hur stor tomt måste jag köpa?

Sv: hur stor tomt måste jag köpa?

Om du har tänkt att ha hästarna på sommarbete där också så behövs lite mer mark. Beräkna 1ha/häst och månad. Alltså 1,5 hästar :P i säg 2 månader blir 3ha. plus ev. hagar att byta med under resten av året...

Det finns det! KOmmer inte ihåg vad de heter just nu bara... bruksstallen eller ngt liknande... ska googla i kika - återkommer!

www.bruksbalken.se tror jag... av ngn anledning får jag inte upp sidan nu, men har för mig att det var den jag kikade på.

gick inte att gå in på www.bruksbalken.se
har provat i 2 olika webläsare nu. både i
explorer och mozilla...finns de inga andra
som säljer nyckelfärdiga stall?

hur mycket kan de kosta att bygga ett
stall me 2 stora boxar, sadelkammare,
foderkammare och eventuellt en spolplats?

Du behöver inte ha mkt mark om du köper in hö alternativt får slå på andra markägares mark, samt får låna mark till hästarnas bete.
Hade mina hästar på föräldrarnas gård förr & de har väl ca 4000kvm tomt.
Hade stall & vinterhage där, bete hade jag på andras marker.

Nu fungerar sidan iaf! Jag bad dem skicka offert till mig på olika stall - minns inte nu vad summorna var men jag blev förvånad över att det inte blev mer iaf... maila dem o be dem skicka över prisuppgifter bara...

1 hektar per häst är minimum. Jag skulle aldrig skaffa häst på en yta mindre än 10 hektar.

En tomt kan ju eg vara hur lite som helst om man ser hur trångt folk bor i stan. Jag tycker att våra 1500kvm är litet men det beror ju på - ska ni ha grästomt? Då blir 1000kvm nog lagom annars blir det mkt o klippa. Hade jag en gård så hade jag nog inte lagt så mycket mark till "tomt". Omgivningarna skapar ju "tomten". Jag själv skulle nog inte utnyttja mer än 1500kvm tomt men jag vill ha spacet. Så 1000kvm tomt plua hagar runt ikring borde räcka ypperligt. jag har inte planerat att ha större tomt än så när jag bygger gård i framtiden. Men sen ska det ju vara en stallplan, plats för traktor, hö eller annat, en ordentlig väg etc.

Senast ändrad:

I en perfekt värld är det naturligtvis så att milslånga hagar vore det bästa för varje häst - men tyvärr ser det ju inte ut så idag... Tycker nog att 10 hektar låter som en ganska hög minimigräns för att skaffa häst. De allra flesta jag känner som har stall och även inackorderingar har inte mer än kanske på sin höjd hälften av det. Vissa har då tillträde till annan sommarhage men inte alla.

Nä, det finns alldeles för många hästar som står inträngda på små leiga ytor, men bra mycket mindre än 10 hektar tycker jag ändå är överkomligt för ett bra hästliv (lite beroende på hur ytorna ser ut och hur mkt bete det växer på dem då förståss :)

Nu har jag iaf skickat in en offert förfrågan på ett stall för 2 stora hästar så får se vart man hamnar:P Men hagar på minst 1hektar/häst verkar vara något alla är överens om. så de är väll där någonstans man får kolla då.

någon som vet hur mkt 1hektar mark i västmanland kostar?

Vi köpte gård för ett par år sedan. Jag hade då två hästar, en d-ponny och ett halvblod. Vi ville ha minimum 4 hektar mark. Nu köpte vi ett ställe med 10 hektar, varav ca 7 hektar betesmark. Vi har nu ytterligare en häst, ett ridponnyföl. Vinterhagen är ca 2 hektar och räcker bra till mina hästar. Det blir lerigt vid grinden men är torrt i resten av hagen. Vi har också ett vindskydd i hagen. På sommaren har vi ytterligare tre unghästar här från juni till och med september. I år har vi haft massor med bete. Förra året var det torrt men vi hade bete så det räckte till alla hästar trots det.

Vi har byggt stall (Bruksbalken) med logdel i markplan, med branddör mellan stall och loge. Vet inte exakt mått, men skulle tro att logen är ca 40 kvm. Vi får gott och väl plats med hö till alla tre hästarna (och mer om det blir nödvändigt) för hela året. Spån och annat foder får också plats. Vi har ganska högt i tak och öppet upp till nock.

Lycka till med att hitta mark och med bygget sen!

Vi köpte gård för ett par år sedan. Jag hade då två hästar, en d-ponny och ett halvblod. Vi ville ha minimum 4 hektar mark. Nu köpte vi ett ställe med 10 hektar, varav ca 7 hektar betesmark. Vi har nu ytterligare en häst, ett ridponnyföl. Vinterhagen är ca 2 hektar och räcker bra till mina hästar. Det blir lerigt vid grinden men är torrt i resten av hagen. Vi har också ett vindskydd i hagen. På sommaren har vi ytterligare tre unghästar här från juni till och med september. I år har vi haft massor med bete. Förra året var det torrt men vi hade bete så det räckte till alla hästar trots det.

Vi har byggt stall (Bruksbalken) med logdel i markplan, med branddör mellan stall och loge. Vet inte exakt mått, men skulle tro att logen är ca 40 kvm. Vi får gott och väl plats med hö till alla tre hästarna (och mer om det blir nödvändigt) för hela året. Spån och annat foder får också plats. Vi har ganska högt i tak och öppet upp till nock.

Lycka till med att hitta mark och med bygget sen!

hur stort stall har ni byggt totalt? jag har gjort en skiss på 85kvm. vad fick ni betala för detta stall?har ni spolplats?

Vi byggde utifrån ett av Bruksabalkens standardmodeller, men har ändrat lite, bla något högre och lutande tak. Vi har fem boxar på 12 kvm, 2,5 m bred stallgång, 20 kvm sadelkammare, 12 kvm spolspilta. Stallet (ej logdelen inräknad) är 16 meter långt och knappt 9 m brett. Tror vi betalde runt 350 000 ex moms, men minns inte riktigt. Då tillkommer grunden och dragning av el och vatten. Vi rev ett gammalt stall, så vi hade el och vatten indraget. Vi hade också en gjuten gödselplatta. Messa så kan jag skicka bilder :)

Kolla så huset ni köper inte ligger inom stadsplaneplanerat område.
Ridskolan i min kommun får flytta inom några år - den ligger mitt ute på ett gärde en bra bit från staden men staden växer och snart är bostadhusen så nära så det blir sanitär olägenhet - och nej man kan inte skylla på att dom i husen får skylla sig själva - området är stadplaneplanerat.
Så hur stor tomt du än köper - kolla detta först.

Kolla så huset ni köper inte ligger inom stadsplaneplanerat område.
Ridskolan i min kommun får flytta inom några år - den ligger mitt ute på ett gärde en bra bit från staden men staden växer och snart är bostadhusen så nära så det blir sanitär olägenhet - och nej man kan inte skylla på att dom i husen får skylla sig själva - området är stadplaneplanerat.
Så hur stor tomt du än köper - kolla detta först.

VAA?? låter ju helt absurt! kan dem bara flytta på en sådär? man köper väll ändå den marken man bygger på? då tycker man ju att de ska tillhöra en själv? de måste jag verkligen ha i tankarna. tack för tipset

Ja 10 hektar är en mkt hög gräns, de flesta hästägare har inte de kraven.
Dessutom kan man låna mark.

1 hektar per häst är minimum. Jag skulle aldrig skaffa häst på en yta mindre än 10 hektar.

Att inte ha mindre än 10 ha om man skaffar häst tycker jag är amitiöst i överkant. Hur går det då om du skulle ha 10 hästar, 100 ha!? Och om det gäller åkermark så är det väl i skadligaste laget att använda 10 ha till hage för en häst!?

Kicki :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag behöver lite input om hur man lämpligen kan planera byggnader på hästgård. Nedan är översikten på vår gård. Den lilla blå punkten...
Svar
1
· Visningar
1 154
Senast: Masse
·
Hästmänniskan jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love: renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: cambello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama