Hur stora hagar?

Lily

Trådstartare
Vi har en dröm om att ha 2 pållar i framtiden. Antagligen en ponny och en mindre stor häst/övervuxen ponny. Nu undrar jag lite.. lösdrift känns som det är smidigaste, tar minst tid så att säga, eller?

Om man skulle ha lösdrift med ligghall åt dessa två hur mycket mark skulle behövas till hage/hagar då tycker ni?

Om man i stället skulle ha ett litet stall hur mycket tycker ni krävs då?

Jag pratar alltså inte om sommarbete nu utan resterande tid.

Tacksam för svar så att vi kan spinna vidare på våra drömmar :)
 
Sv: Hur stora hagar?

Det finns ju minimikrav idag på hagar som hästarna ska ha tillgång till varje dag. Så att de måtten bör kanske vara de absolut minsta man kan tänka sig. Men annars så kan man nog säga att ju större man kan få det ju bättre är det. Att säga precis hur mycket som krävs beror på hur marken är, om den t ex lätt blir upptrampad eller om den är kupperad. Men också på hur mycket hästarna ska vara där, är det bara på vintern eller är det året runt, ska de träna/göra andra saker eller mer eller mindre gå där dygent runt?

Sedan om man gör en lösdrift ska man ju ändå ha tillgång till sjukbox som är uppvärmningsbar. Så man brukar behöva bygga stall ändå.

Att det är mindre jobb med en lösdrift än ett stall stämmer inte om man ska sköta den ordentligt. Nästan tvärtom istället att det kan krävas en större arbetsinsats ha en lösdrift.
I ett stall har man ju i det här fallet två boxar att hålla rena och hästarna kan äta lugnt i sina boxar utan problem. I en lösdrift har men ett större utrymme att hålla rent och kanske även området utanför behöver mockas. Sedan om hästarna behöver individuella foderstater måste man ju övervaka när de äter på något sätt, som att t ex binda upp eller ta ut ur hagen. I stallet i boxar kan man ju lämna dom medans de äter.
 
Sv: Hur stora hagar?

Tack för ditt svar!!

Jo, minimikrav vet jag att det finns men det är inget som vi vill hålla oss till. Som du säger så är större bättre för hästarna. Så jag tänkte mer vad ni hästägare som är vana tycker. Hur mycket mark som krävs för att det inte ska bli en enda lervälling t.ex. :-)

Vi har två tilltänkta ställen i närheten av vårt hem.. bägge "hagarna" är mest äng/åker med lite träd.. lite uppförsbacke.. en del plan mark.
Svårt att säga hur marken är när det inte går hästar där nu.. grannen har dock hästar brevid det ena stället o de hagarna verkar hålla sig bra.. de har stora 2-3 ponnyer och inte jättestora hagar.
Det är tänkt att de ska gå där året runt utom när de är på sommarbete på annan plats.
De kommer att tränas.

Kanske är smidigare att ha stall då. Hmm.. ska fundera på detta :-)
 
Sv: Hur stora hagar?

Du kan ha stall och lösdrift :idea:, Det är jättebra. Täcker upp om det behövs till dåligt väder, sjukdom, hovis, veterinär.
 
Sv: Hur stora hagar?

Ja, det är ju oxå en idé och förmodligen det bästa för hästarna :-)
Frågan är om det blir en massa mer jobb för en annan? Eller hur man ska lägga upp det för att det ska bli så smidigt som möjligt. Ska de gå på lösdriften för det mesta då och bara ställas in vid de tillfällena som du nämner?

Hur gör man för att det ska bli bäst med stall & lösdrift.. kan man göra det i en och samma byggnad på nåt sätt??
 
Sv: Hur stora hagar?

Vad är förresten minimikravet på storlek på vinterhagar??
Har försökt hitta det men jag lyckas inte!
 
Sv: Hur stora hagar?

Det finns tusen sätt att göra saker på, det kostar olika mycket investeringspengar, respektive tid/pengar i "driftarbete".

Vi har lösdrift (ligghall) till hästarna. Stor, långt större än miniminormen för fyra hästar. Ligghallen (på grusbädd för dränering) halmas ordentligt, och fylls på med mer halm efter behov. Vi mockar inte ligghallen, utan kör ut bädden med traktor på våren/försommaren. Detta ger lite arbete under vintern, och maskiner gör jobbet med mockning åt oss. Hagen mockas med traktor och skopa eller gödselgrep om våren, kombinerat med en lätt harvning. Sedan får fåren beta hagen när gräset växt upp.
Det finns en Thermobar med automatisk påfyllning av vatten i hagen.

Vinterhagen är delad i två delar, om ca 1 hektar vardera. En del (närmast ligghallen) är extra grusad och dränerad, där finns plats för ett par rejäla foderhäckar. I den ena serveras havrehalm i fri tillgång, i den andra hösilage en gång per dag, fodret körs ut med traktorn. Vi har kallblod, som lätt blir för feta... Den hagen ligger också bredvid logen, där det finns ett par boxar (sjukboxar) och utrymme för skötsel, hovslagare etc. Den ena boxen har utgång direkt till hagen, med en delad dörr, så att eventuell skadad/sjuk häst kan se sina kompisar.

Den "bortre vinterhagen" är en vanlig hage, med gräs, träd och stenar. När värsta lertiden infaller, så får hästarna nöja sig med den grusade och dränerade delen. När marken är frusen och/eller översnöad, så öppnar vi till den bortre delen. Sedan så finns det mer hagar att öppna grindar till om vi skulle vilja, det kan bli nästan hur stort som helst känns det som.

Hästarna går in i stallet dagligen för skötsel, förberedelse för aktivitet, extra foder/mineraler etc, och i boxarna kluttmockas det vid behov. Det blir oftast inte så mycket mockning, ett par skottkärror i veckan bara. Det går heller inte åt speciellt mycket strö.

Vår upplevelse av vårt hästliv, är att sedan vi börja hålla hästarna på det här viset, så "håller vi på med hästarna", istället för att mocka, ströa, bära vatten och köra skottkärror kors och tvärs.
Jag har dessutom en del skador, så min man sköter mycket av det praktiska, och tidsåtgången per dag är numera minimal för skötsel av stallet.

Men det här sättet att ha hästarna kräver: ligghall, stall med enkla boxar, traktor med frontlastare och en del yta som iordningställs (dränering, grus), så investeringen i pengar/arbete är relativt stor. I gengäld får man ett lindrigt arbete under vintersäsongen, och en hög mekaniseringsgrad för "städning" på våren.
 
Sv: Hur stora hagar?

Det går naturligtvis att ha en eller två boxar "inne i" en ligghall.

Ett annat sätt att ordna en ligghall, är att bygga till ett snedtak bakom eller på gaveln till en loge, med ingång till en eller flera boxar som finns på logen.
 
Sv: Hur stora hagar?

Tack för ett mycket utförligt svar! :-)

Det är väl dit jag vill komma så mycket som möjligt, att dra ner på skötsel av stall. Eftersom att jag inte är helt frisk så klarar jag inte av en massa tungt arbete så det vill jag minimera så mycket som möjligt om vår dröm ens ska ha en chans att bli verklig.
 
Sv: Hur stora hagar?

Nån mer som har några tankar om detta?

Läste detta i en annan tråd: Hästar ska ha möjlighet att röra sig i naturliga gångarter dagligen på en yta av minst 10x30 meter för en stor häst, större yta om flera hästar rastas i hagen. Det är de regler som finns angående att hästar ska få röra sig fritt.
För bete så rekommenderas minst 1 ha/3 hästar

10x30m! Det är ju ingenting!! :O

Den ena ängen som vi har funderat på är 3600kvm. Alltså liten, har jag kommit på när jag har satt mig in i det :-/. Dessutom skulle en del av ytan försvinna pga. stallet. Däremot så har vi många ängar runt omkring oss, ca 100-200m ifrån tilltänkt stall. Där skulle vi ha möjlighet att hyra betydligt större hagar, då antagligen utan vindskydd. Frågan är om detta skulle funka?? Att de kan gå större delen av utetiden i den stora hagen o en liten del i den lilla vid stallet?
 
Sv: Hur stora hagar?

Det kan skilja mellan olika kommuner/län hur mkt yta det krävs per häst.

I den kommun jag bodde tidigare i krävdes det 1,5ha per häst.

Jag skulle personligen inte räkna på mindre än 1,5ha per häst.
Går de på lösdrift ev större pga det trampas sönder ngt otroligt när de går på lösdrift om man inte har preparerat hela hagen.
Vilket i sin tur är svindyrt.

Jag har 2 hästar, en islänning och ett fullblod.
Båda går på lösdrift men får komma in och bo i box om det är extremt skitväder eller sjuka.
Min hovslagare skor inte heller om han inte får stå i ett bra stall med bra underlag och bra belysning.
På vintern ska det gå att värma upp så han inte behöver jobba i 20-.
Även om hästarna går på lösdrift är det krav på sjukbox som ska kunna värmas upp vid behov.
Tex en jättesjuk häst som inte bara behöver täckas varmt utan även andas in lite varmare luft och om hästen behöver medicineras med tex dropp så får det inte frysa.
I ligghallen föredrar jag helt klart om det är betongplatta, jag tycker grus är helt värdelöst.
Jättebra om ligghallen är byggd så att den kan mockas ur med maskin.
På vintern är Thermobar världens bästa uppfinning så du slipper genomfrusna vattenbaljor, det går dessutom att komplettera med flottör så drar du ut vatten i hagen slipper du ens fylla på vatten :)
 
Sv: Hur stora hagar?

Känns som att det får bli nån blandning av lösdrift och stall tror jag.. beroende på vart vi ska anlägga hage/hagar och vart vi kan bygga.

Tror ni att detta som jag skrev i förra inlägget skulle funka: Den ena ängen som vi har funderat på är 3600kvm. Alltså liten, har jag kommit på när jag har satt mig in i det :-/. Dessutom skulle en del av ytan försvinna pga. stallet. Däremot så har vi många ängar runt omkring oss, ca 100-200m ifrån tilltänkt stall. Där skulle vi ha möjlighet att hyra betydligt större hagar, då antagligen utan vindskydd. Frågan är om detta skulle funka?? Att de kan gå större delen av utetiden i den stora hagen o en liten del i den lilla vid stallet?
 
Sv: Hur stora hagar?

Både stall och lösdrift är bra kombination. Jag byggde en ligghall förra sommaren och nu kan jag välja om hästarna ska gå ute eller om de ska in på natten. På vintern tex när det är klart och kallt vill hästarna gärna vara kvar ute. Nu kan jag låta dem gå kvar. Ligghallen mockar jag varje dag och det blir en kärra om dagen. Inget betungande alltså. Har stall för tre hästar, men just nu har jag bara två. Ligghallen är också tillräckligt stor för tre hästar. Det känns väldigt bra. Hur stor hagen ska vara är väldigt svårt att säga. Hästarna ska kunna röra sig i alla gångarter ute, men om marken räcker till beror väldigt mycket på vilken typ av mark det är.
Lighallen behövs ju inte året om så bygg den i den hage du vill använda som vinterhage.
 
Sv: Hur stora hagar?

3ha i en hage då?? Jag har kollat runt lite o vi skulle kanske kunna hyra eller ev. köpa mark som ligger rätt nära oss. Där finns det ett antal hektar. Kan vi bara hyra så kan vi ju inte bygga på den marken. Därav min fråga om det skulle funka att bygga hemmavid där det är 3600kvm och att de får gå i den hagen ibland men mestadels i den stora hagen på några hektar.

Drömscenariot är att kunna köpa loss några hektar som man kan bygga både stall och lösdrift på + ha 1 hage eller 2 på några hektar :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 929
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp