Hur står det till inom hundvärlden?

Gumman

Trådstartare
Jag som är uppfödare är lite fundersam över hur en del tänker när dom ska köpa en hund. Vissa importerar gatuhundar, köper blandraser och andra vanliga dödliga kanske skaffar sig en renrasig hund. Jag är förvånad över att så många uppfödare sitter med valpar. Vi som är anslutna till skk har regelverk att följa, har kostnader för meriteringar m.m. Det jag är mest förvånad över är att blandraserna många gånger är dyrare än dom renrasiga. Varför är det så? Vad är det som avgör valet när man köper en blandrasig hund jämfört med en renrasig? Varför importerar man gatuhundar? Jag är mest nyfiken varför man köper en hund idag.
Jag är också väldigt fundersam över hur en del hundar med åren har förändrats i typ. Tycker ni att det är snyggt med tex schäfrar som knappt kan gå? Jag har sett att även flera hundraser tenderar att följa trenden att förändras i typ till det sämre hållet. Vad har ni för synpunkter på det hela?Vilka kriterier tycker ni att man som uppfödare uppfylla förutom det som skk kräver?

Sv: Hur står det till inom hundvärlden?

Oj, STORT ämne!
Men när det gäller Gatuhundar är det väl folks blödande hjärtan som talar. Man vill rädda en lidande herrelös hungrig gatuhund till ett välmående kärleksfullt liv i Sverige!

Komplexa frågor, och stort ämne som sagt.

Att renrashundar inte alltid är dyrare än blandras hundar är ju lustigt, men rimligtvis upp till köparen. Många förstår nog inte skillnaden på renras och blandras heller utan går på priset om blandisen är billigare. Att registrering, meritering av föräldradjur, språngavgift, veterinärundersökningar kostar missar man, och likaså att detta har ett värde. En del förälskar sig nog i individen, tex en bild på blocket. Vem tycker inte att valpar är söta liksom?

En annan myt som cirkulerar är att man bara "behöver" stamtavla om man tävlar och ställer ut, och man missar biten med hälsoprogram och dyl. SAMTIDIGT tycker jag SKK undergräver denna bild eftersom en del renrashundar får se ut hur fan som helst. Ta tex vissa schäfrar som du nämner. "Oj hu, tänker köparen, en sån vill jag inte ha, och inte ska jag ställa ut heller. Bättre med blandras.."

Jag tror också det finns en rädsla för att inte passera genom en seriös uppfödares nålsöga, och en del gör nog inte heller det. Det funkar inte att ringa och fråga vad en svart kostar. Då är det lättare att köpa en korsning av nån på blocket som har tolv st till i 14 veckors åldern. Säger säljaren dessutom det man vill höra "Jodå, de blir så bra sällskapshundar SÅÅÅ, med lite vakt! Mamma och pappa har aldrig varit sjuka." (glömmer att nämna att mamman är två år...)

Oj, STORT ämne!
Men när det gäller Gatuhundar är det väl folks blödande hjärtan som talar. Man vill rädda en lidande herrelös hungrig gatuhund till ett välmående kärleksfullt liv i Sverige!

Ja, och jag tror man bortser från hur svårt det verkligen kan bli när problemen slår till. Man har nån vision om hur glad hunden ska bli och hur mkt kärlek den ska få. Vad man missar är att den kanske inte kommer gå att lämna ensam, eller att den aldrig kommer gå att släppa lös, eller att den kommer vara väldigt rädd, eller smittad av en sjukdom som vi inte ens har i Sverige.

Tyvärr kan man inte skälla på skk för att tex schäfern ser ut som den gör idag. Det ligger helt och hållet i exteriördomarnas ansvar att döma fram den bästa hunden för dagen. Råkar man då få en domare som inte är duktig på anatomi utan gillar dessa övervinklade räkor, så får man nästan räkna med att okunniga tikägare, som vill sälja valpar parar sin tik med denna övervinklade vinnarhane som kan lämna ännu extremare avkommor.

Då är cirkusen igång med att förstöra en ras exteriört och det tar många år innan rasen är tillbaka till steg 1 då den fortfarande hade en sund anatomi.
Jag ser tendenser även inom andra raser att utvecklingen förändrar typen helt och hållet och delar en del raser.

Har man då tur så kanske man lyckas hitta linjer med mycket gamla anor som ger bra sunda och korrekta hundar. I dessa fall har man sällan valpköpare i kö, eftersom alla vill ha en vinnare. Har rasen dessutom delat på sig så tappar man även valpköpare där eftersom myten säger att utställningslinjer inte kan jaga eller användas på nåt annat vettigt sätt.

Ja, det här med att vara rädd för att inte komma igenom seriösa uppfödares nålsöga. Frågan är vad och vem är en seriös uppfödare?
Dom flesta annonserar på bla Blocket, rasklubbar, rasföreningar, tidningar m.m. men når ändå inte ut till valpköparna pga att dom anser att man är oseriös uppfödare om man annonserar på Blocket.

En del tror att man formligen sprutar fram valpar som en annan valpfabrik bara för att man har en registrerad kennel.

Många tror att det finns snabba lättförtjänta pengar att hämta inom hundaveln, men vad gör man ifall man blir sittandes med en hel kull? Det är kostsamt med foder,försäkring, språng och levande valpavgift, men det har man kalkylerat med när man planerar en valpkull.

Däremot är det inte lika kännt att det är slitsamt att ha valpar. Jag vet för jag själv har suttit med 3 av 5 valpar i 6 månader och jag har fortfarande 2juniorer kvar som är födda i februari 2008.

Eftersom jag räknar mig själv till den seriösa skaran så är det självklart att jag har börjat meritera mina ungdomar. Det gör jag med glädje då mina hundar har gått bra hittills och jag håller tummarna för nästa säsong då dom ska ut på officiella utställningar.

Jag märkte redan i maj, att det var svårt att få valparna sålda och 10000kr för en valp, med mycket ovanliga och gamla linjer tycker inte jag själv är så mycket att orda om. Speciellt när dom flesta renrasiga raserna ligger mellan 7-12000kr. Att blandraserna kostar lika mycket som en renrasig hund tycker jag bara är konstigt. Men det går ju mode i det mesta.

Visst tror jag på det här med att folk importerar gatuhundar för att deras hjärta blöder för dom, men att göra det för att tjäna pengar utan tanke på ens att se till att det finns mottagare på hundarna? Det ställer jag mig väldigt frågande till.

Men alla ni som sitter där och planerar att para er tik. Varför tycker ni att just er tik är bra avelsmaterial? Vad är det ni tittar på när ni funderar på hane? Ni hanhundsägare, varför ska just er hane få para? Och ni som kör blandrasavel, vad är det för något som säger att just den kombinationen ger egenskaperna som ni vill få fram? Känner ni något ansvar för framtida valpköpare för valpar som inte har önskade egenskaper?

Många frågor blev det, men det är ett stort ämne.

ja du inte en lätt fråga...en stor o känd uppfödare sa till mig nu när jag blivit lite ledsen när man i tråd efter tråd i ett annat forum kritiserar hanhunden jag nu valt till min ena ungtik :crazy:

: charmen med att vara uppfödare är att ha en egen filosofi o möjligheten att förverkliga den.. o min åsikt är att ;sen får man hoppas att marknaden oxå tycker som jag ::) Nej skämt åsido, det viktigaste är att man har en plan för sin avel o JA det kan även vara att man vill tjäna pengar, förstår inte flera uppfödare som gång på gång påstår att "jag gör inte det här för pengarna för det blir det inga.Skitsnack anser jag , går allt bra o man parar flera hundar /år så drar du ju in en del slantar trots utlägg för meritering, hälsa o prov osv

Jag anser dock att hundpriserna skenat iväg alldeles för mkt o DÄRFÖR blir många kvar med valpar. Herregud man kan ju köpa en ponny för samma pris som en valp idag. jag skulle själv inte betala 10-12.000 för en valp däremot skulle jag kunna betala det + mer för en utbildad arbets/jakthund

MEN man måste även vara beredd som i ditt fall att man har några kvar o då måste man ha en plan även för det oxå. I min nästa kull har jag hur många hanar som helst tingad men hur kul blir det om det blir mååånga tikar

Just när det gäller valet av tik o hane så har det blivit i vissa raser att det är bara supereliten det avlas på o DET tycker jag är fel, avelsbasen kan bli alldeles för smal utan är hundarna friska o stabila o duktiga i det de är avsedda till så ser då jag inga hinder till att avla

lite snurriga tankar från prillan som nattvakar mina andra uppfödningar (får):laugh:

För mig har det alltid varit en självklarhet att ha renrasig hund. Även om jag inte tävlat nåt med min förra, och den nya har jag inte heller några stora tävlingsplaner för.
Men jag tycker även det är riktigt roligt (och viktigt!) att långt innan valpköp sitta och titta på kennlar, kombinationer, meriter och hälsa.

Men samtidigt har jag en kompis som nu går i valpköpartankar. Hon har ett helt annat synsett på hunderiet. Då hon växte upp har de alltid haft blandraser. Hennes föräldrar har fortfarande kvar den 15 åriga golden/stövare/jämthunden som är epileptisk, blind, döv och halt (artros). Som jag VERKLIGEN anser skulle fått somna in för flera år sedan!:mad:
Nu sitter hon på blocket varje dag och tittar på blandras annonser, senast ringde hon in på en gråhund/husky/vorsteh.
Motiveringen är: blandraser är sötare :confused:, friskare och att hon inte tycker om renrasiga hundar.

Motiveringen är: blandraser är sötare :confused:, friskare och att hon inte tycker om renrasiga hundar.

Man undrar ju vad man kan basera ett sådant påstående på. Är det den extrema aveln en del raser utsätts för som hon inte gillar, eller är det utställningar som inte lockar. För hon kan ju knappast ogilla alla raser som finns, då får man ju helt enkelt acceptera att man nog inte är hundmänniska.

Man undrar ju vad man kan basera ett sådant påstående på. Är det den extrema aveln en del raser utsätts för som hon inte gillar, eller är det utställningar som inte lockar. För hon kan ju knappast ogilla alla raser som finns, då får man ju helt enkelt acceptera att man nog inte är hundmänniska.

Jag tror absolut inte att alla blandrasköpare är likadana som min kompis.
I hennes fall tror jag att allt beror på okunskap och envishet. Hon har bestämt sig för att blandraser är bättre eftersom de alltid haft det.
Och hennes föräldrar har nog då hon var yngre smällt i henne hur bra allt är med blandras, då de egentligen inte vill betala mycket för en valp samtidigt som det är så "behändigt" att bara ringa på en annons där inga uppfödare ställer krav.

Hon tycker sig kunna mer än vad hon egentligen kan, och vill mer än gärna uppfostra min valp (utan min tillåtelse :mad:) då hon hälsar på. Eftersom hon uppfostrade familjens hund då han var valp (hon var 7 år då :angel:)

Mycket riktigt så tjänar en del pengar på uppfödning, men det är faktiskt så att det är en del hanhundsägare som tjänar pengar på framför allt matadoravel. Om en hund lämnar under ett år 60-talet avkommor och man inte har hunnit utvärdera den hanhunden så innebär det att den hanhunden har inte tillfört något in i rasen mer än hd och andra sjukdomar.
Titta tex på världsvinnaren inom Irländsk röd setter. Han har bara i år haft 29 valpar efter sig och sonen har haft 30 till. Det innebär 60 valpar bara i år efter en och samma linjer och då är det självklart att hanhundsägaren tjänar pengar.
Sen finns det värre varianter hanhundar som matadoravlas på och dom lämnar hög hd-statistik efter sig och det är ju inget man gör reklam för just för att en del vill tjäna pengar. Nu är det så att Sverige har världens hårdaste hd-regler och många åker utomlands för att röntga, eller exporterar hundar med hd för att avla för senare kunna ta in avkomma med fria höftleder. Iof så är det även många som röntgat om sina hundar pga dålig acceptans av avläsning av plåtarna eller om hunden i vissa fall legat så fruktansvärt snett under röntgen så att det visar fel eller att hunden haft slappa leder. Hur ska man annars förklara att en hund ena dagen kan ha c/d för att nån dag senare under omröntgen ha a/b?

När det gäller blandraser så tror jag som många andra att man fallit för myten om att blandraserna är friskare. Som i beskrivet fall här nedan tyder det på en hund som fått alla rasbundna sjukdomar från alla raserna den blandats med. Det är ett faktum att försäkringsbolagen anser att blandraserna hör till högrisk grupper, då blir det dyrare att försäkra och många blandrasägare struntar i allt vad försäkringar, vaccinationer, avmaskningar och veterinärundersökningar.
Visst kan man påstå att blandraserna är friskare då dom inte är under statistik och har åtgärdsprogram för rasbundna sjukdomar.
Även som uppfödare av renrasiga hundar kan man vara framsynt genom att undersöka hundar även om man inte har problemen inom rasen. Då vet man vad man avlar på och det jag skulle vilja ha statistik på som syns ute på avelsdata är epilepsi och orsaken till varför hunden haft epilepsi. Då kan man undvika dom generna så gott som det går och inte behöva vara orolig för att hunden bär på en del dåliga gener. Även vissa akuta sjukdomsbilder, som magomvridning funderar jag på om det kan vara genetiskt betingat. Det är ingen som vet och så länge det inte har forskats om det så kommer hundar med djupa bröstkorgar som är gasiga att användas i aveln. Jag har plockat ur min blivande avelstik pga detta då jag hörde att en kullbror råkat ut för samma sak samt att modern har samma magen som beter sig gasigt, rapigt och sväller upp ibland.
Sen att uppfödaren ska ha en kull på min tik kan jag inte göra någonting åt förutom att hjälpa densamma att hitta en lämplig hane som ser hälsosam ut och har lämnat friska avkommor efter sig. I det här fallet är det tikägarens skyldighet, att om man mot förmodan ska avla på sin tik att förutse att hon inte lämnar efter sig avkommor som får problem med hälsan genom att noga välja ut en lämplig hane.
För vem vill ha uppfödning med osunda hundar?

Men alla ni som sitter där och planerar att para er tik. Varför tycker ni att just er tik är bra avelsmaterial? Vad är det ni tittar på när ni funderar på hane? Ni hanhundsägare, varför ska just er hane få para?

Intressant tråd..
Hoppar in och svarar lite grand här på slutet ;)

1) I en ras, där storlekarna går uppåt och vinklarna blir sämre och sämre så anser jag att min för tillfället enda aktiva avelstik avelstik har mycket att tillföra rent exteriört, då hon är ett väldigt bra exemplar av rasen. Hon har också mkt bra arbetsegenskaper, mentalitet, hälsa etc. och hon har visat sig vara en mkt god nedärvare i fråga om egenskaper, hälsa, mentalitet, exteriör etc.

2)Hanen måste ha bra arbetsegenskaper, hälsa, mentalitet och exteriör. Utöver detta, så ska han även stam-mässigt passa tiken. Gärna ha lite ovanliga/gamla linjer som inte finns överallt. Använder mig dessutom gärna av lokala och bevisat duktiga hundar (sådana finns det gott om häromkring!)

3) Mina hanar har mkt goda arbetsegenskaper, mentaliteter etc. som verkligen kan tillföra något till rasen och den gamle har visat sig nedärva otroligt mkt av sina arbetsegenskaper och ffa sitt lugna stabila psyke till sina avkommor. Den yngre är ännu så länge inte använd i avel, men jag lär nog använda honom längre fram i livet, när här finns en lämplig tik för honom.

Jag har själv inte haft problem med att ha valpar osålda, men överlag när folk väljer blandraser framför renraser, så är min personliga åsikt att det allt för ofta bottnar i ren och skär okunnighet och dels att folk ofta impulsköper en valp för att den är söt och gullig. Dvs de tänker med med hjärtat i stället för med hjärnan :cool:

Jag kan ärligt säga att jag inte kan ett dugg om avel,men däremot "sitter" jag med en blandrashund och vill svara på den frågan varför jag köpte just en blandras.

Jag anser mig på inget sätt duktig på hund,men har däremot många i både släkt och bekantskap som i alla tider haft hund.Därför var jag ändå ganska väl insatt i vad det innebär att ha en hund hemma och självklart hade jag både läst på,vart hundvakt och försökt ta reda på fakta innan jag själv skaffade en.

Det som gör mig lite ledsen är att många tror att man köper en blandras för att man inte har råd med en renras,att man struntar i vetrinär och försäkringar och att hunden inte är lika mycket värd för människan som äger den.Att man är oseriös på något sätt och bara vill ha en "söt och gullig" valp.

Jag betalade 2500 kr för min blandras och det hade inget med priset att göra att det blev just henne.Jag fick av en släkting veta att en kompis till dem hade en 7 månaders-valp efter en tjuvparning och ville titta.Innan dess hade jag sökt och letat ett tag och vart och tittat på en renras.Renrasen var en mycket trevlig hund men det blev inget köp pga andra omständigheter runt uppfödaren istället.Då vi vart och tittat på blandrasen så åkte vi hem och tänkte över allt.Det var en otroligt trevlig hund som verkade stabil,lugn och lyhörd.Hon var van vid barn,katter och andra hundar och eftersom vi också kände till henne som hade hunden så bestämde vi oss ganska snabbt ändå.

Jag är ingen tävlingsmänniska och har inga ambitioner att varken ställa ut eller tävla i någon gren.Däremot är jag intresserad av att ha en sällskapshund som fungerar hos oss och som jag kan träna och gå kurser med,leka med och ha roligt med,en hund som aktiveras ordentligt och som mår bra.

Jag vet att man inte kan se en blandrashunds sjukdomsstatistik,men det finns inga garantier för renrasen heller och därför är det alltid en chansning man tar oavsett ras/blandras.

Jag kan också säga att jag nog aldrig hade köpt en blandrasvalp på 8 veckor.Där ser du aldrig var du får för hund,men i mitt fall som tog en lite äldre hund så visste jag ju vad jag fick med tanke på vilka raser som slagit igenom på henne.

Vill som motsats också berätta att vi har en renrasig vosthertik hemma som är sambons.Hon används till jakt,tränas regelbundet men är också sällskapshund övrig tid.Det jag vill säga med det, är att för mig är hundens behov viktigare än stamtavlan.Så länge jag inte är intresserad av just utställning,avel eller tävlingar så finns det ingen anledning att ha en renras.Är jag oseriös då?

Jag har en renrasig från SKK-registrerad kennel och en blandras från ett hundhem. Anledningen till att jag köpte renrasig var att jag ville veta någorlunda hur hunden skulle bli som vuxen. Jag har aldrig haft intresse av varken tävling eller utställning däremot ville jag ha sund exteriör och ett bra psyke. Det fick jag.

Blandrasen köptes vuxen så där fanns redan facit på storlek och typ. Jag är inte positiv till importer av gatuhundar men eftersom han redan var i Sverige när jag fick syn på honom var skadan så att säga redan skedd. Att vi valde just denna hund var att han på alla sätt passade in på det vi sökte. Vi ville inte ha en valp och vi ville inte ärva problem från föregående ägare. Med denna hund visste vi vad vi fick, och det blev jättebra - han fungerar perfekt i vår flock, har alltid varit frisk och är till stor glädje varje dag.

Varför jag skulle vara mindre seriös som ägare till blandrasen än till renrasen har jag aldrig förstått.

Ja, och jag tror man bortser från hur svårt det verkligen kan bli när problemen slår till. Man har nån vision om hur glad hunden ska bli och hur mkt kärlek den ska få. Vad man missar är att den kanske inte kommer gå att lämna ensam, eller att den aldrig kommer gå att släppa lös, eller att den kommer vara väldigt rädd, eller smittad av en sjukdom som vi inte ens har i Sverige.

Hunden måste sitta i karantän innan den kommer till sverige just så att hunden inte har massa sjukdommar som kan smitta.

Om den inte kommer till Sverige i en baklucka, vilket tyvärr är en reell verklighet för många billiga blockethundar.

Vad är det som avgör valet när man köper en blandrasig hund jämfört med en renrasig?

jag kan ju bara svara för mig själv, när jag letade hund tittade jag varken efter renras eller blandras utan en ras som passade min livsstil, och en uppfödare som månade om hundarna och inte pengarna. efter några månaders letande och besök hos flera uppfödare hittade jag den som skulle passa mig bäst.. korsning BC-tollare. till viss del tycker jag att blandras är ok beroende på vilka raser och hur många. själv skulle jag aldrig köpa en blandras med 3-4-5... raser i sig. jag hade nog inte köpt denna hunden om det inte vore för att hon hade en tidigare kull med samma föräldrar där syskonen gick att träffa och det inte var några problem med t.ex höfter osv
blir det en nästa hund så småningom lutar det åt en ren tollare eller shäfer.

tyvärr tror jag många bara är intresserade av att tjäna pengar, prislappen eller den "söta valpen" som sen visst inte var så söt när den ska uppfostras och skötas och husse eller matte inte har en aning om vad eller hur de ska bära sig åt, och därför säljer hunden nästan gratis efter några veckor/månader pga "allergi" eller "ändrade familjeförhållanden" som det så vackert heter i annonserna. :confused:

Stämmer men det beror ju på att spanska hittehundar redan är vaccinerade och godkända (rabiestestade)

Tänker inte engagera mig i denna diskussion då jag är trött på att försvara mitt hundval men tänker ändå berätta varför jag valt som jag gjort.

Har 1 svensk omplacering (Malinois) & 1 spansk hittehund

Har genom åren haft ett antal renrasiga omplaceringar. Fastnade för den spanska hunden då han passade i både storlek, temperament och ålder.
Har inte ångrat valet en sekund.

Den svenska omplaceringen jag har just nu har jag verkligen ångrat genom åren då han trots att han är renrasig är frukten av dåligt planerad avekl med föräldrar som inte borde ha blivit föräldrar. Han är vek, skarp och reagerar snabbt. vilket inte är ngn kul kombination. Nuförtiden fungerar han bra men vi har kämpat som fan för att få honom hit. Han är nu 5år och har lugnat sig en hel del.

Jag kan tänka mig att ta hittehund igen eller blandras (vuxen omplacering, vägrar att stödja blandrasavel genom att köpa valp) eller en renrasig. Det beror helt på vad jag vill uppnå med mitt hundägande vid den givna tidpunkten.

Spanska "hittehundar" kan du hämta själv på Arlanda... Inget karantänkrav.

Just såna hundägare som ni vill man ha då ni verkligen tänkt igenom hundköpet. Det är viktigt att hunden passar in i flocken och passar in i familjen.
Jag är av den åsikten att blandraser är inte mindre värda, men ska man verkligen betala mer för en blandras än en renrasig?

Vi som föder upp renrasiga hundar meriterar våra hundar, registrerar valparna, id-märker och vaccinerar m.m. Vi lägger även ut massor av tid och pengar på att leta efter en lämplig hane till tiken/tikarna som ska paras.
Och det är inte det enklaste då de flesta uppfödare tenderar att använda samma hane för att dom vill ha en vinnare utan tanke på att den hanen kanske inte passar den tilltänkta tiken typmässigt sett.

Hur mycket är ni villiga att betala för en renrasig, registrerad hund med utställningsmeriterade föräldrar med ovanliga linjer då man som uppfödare vägrar att främja matadoravel och vill främja rasens bästa?

Nu vet jag inte om du menade mig men jag skulle lätt kunna tänka mig att betala 12-15.000 för en valp efter välmeriterade föräldrar. Dock inte mer om inte hunden själv var ett stjärnämne inom ngn gren jag var intresserad av.

Just såna hundägare som ni vill man ha då ni verkligen tänkt igenom hundköpet. Det är viktigt att hunden passar in i flocken och passar in i familjen.
Jag är av den åsikten att blandraser är inte mindre värda, men ska man verkligen betala mer för en blandras än en renrasig?

Vi som föder upp renrasiga hundar meriterar våra hundar, registrerar valparna, id-märker och vaccinerar m.m. Vi lägger även ut massor av tid och pengar på att leta efter en lämplig hane till tiken/tikarna som ska paras.
Och det är inte det enklaste då de flesta uppfödare tenderar att använda samma hane för att dom vill ha en vinnare utan tanke på att den hanen kanske inte passar den tilltänkta tiken typmässigt sett.

Hur mycket är ni villiga att betala för en renrasig, registrerad hund med utställningsmeriterade föräldrar med ovanliga linjer då man som uppfödare vägrar att främja matadoravel och vill främja rasens bästa?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 488
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 576
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka