Hur stora är 04-orna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 11 859
Sv: Hur stora är 04-orna?

här är en bild på henen, född juni 04, e Lambourghini-Lombard-Sombrero
iklok.jpg

HJÄLP! Säg att en 2-åring kan växa 10 cm på ett år eller fortsätta växa efter 3.

Jag har nu mätt min nya fina pålle och fick en chock. Hon som mätte honom när jag köpte honom har mätt fel på hela 4 cm!

Nu får jag lite panik. Klarar han att växa från 154 cm till 165?!
Jag har nyss kastrerat han så det borde hjälpa lite men kan de verkligen växa så mycket efter 2 års ålder???

(Pappa och mamma är runt 163 cm i mkh.)

Mitt sto är ungefär 160 nu. Har henne inte hemma, så vet inte exakt, men var och hälsade på henne i Mars, och det var ca så hög hon var då. Mamma ca 165 och pappa 168.

Ingen jättefin bild, men visar hennes höjd i alla fall..
Ninja_08.JPG

Ojojoj... :crazy:
Vad stora alla 04:or verkar vara!!

Min är född 040521 och hon mäter 151cm i mkh...
Hon kommer nog att bli försvinnande liten alltså... (Mamman 157cm och pappan 165cm)

Mithra: Va kul att se en "Lambo-unge" till, det är en sådan 04:a som jag oxå har...

...och min e. Lamborgini är bara 1cm högre än din!!

Min andra häst var 146 som tvååring i juli och stannade på 151, fast det är väl rätt olika, minns en häst jag hade i "forntiden" som var 168 när han köptes som 4-åring, men växte och blev 175 till slut...

vad roligt att du har en lambo unge du med.
och den är inte så stor den heller... jag hade en till, en hingst e Lambourghini som är sååld nu, och han är bara 153. Vi får hoppas att de växer långsamt:)

Min -04 valack e. Bocelli-Ganesco-Gaspari som nu är såld mättes förra veckan till 155 cm, han är dock född sent, 31/7.

Mithra skrev:
vad roligt att du har en lambo unge du med.
och den är inte så stor den heller... jag hade en till, en hingst e Lambourghini som är sååld nu, och han är bara 153. Vi får hoppas att de växer långsamt:)

:idea: Ja, det får vi hoppas... Att de skjuter iväg lite sen!! :crazy:

Min -04:a e. BH Hertug köpte jag i november då hon mättes till 147 cm fram och ngt högre bak. Idag är hon ca 158 fram och några cm högre bak så troligtvis blir det häst av henne med.

Funderar på det här med tattarmåttet, enligt detta skulle hon i höstas stanna på ca 161 cm men idag visar det på en slutlig mankhöjd på ca 170 cm. Hur fungerar det egentligen, visst borde hennes ben ha varit "färdigvuxna" i höstas med? Fungerar bara måttet vid 1,5 års ålder eller? Någon som vet?

Jag har också funderat på det måttet.
Enligt en travtränare i mitt stall skall min pojke endast bli 158 i mkh. Vilket jag personligen tycker är absurt då han mäter 154 cm nu och är jätte valpig. (Gud förbjude att det blir så!!!)

Men det sägs ju att Tattarmåttet endast fungerar på åringar.
Jag tycker det hela är lite märkligt. För det måttet varierar ju beroende på om man mäter mitt i en tillväxtzon...

Eller har jag fel?

Nu när jag har tjatat så mycket om min "valpiga" flb så tänkte jag visa ett kort så ni förstår vad jag menar. Ursäkta att han ser så mager ut men han har precis bytt stall och fått andra foderrutiner, han har fri tillgång till bra hösilage, så jag hoppas han går upp snabbt igen.

Dino_kropp_bort2.jpg

Dino_kropp_hit_liten.jpg

Förresten provade jag det här med de två olika tattarmåtten. (Visserligen är han 2 år men vissa säger ju att man kan mäta dem när som helst.)
Med den ena metoden: arbåge-sporre x2 så skulle han bli 152 i mkh, alltså två centimeter lägre än han är idag.
Med metod 2 : armbåge-sporre + armbåge till golv så skulle han bli 168 cm i mkh.
Det sista passar mig bra men jag fattar inte hur man kan mäta med så olika metoder för den sista kommer ju alltid att bli ca 10 cm högre.
Hjälp mig nu! Hur kan det vara så eller har jag missförstått?

Eliza77 skrev:
Med metod 2 : armbåge-sporre + armbåge till golv så skulle han bli 168 cm i mkh.
Det är denna metod som är "rätt". Det andra har jag inte hört om, däremot har jag hört att de vid 1½ års ålder uppnått ca 90% av sin förväntade mkh.

haha, det är ju linda härstdet på bilden ; D

Kollade på en -04 korsning i helgen. Han var ca 160cm, född i september och flaskuppfödd. Korsning Kallblodstrav och shire.
Är det någon som har någon spekulation om han "bara" blir 10cm högre eller mer?
Är lite sugen på att köpa honom men är rädd att han ska bli gigantisk.
Tacksam för svar

:crazy: Min Acribori är 165 cm och växer hela tiden:crazy: Han blir nog en bit över 170 skulle jag tro...

Inte världen sbästa bild kanske...men ändå:love:
catrine001.jpg

Senast ändrad:

Mätte mina halvblod idag. Stoet efter Casir Ask är 159cm och hingsten efter Last Liberty är 153,5cm ;)
Tror att de kommer bli alldelles lagom höga till mig :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka