Hur stor bör en vinterhage vara för 2 hästar?

Sv: Hur stor bör en vinterhage vara för 2 hästar?

Ju större destu bättre skulle jag vilja säga. Travhästar kanske har mindre, men då kanske dom tränas en heldel också förhoppningsvis. Har man begränsat med mark så har man, har man inte det så tycker jag att hästarna ska ha det så stort som möjligt, både på vintern & sommarn!

Jag har mina 2 varmblodskillar i en 25 hektar stor hage sommar som vinter och de använder hela sen har vi även en hage som är på 44 hektar med mycket skog som de är ibland i på sommaren.

kl

Jag har alltid undrat över de "hästgårdar" som annonseras ut, där det finns 15 boxar och 3 ha mark. När jag läser den här tråden förstår jag plötsligt, och tycker det är otroligt sorgligt att så många tycker det är ok med en vinterhage i storlek med ett ridhus. :( Tänk att vi har tappat så mycket kunskap om hästens behov att man tycker det är ok.
Tro tusan att de inte rör sig nåt vidare i en sån pyttehage, vad finns där att hitta på?

Håller med dig fulständigt det är riktigt sorligt min hästar rör sig som bara den på vintern med och behöver ha stora hagar

Håller med..Ju större desto bättre säger jag. Har själv fyra hästar på ca fem ha nu på vintern. Gillar inte att ha små vinterhagar. Det blir ju bara dy på hösten och våren. jag vill att dom ska kunna gå runt och leta bete hela året.

kl

Jag har alltid undrat över de "hästgårdar" som annonseras ut, där det finns 15 boxar och 3 ha mark. När jag läser den här tråden förstår jag plötsligt, och tycker det är otroligt sorgligt att så många tycker det är ok med en vinterhage i storlek med ett ridhus. :(

Svarar alla som klankar ner på små hagar...
Vi som bor på ställen med lite mark får lära oss sköta och utnyttja den effektivt, många av oss vill säkert ha mer mark. Men när markpriserna är höga är det inte lätt att få ihop ekonomi och önskemål alla gånger, inte ens med arrende, det blir att kompromissa. Så länge det inte finns regler för hur stor hage en häst bör ha vintertid så kommer folk att fortsätta köpa sk mindre hästgårdar och mäklarna att göra reklam för de samma.

Sett till denna och förra vintern så... De i stallet pulsar då inte frivilligt ut i snödrivorna (mycket snö, tappskor etc som följd), står mest och äter eller är på en mycket begränsad yta av hagen. Liten vinterhage, ca 60x 40 skulle jag uppskatta den till (har inte mätt), så ja just det ridhus yta och det på 4-5 hästar :angel:

kl

Tycker att det är okej att ha mindre vinterhagar till hästarna, så länge man kompenserar så att hästarna ändå får röra på sig, men såklart finns det gränser för hur små de kan vara utan att det blir för litet.

Kan inte låta bli att tänka på ett visst stall in centrala Lund där de enda hagarna som fanns (medan jag bodde i omnejden) var små grushagar som inte var mycket större än en stor box, dvs riktiga sjukhagar. Det var den enda utevistelsen hästarna fick under vinterhalvåret, om man räknar bort när de arbetades i paddocken. Var rent sorgligt att se hästarna stå där i de små sjukhagarna och ha tråkigt dagarna i enda..

Svarar alla som klankar ner på små hagar...
Vi som bor på ställen med lite mark får lära oss sköta och utnyttja den effektivt, många av oss vill säkert ha mer mark. Men när markpriserna är höga är det inte lätt att få ihop ekonomi och önskemål alla gånger, inte ens med arrende, det blir att kompromissa. Så länge det inte finns regler för hur stor hage en häst bör ha vintertid så kommer folk att fortsätta köpa sk mindre hästgårdar och mäklarna att göra reklam för de samma.

Sett till denna och förra vintern så... De i stallet pulsar då inte frivilligt ut i snödrivorna (mycket snö, tappskor etc som följd), står mest och äter eller är på en mycket begränsad yta av hagen. Liten vinterhage, ca 60x 40 skulle jag uppskatta den till (har inte mätt), så ja just det ridhus yta och det på 4-5 hästar :angel:

Det är ju ett val man gör som hästägare, att skaffa häst trots begränsade ytor att ha den på. Själv skulle jag hellre avstå från att ha häst om den sortens hagar vore enda valet.

Spontant, utan att ha läst tråden än så säger jag, sno idéer från travet, där gör man avlånga hagar. Istället för att göra en stor fyrkant så gör den smalare och längre, detta för att inbjuda till att hästarna rör på sig. Då finns det även plats att dra en repa och bocka, även om måtten egentligen inte är så stora.

kl

Det tråkiga är att en del tycks tro att bara för att man har ett visst antal boxplatser, så är gården anpassad efter det. Har sett många stall med långt fler boxplatser än vad det funnits hagplats för, vilket resulterat i att hästarna stått i små frimärkeshagar hela vintern lång. Imo är det snarare så att det är storleken på hagarna som avgör hur många hästar man har, inte antalet boxar.

Visste väl att jag alltid skulle reta upp någon med mitt inlägg :) Avspeglar bara verkligheten vet du...Så hopp och hej, skjut mig för nu blir ni nog RIKTIGT ilskna ni som förespråkar STORA hagar. Men jag håller fast vid min åsikt, det är inte skadligt för en häst att stå i en mindre hage om den ändå inte utnyttjar hälften av en större vintertid.

Själva ska vi göra om hagen snart och dela av den till tre mindre avlånga saker, efter mycket tjorv för att få ihop det med olika hästar i flocken är det ett måste.

Mitt förra inlägg var mer allmän dänga till alla som ser ner på oss som har små vinterhagar, för det är just vinterhage det var frågan om här och inte sommarhage eller övergångshage. Dessutom känner jag inte för att "vada fram" i snö upp över midjan för att ta in hästar som ev inte vill bli fångade. Men det skulle vara intressant att veta hur stora hagar de har upp mot Kiruna, Pajala, Gällivare och hur mycket som eg utnyttjas av de hagarnas storlek då snön ligger.

Tack för ordet.

Spontant, utan att ha läst tråden än så säger jag, sno idéer från travet, där gör man avlånga hagar. Istället för att göra en stor fyrkant så gör den smalare och längre, detta för att inbjuda till att hästarna rör på sig. Då finns det även plats att dra en repa och bocka, även om måtten egentligen inte är så stora.

:bow:
Äntligen någon som vågar skriva det, trodde bara det var jag som stämplats som hästplågare ;) för att jag inte har ytorna vintertid, kommer faktiskt att pröva denna modell till nästa vinter.

Men det skulle vara intressant att veta hur stora hagar de har upp mot Kiruna, Pajala, Gällivare och hur mycket som eg utnyttjas av de hagarnas storlek då snön ligger.

.

halvt kl
Jag har en halvstor vinterhage, runt 100-150*100 meter fördelat på två hästar.
Jag bor i dalarna och de två senaste vintrarna har det kommit MYCKET snö. Jag har märkt att hästarna rör sig mycket mer i hagen om vintern än vad jag trodde de skulle göra. Efter varje snöfall är det lätt att se alla spår, och faktum är att de sträcker sig runt och överallt i hagen. Om jag släpper ut hästarna på fm så är det fotspår i hela hagen på em så nog rör de sig rätt mycket även fast det är mycket snö :)

tiden på året då det är så mycket snö att hästarna inte vill röra sig i den, bör vara en bråkdel av säsongen vinter. så argumentet att de ändå inte rör sig, tycker jag är riktigt svagt : ) enda gången våra står och hänger är den korta period då det är skarsnö i hagen. övriga tiden rör de sig massor, gräver efter gräs, kutar runt och busar och pysslar och styr. då har vi trots det väldigt trista vinterhagar för de är helt platta, inga träd och inte kuperat, men ändå har hästarna saker att göra och rör sig gärna. (de får mat ute, både hö och halm, samt grenar att gnaga på när snön ligger som värst tex).

KL
vi har hästarna 2 och två, och de går i vinterhagar som är 2 hektar vardera ungefär. Är toppen då marken inte slits så oerhört, även i vinterhagarna kommer gräset upp och gror framåt våren utan att hästarna hinner förstöra/trampa ner det. sen har vi ganska lyx, för vi har även övergångs hagar av samma storlek, som hästarna flyttar över till i april månad ungefär, och där marken har fått vara ifred sen vi flyttade tillbaks dem till vinterhagarna i oktober ngngång. juni-juli-augusti går de i sommarhagar, även där 2 och två, och hagarna är ungefär 2,5 hektar skulle jag tippa.

Men jag håller fast vid min åsikt, det är inte skadligt för en häst att stå i en mindre hage om den ändå inte utnyttjar hälften av en större vintertid. ...

Mitt förra inlägg var mer allmän dänga till alla som ser ner på oss som har små vinterhagar, för det är just vinterhage det var frågan om här och inte sommarhage eller övergångshage. Dessutom känner jag inte för att "vada fram" i snö upp över midjan för att ta in hästar som ev inte vill bli fångade..

Åååh! Vi har två islandshästar och näästan 1,5 ha vinterhage, lite kuperad, lite träd. De använder hela ytan, vissa ställen är favoritställen - men det är inte där de får mat konstigt nog, istället väljer de gärna hörnet närmast grannens hästar :grin:

Om en häst "ändå inte utnyttjar" sin hage så beror det förmodligen på att den är för liten - en stor hage motiverar hästarna att röra sig mer. En liten hage är inte intressant, helt enkelt. Så det känns väldigt trist att minska hagen ännu mer för att hästen "ändå inte" rör sig.

Dessutom blir den lilla hagen så nertrampad att hästarna av den anledningen undviker att röra sig. Nu har våra hästar fått gå i vinterhagen i snart ett år och inte ens ingången, där de får sin lunch, har blivit så värst söndertrampad. Jag inbillar mig inte att vi har så extremt bra dränering här, för vissa delar av hagen är ganska vattensjuk, men jag är ganska övertygad om att det beror på att de traskar runt så mycket, hela tiden.

Sedan vill jag inte alls "se ner" på någon, jag tycker mer synd om de som inte kan få till större hagar och ännu mer synd tycker jag om deras hästar. Men det är ju som det är, jag vet att det inte alltid går (av utrymmesskäl eller för att man har hästar som inte kan samsas i en och samma hage) och då får man göra det bästa av det. Din ide om avlånga hagar tycker jag är bra och om man inte kan hålla hagarna så stora att de inte trampas sönder så tycker jag att man ska ha hårdgjorda grushagar.

När du skriver att det inte är fråga om sommarhagar så tycker väl jag att det är viktigare att vinterhagen är stor. På sommaren klarar sig oftast marken bättre mot att trampas sönder och - islandshästägare som jag är - det kan finnas en viss vits med avlånga, mindre hagar som inte erbjuder fullt så mycket "sysselsättning" som en stoor, tjock betesvall :grin:

Visst klarar sig hästarna på mindre hagar det gör de även på sommaren men visst tusan ska man låta en häst vara häst och ströva omkring som de är gjorda för att göra. Finns hästar som har små skit hagar året om men ändå är fina och friska hästar men jag tror ju inte de är särskilt lyckliga.

Alla får göra som de vill men jag skulle aldrig få för mig att sätta mina 2 hästar i en liten skit hage de gillar stora ytor så därför får de det har man inte råd att ge sin häst det ska man kanske fundera på att inte skaffa häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 630
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 336
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka