Hur stor bör en vinterhage vara för 2 hästar?

JessicaM

Trådstartare
Jag undrar om det finns några speciella mått ang vinterhagar? De gör ju inte så mkt i vinterhagen så den behöver ju inte vara så stor men stor nog för att kunna galoppera runt om de vill..

De som har travhästar tex iaf många av dem har ju gör små hagar!!

Tänkte nämligen göra staket runt vinterhagarna (2 hagar). Nu är det tråd runt 2h och så delar vi av med plaststolpar o tråd för två mindre vinterhagar. I varje ska det gå 2 hästar. Tänkte även göra att det går att ta bort en staket sektion i mitten av hagarna ifall man vill att all 4 ska gå tillsammans.

Tips på mått som räcker gott o väl? De har väl inte sådär jätte jätte stooort att gå på nu men eftersom de inte använder hela så kan man gott minska (tills nästa vinter) hagen, men bara de kan galoppera i den..

Sv: Hur stor bör en vinterhage vara för 2 hästar?

Mina har ca 50 x 100 meter på 2 hbl. (3 islänningar har samma mått) Det räcker för att de ska kunna busa och springa runt. Självklart hade jag gärna haft mer, men nu vintertid går de nästan bara mellan ligghallen och maten ändå... Men då har jag dem på 6 hektar sommartid maj-oktober:)

1ha/häst är väl ganska bra mått på minsta hage, särskilt om man har tre fyra stycken.

Går det är det, tycker i alla fall jag, att det är att föredra att ha större hagen och att de går ihop. Då är det dessutom lättare att ta ut en häst om man vill det.

Det är inte bara rörelsebehovet, de ska kunna gå undan från varann också. De är som ungar, och vuxna med för den delen, de är inte alltid de går så bra ihop som de brukar. Och då är det bra om de kan gömma sig lite för varann.

Så tänker jag med mina hästar.

Ptr

Jag har 3 hästar på ca 1.5 hektar och lider lite för att jag tycker de har en sån liten och tråkig värld. Vi flyttade in mitt i vintern och hann inte stängsla in mer än så tyvärr. Mina går på lösdrift, har fri tillgång till hösilage och har stor och fin ligghall samt vindskydd. De har trampat upp några fåtal stigar runt hagen och jag ser de sällan på andra ställen än i ligghallen eller vid maten. Frågan är om de ens skulle använda en större hage?
Till sommaren ska jag stängsla in resterande 10 hektar, har tänkt att ha det öppet på vintern också. Men ärligt talat tvivlar jag på att de kommer komma längre än foderbordet nästa vinter heller:P

Det låter jättemycket. En stor villatomt är 0,1 hektar. Du avsätter alltså 30-40 villatomter för en vinterhage för 3-4 hästar? Med tanke på vad en nyavstyckad villatomt på landet utanför Stockholm kostar så verkar det ogörligt på andra håll än i glesbygd.

Man behöver verkligen inte ha en hel hektar per häst på vintertid...

Rekommenderad storlek på bete är 1 ha/häst.

*KL

Jag kan inte minnas att jag sett några riktlinjer på storlek för vinterhage.
Vi har våra fyra hästar i en hage som är ca 200x150 m (inte helt kvadratisk). Det funkar bra för dem.

Alltså 3 hektar stor vintehage på 4 hästar :)

Mia

Hej!

Man behöver inte, men om man jämför hur många månader hästen går i vinterhagen mot sommarhagen har jag svårt att förstå varför vinterhagen ska vara mindre. Den borde ju vara större med tanke på hur många månader dom går där.

/Lavinia, som kommer ha 1 ha /häst i sin vinterhage.

Där min häst gick hadde de ca 3h stor vinterhage. Det var en unghästflock på fem individer som gärna levde rövare. Men de användare inte ens i närheten av hela vinterhagen, de trampade upp små stigar runt maten och någon liten avstickare. Hagen hade kunnat vara blott en h och de hade fortfarande inte använt hela...

Alla 4 hästar jag har här hemma är uppdelade i 2 hästar per hage. Hagarna är hmm ca 40 x 70m/per hage och de använder bara hälften!

*KL*

Jag har 7,5 hektar till, just nu, fyra hästar. Som mest har jag haft åtta i den hagen. Fyra eller åtta spelar ingen roll i en hage av den storleken. Slitaget blir varken större eller mindre. Däremot har ju varje häst större yta att röra sig på oavsett hur många de är. Därför föredrar jag att inte räkna "hektar per häst", mer än som ett minimimått.

Hur mycket de använder av hagen vintertid beror på mängden snö. Snöfattiga vintrar rör de sig i hela hagen lika mycket som på sommaren. Hittills i vinter har de rört sig på hela ytan, trots mycket snö. Den har varit fjäderlätt och lätt att gräva sig ner till gräset i (och, ja, de har fri tillgång på hö i hagen). De senaste dagarna har det varit tö och snön har blivit mer kompakt. Då rör de sig genast mycket mindre.

Carina på Silver Arabians

Lite så tänker jag också

Det är inte det att de använder hela ytan, utan att de kan göra det. Mina hästar går mest mellan maten vindskyddet samt viloplatsen. Men ibland så valsar en av dem iväg, och har då möjlighet att gå undan. Samma resonemang som vindskyddet/ligghallen, ingen tvingar in dem där men de har möjlighet att gå in fall de skulle vilja. Nu går mina hästar in i vindskyddet för där är havrehalm, ligger gör de ute. Men de kan ligga inne om de skulle vilja, samt de kan gå undan från varann om de skulle vilja det, det är inte ofta men det händer.

Jag relaterade ytan till minst tre-fyra hästar. Åtminstone så tycker jag det kan tolkas som minst 3-4ha som minsta mått?

Visst så är det olika markpriser på olika ställen, ta konsekvensen av det och flytta lite längre ut om man ska ha många hästar är väl ett sätt att fundera. Inte helt lätt alla gånger, man har det man har. Men varför då maxa hästantalet?

Mindre yta går till viss del att kompensera med mera ridning/körning. Ökar man på från att rida i paddock en halv till en timme varannan dag till timslånga turer dagligen så får hästarna intryck så det lugnar ner dem i hagen. Har haft häst på det viset så jag har provat. Problemet är att med dyrare marker så blir kostnaderna för att hålla häst högre och då får man jobba mer vilket inte gynnar det där med tillgänglig tid för att rida /köra hästarna i tillräcklig omfattning, och då särkilt om de är flera!Nu hade jag det bra som kunde hantera dem i par vilket rationaliserade en del.

Ptr

jag håller med dem som språkar för 1 ha per häst. Vinterhagen är lika viktig som sommarhagen.

varför frågar du om du redan bestämt mig?

Mina två går på en dryg ha under vintern. Tycker det är viktigt, även för mskren skull. En ha är inte direkt stort.

jag skulle då inte vilja ha min höst på en villa tomt, det är ju oftast ynkligt lite....

Jag ville veta vad andra tycker trots att jag nääästan har bestämt mig

Ingen som har några åsikter?

Jodå, visst vågar jag ha åsikter. :)

Men det är inga åsikter som jag egentligen vill tvinga på någon annan utan bara tankar om hur just jag vill att min häst ska ha det.

Några tycker inte att vinterhagarna behöver vara så stora men där tycker jag tvärt om. På vintern finns det inte mycket för hästarna att göra - inget bete etc. Därför är det bra om pållarna kan gå på små "strövtåg" och inte bara ha en liten ruta att vistas på.

Stallet där jag har min häst har ca 2 hektar vinterhage. Det finns träd i ena hörnan där de kan klia sig och buskar på vissa ställe att gnaga på. Dessa 2 hektar delas av endast två hästar. :)

När vi öppnar sommarhagarna har dessa två herrar ca 6 hektar totalt att röra sig på.

Vi har vattenbaljan nära grinden vid stallet men när vi lägger ut hö till lunch så gör vi det i en helt annan del av hagen för att de ska "tvingas" röra på sig lite när de vill växla mellan att äta och dricka.

Att hagen är stor gör ju också att det inte blir en enda nedtrampad sörja av hela hagen.

Jag skulle gärna ha ÄNNU större hagar men tycker det fungerar bra som det är ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 630
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka