Hur sticker man?

Bellini

Trådstartare
Kanylen altså? Vet vilket område man ska sätta den, men sätter man den rätt in eller snett in? Ska det komma blod?

Sv: Hur sticker man?

Vad är det du ska ge hästen?
Är det penicilin?
Då ska kanylen rakt in i "triangeln" mitt på hästens hals och det får ABSOLUT INTE KOMMA BLOD. Då kan hästen lättare få en penicilinchock och t o m dö.

Visade inte veterinären hur du ska sticka och var?

Jag brukar ta kanylen i höger hand, pennfattning med pekfingret mot bakkanten. Sen tar jag en bit skinn mellan fingrarna i vänster hand och nyper lite lätt medan jag sätter kanylen med höger hand (avledning liksom)

Kolla noga om det kommer blod, sätt dit sprutan och "backa" den lite. Kommer minsta blod, sätt om kanylen!

Jag sätter inte kanylen rakt in.Utan lite vinklad men så att den kommer in i muskelaturen.

Nålen håller jag så att spetsen m hålet på nålen pekar uppåt,det känns som den perforerar naturligare så. (kanske inte behövs men nålen ser sådan ut och då verkar det rimligt att göra så)
Jag sätter även in kanylen separat för då är det lättare att se om det kommer blod.Dessutom är det otympligt m hela jätte spruta.

Om du har en lite orolig häst så hinner den att lugna sig lite före du sprutar in preparatet.

Spruta inte in för allt för hastigt, har för mig att det ochså kan bidra till chock..

Obs.Glöm ej att byta sida varje gång du sticker.

hej håller just på och ska sticka våran ponny i ett par dagar. vet visade mycket väl hur jag ska göra. Och det är inom trianglen sen gör jag med ett nyp tag sätter dit kanylen och sen på med sprutan drar kolven lite bakåt för att kolla så det inte kommer blod. Är det mer än 20 så ska man dra ut sprutan en del inte helt och ändra riktning på nålen och dra ut kolven en bit igen så att det inte kommer blod och spruta in medlet igen för det är inte bra att spruta in allt medel på ett och samma ställe. Fick du inte en broshyr eller blad med bra instruktioner på. Fick jag. Sen efter du dragit ut nålen så gnugga lite på stick stället. Lycka till lite läbbigt första gången men man lär sig fort inte så farligt som man inbillar sig.

Vet att även veterinärer rekommenderar olika, men JAG riktar aldrig om kanyl längre, sen valacken chockade. Helt enkelt för stor risk man skadar kärl/går igenom kärl. Utan jag sätter hellre en ny nål om det ska 'delas' på flera injektionsställen.

Sätt kanylen i "triangeln", aspirera och kommer det inte blod så injecera sakta in penicillinet. Om hästen rör sig så kanylen ändrar läge måste du aspirera igen för att försäkra dig om att inget blod kommer. Kommer det blod första gången du aspirerar så måste du byta injektionsställe. Du får inte dra ut kanylen i samma stick och fortsätta injecera om det kommit blod i det sticket!! Då måste man som sagt byta injektionsställe, annars kan det sippra in penicillin i blodet och hästen kan då få en sk. penicillinchock, som kan ha dödlig utgång. Ska hästen ha mkt penicillin så får du dela upp det på olika ställen, dvs stick på ett nytt ställe. Kom ihåg att byta sida varje gång, dvs sticker du på höger idag så blir det vänster imorgon osv.

Jag pencillin behandlar just nu min häst..´hargjort det förr på andra hästar men det var lääääängesen...så jag var lite darrig när jag skulle göra det denna gång (kanske för att det är ens egen häst med jag vet inte) Sätter kanylen i halsen på triangeln...kollar så det inte kommer blod ur den..Sedan sätter jag in sprutan och och drar tillbaka lite kommer det blod får man sticka om, annars drar jag ändå ut sprutan och sprutar upp lite ifall det kommit in luft..knackar på den.. Sedan sprutar jag in allt saakta..reagerar han stannar jag ett kort ögonblick.. Men idag kom det lite blod när jag dog ut kanyl och spruta??!!! :crazy: men antar att det var ur huden..:confused:

tycker det är svårt att få så det inte blir några luftbubblor i sprutan??!! SÅ jag tar alltid lite extra och sprutar upp lite..nu är det ju inte lika farligt med hästar som med människor m det är "lite" luft i sprutan då de har större blodkärl osv..

Men idag kom det lite blod när jag dog ut kanyl och spruta??!!! :crazy: men antar att det var ur huden..:confused:

tycker det är svårt att få så det inte blir några luftbubblor i sprutan??!! SÅ jag tar alltid lite extra och sprutar upp lite..nu är det ju inte lika farligt med hästar som med människor m det är "lite" luft i sprutan då de har större blodkärl osv..

Man kan på vägen in sticka rakt igenom ett blodkärl, sen när man drar ut kanylen igen så får man blod. Ursvårt att förhindra, händer även veterinärer. De KAN chocka av det dock, om man har en känslig häst (som min valack t ex.. han chockade just så) så kan det lilla PC som finns på sprutspetsen när man drar ut genom kärlet räcka.

Men som sagt, ursvårt förhindra att sticka genom kärl, eller trasa kärl på vägen in/ut. Men för att minska risken så som sagt jag riktar aldrig om kanylen, utan sätter ny om dosen ska delas på flera ställen. Att inte 'fippla' med kanylen när den sitter på minskar också risken.

Ang luft så jag drar upp ett bra tag innan det ska sprutas, ställer sprutan med kolven neråt. Drar så det blir luft i sprutan, knackar och låter stå. Då stiger bubblorna till ytan, och efter ett tag så kan man trycka ur luften, ev får man knacka en gång till för att slå hål på någon envis bubbla. Sen sprutar jag ut lite, då har du ingen luft i, och vätska hela vägen i sprutspetsen.

Ok , då var det nog det som hände,..man blir ju lite nojjig..
Var lite rädd att min pålle inte skulle tåla pencillin har ju aldrig käkat det i hela sitt liv men har inte visat ngt *peppar peppar* Förutom lite bulor på halsen..han får 35ml men det sprutar jag in på ett o samma ställe :crazy: Vet sade inget om att rikta om kanylen :confused:
Tack för bra tips hur få ur luften med ska göra så nästa gång..:bow:

Det är inte hela världen om man inte får bort alla luftbubblor i och med att det är en intramuskulär injektion. Det är däremot viktigt att få bort alla bubblor om man sprutar i intravenöst - men det får bara veterinärer göra (+ C15utbildade som tex vet.ass)
Men som sagt - subcutant och intramuskulärt gör det inget om det är lite luft i.

det hör till det normala att om vet. ordinerat och skrivit ut en medicin som du skall behandla med själv så skall denna vet. lära dig hur man gör!

Nån som har svar på det om att rikta kanylen??Ska man rikta om den eller hur gör ni? Det gäller 35ml.-)

Jag blev instruerad av min vet att rikta om, men jag provade ett par gånger och gillade det INTE. Jag sticker hellre två gånger. Det känns säkrare så.

Hörde av min vet att man även kan sticka längst fram i bringan om ngn vet var jag menar.... Där är risken tydligen större att skada ett kärl...

Man kan sticka i vilken muskel man vill eg, inkluderat bröstmuskulaturen mellan frambenen/vid bringan, och bakdelsmuskulaturen på rumpan.

MEN.. det finns alltid en risk de får en böld vid injektionsstället om man har otur. En böld i halsmuskulaturen stör dem betydligt mindre och orsakar betydligt mindre obehag än om man sticker på någon av de andra ställena.

Bakdelen t ex har också betydligt mer nerver och liknande än 'triangeln på halsen'.

Jag har dock stuckit spruträdd häst både i baken och bringan när det inte fungerat i halsen, men jag föredrar alla ggr halsen.

hej håller just på och ska sticka våran ponny i ett par dagar. vet visade mycket väl hur jag ska göra. Och det är inom trianglen sen gör jag med ett nyp tag sätter dit kanylen och sen på med sprutan drar kolven lite bakåt för att kolla så det inte kommer blod. Är det mer än 20 så ska man dra ut sprutan en del inte helt och ändra riktning på nålen och dra ut kolven en bit igen så att det inte kommer blod och spruta in medlet igen för det är inte bra att spruta in allt medel på ett och samma ställe. Fick du inte en broshyr eller blad med bra instruktioner på. Fick jag. Sen efter du dragit ut nålen så gnugga lite på stick stället. Lycka till lite läbbigt första gången men man lär sig fort inte så farligt som man inbillar sig.

Vad bra att vet skickade med ett blad på instruktioner,det borde dom alltid göra till "nybörjare"på stick !

jag riktar aldrig om nålen. min veterinär rek. inte heller det. om hästen ska ha 35 ml/dag så sprutar jag 20 ml. på ena sidan, sticker om med ny spruta och ny kanyl och ger övriga 15 ml på andra sidan.

sätter kanylen först, rakt in efter att ha "klappat" hästen där en stund först, sätter på sprutan, drar tillbaks något innan jag sprutar. masserar där runt/på där hästen fått sprutan en stund efter.

har fått kraftig chock på häst fast det inte kommit blod när sprutan dragits tillbaks, eller tagits ur. veterinären sa att det kan bli så pga. trycket från vätskan kan göra sönder mindre kärl utan att det märks alls.

Min hästhar fått penicillin 3 gånger.

Kanylen först och sen drar jag tillbaka för att se om det kommer blod. Sen sprutar jag i ca 5-10 ml och räknar till 10. Får hästen en chock så märks det inom de 10 sek och då är det bara att ta ut sprutan och gå ur boxen.

Sen ger jag hälften och riktar om nålen (drar inte ut den helt) och gör samma sak igen.

Varierar mellan höger och vänster sida.

Min häst är jätte snäll, tar henne i grimman och ställer henne så jag står vid boxdörren sen står hon blickstilla tills jag är klar :bow:

Det är tyvärr inte tillförlitligt det där med chock inom 10 sek annars lugnt. För du kan komma i blod på vägen UT med sprutan med..

Jag sätter den rakt in i triangel området..drar ut lite - kommer det blod så rikta om den utan att dra ut det och prova igen..kommer det inget blog på 1:a försöket kan du börja spruta in penicillinet

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
12 459
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
599
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 229
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka