Sv: Hur stort bör en hund bo?
Tycker snarare det är tragiskt med dom som anser sig själva "bo på landet" och därmed bara släpper ut hunden så den får rasta sig själv.
Jag menar att en hund oftast inte stimulerar sig själv så pass mkt att de blir trötta av att bara gå omkring på gräsmattan (speciellt inte när matte står o stressar de att de ska kissa/bajsa på gräsmattan o sen ropar in hunden).
Fast era hundar kanska stimulerar sig själva, inte vet jag huvudsaken är väl att hund och ägare blir tillfreds!
När jag läser dina inlägg, får jag bilden att du inte har någon kunskap om "livet på landet".
Vi, inkluderat hundägande grannar, är aktivare än vad stadsborna är vad gäller utomhusvistelser. Vi både promenerar, åker skidor (normala vintrar), cyklar, badar, plockar bär och svamp, hälsar på grannar, lagar staket, hanterar hästar på bete och hämtar posten vid landsvägen osv, osv, osv. Alltid tillsammans med hundarna, vilka vanligen är lösa. Dagarna innehåller gott om tillfällen för mental aktivitet. Ibland springer hundarna på eget initiativ, men mestadels lufsar dom med oss, håller koll på gården osv.
Visst ja, vi tränar och jobbar med våra hundar också!
Dessutom, är hundarna alltid med in till staden när vi uträttar ärenden där. Det är nyttigt för dom att få se hur "mysigt och hundriktigt" alternativ dom kunde ha haft, ledda i koppel på asfaltgator och kissa/bajsa i hundtoan, i st f
det tragiska liv dom nu tvingas leva!
Vidare kan jag informera dig om att våra hundar aldrig kissar/bajsar på någon gräsmatta, utan dom vet att hundtoan ligger ute på vallarna eller i dungarna däremellan.
Dom är vanligen alltid med när vi är ute, och resterande tid är det som jag skrev, dom bestämmer själva. Idag var vi tillsammans aktivt ute 6-7 timmar, resterande tid var hundarna själva ute resp inne och slappade, åt mat etc.
NU, 23.00 kommer jag att fråga dom om dom behöver gå ut en sista vända. Det troliga svaret är att unghunden vill ut medan gammelhunden muttrar "jag sover". Så unghunden går kanske ut själv, gör ifrån sig (kanske) och återkommer om 10-15 minuter- alldeles själv.
Är jag en tragiskt dålig hundägare?
LIA