Hur stärka hästens svagare bakben ??

L

lemon

Hej!! Har ni några tips/övningar hur man kan stärka hästens svagare bakben och få hästen mera "liksidig" ? :)

Skänkelvikning fungerar ju, liksom öppna o. sluta..

Men vad mer är effektivt :confused: Tacksam för tips !!:idea: :bow:

Sv: Hur stärka hästens svagare bakben ??

Har lite samma problem med min häst som du har, dvs ett svagare bakben. Fick rådet att liksom du flytta henne både skänkelvikning öppna o sluta. Då hon iom det svagare bakbenet fick svårare att fatta höger galopp, tyckte min tränare att jag skulle rida mycket galoppfattningar, då främst åt höger men även åt vänster för att stärka bakdelen.
Annat som funkar är klättring som någon redan nämnt, körning o dressyrtömkörning. Arbeta på volt då du rider i det varvet som är sämre o försök få hästen att skjuta ifrån med det inre bakbenet. Ta hjälp av någon som ser när den tar i om du inte känner det själv.

Om hästen är frisk så kan man påminna hästen att ta med benet genom att peta på med spöt.

Åter här kan övningen vara galoppfattningar. Att fatta den motsatta galoppen mot det ben som hästen är svag i. Låt oss säga att han är svag i vänster bak. Då ska du fatta höger galopp. I just galoppfattningarna tar hästen då i med ytterbak. Vilket funkar utmärkt :) Men kom ihåg att det är bara just galoppfattningarna som stärker inte att galoppera i det varvet. Lycka till :)

Channah skrev:
Åter här kan övningen vara galoppfattningar. Att fatta den motsatta galoppen mot det ben som hästen är svag i. Låt oss säga att han är svag i vänster bak. Då ska du fatta höger galopp. I just galoppfattningarna tar hästen då i med ytterbak. Vilket funkar utmärkt :) Men kom ihåg att det är bara just galoppfattningarna som stärker inte att galoppera i det varvet. Lycka till :)

håller med:)

Galoppfattningar är ett jätte bra sätt att få bättre bakbensaktivitet i sin häst. Att klättra är oxå väldigt bra, det stärker inte bara bakbenen, utan ryggmusklerna oxå:D (sätter mina snyggaste hotpants på att alla vet dt:smirk: ) hehe

Lycka till:)

Min bästa stärkande övning för bakbenen är att göra galoppfattning ur förvänd sluta, det kräver att hästen trampar under sig mycket mer, får med sig baken och verkligen tar i. Man måste vara noga med att göra det rätt, annars kan det bli väldigt tokigt och ge en häst som slänger ut baken i fattningen.

Min häst har ett svagt högerbakben, jag går då på volten i höger varv, gör vänstersluta (förvänd sluta) och fattar höger galopp ur den.

Fick jättebra tips just ang detta när jag tränade för en gästande tränare för ngn vecka sen. Han var otroligt nogrann med att studera hästen i alla gångarter och i vissa rörelser innan han började ge råd, men detta tyckte han att jag skulle arbeta med på min häst bla för att få honom mer liksidig (och lösgjord).
Han la bla stor vikt på att hästen skulle ta lika mycket stöd på båda tyglarna, detta genom en rad olika övningar, när han tog lika mkt stöd på båda tyglarna så bad han mig gå in på en liten volt och flytta framdelen, bakdelens position fick inte ändras och bakbenen skulle inte korsas. Tvärningen var minimal, han uttryckte sig bra och sa "flytta framdelen mot yttertygeln med hjälp av innerskänkeln som skall ligga långt fram". Det fungerade otroligt bra och han började spåra med inre bak och satte det under sig. Detta växlade vi så småningom med att gå ut på en större volt och rida på framåt, för att sedan gå tillbaka till samma arbete igen. Han påpekade dock att han inte skulle rekomenderat denna framåtridning på alla hästtyper, men eftersom min häst fångar upp sin energi så bra själv av naturen så var det en bra idé med just den här hästen. Känner att jag knappt fick med hälften av alla tips jag fick men det är så många små saker som gör att det blir lyckat tillslut... "Många bäckar små, blir tillslut en stor å.." :rofl:

Jag är ute och klättrar mycket i skogen, det tycker jag är ett bra sätt.:rofl:

En av mina kräver att jag rider henne mer på ena sidan (driver mer på svaga sidan av hästen). Då får hon kroppsligt ta i jämnare och kommar då att bli liksidigt stark. Skrittövning där jag bestämmer vilket bakben hon ska starta med är ganska så snäll styrketräning.
Hon har kommit över att det gör ont att röra sig så nu är hon villigt med på vad jag vill.

Jag tycker det är intressant med den här sortens fråga.

Det intressanta är att fundera över hur hästen är svagare på ena bakbenet? Vad är det den vill undvika där? Vad är skillnaden med det andra benet när den rör sej/står stilla/vid stretching osv?
Hur skiljer sej musklingen? På ovansida kruppa - på hamstrings - på låren - på insidan låren? Vill hästen rotera eller undvika rörelse i någon speciell led i det ena bakbenet?

Min erfarenhet är att ryttare oftast tycker att hästen är svagare i det bakben där den de facto är mer musklad. Det är intressant :angel:

När man klurat på vad som är skillnaden, så har man en hel del information för att kunna göra något åt det "på riktigt"!

Min erfarenhet är att det först och främst krävs en hel massa medvetenhetsträning. Det kan vara så enkelt som att ha hästen i grimma och göra halter från skritten. Notera vilket bakben den "oftast" ställer bakom och vilket bakben den oftast ställer framför. Notera vilket bakben hästen "startar" skritten igen med. Sedan provar du att förändra och be hästen att starta skritten annorlunda, och att göra halterna "annorlunda" motför hur den brukar. Är hästen väldigt oliksidig kommer det här jobbet i kanske 5 min vara alldeles nog för dess huvud.

Fortsättningsvis kan man även använda sej av bommar och be hästen att långsamt långsamt lyfta sina bakben ett enda steg över en bom både framåt och bakåt. När det funkar flytta sidvärtes längs med en bom.

Det låter jättebra med de övningar som beskrivs i denna tråd men börjar man från scratch har man större chans att påverka hela hästen. :)

(nä mitt inlägg hör egentligen inte hemma på Dressyr - sorry)

Det gör det visst det! Vet man inte det du skriver är det svårt att göra något åt det också.

Men menar du att det bakben som hästen startar skritten och gör halt med först är det svaga eller vise versa.

Jag hade problemet när min häst var yngre med att han bytte svagheten i bakbenet. Det har alltid varit vänster bak som krånglat, även om jag tror att det mer stammar från höften och möjligen ryggen. Men jag upptäckte att han överansträngt det högra bakbenet mer då han försökte avlasta det vänstra och då trodde man att det högra var det svaga - fast han var mer musklad på höger - fast det egentligen var det vänstra som var svagt.. Hoppas du förstår mitt ordflummeri.

Är det det du menar? Eller menar du att det egentligt svaga är mer musklat??

Jag menar att det inte är så enkelt att man kan säga att det ena bakbenet är svagt. Bara att de "vill" utföra olika jobb!
Att prata om en HEL SIDA som stark och en HEL SIDA som svag blir helvajsing för min del. Det är att göra det onödigt enkelt för sej :P En häst har så många "komponenter" och det är så många olika leder, muskler och annat som ska samverka i alla rörelser.

De flesta hästar har ett "ståben" och ett "rörelseben". Dvs ett ben som den "balanserar över" (har mitt under kroppens mittlinje - det ben som står "bakom" i halterna och oftast det ben som "står kvar i marken" när hästen startar igång skritten) och ett ben som den använder för att ta sej framåt/samla sej osv. Vi människor har oftast vänsterbenet som ståben och högerbenet som rörelseben - och av någon anledning är hästarna ofta tvärtom.

Jag skulle inte påstå att ståbenet är det svaga "på alla hästar". Är harmonin dålig mellan musklerna - "antagonisterna" - blir hästen svag. Men sån "oharmoni" kan ju finnas i vilken sida som helst. Det beror litegrann på hur hästen är byggd också.

Med lite medvetenhetsträning - och att hästen är ganska jämn och liksidig - brukar det dock vara svårt att klura ut vilken sida som är vilken. Det är skitbra men oftast märker man ju när man rider ändå, hur hästen "vill vara" i sin snedhet.

Nej ofta är ju hältor och benproblem bara ett symtom på problem som ofta ligger högre upp. Så det bästa är att börja i den änden. Men tror du inte att om man ändrar röresle mönstret medvetet, kan skapa nya problem om man inte tagit itu med den egentliga orsaken?

De flesta hästar har ett "ståben" och ett "rörelseben". Dvs ett ben som den "balanserar över" (har mitt under kroppens mittlinje - det ben som står "bakom" i halterna och oftast det ben som "står kvar i marken" när hästen startar igång skritten) och ett ben som den använder för att ta sej framåt/samla sej osv.

Jo jag har nog hört en viss dansk prata om ett skoffeben :D

Jag har nu problem i galoppen på min valack. I vänster varv känns det som han rullar på bra och rund i galoppen även om jag samlar honom. Men i höger varv, ju mer samling jag kräver tappar han sitt inre bakben och galoppen känns inte rund längre. Jag undrar om han har ont i höger bakben nu. Knäna är väl inte de bästa heller, men vet inte hur man kan förbättra deras styrka.

Klättra mycket, galoppera ofta i uppförsbackar. Fram+bakdels-vändningar. Bommar kan också vara bra, och hoppning. Det viktiga är att hästen alltid går samlat när du rider. :)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka