Gumman
Trådstartare
Jag som är uppfödare är lite fundersam över hur en del tänker när dom ska köpa en hund. Vissa importerar gatuhundar, köper blandraser och andra vanliga dödliga kanske skaffar sig en renrasig hund. Jag är förvånad över att så många uppfödare sitter med valpar. Vi som är anslutna till skk har regelverk att följa, har kostnader för meriteringar m.m. Det jag är mest förvånad över är att blandraserna många gånger är dyrare än dom renrasiga. Varför är det så? Vad är det som avgör valet när man köper en blandrasig hund jämfört med en renrasig? Varför importerar man gatuhundar? Jag är mest nyfiken varför man köper en hund idag.
Jag är också väldigt fundersam över hur en del hundar med åren har förändrats i typ. Tycker ni att det är snyggt med tex schäfrar som knappt kan gå? Jag har sett att även flera hundraser tenderar att följa trenden att förändras i typ till det sämre hållet. Vad har ni för synpunkter på det hela?Vilka kriterier tycker ni att man som uppfödare uppfylla förutom det som skk kräver?
Jag är också väldigt fundersam över hur en del hundar med åren har förändrats i typ. Tycker ni att det är snyggt med tex schäfrar som knappt kan gå? Jag har sett att även flera hundraser tenderar att följa trenden att förändras i typ till det sämre hållet. Vad har ni för synpunkter på det hela?Vilka kriterier tycker ni att man som uppfödare uppfylla förutom det som skk kräver?