Hur står era islänningar??

Niela

Trådstartare
Ni som har era hästar inhyrda(alltså ej egna gårdar)
Hur hyr ni in era islänningar?

Står er isis med bara andra islänningar??

Eller står ni i ett"vanligt" stall med alla möjliga raser i?

Jag kan börja

Jag står som enda inhyrd i ett stall fullt med endast stora svenska halvblodshästar.
Nu går min dam själv då hon bantas och de andra går på bete eller i gräshagar.
Men till vintern ska min gå med 1 åringarna och agera uppfosterska eftersom min är så bra på de=):)

Min häst tycks trivas kanon med detta nog mer jag som skulle önska iaf en till isis kompis att rida ut med=)
Just för att slippa behöva trava ikapp dessa stora hbl häsatrna när amn rider ut med någon!=)
Min är ju bara 134 och hbl 175-185 haha liiite skillnad på stegena här=)
:rofl:

Sv: Hur står era islänningar??

Hyr in i lösdriftsstall där det finns 3 befintliga boxar att använda vid behov.

5 isläningar och 5 ponnyer/ponnier

Alla går vanligtvis ihop. Just nu är de fördelade på 2 hagar beroende på hur mycket tillgång var och en ska ha till bete. Men när vi börjar fodra igen så går de alla 10 tillsammans.

Jag har mina på lösdrift på en gård med enbart Islänningar, tidigare stod jag i ett stall med bara andra raser och jag märker stooor skillnad i välmående på min valack som är både lugnare och mer harmonisk med att vara lekfarbror till 4 isis unghingstar, dessutom har han gått ner från 415 - 385 på bara en månad av att han motionerar sig själv mer nu :D

Stall med bara islänningar, kommer ifrån en lösdrift med bara islänningar.

KL.
stall med bara islänningar.
Båda hästarna står uppstallade höst-vinter-vår, går ute dygnet runt på sommaren.
Kommer att flytta till stall med enbart isisar och även där kommer dom mest troligtvis stå inne nattetid då båda hästarna blev väldigt upprörda sist dom inte fick komma in i tid när vi var där.
Har aldrig haft dom i "delat" stall.

Min stod inackorderad i vintras i ett mindre stall med ett hbl, en arab, en shettis och två vbl-föl :D Filipus trivdes jättebra där!

Vi hyr ett stall själv, sköter det själv förrutom hjälp vardagsmorgnar med utsläpp på vinterhalvåret.

Vi har valt att enbart ta in islänningar i stallet också just för att underlätta med utfodringar osv. Vi ger inte kraftfoder tregånger om dagen som vissa halvblodsägare vill.

Spurning är inackorderad i ett stall med ett 30-tal islandshästar. Alla har en egen box men jag tycker Spurning mår bättre av att vara ute dygnet runt. Enda gångerna hon får stå inne är om det är snöstorm, för mycket insekter eller om vi ska åka iväg tidigt på morgonen.:)

Och min Fjalar (144 cm i manken?), han går om alla halvbloden i mitt stall ;) Hah!

För egen del har jag båda hästarna uppstallade i ett kollektivt blandstall. 3 islandshästar, några ponnyer, en andalusier och så.. Halvbloden. ;)

--------------------------------------------------------------------------------

Mamma och jag hyr ett stall, som då i sin tur andra hyr av oss:)

Vi har två hagar: 1: står det 3 islänningar en valack och två ston och en Shettis som är valack
2:En islänning(valack), Lettiskhalvblod (valack) och en lipezanar korsning (sto). Vi delar för att min islänning (hage 2) inte går ihop med en valack som då går i andra hagen. Därför valde vi att min fick gå med dom lite större, som han inte riktigt vågar bråka så på de visset med.

Och min islänning älskar dom "vanliga" hästarna, speciellt lipezanar stot:) Han tirvs jätte bra.:)

Min islänning står med min mammas islänning och andra islandshästar i ett stall hos min moster.

Får man smyga in och fråga varför just Islandshästar ofta står i stall för bara islänningar? Det är ju inte lika ofta man hör om ett stall som bara tar in halvblod, eller ridtravare, eller nordsvenskar...

Lúkas står i ett lösdriftsstall med 4 boxar som vi använder :)
Troligtvis kommer det bli så att när vi har varit på sena träningar i höst och det är kallt ute ( han brukar bli genomsvettig ) så kommer han och ev Hrói att stå inne tillsammans den dagen.

Flocken består av 4 islänningar, 1 engelskt fullblod och 1 shettis. I en hage på 5 ha, vilket gör att vi har fullt nu.

Kolla in stallet här

Får man smyga in och fråga varför just Islandshästar ofta står i stall för bara islänningar? Det är ju inte lika ofta man hör om ett stall som bara tar in halvblod, eller ridtravare, eller nordsvenskar...

Får man smyga in här och svara lite? ;)

Förmodligen för att många islandshästmänniskor vill ha det på ett visst sätt till sina hästar, tex kallstall, inte så många fodringar med kraft, möjlighet till lösdrift m.m. Precis som många hopp och dressyrmänniskor gärna vill ha sin häst i ett stall där det tex finns en hoppbana och gärna tillsammans med andra hopp och dressyrmänniskor. :)
Hoppas du förstår hur jag tänker.

Förmodligen för att många islandshästmänniskor vill ha det på ett visst sätt till sina hästar, tex kallstall, inte så många fodringar med kraft, möjlighet till lösdrift m.m. Precis som många hopp och dressyrmänniskor gärna vill ha sin häst i ett stall där det tex finns en hoppbana och gärna tillsammans med andra hopp och dressyrmänniskor. :)
Hoppas du förstår hur jag tänker.
Förstår absolut! Då borde jag leta efter ett islandshäststall om jag behöver byta stallplats nån gång då :D :D (står i ett stall med möjlighet till lösdrift, fodringar bestämmer vi själva etc. Fyra kallblod och så mitt varmblod :) )

Står i blandat stall med kanske 20 isisar, 20 stora bruna/ponnysar och 5 minis. Dock går isisarna i egna hagar. Alla isisar har egna boxar men med möjlighet att gå ute dygnet runt.
Funkar perfekt om man vill göra något annat än att vara i stallet på helgerna.

Står er isis med bara andra islänningar?

Barki har stått med lite allt möjligt. Både på lösdrift med tyngre hästar (ardenner/nordsvensk/tinker osv), lösdrift med islandshästar, lösdift med islandshäst och shettis (gick dock med andra hästar på dagarna), samt stall med alla möjliga raser.
Barki har alltid tytt sig till islandshästar eller lite tyngre raser faktiskt, och har fungerat bäst med dessa. I de stall jag har stått har jag upplevt att de flockar med islandshästar har fungerat bättre, än de flockar med blandade. Och så har jag en känsla av att Barki också har tyckt.

Eller står ni i ett "vanligt" stall med alla möjliga raser i?

Nu är Barki nyinflyttad och skall stå i stall om nätterna med en paint, lippizzaner, hannoveraner samt ett halvblod tror jag. Painten är hans polare, och de går tillsammans i hagen. Hittils fungerar det bra, men jag skulle ändå hellre vilja ha honom på lösdrift med islandshästar. för det känns faktiskt som han trivs allra bäst då. Men tyvärr är inte det möjligt, och det fick bli det absolut tänkbara annars!

Gauti står i ett stall med en islandshäst, en nordsvensk och en apaloosa. Så det är blandat. vill i alla fall ha en islänning till minst i stallet, då Gauti trivs som bäst då. Han leker mycket med islänningen, aldrig med dom andra.

Han står ute på dagarna, inne på nätterna. Men jag skulle önska att han fick stå ute på nätterna nu, men vill inte ha han ute ensam

Ni som har era hästar inhyrda(alltså ej egna gårdar)

Hyr ett eget stall, stora hagar och sommarbete för enbart mina islandsston. Och det är så himla skönt att jag får dagligen nästan nypa mig i armen för att fatta att det inte bara är en dröm :laugh:,

De går förstås ute nu dygnet runt och lär väl göra så in i oktober nånting om vädret är bra. Men även på vinterhalvåret går de ute uppemot 15 timmar om dagen. Och det är så oerhört lyxigt att själv kunna bestämma det utan att behöva argumentera sig gul o blå.

Nu är mina islänningar själva, men tidigare har den ena gått med ardenner, haflinger och shettis, och verkade faktiskt inte mindre lycklig med det.

Hyr in i lösdriftsstall där det finns 5 befintliga boxar att använda vid behov.

Geimur är uppstallad hos grannen. Hon har ett islandsstuteri så han har bara en massa Islandskompisar :D

Just nu står han i beteshagen & äter sig fet med en gammelgubbe & 3 unghingstar :) Men när vi kommer igång senare i sommar kommer han stå i samma hage som sin storebror trausti. Och självklart har dom underbara flickor i hagen bredvid ;D Så dom kan stå där & beundra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 131
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp