Hur stannar ni er häst?

Z

Zab

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Vilken ordning använder ni dem och hur ''kraftigt''? :)

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan?
Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Vid hoppning?
Något annat?

Sv: Hur stannar ni er häst?

Om ni jobbar på banan?
Sätter mig djupt i sadeln, halvhalt och sedan ett "ptroo" eller "woo"
I princip samma som på banan, halvhalt, röst, tygeltag (inte hårt) om den inte lyssnar så försöker jag gå in på en volt (om det finns möjlighet)
Vid hoppning?
Halvhalt, förhållningar m.m

Förhållningar gör jag också oavsett vilken gångart.
Använder mest sitsen, men lyssnar hästen inte så blir det mest handen (alltså; kramar åt tyglarna mjukt, släpper lite men ändå kontakt, kramar åt) och självklart rösten.

Jag ptroo:ar och tar i tyglarna/tömmarna vid behov.
Är vi bara ute och joggar eller rider lätta dressyrövningar räcker det i regel med att använda rösten, går det fortare (intervaller, busridning, jobb) kan jag behöva ta tag i henne lite lätt.

Om ni jobbar på banan?
-sätter mig tyngre i sadeln, brukar räcka med det. annars ett lätt tygeltag
-sätter mig tyngre, använder rösten, lätt tygeltag
Vid hoppning?
-samma som på banan
Något annat?
-har tidigare kunnat göra halt från alla gångarter bara genom att säga "whoa", ska försöka träna honom till det igen.

På banan: Bara sätter mig litelitelite djupare i sadeln.
Annars: Säger tyst "ptro" så saktar han av.

Om ni jobbar på banan?
Klammer at lite mer med knaslutet smatidigt som jag sitter emot och mojligen kramar i tygeln

Beror pa vad du menar, om hon drar, tar jag och satter ena handen pa manken och tar ordentligt i andra, men ar hon bara lite pa sa gor jag som pa banan

Vid hoppning?
samma som pa banan, men ev mr tygel inblandat

Om ni jobbar på banan?
Först ordet, woow (whoa, whatever), sedan trampar jag ner i stigbyglarna, lutar mig bakåt och tar sist i tygeln. Upprepar gärna ordet en gång till så att hästen kanske associerar det nästa gång till att stanna. :)

Först ordet, sedan tygeln, därefter drar jag i ena tygeln upp mot hästens bog och min höft, så att den måste göra småsmå volter. Då brukar de stanna.

Vid hoppning?
Hoppar inte, men skulle göra som i skogen

Något annat?
Näpp!

Om ni jobbar på banan? sitter till och klämmer rumpan
Om hästen blir lite för pigg i skogen? sitter till, klämmer ihop rumpan och tar lite i handen
Vid hoppning? samma som ovan
Något annat? drar hästen så höjer jag en hand och trycker den andra mot manken och drar med den höjda handen upprepade gånger tills jag får stopp men det används bara när hästen drar iväg och inte lyssnar på normala hjälper

KL

En ny fråga; betyder tygeltag ''stopp/sakta ner''? (bland annat naturligtvis)

oavsett situation så försöker jag alltid bromsa med sitsen, och om han inte lyssnar på det använder jag ett lätt tygeltag samt säger "ptroo".

Intressant fråga! Tror inte jag har tänkt på hur mycket det kan skilja mellan situation och häst för min del innan jag skulle försöka svara...

Häst 1 (fortfarande rätt okänslig för tygeln - kräver att man är himla konsekvent för att han inte ska sluta lyssna och ångvälta på, gammal inrotad vana)
Om ni jobbar på banan?
Släpper efter rätt mycket på tygeln, slappnar av och säger "ptroo".

Snabb lätt förhållning och spänner emot i ländryggen (gammal ovana för min del?) som ökas på till snabb hårdare förhållning eller hårdare ta-lätta förhållning beroende på hur den stretar emot om den inte lyssnar. Är den "hård" och blir stjärnkikaraktig och totalt stum i munnen så brukar det bli ta tydligare men snabbt tygeltag tills den lyssnar, om den "ger efter" för tygeln och gör en ansats ändå till at sakta ner men den liksom bara myglar på ändå så vill jag visa den att det inte var avknäckt nacke jag ville belöna utan att den saktar ner, så då blir det ett "segare" tag som är såpass hårt/löst att jag får en reaktion. Fast det här gäller i första hand förhållningar, inte att stanna. Förvånansvärt mycket lättare att få den stanna, trots att det är skritt eller sakta trav vi utgår från. Ligger den först så har jag ändå lärt den att stanna och vänta på hästen efter så då blir det i regel varianten släppa lite på tygeln, slappna av och säga "ptroo".

Vid hoppning?

Hoppar inte den kusen.

Något annat?
Våra nödinbromsningar om man t ex rider i ridhuset och är på väg att braka in i annan häst består i att matte tänker "länga upp sig", höjer handen och liksom med kroppen signalerar "stopp!" oftast i kombination med först tydlig förhållning i tygeln och lite uppåtverkande tygeltag för att kusen inte ska behöva samma ram att falla in i som normalt sett när vi gör övergångar till skritt eller halt, då skulle den inte kunna stanna lika snabbt.

För att endast förhålla ett ben så tänker jag lite såhär;
Bakbenen är det rumpan som förhåller, att man saktar ner den skinkan/de skinkorna.
Framdelen är det tygeln som förhåller och då en kramning (mycket svag eller starkare beror på om hästen tar förhållningen eller inte, är den i balans och uppmärksam räcker det i princip att jag tänker kramningen i tygeln, vid enstaka tillfällen kan jag behöva ta mer rejält för att påminna den om att tygeln faktiskt betyder något).

Häst 2 (betydligt känsligare i munnen och inte ångvältaktig, även om den måste vara i balans för att kunna stanna snabbt för små hjälper)

Om ni jobbar på banan?
Förhållning? Que? Sluta fokusera på jobbet och fokusera på vila så stannar kusen! ;)

På bettlöst kan jag rycka till en gång i ena tygeln så det blir ett "klatsch"-ljud men inte direkt känns hårdare än vanligt. Det brukar ge effekt. Brukar dock inte behövas. Vet ärligt talat inte hur jag gör i övrigt i skogen, vi brukar inte ta så många förhållningar då! :o

Vid hoppning?
Antingen "sluta jobba"-varianten, slappna av och säga "bra" så stannar kusen. :angel: skulle den mot förmodan vara för pigg för det (inte att den inte är pigg egentligen, den kan bränna på rätt bra, men uppskattar vila!) så tar jag lite i båda tyglarna och sitter emot i sadeln, brukar vara lite för framtungt då för att kunna stanna enbart för sitsen.

Något annat?

Mja, samma typ av förhållningar som på kusen ovan, dvs när man ska förhålla ett ben i taget.

Senast ändrad:

Om ni jobbar på banan?
Genom att använda mina magmuskler och ev låren.
Bromsar med förhållande tygeltag. Fast skrittar hon för snabbt på lång tygel så brukar jag inte göra något åt det.
Vid hoppning?
Bromsar med förhållande tygeltag och ev röst.
Något annat?
Vid tömkörning i första hand röst men även tömtag.

Det finns många tygeltag:
*förhållande
*ledande
*ställande
*eftergift
*understödjande
kanske har jag glömt ett, det står stilla i min hjärna nu.

På banan:
Sitter djupt i sadeln för att minska tempot eller stanna.

I skogen:
Samma sak, men skulle inte det funka lägger jag en volt och ser till att allt "funkar" igen, alltså att hon lyssnar.

Vid hoppning:
Jag brukar inte hoppa så mkt pga mitt ointresse för hoppning, men när jag gör det gör jag som på banan.

Tack för svaret, men du missförstod nog:)
Anser du att tygeltag betyder sakta av eller stanna? (utan att bry oss om allt annat de kan betyda, den här tråden är ju om avsaktning och stop)

Om ni jobbar på banan?
Vid hoppning?
Något annat?

På banan så rider jag mycket CR och då i halten så slutar jag "cykla med höfterna" och stannar upp. Försöker att inte trampa ned hälen eller att luta mig tillbaka då jag istället skjuter på honom. Då brukar hästen vanligen fundera på att göra en halt men det krävs en mjuk tygelförhållning för att han ska stanna helt.

I skogen står jag ofta upp i lätt sits i galopp och skulle pållen bli pigg så tar jag lätt i yttertygeln (Alltså v. tygel om vi har höger galopp) Men han är super känslig i munnen och tar jag för hårt (typ en mm för hårt :angel: så slänger han genast upp huvudet så det är en balans gång) Annars så säger jag bara proo då saktar han alltid av.

Vi hoppar inte så där har jag inget bra svar än- :crazy:

På banan:
Rullar ner i sadeln och tar ut fötterna lite från hästens kropp. Stannar hon inte tar jag i ytter tygel och släpper så fort hon stannat. Vill jag ha ett riktigt STOPP så rullar jag ner och säger "whoow", Då tvärnitar hon oftast ;)

I skogen:
Är hon lösgjort funkar det, som på banan, med att rulla ner. Springer hon runt och koncentrerar sig på allt annat gör jag ofta "stopp" kommando och ryggar upp henne några steg tills hon börjar lyssna på mig igen.

Vid hoppning:
Hoppar inte

En ny fråga; betyder tygeltag ''stopp/sakta ner''? (bland annat naturligtvis)

Eftersom min häst är känslig för vikthjälper så kommer tygeltagen oftast bara in när det gäller att stanna när han inte är med på noterna.
Men att bara ta i tygeln när man vill stanna, det är ju fel.
Från början hade jag tre kommandon för halt: sätta sig tungt, ta lätt i tygeln, säga "haaaalt"
Sen försöker jag plocka bort det sista hela tiden, dvs jag tog bort rösten (den får du ju inte använda på dressyrtävlingar), sen har jag även jobbat med att ta bort tygeltagen och planen är att jag ska kunna minska mitt "tunga sittande" så att det till slut blir en nästan osynlig hjälp.
Så har jag gjort med det mesta när det gäller honom, att man börjar med en hel grupp hjälper för att vara övertydlig, och sen smula ner det i minst möjliga beståndsdel (fast det tar tid, det kan jag lova)

Att bara krama i tygeln betyder för min häst att han ska bromsa upp.
Vill jag svänga så använder jag resten av kroppen mycket, så att han inte ska kunna missuppfatta vad jag vill.

På banan:
Rullar ner i sadeln och tar ut fötterna lite från hästens kropp. Stannar hon inte tar jag i ytter tygel och släpper så fort hon stannat. Vill jag ha ett riktigt STOPP så rullar jag ner och säger "whoow", Då tvärnitar hon oftast ;)

Sådär stoppar jag Cindi också, kan det vara "KTC" som lärt oss det kanske? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama