Hur stor ska boxen vara??????

L

lotgo

Nu har jag fått möjligheten att flytta mitt dräktiga sto till ett stall ett par minuters gångväg från hemmet. Är dock osäker på om boxen hon erbjuds är tillräckligt stor att föla i!?!?
Vad är egentligen "tillräckligt stort"???? :confused:
Och hur snart efter fölning kan man skicka stoet och fölet på bete?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur stor ska boxen vara??????

Minimimått på fölbox är 11 kvm och kortaste sidan ska vara minst 3,5 m. Jag skickade iväg mitt sto + föl på bete i slutet av maj i år, när fölet var ca 1½ mån gammal.

Oj då, det var stort!! Hur många har tillgång till så stora boxar kan man undra? Då kan jag INTE byta stall. Den boxen är ca 8 kvm.
Hon ska föla i mitten av maj och jag hade tänkt släppa på bete i mitten på juni.

Mina stora boxar är ca 16 kvm, den minsta är ca 10-11. Har eget stall. Var bor du någon stans? Betessläppet blir nog helt ok.

skall du inte betäcka om och det är bra väder och tillväxten är ok så kan du släppa henne tidigare på betet....ju fortare fölisarna får komma ut o röra på sig, desto bättre...

Varför man oftast väntar är ju om man ska betäcka om och kolla dom på 16 dygn...

Jag bor i Helsingborg. Har nog tänkt betäcka om henne om allt funkar som det ska. Jag är nämligen gröngöling i avelssammanhang.
Som ung var jag skötare till fullblodshingsten Toe Hold och skulle gärna vilja ha någon hingst med honom i stammen.

Förresten, finns det fastställda "regler" som säger 11 kvm, eller är det bara ett mått som rekomenderas?

11 kvm fölbox är jordbruksverkets krav = lag.
8 kvm är för litet enligt lag även om hon inte ska ha föl! :crazy: Förutsatt att det är en stor häst det gäller, ingen ponny!?

Tack så jättemycket för informationen. Inget flytt för hästen alltså! Hon är nämligen 1,68!!!!! :cry:

Var i Helsingborg bor du?

och var ska du släppa på bete?
Jag bor själv utanför helsingbort, och har så smått börjat leta mamma fölbete.

//Jenni

Jag bor i Hittarp men har hästen utanför Mjöhult. Känner inte till några bra beten i närheten. Bäst är ju om man får nära så man kan åka dit och hälsa på.

Tror nog du har lite fel där. Om kortaste sidan i boxen skall vara 3.5 m så skulle minsta yta vara 12,25 m2

Du har så rätt så. Kollade i boken och kortaste sidan ska vara minst 3,0 m och inget annat.

Ev kommer jag ha en av mina stora boxar lediga över vintern och framåt. Vi har även övervakningskamera. OM det blir så hade jag tänkt hyra ut den till dräktigt sto. Har själv ett dräktigt sto, men hon fölar inte förrän i början av juli. Har hyfsat stor vinterhage med rejält, halmat skjul. Vi bor precis på andra sidan Hallandsåsen, ca 30 min från Hbg. Bör veta om någon vecka om boxen blir ledig eller ej.

Det gjorde ju jag. Betäckte om på 30-dagars. I väntan på betet för mina kunde de däremot gå ute hela dagarna i vår gräshage, där vi har god tillväxt. Så de blev invanda på gräs ordentligt först också.

Mitt sto(158 cm i mkh) och hennes föl har en box på 18 kvm(6 x 3 m). Den fick hon ca 1 månad innan fölning och dom kommer att ha den tills fölis ska avvänjas då han är 6 månader. Då kommer den att delas av och dom får 9 kvm var. Skulle vilja att dom fick större, men det går ej i detta stall tyvärr.
Mindre än 18 kvm hade jag ej velat ha som fölningbox, iaf inte nu då fölis är 4.5 månder och börjar bli stor kille.

Jag släppte dom på bete då fölisen var 3 veckor. Det gick hur bra som helst. :)

Hon kan ju faktiskt föla ute om vädret tillåter (det vet man ju aldrig).

Mina avelsston (shettisar) har boxar på 16 kvm! Lite skillnad...

Själva fölningen tycker jag mycket väl kan ske i en liten box OM MAN BARA ÖVERVAKAR STOET HELA TIDEN!

Det är sedan när sto och föl ska vara i boxen tillsammans som det är problem. Både sto och föl ska ju kunna ligga ner samtidigt.

Jag har ett sto som har + 22 m2 box där minsta sidan är 4,2 m och änså ska hon alltid lägga sig och föla i HÖRNET!

Vill du gärna ha stoet i det stallet tycker jag att du ska fixa så att hon kan föla ute, mycket halm och ett vindskydd. Sen får sto och föl även gå ute ända till det är dags för avskiljning (naturligtvis med vindskydd och varm/torr bädd).

Lill / Stall Nobbeled

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈