Hur stor ska boxen vara??????

Sv: Hur stor ska boxen vara??????

Jag åkte tillbaka och mätte boxen igen och den var inte alls 8 kvm utan 11,5!! På håret alltså.
Har funderat på det där med att ta två boxar och ta bort mellanväggen men då hamnar hon mitt i stallet. Inte så bra kanske!? :confused:
Hur sent i dräktigheten kan jag byta box???

Stoet bör inte byta stall senare än sex veckor innan beräknad födsel för att hon ska få med den nya bakteriefloran i råmjölken. Byta box i samma stall är däremot inga problem att göra sent. Hur sent beror på omständigheterna och stoet. T ex om hon är känslig för förändringar, eller något. Det avgör du bäst själv.

Hur menar du med att hon hamnar mitt i stallet? Vilka nackdelar skulle det ha? Stort stall med mycket spring? Inga fönster i boxen? Eller? Du får väl väga nackdelarna mot fördelarna. Fördelen är ju ett stall nära dig och en stor box.

11,5 kvm är i nättaste laget, även om det är lagligt. Jag lät två av mina arabston (150-155 cm) föla i 12 kvm-boxar i våras. Det var inga egentliga problem, men jag tyckte att de växte ur boxen ganska snabbt och flyttade dem till större efter någon månad. Bara 2-3 kvm till gör stor skillnad.

Andra viktiga saker att kolla är hagarna och stängslen. Nyfödda föl ser dåligt, springer fort och behöver bra staket. Jag brukar ha sto med föl på ridbanan första dagarna tills jag ser att fölet har koll på benen, hur man stannar samt vet att elstängsel gör ont. Sedan kan de gå ut i större hage. Nu fick du lite extra bonusråd som du inte hade frågat efter. Hoppas det inte gör något. :-)

Carina
www.silverarabians.com

Tack för ditt extratips och jag tar mer än gärna emot fler.
Nu flyttar jag stoet och så får jag fundera ett tag på om jag ska låta henne föla i boxen eller om jag öppnar upp mellan två boxar.
Det kommer ju som sagt en period med sto+föl som ska samsas i boxen också.

Jag var inne och tittade på din hemsida. Vilken fin gård och vilka otroligt vackra hästar du har. Du är en lyckligt lottad människa, Carina!
Mina barn/ungdomar vägrar att "bo på landet" så min man och jag får vänta till de flyttar.

Tack! Jag känner mig lyckligt lottad! Fast ibland är det trögt. Som nu, när fölen är så pass stora, men fortfarande bor med sina mammor på nätterna och alla fullkomligen PROPPAR i sig mat och dricker hinkvis med vatten. Som sedan ska ut den naturliga vägen. Jag lyfter ut tre proppfulla kärror med halm per dag ur varje box... ;) Eller när alla fölen turas om att vara förkylda två månader i sträck och man har snor överallt... :crazy:

Hör gärna av dig via mail eller nåt om du vill ha fler tips eller har frågor!

Carina
www.silverarabians.com

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈