryck.
Det kan jag erkänna/hållerr med, även om vi kommit en bit på vägen, så är det långt kvar tills allt är perfekt i harmoni.
Jag rider regelbundet för instruktör en gång i veckan - då sköter hon sig som en ängel:grin:
men tror bara det är att kämpa vidare, jag vet att hon kan - bara jag klarar att rida hon dit.

har ett EXAKT likadant d-ponnysto hemma...
när hon kom till oss var hon nio år gammal och hade varit hos samma familj i sex år. den familjen hade köpt ponnyn som treåring till en tioåring vars föräldrar inte kunde nåt om hästar.
efter en vecka slog hon runt med mig och då anade vi oråd och fick bytat sadel som hon haft sen hon var tre(!) och den var ju givetvis för smal så den klämde. tyvärr blev beteendet inte bättre och vi trodde att hon testade oss (mest syrran eftersom hon rider henne mest) och bad kunnigt hästfolk om hjälp (bla Linus Andler, polisryttaren) men inget hjälpte och förra året slog hon runt med syrran också. i januari fick vi kollat hennes tänder och hon hade sina vargtänder kvar (ponnyn är tolv i år) och där låg det för långa bettet och skavde... så vi åtgärdade det också, men det hjälpte inte heller. med ca tre månaders mellanrum får hon sina ryck, men oftare på senaste tiden. vi vet om han hon är fruktansvärt ranghög och att hon har ett jättestarkt psyke och vi tror att det påverkar lite. hon är het och stirrig (kan absolut inte få nåt med havre i eller annat "energihöjande") och när hon har vila är hon ännu värre. i början var vi tre stycken för att sköta henne i stallet då hon sparkade och bet omkring sig och tryckte upp folk i väggen, vilket händer fortfarande då och då. tilläggas skall att hon var jättesnäll när vi tittade på henne och provred henne två gånger, den ena gången var vet. med.
det är (nästan) bara när man rider ut som hon blir knasig. hemifrån går det bra, oftast ska jag väl tillägga, men när man vänder hemåt vill hon galoppera det fortaste hon kan eller iaf takta om hon kan, men eftersom vi vill skritta hem slår det slint i huvudet på henne och hon vägrar att gå fram. försöker man få fram henne så börjar hon galoppera, backa i 180 eller står fastvuxen i jorden. hon struntar totalt i alla som kommer i hennes väg och struntar i om hon skadar sig själv. det har tagit oss 1 timme många gånger att gå hem en kilometer, just för att hon håller på. i början stegrade hon sig mycket och det börjar komma tillbaka.
nu efter tre år är vi trötta på att vi inte kommer nånvart så imorgon åker hon upp till helsingborgs djursjukhus för en GRUNDLIG undersökning. jag hoppas verkligen att de hittar nåt som går att åtgärda, för det är tråkigt att inte kunna skritta ut utan att det ska bråkas...

allt som inte går fram går upp heter det ju som bekant ;) orsaken till det kan vara många.

kan ju vara så att även om hästen känns "framåt" så är inte bjudningen helt igenom ärlig, genomgående på bilderna så "går hästen och ljuger" rätt mkt. under hand, "knäckt av" i nacken.

har hästen inte varit igång längre så slog tanken mig att har hon muskelatur för att "bära sig" i såpass hög form, eller är det därför hon "knäcker av" ? isåfall kan ju istadigheten komma genom det.

.

kan ju vara så att även om hästen känns "framåt" så är inte bjudningen helt igenom ärlig, genomgående på bilderna så "går hästen och ljuger" rätt mkt. under hand, "knäckt av" i nacken.

har hästen inte varit igång längre så slog tanken mig att har hon muskelatur för att "bära sig" i såpass hög form, eller är det därför hon "knäcker av" ? isåfall kan ju istadigheten komma genom det.

Tyvärr så har hon väldigt lätt för att knäppa av & krypa lite bakom hand, tror det beror delvis på mig, Att jag inte är världens bästa ryttare & inte riktigt i alla lägen, kan göra det som behövs för att hon ska gå optimalt.
Så jag tar på mig en del, Sen så kan ju tilläggas att hon inte är alltför lätt att rida.
men en del beror på mig, men vi kämpar på och det går frammåt.
men sen så tycker jag inte allt hon bara knäpper av, utan jobbar ärligt med, har fått beröm av utomstånde & tränare för våra framsteg & att hon går trevligt nu.
vi varierar ganska mycket mellan låg & lite högre form, Den låga tycker jag (& min tränare) sitter bra, I den lite högre, ger hon bra påskjut & suger tag i bettet, man kan riktigt känna när allt klaffar då. men det gör det ju inte alltid.
men som sagt,det är mycket kvar att jobba på ännu.
jag ljuger om jag säger att hon går jättebra varje dag,men kan ärligt säga att hon går relativt hyfstat.
framför allt behöver jag bli bättre som ryttare. men det är något vi jobbar stenhårt på.
hästen har avrit igång i ca 1.5 år. med undantag för vintern - sporaliskt riden.
Hon har gått från smal - till nästan vid i bomvidd, så lite borde ha hänt.
men som sagt, det är mkt. kvar att göra.

Din häst ser verkligen trevlig ut. För att utesluta att hon har vassa hakar i munnen eller andra problem med tänderna så kolla upp detta om du inte redan har gjort det. Du beskriver din häst som het och att det ibland "stiger henne åt huvudet". Min häst var likadan när jag köpte henne. Lugn stadig hand och sits. Antagligen känner hon ibland att det blir för mycket- hon har inte muskler eller ork och även att du inte pressar henne så kanske hon får den känslan. Du kan pröva att börja om lite i ridningen. Rid din häst HELT kravlöst några dagar i veckan. Skritta ut i skogen på lång tygel. När detta går bra börjar du trava korta sträckor- var noga att du avslutar traven innan hästen hinner stressa upp sig och vill springa- direkt skritt på lång tygel och gärna en klapp. Din häst måste lära sig i långsam takt att slappna av och inte "koka över". Korta pass i manegen utan för mycket krav där heller. Väldigt noga att du inte drar tygeln åt dig och håller henne för hårt om hon börjar stressa. Börjar hästen galoppera på stället så sitt ner ordentligt och driv med ditt säte- det ska vara jobbigt för henne att bete sig så. Det är farligt med en häst som börjat stegra för att komma ifrån. Min häst var väldigt vass i munnen när hon kom och blev stressad när man red. Jag undviker att galoppera för mycket ute i skogen och travar bara när hästen känns avslappnad och fin. Antagligen så är det inte bara hästens kondition och muskler du måste bygga upp- utan det som sitter i huvudet på din häst. Det tar tid, men skynda långsamt för det får du igen tusen gånger om. Jag har nu efter ca 2års arbete en supertrevlig häst som är nöjd med livet och gillar att arbeta. Lycka till! :)

värdens bästa ryttare blir vi aldrig ;) ju mer man lär sig, ju mer förstår man att man inte kan ;)

men just det faktum att det går upp/bakåt när du driver fram och att hästen går så under handen gör att jag misstänker att hästen inte bjuder ärligt framåt, även om hon upplevs som "het" ibland.

jag hade satsat på att försöka få fram hästen mer, kanske lägga tempot något högre generellt och att få upp hästen till handen bättre. jag föredrar att hästen hellre går lite över än under hand innan den är stark nog att bära sig helt ;)

lycka till ;) med din ödmjuka inställning kommer det att bli bra ;)

:D
värdens bästa ryttare blir vi aldrig ;) ju mer man lär sig, ju mer förstår man att man inte kan ;)

men just det faktum att det går upp/bakåt när du driver fram och att hästen går så under handen gör att jag misstänker att hästen inte bjuder ärligt framåt, även om hon upplevs som "het" ibland.

jag hade satsat på att försöka få fram hästen mer, kanske lägga tempot något högre generellt och att få upp hästen till handen bättre. jag föredrar att hästen hellre går lite över än under hand innan den är stark nog att bära sig helt ;)

lycka till ;) med din ödmjuka inställning kommer det att bli bra ;)

tyvärr blir vi nog inte det, men man kan alltid sträva efter det;)
Okej, tack för kritiken & tipsen, Alltid kul att höra från "utomstånde"
så att säga.
Det ska genast testats, Men måste bara fråga, är det något av det du ser där hon går någorlunda & arbetar?
Tackar:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar