Hur stor padock har ni?

Sv: Hur stor padock har ni?

Tror paddocken är 25*60 och ridhuset 20*40. Tycker ingen av dom känns små trots att vi ändå är 8 som rider samtidigt.

Vi sysslar inte med hoppning, så vår Paddexbana på 20x40 är alldeles tillräckligt stor.

Immer

vi har en som är 40x80 och en som är 20x40
den stora är inte alls trång:p

min är 20 x 32 m. Alldeles lagom. Jag hoppar även gymnastikhoppning där utan att den känns för liten. (med stor häst)

vi ska laga en ridbana, den kommer att bli 20*40. har mindre modell av hästar, hoppa enklare hinder kan jag göra. vi kommer att max vara två på banan.eftersom jag kommer att fixa den på en åker kan jag förstora den om det behövs...:smirk:

Hej! Tänkte bara höra om någon känner igen problemet?
Har precis anlagt en budgetmodell av paddock,eftersom det bara är jag som ska rida där så trodde jag att det skulle bli bra att göra som jag gjorde. Vi skrapade av gräsytan på en bit gärde och snickrade ihop en ram med reglar runt så stor som den skulle vara 20x40m. Sedan fyllde vi upp med sand ca 15cm djupt. Men det blev snorhalt, hoppas att sanden ska sätta sig eller nåt.
Någon som har någon ide om vad det är för fel, är det för lite sand eller vad det kan vara. För jag kan väl inte vara ensam om att lägga sanden uppepå marken istället för att gräva och drenera och så. Det är bra drenering ändå för trots att det regnat så mycket sista tiden samlas det inget vatten.
trist att inte kunna använda den på grund av att hästarna halkar, för även om det var en budgetvariant så är det ju inte billigt ändå och speciellt inte om den bara kommer stå där och inte användas.:confused: fy vad trist.

Jag tror du måste ha ett bärlager underst, som blir packad & hårt sedan sanden på det... tror jag iaf

Bärlagret påverkar inte om ridbana är hal eller inte, det är sanden dvs det översta lagret som gör det.

Hur länge sedan la ni på underlaget? och vilken sand använder ni er av? vissa sandsorter sätter sig inte.

Jag gjorde som ni tog bort matjorden och la på stenmjöl och jag kommer att vänta tills efter vintern innan jag börjar använda den. Kommer även att toppa med lite sand om något år..

det är ca en månad sen som vi lade dit sanden. och det är 0-8 som det heter. Han som körde ut sanden sa att hans fru hade det i sin paddock och att det funkade bra. Vet inte om det finns andra benämningar/namn på sand.Men jag hoppas att det blir bättre iallafall.

Ingen alls :p

Har hoppat på ungefär lika bana som ni har, fast då ridhus, och det är väl ändå ganska standard?

Kanske ska vänta tills efter vintern med att börja använda den då. Sanden kanske packar till sig lite under vintern. Den känns väldigt lös och flyktig tycker jag. Sanden kanske går ner lite i jordenefter ett tag.
Hur tjockt lager la du med stenmjöl då och hur mycket sand har du tänkt att lägga dit, vilken sort.
Man kanske kan blanda ut sanden med nåt annat också!!?

Vi grävde en förra året. Nu väntar vi bara på att kunna sanda upp den. Våran blev 57 x 47.

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
12 027
Senast: Lingon
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar