Hur stort bör en hund bo?

Madde_padde

Trådstartare
Ja som de låter hur stor lägenhet tycker ni behövs för att skaffa hund?!

Hade en diskussion med en kompis i helgen och insåg att vi såg helt olika på dettta, så va tycker ni?!

Sv: Hur stort bör en hund bo?

Eftersom man inte aktiverar hunden inomhus i någon större utsträckning, så spelar ju inte boytan någon större roll enligt mig.

Med detta sagt, så tycker jag ändå att det ska finnas utrymme, så att hunden kan få en egen lugn vrå att ha som sin egen.

Min rottis bor numera på 25kvm och trivs bra. Det är ingen större skillnad på honom varesig han bor på 25kvm eller 130kvm, i lägenhet eller hus mitt i skogen.

Lite så är de för mig har fått lite påhopp om min hund vi bor på 33kvadrat! bodde på landet förut men nu är han med när jag pluggar. Han är av rottisstorlek. Men som när jag är hemma hos mor så så fort ja tar på mig jackan eller ås springerh an till bilen och sätter sig så ja inte ska glömma kvar honom.... så känns som att han trivs.....

Tycker att boytan inte spelar någon större roll. Man tränar inte hunden inomhus ändå. Men tycker som övriga, hunden ska ju få plats så pass att den inte är i vägen där man går och att den kan ha ett eget hörn att koppla av i. Ex. en grandis i en liten etta med asmycket prylar i är kanske inte det bästa.

Tycker att så länge hunden kan få ha ett hörn för sig själv så spelar storleken ingen roll, man får ju motionera den utomhus :)

Tycker snarare det är tragiskt med dom som anser sig själva "bo på landet" och därmed bara släpper ut hunden så den får rasta sig själv.

håller med föregående inlägg. aktivering sker utomhus coh så länge det finns rum att gå undan för hunden så spelar det inte så stor roll hur stort man bor.

min förra lght var på 31 kvadrat. där bodde jag med 3 hundar under en kort period. inte optimalt, men det är relativt små hundar så det funkade.

Instämmer med föregående. Det finns någon slags förlegad tanke hos en del människor om att det ska vara rymligt inomhus så att hunden kan aktivera sig själv.:confused:

Här jobbar vi utomhus och sover inomhus. Dessutom blir man automatisk tvungen att lära hunden slappna av och gå och lägga sig.

Bor på 50 kvadrat.

Tycker snarare det är tragiskt med dom som anser sig själva "bo på landet" och därmed bara släpper ut hunden så den får rasta sig själv.

Precis, eller "Omplaceras till dig som bor på landet", vilket utläses, "Kan överhuvudtaget inte uppföra sig i civiliserade miljöer eller gå i koppel."

Tycker som Gnist.

Vi bor två pers. och en hund på 26,2 kvadrat och det funkar ju. Hunden lade sig aldrig avsides ens när vi bodde på 62 kvadrat.

Jag har haft min hund på 22 kvm i två års tid. Jag tycker att det inte alls handlar om yta utan hur duktig man är på att aktivera sin hund. Då vi är hemma och inne så ligger hon och sover.

:)

Min rottis bor numera på 25kvm och trivs bra. Det är ingen större skillnad på honom varesig han bor på 25kvm eller 130kvm, i lägenhet eller hus mitt i skogen.
:eek: Fast hunden mår nog inte dåligt, snarare tvärtom. Men jag skulle tycka det vore väldigt trångt med en rottis på den ytan!

Jag har bott i ett litet studentrum med hund (saluki på ca 60cm i mankhöjd).
Som de flesta nog vet så är studentrum SMÅ. Det fungerade finfint. De hundar jag haft hem vilar inomhus, ligger på sängen eller i korgen och sover. Motion, träning och allt annat gör jag utomhus.

Tak över huvudet och utrymme stort nog för en korg och matskål utan att man snubblar i det - mer behövs inte anser jag.

:eek: Fast hunden mår nog inte dåligt, snarare tvärtom. Men jag skulle tycka det vore väldigt trångt med en rottis på den ytan!

Ibland rusar jag runt i panik för att jag inte hittar honom och tror att jag glömt honom i svalen... Då ligger han i sängen eller under köksbordet.

just nu har vi en stor hund och en liten på ca 65kvm och det tycker jag e för litet igentligen.... jag skulle minst vilja ha ca 95kvm....

Undrar hur du menar? Jag bor på landet och våra hundar går ut och in som dom vill (när vädret tillåter). Varför är det tragiskt? :confused:

Annars håller jag med dom som inte ser några problem med små lägenheter. Har också bott i liten etta med 1-2 schäfrar utan problem. Och dom fick inte ens ligga i sängen! :)

LIA

Tja ... Själv bor jag på 15 kvm med två bearded collies. I helgen var vi tre personer och två hundar här :D

Senast ändrad:

att jag och min sambo,samt våran son på 1år bor här(och förnärvarande 7st valpar) samt en katt och jag tycker det e för litet!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 346
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 371
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025