Sv: Hur stärka hästens svagare bakben ??
Jag tycker det är intressant med den här sortens fråga.
Det intressanta är att fundera över hur hästen är svagare på ena bakbenet? Vad är det den vill undvika där? Vad är skillnaden med det andra benet när den rör sej/står stilla/vid stretching osv?
Hur skiljer sej musklingen? På ovansida kruppa - på hamstrings - på låren - på insidan låren? Vill hästen rotera eller undvika rörelse i någon speciell led i det ena bakbenet?
Min erfarenhet är att ryttare oftast tycker att hästen är svagare i det bakben där den de facto är mer musklad. Det är intressant
När man klurat på vad som är skillnaden, så har man en hel del information för att kunna göra något åt det "på riktigt"!
Min erfarenhet är att det först och främst krävs en hel massa medvetenhetsträning. Det kan vara så enkelt som att ha hästen i grimma och göra halter från skritten. Notera vilket bakben den "oftast" ställer bakom och vilket bakben den oftast ställer framför. Notera vilket bakben hästen "startar" skritten igen med. Sedan provar du att förändra och be hästen att starta skritten annorlunda, och att göra halterna "annorlunda" motför hur den brukar. Är hästen väldigt oliksidig kommer det här jobbet i kanske 5 min vara alldeles nog för dess huvud.
Fortsättningsvis kan man även använda sej av bommar och be hästen att långsamt långsamt lyfta sina bakben ett enda steg över en bom både framåt och bakåt. När det funkar flytta sidvärtes längs med en bom.
Det låter jättebra med de övningar som beskrivs i denna tråd men börjar man från scratch har man större chans att påverka hela hästen.
(nä mitt inlägg hör egentligen inte hemma på Dressyr - sorry)