Hur stor buffert bör man ha?

Magiana

Trådstartare
Om man skaffar häst (köper eller tar en på foder), hur mycket pengar bör man ha undanstoppat som buffert för oförutsedda utgifter? Hur stor buffert har ni?

Sv: Hur stor buffert bör man ha?

För mig beror det på hur stora de ekonomiska åtagandena är. Har jag dyr stallhyra och tveksam veterinärvårdsförsäkring vill jag ha högre summor än om jag har billig stallhyra och en heltäckande veterinärvårdsförsäkring som funnits där sedan hästen föddes.

Det räcker ju med en hovböld som ska ha omfattande behandling så går 20 000 kr snabbt åt.

minsta möjliga buffert som jag tycker man ska ha, är den summan det kostar att avliva hästen.
Annars är det upp till en själv hur mycket man är beredd att lägga på hästen =)

Fast har man en foderhäst har man ju skydligheter mot ägaren och kan inte själv bestämma att man vill avliva när pengarna tar slut. För mig är foderhäst ett betydligt större ekonomiskt åtagande än att själv köpa en häst.

Fast har man en foderhäst har man ju skydligheter mot ägaren och kan inte själv bestämma att man vill avliva när pengarna tar slut. För mig är foderhäst ett betydligt större ekonomiskt åtagande än att själv köpa en häst.

Kan bara hålla med dig där!!!
Likadant som att jag aldrig hade vågat ta en foderhäst som inte har en vetirinvårdsförsäkring utan reservationer och livförsäkring till ett "full värde" som är överenskommet med ägare och inskrivet i kontraktet.
Har man otur händer det något så pass allvarligt att hästen dör på plats eller avlivas. Och det är svårt att lämna tillbaka en häst som inte finns, så då anser jag i alla fall att det är fodervärdens skyldighet att i alla fall se till att ägaren blir kompenserad i alla fall ekonomiskt.

/Camilla

Jag har i nuläget drygt 21.000:- i hästbuffert, 10.000:- i buffert för annat än hästen (krisbuffert om/när alla andra tillgångar är nyttjade). Båda kommer att öka ordentligt de kommande tre månaderna.

I mina ögon bör man ha minst kostnaden för självrisken (vet.vårdsförsäkringen) i buffert. Plus några tusenlappar (försäkringen täcker sällan precis allt. Om inte annat, så brukar bandage och liknande falla utanför).

Det beror också på vad man har för utgifter. Har man en häst med väldigt känslig rygg, kan det vara bra att ha ett par tusenlappar extra (akut/oväntad E.T.vård etc). Har man en sadel som riskerar att bli för smal, t.ex., inom en synlig framtid, kan det vara läge att börja spara ihop lite slantar till en ny (om man inte kan rida och träna som vanligt barbacka). Osv. osv.

Har man otur händer det något så pass allvarligt att hästen dör på plats eller avlivas. Och det är svårt att lämna tillbaka en häst som inte finns, så då anser jag i alla fall att det är fodervärdens skyldighet att i alla fall se till att ägaren blir kompenserad i alla fall ekonomiskt.
Just därför är det viktigt att tydligt avtala om dels fodervärdens rättigheter i en sådan situation; ska ägaren kontaktas för att avgöra, har fv rätt att i samråd med vet. avliva hästen i kris (t.ex. brutet ben i hagen), vem ska stå för vilka kostnader, etc etc etc.
När jag lämnade ut mitt sto, fick FV rätten att avliva om vet. ansåg att hästen skulle behöva en lång konvalecent (häst som inte klarar att vila...), eller om vet. ansåg att chansen att få ordning på skadan var liten. Riktiga nödsituationer, helt enkelt. Jag betalade livförsäkringen under fodertiden, just för att livförsäkringen skulle tillfalla mig vid dödsfall/avlivning.

Buffert är bra, hade buffert tills nu.. Tomt på kontot :(

En långdragen hältutredning/rehabilitering/medicinering/behandlingar ,, Dyr självrisk, på det 20 % som ska betalas själv vid varje besök.. Försäkringsbolagets tak på 17000 i mitt fall (Från 4 års ålder på skellet skador),är vi uppe i nu på behandlingar.... så det har gjort att pengarna tagit slut..

En liten snyft historia, men när man minst anar händer det man inte vill ska hända tyvärr :(

Så sant.
I mitt tidigare inlägg svarade jag bara utifrån eget hästägande.

jag vill ha så att jag kan behandla hästen, dvs självrisk samt 20% av det belopp jag har för vetvård, alltsomallt 32 000 kr. Det betyder alltså 6000 kr i självrisk, samt 20% av 130 000 kr.

jag vill ha så att jag kan behandla hästen, dvs självrisk samt 20% av det belopp jag har för vetvård, alltsomallt 32 000 kr. Det betyder alltså 6000 kr i självrisk, samt 20% av 130 000 kr.

:bow:

En jättebra grund att stå på,då är man skyddad en bit på väg iallafall. Sen beror det ju även på hur ekonomin ser ut för övrigt,vissa använder sin buffert till "allt" så som tandraspning,lätta undersökningar m.m,då minskar den ganska snabbt.

Tex nu när jag var i väg med hunden,slutade på ca 2500:- med självrisk och procent,det använder jag inte bufferten till,utan det tar jag från vanliga lönekontot. Kan väll säga att allt under 5000:- tar jag från lönekonto,börjar jag gå över det så skulle jag nog börja använda bufferten. Har inte lika stor möjlighet att spara ihop en stor buffert nu som jag hade för några år sen,så därför är jag rädd om den,och har hitils inte behövt använda den heller.

Om det handlar om att köpa häst, så delar jag åsikten om buffert som de flesta har givit här. Om det däremot handlar om fodervärdskap, då är det mer en fråga om vad ni förhandlar fram du och hästägaren. Under sådana omständigheter kanske inte ens bufferten måste vara så stor eftersom hästägaren ändå kan vara den som tar smällen beroende på.

Eftersom jag inte har mer än deltidsjobb fast så brukar jag under sommaren jobba häcken av mig för att spara ihop till hästens vinterutgifter. Dvs kostnader för mat, stallhyra, hovslageri osv. Även lite extra för vet vård och så. Brukar bli runt 25 lax.. På ett annat konto finns alltid pengar för oförutsedda händelser. Skulle inte våga ha häst utan buffert. Sen är jag väl inte en hög konsument av varken kläder eller prylar. Sådant bekostar jag via mitt lönekonto. Men har tyvärr träffat folk utan pengar som inte ens har råd att fodra sin häst men som inte tvekar att röka ett pack cigg om dagen..
Att ha råd med det basala är viktigast!! .

Det är naturligtvis bra att ha en del pengar att ta av vid krislägen, men jag tycker ändå att sådana här diskussioner tenderar att överskatta värdet av att ha en buffert.

Mer intressant, tycker jag, är vad som händer när man har tvingats använda sin buffert. Har man några som helst förutsättningar för att spara ihop en ny (utan att sälja hästen)?

Det är ju får förunnat att ha en oändligt stor buffert som man kan ösa ur utan att den någonsin tar slut.

Jag tycker alltså att det är viktigare att det finns rätt hyfsat utrymme i den vanliga månadsbudgeten, än att man har sparpengar liggande. Har man häst är inte heller ett par rejäla veterinärräkningar "oförutsedda utgifter". Man vet att de utgifterna kommer, man vet bara inte exakt när.

Om man inte kan månadsspara tycker jag nog att man lever över sina tillgångar.

Jag har ingen separat hästbuffert utan vi har ett sparkonto med pengar som kan användas till oväntade utgifter oavsett om det gäller hus katter, hund eller häst. Där vill jag ha runt 100k.

Buffert är bra, hade buffert tills nu.. Tomt på kontot :(

En långdragen hältutredning/rehabilitering/medicinering/behandlingar ,, Dyr självrisk, på det 20 % som ska betalas själv vid varje besök.. Försäkringsbolagets tak på 17000 i mitt fall (Från 4 års ålder på skellet skador),är vi uppe i nu på behandlingar.... så det har gjort att pengarna tagit slut..

En liten snyft historia, men när man minst anar händer det man inte vill ska hända tyvärr :(

Men det är ju precis det bufferten är till för! Sen när det hänt en grej är det dax att spara ihop igen.

Har alldeles för liten mot vad jag skulle behöva, skulle helst ha MINST 20000kr för hästen och minst 10k till för bilen. Det kan ju hända saker som blir ännu dyrare men man får väl å andra sidan vara lite realistisk. Skulle man lyckas spara ihop 100tkr till exempel så finns det nog mer aktuella saker man vill lägga det på än att använda allt som buffert, även om det skulle vara "bra att ha"! :angel:
Det skulle ju räcka som handpenning till ett hus häromkring!

Ser det väl som att ju bättre vet.vårdsförsäkring och ju bättre möjligheter att akut kunna låna pengar (ekonomisk stabilitet, snäll familj med bra ekonomi osv) desto lägre buffert kan man våga ha, men åtminstone 5-10tkr ändå vore ju bra i reserv. Har man såpass bra med pengar att man kan avvara 5000kr en månad genom att snåla lite och ovanstående förutsättningar kanske det t o m inte behövs någon buffert (å andra sidan är det ju då man har världens möjlighet att spara ihop till en..)
Själv har jag faktiskt ingen ( :o ) trots att det verkligen skulle behövas (häst som inte går att försäkra) utan lägger istället undan 1000kr/månad som bilbuffert vilket är max som går att avvara. Frågan är ju dock hur många scenarion som kan tänka sig kosta så stora summor att man inte kan akut låna av släktingar t ex eller maxa kontokrediten, då ska man ju ha riktig otur. Därmed inte sagt att det inte vore bättre att ha en riktig buffert! Och bättre ekonomisk marginal, just att man har en marginal för att spara känns lite som ett måste egentligen för en hästägare! :o

Jag tycker alltså att det är viktigare att det finns rätt hyfsat utrymme i den vanliga månadsbudgeten, än att man har sparpengar liggande. Har man häst är inte heller ett par rejäla veterinärräkningar "oförutsedda utgifter". Man vet att de utgifterna kommer, man vet bara inte exakt när.[/QUOTE]

Har man koll på sin försäkring (dvs självrisk + ev % sats) så har man ju någorlunda koll på även det.. Förutsatt att inga reservationer finns. Är det stora (läs: dyra) ingrepp får man ju även ta ställning etiskt.. Kommer ihåg min shettis vars kolik visade sig bero på en meterlång tumör som slingrat sig runt tunntarmen och gjort att den tillslut brast. Trots att vet vårdsförs tog detta valde jag att avliva. Men inte pga pengar..:cry:

Jag tycker det beror helt på vilka inkomster,utgifter och dyra ägodelar man har.

Sitter man där med en dyr lättsåld bil, mc eller what ever som går att byta ut behöver man ju ingen direkt buffert, faktiskt.
Sitter man däremot med "inga" direkt säljbara saker och en ekonomi som precis går ihop måste man självklart ha en rejäl buffert oavsett vilket djurslag man har.
Man måste ju alltid tänka på hur det ska gå om/när bufferten tar slut.

Jag har i nuläget ingen buffert för den har hästen ätit upp. :p
Så fort hon blir frisk (om tre evigheter) ska jag börja spara ihop och räknar på att ha 10' på ett konto för oförutsedda räkningar och sen pengar som sparas/slösas utöver det ska faktiskt gå till roliga saker.
Som typ färg till huset. ;)

Jag tycker att man ska ha en bra buffert när man har häst. Mycket kan hända och det är ju bra att det man har pengar även efter om en olycka har varit framme.

När man köper häst ska man enligt mig har lyckas spara minst 10.000kr under 4-6månader innan man köper häst. För att på så sätt se att man verkligen klara av att ha häst.

Har man koll på sin försäkring (dvs självrisk + ev % sats) så har man ju någorlunda koll på även det.. Förutsatt att inga reservationer finns.

Försäkringsklimatet är mycket hårt just nu. Vi har haft tre hästar på rad där vi trots lång A1-försäkring blivit nekade både veterinärvård och livbelopp när de insjuknade/avled.

Det gäller alltså att vara beredd på att 1) inte få direktreglerat men ändå kunna lösa ut/betala för behandling 2) inte få ett öre ö h t 3) inte få ut det livbelopp man räknat med.

Liknande trådar

V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
448
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama