S
Smultron92
jo, skulle behöva lite råd/funderingar ang. varför min häst som gör såhär ibland.
Lite bakgrunds info;
10 årigt, d-ponny.
Inte alltför mkt. rider innan jag köpte han,
Endast skogsriden, såvitt jag förstod.
Ganska het.
har utvecklats mkt. nu det senaste halvåret.
har ganska lätt för att bli stressad & stirrig.
hon kan få lite småryck ibland, fick mest förr, men har upphört ju bättre hon blev.
men går oftast till så, att när jag sätter igång hon i trav, Känner att hon bjuder på lite för mkt. och gör en liten förhålning, oftast tar hon dem bra, men ibland (igår & idag) flippade hon totalt ur om man får säga så, kramade jag det minsta i traven på hon så satte hon sig nästan ner, kastade sig runt & började tokbacka - vilket resulterar i stegringar, Hon blir som helt blockerad, varken ser eller hör ngt, hon struntar i om det är vägar,bilar,träd,anndra hästar i henens väg, hon prejar bara på.
har testat lite olika vägar för att lugna ner hon på bästa sätt.
driva på frammåt - backa & reser sig ännu mera.
sitta & följa med - hästen prejar på överallt.
bli arg & gå på hon - bruakr resultera i att hon fortsätter backa, ibland går frammåt (omedelbar eftergift & beröm.)
hoppa av i farten - en lite små paff häst som kastar sig runt.
Får man hon bara att lugna ner sig en smula & kunna lyssna lite så brukar det bli bra.
Skritten & galloppen fungerar oftast underbart dessa dagar, det är traven som hon blir blockerad i.
När jag känner att hon håller på att bli sån, brukar jag försöka släppa allt och bara rida på frammåt -utan krav i trav, det fungerar oftast ok.
För att andra dagar gå som en drömm & man känner att nu kan vi slå jan & Briar med längder.
sadeln passar & hästen har inte ont någonstans.
Detta kanske händer ca 1-2 gg. på 3 månader, Inte alls ofta.
Men har ni några teorier på varför hon kan tänka sig att göra så?
Tacksam för svar.
Lite bakgrunds info;
10 årigt, d-ponny.
Inte alltför mkt. rider innan jag köpte han,
Endast skogsriden, såvitt jag förstod.
Ganska het.
har utvecklats mkt. nu det senaste halvåret.
har ganska lätt för att bli stressad & stirrig.
hon kan få lite småryck ibland, fick mest förr, men har upphört ju bättre hon blev.
men går oftast till så, att när jag sätter igång hon i trav, Känner att hon bjuder på lite för mkt. och gör en liten förhålning, oftast tar hon dem bra, men ibland (igår & idag) flippade hon totalt ur om man får säga så, kramade jag det minsta i traven på hon så satte hon sig nästan ner, kastade sig runt & började tokbacka - vilket resulterar i stegringar, Hon blir som helt blockerad, varken ser eller hör ngt, hon struntar i om det är vägar,bilar,träd,anndra hästar i henens väg, hon prejar bara på.
har testat lite olika vägar för att lugna ner hon på bästa sätt.
driva på frammåt - backa & reser sig ännu mera.
sitta & följa med - hästen prejar på överallt.
bli arg & gå på hon - bruakr resultera i att hon fortsätter backa, ibland går frammåt (omedelbar eftergift & beröm.)
hoppa av i farten - en lite små paff häst som kastar sig runt.
Får man hon bara att lugna ner sig en smula & kunna lyssna lite så brukar det bli bra.
Skritten & galloppen fungerar oftast underbart dessa dagar, det är traven som hon blir blockerad i.
När jag känner att hon håller på att bli sån, brukar jag försöka släppa allt och bara rida på frammåt -utan krav i trav, det fungerar oftast ok.
För att andra dagar gå som en drömm & man känner att nu kan vi slå jan & Briar med längder.
sadeln passar & hästen har inte ont någonstans.
Detta kanske händer ca 1-2 gg. på 3 månader, Inte alls ofta.
Men har ni några teorier på varför hon kan tänka sig att göra så?
Tacksam för svar.