Hur sticker man?

Sv: Hur sticker man?

Min medryttarpålle fick en chock igår :cry:
Som tur var gick det bra, måste ha gått till så som ni beskrev för hon såg inget blod när hon "prövade", men sen kom det blod...
Tyvärr är han rätt fjantig av sig, hoppa runt, skakar på halsen, vill inte stå still osv om han får tänka på det.
Så vi har en tjej som står framför han och viftar med hö eller gör ngt annat kul
så han kollar på henne :p Men är ändå inte helt lugn.

Idag gick det som tur är bra! Han var dundersnäll idag.

Men finns inte penicillin att få i pastaform i Sverige?
På mitt gamla jobb (i Norge) gav vi hästarna medicin i pastaform och jag är nästan
säker på att de fick penicillin...
Bla en häst med bihåleinflammation fick detta i pastaform, en annan med förkyldning, en tredje mot bronkit...

Då gav vi dem antingen som man ger avmaskning i munnen eller blandade i foder.

Hade ju vart bra om man kunde ge i pastaform och slippa riskera ngt...

om hästen redan har chockat skulle jag aldrig i livet ge mer penicilling i halsmuskeln. Om jag inte minns fel så är det ett ämne i penicilinet som heter Prokain (hoppas jag det var) som hästen chockar mot och varje kropp (även människor) kan när som helst chocka mot detta när bägaren är full så att säga. Kroppen tål alltså x antal ml med detta men sen chockar den och det varierar hur mycket varje individ tål.

Det finns penicilin i pulverform som jag har gett till några hästar som visat tecken på chock av "vanligt" penicilin.
Har haft en som dog av penicilinchock och det vill jag aldrig mer vara med om.

Okej, i detta fallet så var det pga att det lyckades på ngt sätt komma ut i blodet trots att ägaren var försiktig.

Idag gick det bra och han var väldigt snäll, stackarn...
(Ägaren hade pratat med vet. innan hon gav igen.)

Det finns alltså i annan form än spruta?
Verkar det lika bra som penicillin?
Vad heter det pulvret?
Är det mkt dyrare (iofs oviktigt om det fungerar lika bra men ändå bra att veta...)

Nej det finns inte pencillin att ge i pulver eller pasta form då hästens tarmflora inte klarar av det. Det man får använda till de hästar som chockat på prokain är sulfa som finns i pasta och pulver form, detta hjälper dock bara på begränsade sjukdomar så tyvärr kan det inte helt ersätta pencillin, det som återstår till häst som inte tål prokain är iv injektioner av veterinär tex med tetracyklin, men iom att de skall ges varje dag (och iv bara får ges av veterinär) och dessutom skall hållas ganska exakt med 24 h intervall är det ju en ganska kostsam och krånglig process att göra hemma (är mkt tacksam att bo granne med min vet...)

SKa inte svära på det, men den information jag fått är inte att problemet är att tarmfloran inte klarar det ffa, utan att det blir för dåligt upptag. Så man skulle kunna behandla lokalt i tarmen med PC, men inte allmänbehandla, eftersom det når blodet för dåligt? (Jmf med hund, människa, katt osv)

Eh, jag har då fått det och gett det till 2 hästar. Nu är det iofs säkert 7-8 år sen.

Och dom sade då att det var sämre upptagning på det men heller det än en död häst.....

Instämmer :crazy:

Borde det inte gå att forska fram då?
Att hästar uppenbarligen chockar lite då och då tyder ju på att det inte är någon säker metod...

Instämmer :crazy:

Borde det inte gå att forska fram då?
Att hästar uppenbarligen chockar lite då och då tyder ju på att det inte är någon säker metod...

Man håller på och försöker ta fram ett prokainfritt penicillin för intramuskulär injektion till häst.

Och om hästen chokat pga prokain är alternativet inte att 'äta oralt med dåligt upptag, eller dö'. Det går utmärkt att ge intravenöst. Dvs ställa på klinik eller så får veterinären komma ut dagligen.

SKa inte svära på det, men den information jag fått är inte att problemet är att tarmfloran inte klarar det ffa, utan att det blir för dåligt upptag. Så man skulle kunna behandla lokalt i tarmen med PC, men inte allmänbehandla, eftersom det når blodet för dåligt? (Jmf med hund, människa, katt osv)

Så här svarade Peter Lundin i min tråd om när min chockade för några veckor sedan. Lite koll borde han ju ha som veterinär :cool:

Hästars tarmflora tål i likhet med de flesta växtätare inte oralt pc.
PL

Eh, jag har då fått det och gett det till 2 hästar. Nu är det iofs säkert 7-8 år sen.

Och dom sade då att det var sämre upptagning på det men heller det än en död häst.....

Det måste ha varit trimetoprimsulfa alltså sulfa du fick. Har haft stenkoll på om det har kommit ut något alternativ till prokainpc sedan min gamling chockade för 12 år sedan då det var en olycksfågel som ofta skulle behövt en kur men som just fick hålla till godo med sulfa istället trots att det hjälper sämre på många saker.

Ja, jag minns inte vad det hette. Det är ju så länge sen. Men jag berättade för vet att min häst (tror hon var 4 år då) hade chockat lite av "vanligt" penicilin och ville därför inte ge intramuskulärt. Ja, men då får du det här i stället sa han och gav mig några påsar.

Fick just en idé, på den tiden var jag ju duktig och skrev sjukjournaler så jag letade rätt på dom och där dom fick penicilin hade jag skrivit Ethacilin och en häst fick pulver och där hade jag skrivit PENICILINPULVER..... Hmmm! Det var när jag hade kvarka i stallet -96. Vet att jag fick det till en annan häst -98 eller -99 också. Men vad det riktigt var och vad det hette.... tyvärr.

Fast var pulvret verkligen för att ge oralt då? Det finns ju pulver för att lokalbehandla? Eller tja det fanns iaf, när min herre chockade på prokainPC 2001, så fick jag av djursjukhuset någon burk med pulver, att lokalbehandla såret (ett spiktramp) med. Inte stoppa i magen på hästen alltså.

Lite nyfiken vad det kan ha varit, då jag inte ens trodde det fanns oralt pc-pulver till häst?

Det finns prokainfritt pc för im injektion till ko, är mer retande men knappast farligt att ge till häst, vad man kan göra är att trixa med buffring od för att få det snällare. Måste dock sprutas 2 ggr per dygn.
Oralt trimetoprimsulfa finns eller fanns i granulatform.
PL

Det finns prokainfritt pc för im injektion till ko, är mer retande men knappast farligt att ge till häst, vad man kan göra är att trixa med buffring od för att få det snällare. Måste dock sprutas 2 ggr per dygn.
PL

Jag vet det finns, en av mina hästar har faktiskt fått det :angel: Vilket fick min klinikveterinär att gå i taket vid blotta omnämnandet. Därför brukar jag tala lite tyst om det.. :devil: Hästen i fråga fick inga men av det btw.

Jo, tribissen fanns ju som pulver förr iaf, men det är ju inte PC. Finns det övht oralt penicillin till häst?

Nej det finns inget oralt pc till häst o kommer troligen inte heller att finnas.
Anledningen till att geepenil bara är godkänt iv till häst är inte att det är giftigt im utan att hästar är mer känsliga. Men finadyne/cronyxin är fortvarande godkänt im trots att man(inte jag) sett en del häftiga reaktioner..
PL

Senast ändrad:

Okej, då var det säkert tribissen eller liknande den som nu skrev det fick till sin häst, alt något 'komedel' om det finns till kor?

PL

På vilket sätt menar du mer retande ? Vilka biverkningar kan man få på det ?
Med tanke på att jag nu har en som definitivt inte skall ha prokain pc fler gånger samt att jag ju efter den senaste chocken inte känner för att ge någon av hästarna prokain pc så skulle det vara väldigt bra att känna till i nödfall, min vet jobbar nog inte särskilt mkt med kor och har kanske därför inte själv så stor erfarenhet av detta medel.

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
12 463
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
599
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 229
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka