Hur stort bör en hund bo?

Sv: Hur stort bör en hund bo?

Ibland rusar jag runt i panik för att jag inte hittar honom och tror att jag glömt honom i svalen... Då ligger han i sängen eller under köksbordet.
:rofl: vilken syn :D

Jag bor på 110 kvm med min lilla Italienare, henne får man leta efter om hon ligger i den italienarbruna skinnsoffan eller på den svarta fårskinnsfällen ;)

Undrar hur du menar? Jag bor på landet och våra hundar går ut och in som dom vill (när vädret tillåter). Varför är det tragiskt? :confused:

LIA

Jag tänker i alla fall som så att många som bor så att de bara kan släppa ut sina hundar, gör BARA det. De går aldrig på promenader eller någonting ordentligt, så hundarna blir dåligt musklade och ibland även tjockisar.
Nu vet jag inte om det var så som hon menade, men jag fick lite intrycket av det?

Vi bor två stycken på 20 kvm tillsammans med en bullterrier men hon har sin egna hörna där hon har sin öppna bur. Inte motionerar hon sig inomhus och sålänge man inte känner sig trängd av varandra så är det ändå inga problem att bo trångt.

Kanhända är det så, men konstigt skrivet i så fall.

Funderar över detta med "musklade". Hur muskulösa behöver hundar vara? För ett liv utanför tävlingsbanorna?
Tjockisar, det blir hundar som äter mer än dom gör av med. Precis som vi människor. Lättare att anpassa förtäringarna till hundar! ;)

LIA

Jag menar att en hund oftast inte stimulerar sig själv så pass mkt att de blir trötta av att bara gå omkring på gräsmattan (speciellt inte när matte står o stressar de att de ska kissa/bajsa på gräsmattan o sen ropar in hunden).

Är det bara jag som har fått för mig att hundar tycker om att gå promenader att få följa med till kiosken eller att få jogga med om man cyklar ett par km?

Ingen hund blir väl stimulerad av att gå ut själv o kissa o sen gå in o lägga sig igen?

Fast era hundar kanska stimulerar sig själva, inte vet jag :D huvudsaken är väl att hund och ägare blir tillfreds!

Det var precis så jag menade :)

Klart att första morgonkisset kan göras på gräsmattan, men inte ska väl hunden behöva motionera sig själv 24/7 ?

vi bor på 52 kvm med en springerspaniel och två katter, visserligen utekatter ;)
snart ska vi flytta till en som är 63 kvm och då vill jag gärna ha en till hund.

inomhus ska det vara "lugnt", dvs inget bus å lek, och hunden har flera platser som är lugna när det kommer folk.

Undrar hur du menar? Jag bor på landet och våra hundar går ut och in som dom vill (när vädret tillåter). Varför är det tragiskt? :confused:

Annars håller jag med dom som inte ser några problem med små lägenheter. Har också bott i liten etta med 1-2 schäfrar utan problem. Och dom fick inte ens ligga i sängen! :)

LIA

Jag tror man menar att det är tragiskt att bara släppa ut hunden, inte aktivera den på något annat sätt än att låta den rasta sig själv i trädgården. Bor man t.ex. i lägenhet är man "tvungen" att aktivera hunden, ut och gå med den etc., vilket är att föredra.

Jag menar att en hund oftast inte stimulerar sig själv så pass mkt att de blir trötta av att bara gå omkring på gräsmattan (speciellt inte när matte står o stressar de att de ska kissa/bajsa på gräsmattan o sen ropar in hunden).

Är det bara jag som har fått för mig att hundar tycker om att gå promenader att få följa med till kiosken eller att få jogga med om man cyklar ett par km?

Ingen hund blir väl stimulerad av att gå ut själv o kissa o sen gå in o lägga sig igen?

Fast era hundar kanska stimulerar sig själva, inte vet jag :D huvudsaken är väl att hund och ägare blir tillfreds!

Har också fått för mig att hundar gillar promenader, och lite hjärn-gympa :D, är helt inne på ditt spår btw !!

Vi är två medelstora hundar och två katter jag och killen och bor i en stor tvåa på 72kvadrat...
Håller med med dom andra..tycker inte storkelen har så mycket att säga bara hundarna trivs och har det bra.

KL

Bor på 26 kvm med min schäfer/siberian husky. I början trodde jag det skulle vara omöjlig för honom att bo så litet, hade skuldkänslor i början. Men med skogen precis runt hörnet där han kan springa lös under promenaderna är strålande, och nu förstår jag inte varför jag hade sån panik :smirk:

Tycker snarare det är tragiskt med dom som anser sig själva "bo på landet" och därmed bara släpper ut hunden så den får rasta sig själv.

Fast era hundar kanska stimulerar sig själva, inte vet jag huvudsaken är väl att hund och ägare blir tillfreds!
När jag läser dina inlägg, får jag bilden att du inte har någon kunskap om "livet på landet".
Vi, inkluderat hundägande grannar, är aktivare än vad stadsborna är vad gäller utomhusvistelser. Vi både promenerar, åker skidor (normala vintrar), cyklar, badar, plockar bär och svamp, hälsar på grannar, lagar staket, hanterar hästar på bete och hämtar posten vid landsvägen osv, osv, osv. Alltid tillsammans med hundarna, vilka vanligen är lösa. Dagarna innehåller gott om tillfällen för mental aktivitet. Ibland springer hundarna på eget initiativ, men mestadels lufsar dom med oss, håller koll på gården osv.
Visst ja, vi tränar och jobbar med våra hundar också!

Dessutom, är hundarna alltid med in till staden när vi uträttar ärenden där. Det är nyttigt för dom att få se hur "mysigt och hundriktigt" alternativ dom kunde ha haft, ledda i koppel på asfaltgator och kissa/bajsa i hundtoan, i st f det tragiska liv dom nu tvingas leva!

Vidare kan jag informera dig om att våra hundar aldrig kissar/bajsar på någon gräsmatta, utan dom vet att hundtoan ligger ute på vallarna eller i dungarna däremellan.
Dom är vanligen alltid med när vi är ute, och resterande tid är det som jag skrev, dom bestämmer själva. Idag var vi tillsammans aktivt ute 6-7 timmar, resterande tid var hundarna själva ute resp inne och slappade, åt mat etc.

NU, 23.00 kommer jag att fråga dom om dom behöver gå ut en sista vända. Det troliga svaret är att unghunden vill ut medan gammelhunden muttrar "jag sover". Så unghunden går kanske ut själv, gör ifrån sig (kanske) och återkommer om 10-15 minuter- alldeles själv.

Är jag en tragiskt dålig hundägare?

LIA

Men du lugna dig lite.. om du inte känner att det gäller dig behöver du inte ta åt dig.

Jag skrev ju precis efter att jag hänvisade till de som tycker att deras hundar ska rasta sig själva, om du menar att ni har aktiva dagar så gäller det ju inte dig givetvis:idea:

Tror de flesta i tråden förstår vad jag menar..

Jag är själv uppvuxen på landet men vi gick alltid promenader med våra hund i alla fall, det är ju mysigt för den att hitta nya ställen att gå på, hitta nya grenar att bita i osv.

Det kvittar enligt mej, Kan hunden bara få plats att röra sej på och sova på så kvittar det. Som jag bor i 36 kvm och funderar snart på att hämta hem en till liten vovve av rasen flat. Har möblerat så att jag själv bor ganska trångt med endast en bäddsoffa som får vara både soffa och säng å röjt en stor plats att vara på på golvet och gjort plats åt en stoor hundbur.:)

Ja som de låter hur stor lägenhet tycker ni behövs för att skaffa hund?!

Hade en diskussion med en kompis i helgen och insåg att vi såg helt olika på dettta, så va tycker ni?!

Hej jag tycker inte det har så stor betydelse hur stort man har inomhus bara man ser till att aktivera hunden mycket utomhus! Alltså självklart menar jag inte att man ska ha 10,20,30 st hundar i en liten lägenhet man måste juh vara realistisk, men inte tycker då jag att en hund behöver ett helt hus för att trivas. Jag bor själv på landet där hundarna störredelen av dagarna sitter i en GIGANTISK hundgård med en tvåvånings hundkoja. Men när jag flyttade till en mindre stad för att gå i skola så tog jag med mig min schäfertik och där bodde vi tillsammans i en normalstor 1a. Det gick hur bra som helst och hon trivdes nästan mer där en här bara för att när man bodde där hade man juh ingen hundgård att släppa ut henne i när man ska fara till vänner och bekanta tex så då vart det juh att hon fick följa med överallt. Ända riktiga nackdelen med att inte ha tillgång till hundgård är att dom kan tycke det blir ganska långtråkigt att sitta inne ensam heladagarna när man jobbar/går i skola. Busa avskydde från början att vara ensam hemma och grannen talade om att hon satt och ylade hela dagarna (villket hennes hund också jorde så dom ylade bra tillsammans). Men Busa vande sig snabb och konstaterade att det var ganska skönt att få vara inne på dagarna för då kan man ligga och sova i mattes säng utan att någon stör...:banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 346
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 371
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025