Sv: Hur stannar ni er häst?
Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Vilken ordning använder ni dem och hur ''kraftigt''?
Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan? Jag ändrar till
jobbar med fokuserad häst. Spelar ingen roll var vi håller till och vi är väldigt sällan på en bana. Då göra jag såhär typ:
Slappnar av lite i sitsen (oavsett lättridn/nedsittning), lättar i handen och sjunker sedan ned lite i sadeln. Rider jag lätt så sjunker jag inte ned i sadeln lite senare än jag "börjar min avsaktning" för jag lämnar gärna ryggen fri.
Saktar han inte ned för det här (vilket han oftast gör om han inte är lite för pigg och det svaret kommer ju nedan) så kan jag lägga till något röstkommando. Oftast "hoho" eller "sakta" eller något lugnande. Mest för att påkalla uppmärksamhet även om "hoho" nu fungerar i princip alla fall som en halvhalt på grund av användandet.
"Prroo" använder jag ENDAST för halt, således använder jag det än så länge mest i skritt för jag vill ha en direkt halt. Behöver vi "nödstoppa" använder jag det oxå för då ser man ju till att detblir halt direkt. Men rider jag vettigt så vill jag ha en bra halt, inte en "tvärstoppshalt" och då använder jag inte "prroo", iaf inte än (ung häst).
Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Jag gör som ovan fast saktar han inte ner när jag lättar på tygeln så följs det av ett tygeltag. Jag är inget fan alls av att "sitta emot" eller sitta tugnt i sadeln om jag inte redan sitter ner, vilket jag endast gör i väldigt korta sekvenser under ren "dressyrridning" eftersom han är så ung. Jag står hellre upp/mkt lätt trepunktsits, man kan rida med sitsen där med faktiskt
Men, lyssnar han inte på tygeltag så är jag VÄLDIGT konsekvent med att aldrig bli hängandes i tygeln. Dels för att han i grund och botten är väldigt känslig och lätt släpper kontakten och tidiagre blev väldig jobbig i munnen om man behövde ta i honom lite mer i början av ridturen. Men mest för att jag under inga omständigheter vill lära honom att ligga på/inte lyssna på bettet. Jag red in honom själv och har vissa sådana punkter (bla denna och även att aldrig uppmuntra nosen bakom lod) som jag är väldigt noga med för att han aldrig ska få in tankesättet i huvudet sas.
Så, beroende på hur han känns så tar jag antingen ETT hårdare tag - om han bara rent ignorerar bettet (ovanligare). Det följs av omedelbar och total eftergift och fungerar alltid. Det fungerar verkligen bara som "hej där, hejda dig NU!" och han hejdar sig alltid och man tar sin lätta kontakt efter eftergiften och fortsätter rida. Då är han "hejdad" även i huvudet (han är ingen het häst utan tar förhållningar helt korrekt och fattar alltid att han gick för långt i sina busförsök) och är koncentrerad igen och fortsätter jobba på. Han blir aldrig uppjagad eller stressad av en tillrättavisning oavsett. Troligen eftersom han blivit behandlad helt konsekvent hela tiden och vet att de gånger man säger till på skarpen är det något väldigt icke tillåtet han hållit på med.
Men, den vanligare varianten är ju just om han är lite för pigg och tassar på i för högt tempo och inte riktigt kommer tillbaka. Vill jag bara ha ned tempot till normalt så försöker jag sitta (rida lätt iofs men ni fattar) mer stilla och lägger ofta till ett "hoho", som som sagt oftast fungerar precis som en halvhalt. Efter det kan jag ta lite i tygeln. Han "stannar upp" i halvhalten och blir då påverkabar ist för om jag direkt tagit i tygeln kanske lagt sig i handen - det vill jag inte få fram.
Är han allmänt pigg lite åt "kan bli stark hållet" så lägger jag till lite sidvärts om det fungerar för dagen (ganska nytt och inte befäst). Fungerar det inte eller om jag är smart (
) så bryter jag bara av till skritt, slyttar ngn gång och sedan är skänkelhjälperna direkt mer renodlade i hans huvud och han blir direkt mkt lugnare.
Överlag - är han jobbig (dvs jag har klantat mig och inte orkar reda ut problemen) så gör jag bara halt. Sedan får han stå tills han blir lugn. Det går rätt fort för det är en inlärd grej ända sedan han kom (2.5 år). Efter en halt kan man (iaf alltid hittills, om inte så får man stå still lite längre i en ny halt sedan funkar det) alltid rida iväg i en lugn skritt på lång/kort tygel, trava eller galoppera eller vad man nu gjort innan som blivit pannkaka och han är helt lugn och man gör om det från början och det fungerar.
Vid hoppning?
Inte hoppad (mkt iaf) ännu men det är samma som all annan övrig ridning, samma regler gäller oavsett.
Något annat?
På bettlöst använder jag endast eftergifter och mkt korta förhållningar. Annars vet jag inte riktigt om det va något mer
Och oavsett så fortsätter ju den vanliga ridningen under tiden jag ger dessa hjälperna. Dvs bara för att han är lite pigg/vi ska stanna så lägger man ju inte bara in bromsen men det är bromsen som är beskriven ovan.
För övrigt så andas jag alltid ut när jag slappanar av i kroppen, det missade jag. Dock kan man ju inte enbart andas ut om pållen har lång stoppsträcka men när man ger första hjälpen sas