Hur stadig i dressyen?

E

EnSomUndrar

Hur stadigt behöver en ponny gå i flt debutant för att få hyfsade poäng?!
Ponnyn i fråga har hyfsad gång, men lite svårt att komma ner till arbete och blir vääldigt spänd på dressyrtävlingar :( Likadant är det väll med mig, och då kan jag inte heller koncentrera mig till max!

Eller tips om hur man kan jobba eller likande...

Sv: Hur stadig i dressyen?

Det är samma krav som på dressyrtävlingar.
Fast jag upplever att domarna har högre skala många gånger på ft än "vanlig" dressyr.

Det är ingen koefficient på bedömningspunkterna längst ner, gångarter, form, schwung mm så det får lite mindre betydelse.
Men ska poängen bli skapliga så måste formen vara hyfsad ändå.

Jag fick alltid avdrag pga att min häst blev spänd. Den gången han gick som bäst och var avslappnad och vågade ta stöd på bettet så ledde jag stort efter dressyren. Så att hästen är avspänd spelar stor roll och jag hoppas att det kommer fortsätta vara så i framtiden också!

Mitt tips till dej är att rida framåt och inte mixtra med handen. Då brukar det mesta lösa sig. Ha heller hästen lite för öppen än för kort och hög.

Jag fick 48% på min fjording som inte gick i form, och som inte gick i vänstergalopp så alltför stora krav kanske det inte är.. :angel:

Man kan ju jämför med en LC, där är heller inte kraven jättestora.
Men hästen bör ju gå i form och vara lydig för hjälperna

Det kommer säkert gå jättebra. Slappna av och andas. Rutinen och lugnet kommer med tiden :)

Min ponny kan röra sig rätt bra och har mkt utstrålning, men r väldigt ostadig i formen. Det beros på vilken domare det är, hur mycket de tittar på formen. Jag har fått allt mellan 60 och 77 straff :smirk:

För att få bra poäng i ft dressyren så skall hästen gå stadigt på tygeln och vara avspänd, jag anser att man får mkt mer avdrag i ft dressyren om hästen är spänd än i dom "riktiga" tex msv klasserna jag har ridit.
Men det är ett av dom viktigaste kriterierna för en ft häst att den skall vara avspänd i dressyren, däremot är inte gången lika viktig även om den såklart påverkar men det är svårt att få en stor flashig gång utan att hästen blir lite spänd och det är avdrag direkt.

Om jag jämför mina 2 hästar så är Barcelona den mer avspända och Hille den mer spända /flashiga , men Hille har inte så stor chans mot Barcelona i ft dressyren däremot i dom msv dressyrklasserna brukar han slå henne trots att han har mkt mer missar än vad hon har, han är helt enkelt flashigare och mer bensprattel :p

Jag håller med Fio. ;)

Jag upplever att formen, lydnad, avspänning & lätthet och korrekthet i programmet är de viktigaste punkterna i ft-dressyren och att gången inte påverkar lite mycket som i vanlig dressyr (där gången är 'allt' för vissa domare). Däremot har hästen 'hela paketet' + stor gång, då ligger man nog bra till :D

Tips:
Mental träning för dig.
Det är inte så krånligt. Rid programmet i huvudet precis så som det ser ut på tävlingsbanan. Låtsas att du sitter på pållen och skaffa den perfekta känslan i alla rörelserna. Sen när du kommer in på riktigt på banan så vet hjärnan hur det ska kännas. Det tar säkert ett tag innan du fått in känslan men börja öva hemma.
För att slappna av ytterligare så släpp alla krav. Låtsas att du är hemma och tränar. Det behöver inte vara perfekt då blir det bara motsatsen. Var hela tiden ett steg före och tänk det som din tränare skulle tipsa om inför rörelserna. Tex halvhalt innan hörnen, osv.
Så här gör jag och det går fint. Hoppar även terrängen och banhoppningen i huvudet ett antal ggr innan det blir på riktigt.
Lycka till!

Jag har samma problem som du fast med en häst...bara 4 år.

Hon är ganska pigg o glad redan innan men sen blir jag ganska nervös och då påverkar jag henna åt fel håll.

Nån som vet hur det är...vad är det för straff i dressyren som kan leda till att man inte får hoppa sen?

Måste veta så jag inte gör bort mig...risken finns ju att vi kan få den poängen:angel::eek:

det finns (tyvärr...) inga såna regler.
Däremot räknas tävlingen ej som godkänt kval om man har mer än 75 straff (dvs mindre än 50%)

Jag håller med både dig och PF...och dessvärre kan det vara så att min häst inte är redo uppgiften...men samtidigt så måste jag ju tänja lite på gränserna för att utvecklas framåt. Det går ju faktiskt helt ok på hemmaplan...men hemifrån är det en helt annan grej.

Tack för svaren!

hejsan svejsan :)
min kompis häst går väldigt fint i dressyren så hon ligger alltid bra till efter det, men sen går det lite långsamt i terrängen så hon halkar ner. men hon liger ändå långt upp i slutet pga sina fina dressyrpoäng. så om man får en fin dressyr brukar man hamna rätt långt upp (om det nu inte går skit sen ;))

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 114
Senast: Juli0a
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 996
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka