Hur snabbt växer hästarnas tänder?

A

anny

Halloj! Hade vet. ute för ett par månader sen o vaccinerade. Hon kollade hans tänder också och sa att det hade börjat äxa små små hakar. Hon sa att de var så små nu så att det inte lönt att rispa (hmm.. ) men att jag skulle märka när de växte. (hur han tog bettet) Än så länge har jag inte märkt ngt men...ungefär hur lång tid kan det ta? Hur snabbt växer deras tänder? Någon som vet kanske?

Sv: Hur snabbt växer hästarnas tänder?

Tänderna växer inte, däremot kan det bildas hakar och annat pga av fel/sned slitning när hästen tuggar.

Hästars tänder växer till ngn gång mellan 10 o 13 års ålder (olika i olika källor) sedan fortsätter de att skjutas upp ur tandhålan.
Hur många mm per år har jag inte i huvudet men troligen ca 5-6.
PL

Tack :bow:
Visste jag inte. Trodde att de växt färdigt på fullvuxen häst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 144
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka