hur stor del, gener/träning/mentalitet?

L

loch

Om man har en hoppavlad häst som inte tränas för hoppning, eller om man har en häst som inte är avlad för hoppning men tränas väl i hoppning, hur stor framgång på hoppbanan kan man förväntas ha då?
Hur mycket väger de olika delarna in?

* kroppsbyggnad
* träning
* mentalitet
* arv

Sv: hur stor del, gener/träning/mentalitet?

Det viktigaste för mig när jag tittar på unga hästar som inte presterat så mycket än så är inställningen viktigast, det vill säga huvud och hjärta. Exteriören tycker jag är ganska viktigt då en häst som är korrekt bygd får det lättare för sig (att tex gå i rätt form, få in bakbenen under sig osv) vilket gör att arbetet sliter mindre på dem.

Jätte svårt, om inte omöjligt att säga hur stor framgång på hoppbanan man kan ha och hur mycket de olika delarna väger in.

Med rätt träning kan man självklart komma långt, men om inte hästen riktigt har rätta hjärtat eller huvudet så kommer man inte hela vägen. Men bra mycket längre än dem som inte tränar eller förstår sig på hur de ska lägga upp sitt arbete. :devil:

För mig är inte stammen jätte viktigt, visst har man några favorit hingstar och andra som man tex vet att de brukar ge väldigt svårridna avkommor eller liknande som man då kanske väljer bort. Helst vill man ju ha en hingst med bra resultat och även ett sto som är tävlat åtminstonde 1.30 brukar jag tycka. Men som sagt, för mig är huvud och hjärta nummer 1 och sen är det bara en massa arbete. :)

Ja, jag tycker det är jättespännande eftersom det finns hästar m hoppstam som presterar bra i dressyr och vice versa... är det hästens läggning eller ägarens intresse eller samspelet häst/ryttare som är det avgörande...? Eller generna?

Blir en häst med bra gener opresterande hos en ryttare med "fel" inriktning?

Ja det är spännande det här, det är därför det är så roligt att föda upp hästar :bump:

"Blir en häst med bra gener opresterande hos en ryttare med "fel" inriktning?"

Om det är en bra ryttare så tror jag inte det för nu har vi så pass fina och välridna hästar oavsett om det är hopp eller dressyr. Om man tänker på hopphästarna i WC-cirkusen tex så är det många som säkert skulle kunna byta gren och bli riktigt bra dressyr hästar.

Jag har ridit en dressyrhäst som vann Breeders i fälttävlan, mest för skojs skull året innan den blev utagen till unghästVM i dressyr :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka