Hur startar jag bäst en 10åring??

L

Lord Peel

Hur startar jag bäst en 10åring? han har bara gått som promenad hela sitt liv, men jag har ridit honom lite till och från och känner att han är väldigt lyhörd och har kapacitet speciellt inom dressyren. och han tycker det är så kul. jag skulle vilja satsa med honom och se hur långt det kan gå.. men hur gör jag bäst grundarbetet med honom, vill påpeka att han inte har gått speciellt mkt alls förut..

Sv: Hur startar jag bäst en 10åring??

A och O är att först börja med grundkonditionen så att han orkar med arbetet. Sen får du ta hjälp av tränare som kan hjälpa er i det dagliga arbetet. I och med att han inte är så mkt jobbad sen tidigare så får du förbereda dig på att det kommer att ta tid, men ingenting är omöjligt :) Lycka till!

Först bygga upp grundkonditionen, jobba lösgörande och stärkande. Bygga upp muskler. Sedan kan du börja rida övningar och träna på dom!
Lycka till! :)

:) åh tack! en till fråga angående nåt helt annat :confused: hur får jag min visningbild att visas när jag skriver inlägg? får det inte riktigt att fungera?!?

Det bästa sättet är att ta det lungt, att inte pressa hästen för mycket så han börjar tycka det är jobbigt då kan du få massor utav motgångar om du inte vet vad du ska göra ! gallopera ute i låg form är nyttigt för alla hästar!
sen tycker ja som dom andra att leta upp en bra dressyr tränare som kan hjälpa er att komma i form. eftersom han är tio så kan du kanske inte göra så jätte mycket i utbildnings väg men man kan alltid lära honomn nya saker och förbättra det gamla!
hoppas du fått bra svar och kan ta nytta av det MVH Amanda

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 150
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Bison
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka