Hur stora boxar har ni?

Sv: Hur stora boxar har ni?

Jag har den minsta boxen i stallet till min d ponny.. 9 kvadrat. Hoppas nån flyttar snart! Fast hellre små boxar än spiltor.

Vi har tre boxar.

Box 1: 3,5 x 3,5 m = 12,25 kvadrat... Där står en fjording på 1,45 m.
Box 2: 3,5 x 4,7 m = 16,45 kvadrat... Där står en isis på 1,35 m.
Box 3: 3,5 x 3,5 m = 12,25 kvadrat... Där står en isis på 1,36 m.

Jag tycker att våra boxar är ganska lagom... Den stora boxen fungerade till en häst på 1,80 m då han var på sommarbete hos oss, bara inne korta stunder pga för lågt tak... men utmässigt var den bra...

/Linda

min står på 16 kvm :love:
ganska liten stor häst e han... 157 så boxen är alldeles lagom liten :angel:

Jag håller med dig, skall man våga svara? ;)

Har också ett stall med väldigt högt i tak och öppen nock för god ventilation. Jag har tre boxar som är 10,5 kvm, varav 2 används, en till en fullblodstyp på 162 cm, har aldrig stökigt i boxen och rullar sig gärna där inne samt till en bruksnordis på ca 150 cm, han är en riktigt skitgris och skiter var som helst i boxen, så även om den hade varit dubbelt så stor så hade skiten varit utspridd. Tycker den storleken är lagom. Visst hade man gärna haft större om man hade fått välja.

Jag har en box som är 9 kvm oxå, den boxen lånade grannen till sin B-ponny. Det var lagom. Tycker att den kanske är lite väl liten till mina hästar, men som någon sa; Bättre en liten box än att stå i spilta.

Våra boxar är runt 20 kvadrat/box. Där står nu araber runt 150 mankhöjd.
Mina egna hästar är ute dygnet runt och bor tillsammans i sitt lösdriftstall.
Har även boxar till mina minishettisar, de är nog 5 kvadrat, hästarna är 80 cm i mankhöjd.

Folk brukar tycka vi är konstiga som gjort så stora boxar, de tycker det går onödigt mkt spån och att hästarna mår lika bra i en liten box. Jag har dock märkt stor skillnad på mina hästar när de stod i en liten (9kvm) och i våra stora.

*knapplån*

9 kvm, kvadratiska 3*3 meter. Islandshästar 1,37 och 1,39 cm höga.

Och visst är det MINIMIMÅTT på boxarna enligt de föreskrifter som finns, men jag kan inte säga att det är det enda avgörande för hästens trivsel. Ventilation, ljus osv är också viktiga beståndsdelar i ett lyckat stallbygge.

Tillägg: måtten är ju inte bara för den metriska storleken på boxen, utan även just för att luftrymden i stallet skall bli tillräcklig för individerna.

Senast ändrad av en moderator:

Boxarna är ca 12 kvm, två islandshästar i den ena och en i den andra.

Mina boxar är :
2 st 5*4,5. kvm
2 st 4*3,5 kvm
och 2 ponnyboxar på drygt 3,5*2,5 kvm

Min ena häst (163 cm) står i en 3,5 x 4 m box.
Min andra häst (växande unghäst ca 157 cm nu) står i en 3,5 x 3,2 m box.

Båda kan stå med huvudet utanför boxen.

Min ponny e 143 cm hög o står i en box som e 3*3 m. De tycker jag e ganska litet... Men ska flytta henne o då får hon stå i en box som e 3,5*3,5 m. Men en som var o hälsade på en gång tyckte hennes box var jättestor (den hon har nu)... Undra hur små dom har...? :confused:

I medryttarpållens stall är boxarna ca 16 kvm. Hästarna som står där är två travare på 170 respektive 153 cm över manken, och ett halvblod på 174. Förmodligen kommer en islänning att flytta in inom kort.

Stallet i sig är jättestort och luftigt (hade lätt fått plats 5-6 lika stora boxar till på den lediga ytan), om än något lågt i tak. Hästarna stortrivs!

Jag vet inte exakt hur stora boxarna är, hyffsat stora, och även om man går efter minimimåtten tycker jag det är betydligt bättre att få stå i box öht än att stå i spilta.

Har min Dponny i en 3 *3 box = 9 kvadratmeter. Hon trivs bra med det. Har även en storhäst163 i en box av samma storlek. Vi har inte plats att ha större och hon vandrar runt så all halm ligger längst med box väggarna, när hon står på mindre utrymme lungnar hon ner sig, det är n väldigt stressig häst ibland...

MvH//TheHunted1

Har tre boxar på ca 11 kvm. Där står hästar med mkh 150-155 cm.
Shettisen har en mindre box på 6,5 kvm.
:)

mina boxar är i minimimått men jag har mindre hästar i dem än vad de är avsedda för.
stall 1
liten hästbox står D-ponny i
d-ponnybox står liten c-ponny i
C-ponnybox står liten B-ponny i
c-ponnyspilta står liten B-ponny i

stall 2
c-ponnybox står liten c-ponny i
D-ponnybox står en liten D-ponny i

fölbox står liten d-ponny i
spilta står liten b i

utebox 4,5 x 5 m står 2 B-ponnisar i just nu.

Alla får plats att ligga ner samt får plats inne i boxen. Alla kan ta ut huvudena och när det börjar bli varmare så tar vi bort fönstrerna.
Hitills har ingen häst vantrivts i stallet. Hellre en liten box i ett stall med bra ventilation, som mockas och strös ordentligt och får vara ute 10-12h varje dag än att stå i ett stall med stor box, små hagar lite strö dålig ventilation och med mkt spring i.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 718
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 776
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama