Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi köpte gård för ett par år sedan. Jag hade då två hästar, en d-ponny och ett halvblod. Vi ville ha minimum 4 hektar mark. Nu köpte vi ett ställe med 10 hektar, varav ca 7 hektar betesmark. Vi har nu ytterligare en häst, ett ridponnyföl. Vinterhagen är ca 2 hektar och räcker bra till mina hästar. Det blir lerigt vid grinden men är torrt i resten av hagen. Vi har också ett vindskydd i hagen. På sommaren har vi ytterligare tre unghästar här från juni till och med september. I år har vi haft massor med bete. Förra året var det torrt men vi hade bete så det räckte till alla hästar trots det.
Vi har byggt stall (Bruksbalken) med logdel i markplan, med branddör mellan stall och loge. Vet inte exakt mått, men skulle tro att logen är ca 40 kvm. Vi får gott och väl plats med hö till alla tre hästarna (och mer om det blir nödvändigt) för hela året. Spån och annat foder får också plats. Vi har ganska högt i tak och öppet upp till nock.
Lycka till med att hitta mark och med bygget sen!
Kolla så huset ni köper inte ligger inom stadsplaneplanerat område.
Ridskolan i min kommun får flytta inom några år - den ligger mitt ute på ett gärde en bra bit från staden men staden växer och snart är bostadhusen så nära så det blir sanitär olägenhet - och nej man kan inte skylla på att dom i husen får skylla sig själva - området är stadplaneplanerat.
Så hur stor tomt du än köper - kolla detta först.
1 hektar per häst är minimum. Jag skulle aldrig skaffa häst på en yta mindre än 10 hektar.