Hur snabbt kan man ta ut IDkontrollant...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

...till ett föl? Om man har ett helt vanligt fuxföl, som man vet inte kommer att ändra färg? Ska man ändå vänta tills fölpälsen fällts av? När fälls fölpälsen? Hur snabb kan man vara med registreringen? Och varför verkar "alla" vänta med att regga fölen in i det sista??? :confused:

Jag är Id-kontrollant o om fölet inte har väldigt tydliga tecken är det alltid bäst att vänta tills fölpälsen är helt borta. Benen fälls ju sist så det brukar bli vid 4-5 månader. Fölet ska kollas tillsammans med stoet så det får inte heller ske för sent på hösten när de är avvanda. Då brukar fölet också ha fått så mycket vinterpäls att det kan vara svårt att se virvlar också.

Id-kontrollen kan inte heller göras förrän stoägaren har fått sin betäckningsrapport. Det varierar lite mellan hingsthållare, en del skickar den tidigt men för de hingstar som har levande föl avgift skickas den inte förrän den avgiften är betald.

Lycka till!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

hur vet man vart man ska göra en id-kontroll?? kan man göra det hos sitt agriaombud?? kan du inte berätta lite mer om dt?? :confused:

De lokala avelsföreningarna brukar också ha listor över Id-kontrollanter. Försök hitta nån som bor nära dig så blir det inte så dyrt. Ibland brukar man också kunna göra kontrollen i samband med fölmönstring eller premiering. Om man betäcker om är ofta hingsthållaren Id-kontrollant eftersom de kommer i kontakt med många stoägare.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Åh, vad bra att du kunde svara! Mitt föl HAR väldigt tydliga tecken. Hon är ju fux och har en stor skjuten stjärn i pannan och enbart vitt på vänster framben. Inga vita strån någon annan stans. Men visst kan jag vänta tills fölpälsen fällt av. Vill vara ute i god tid bara!

Betäckningsrapporten verkar hingstägaren vilja ha in efter 9 dagar, det finns i alla fall ett par rutor att kryssa i med alternativen dödfött, dött inom 9 dygn och dött efter 9 dygn. Ingen levande fölavgift på den här hingsten! Så när ska man egentligen skicka in betäckningsresultatlappen till hingstägaren då???

Jag brukar vänta med reg. till fölen är en månad gamla minst. Sedan tar jag ut ID-kontrollant när jag fått DNA-kitet...i regel är fölen då 1-2-3 månader gamla (beroende på hur snabbt SLU skickar ut DNA-kitet) och då har fölpälsen i regel börjat bege sig....

Tycker dock överlag att de ID-kontrollanter jag anlitat haft dålig koll på hur DNA-testet skall utföras och har i regel fått visa ID-kontrollanterna HUR det skall göras.
Ingår inte detta i deras utbildning ("ploppi"???)

Har inte fått nån direkt utbildning i hur man gör DNA underlaget men eftersom det kommer tillsammans med en väldigt tydlig instruktion så tycker jag inte det har varit svårt men visst måste man läsa exakt hur man gör.

Det är ju inte alltid det krävs DNA, kanske viktigt att påpeka, utan i de flesta fall räcker en vanlig Id-kontroll.

När det gäller betäckningsrapporten så ska ju först rapportdelen skickas till hingstägaren/hållaren med rappport om att det blev föl eller ej. Därefter får man betäckningsrapporten alt får man lösa ut den mot levande fölavgiften.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Ja, visst ja. Araberna DNA-kollas väl alltid? Har för mig att du nämt det vid nåt tillfälle. Men vad jag vet gör man inte det med halvblod efter avelsvärderad hingst och känd stam. Så då slipper jag åtminstone det momentet/väntan!

Efter hur lång tid/vid vilken ålder är din erfarenhet att fölet fällt sin fölpäls? Eller är det individuellt eller kanske t.o.m. väderberoende?

Dåligt att inte den/de ID-kontrollant/er du brukar anlita till dina arabföl inte har lärt sig DNA-grejen ännu! Hoppas du slipper undervisa i år i alla fall...

Jag vill inte id-kontrollera föl förrän de har fällt sin fölpäls. Tecknen och även färgen kan ändra sig lite när de växer. Det är ingen panik att skicka in pappren. Du kan lugnt vänta tills i höst när du säkert vet hur färgen och tecknen blir.
Fölpälsen brukar fällas på sommaren, iallafall på föl som föds så här tidigt.
Själv brukar jag inte skicka in pappren på mina föl förrän i mitten av december.
Till den som undrade om Agria ställer upp och kontrollerar föl. Ja, det brukar de bjuda på. Ring ditt ombud och hör efter.

Kanske så att de flesta ombud för olika försäkringsbolag o inte bara Agria även kan göra Id-kontroll. Min man håller på med Folksam o där gör jag alltid kontrollen utan kostnad.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Det är just det jag inte vill! Jag vill INTE vänta tills december då "alla" andra skickar in sina papper och orsakar stopp i systemet och förseningar så att man inte har papperna förrän flera månader senare. ;)

Men du kanske kan förklara varför så många väntar in i det sista? Verkar nästan vara sport! :D

När jag gick kursen till id-kontrollant fick man lära sig att fölen skulle ha fällt av sin fölpäls innan man id-kontrollerade dem. Det kan vara svårt att se virvlar i tjock bebispäls tex. Sedan är det som jag sa tidigare, att en stjärn som ser stor ut när fölet är nyfött kan se helt annorlunda ut om några månader. Dock ska fölet id-kontrolleras innan det skiljs från sin mamma.
Jag skjuter upp det till slutet av året för att fördela kostnaderna lite. Det är dyrt att registrera föl.. ;)

Till Ann: Andra bolag hjälper säkert också till, men det var en fråga om just Agria längre upp i tråden. :)

Men du behöver ju inte vänta tills i december? Du har ju juli, augusti, september oktober och november med? *s*

Jag håller med övriga, låt fölpälsen trilla av först, hon kan få en annan nyans av fux när hon fällt t ex och virvlar syns lättare. Och som flera sagt, tecken kan ändras (mitt kallblodssto var reggat som föl och hon var reggad med stjärn och strimbläs. Hon hade dock en stor tydlig snopp på mulen med men antagligen så såg det 'bara' ut som strimbläs när hon var litet föl).

Om du reggar och hästens virvlar/tecken/färg sen ändras åkder du ju på ny ID-koll.

Kele är född 14 april och hon ID-kollades och DNA-prov (svanstagel) togs. Dock skickade jag inte in förrän i november pga ekonomiska skäl. Kele har FÅ virvlar och iofs vita tecken men de kommer ju att blekna, så där kändes det extra viktigt att hon fällde av så vi kunde se ordentligt. Fast jag visste ju från den dag hon föddes att det är en skimmel född fux (men födelsefärgen står ju inte) och att hon har stjärn och vitt på kotorna bak (iofs inte helt enkelt att bestämma vad man skulle kalla de, klart skumma så vi fick klura lite). MEN jag väntade ändå tills fölpälsen var av för att få med virvlar och sådant ordentligt. Även fast jag var bombsäker på färg och tecken.

Du har så rätt så! Jag tänker absolut inte vänta tills december! Snarare slutet på sommaren eller nåt. Men nu vet jag i alla fall att det är bäst att vänta tills fölpälsen fällt av. Och jo, jag vet ju att de vita tecknen förmodligen krymper, det har jag sett tidigare. Därför blev jag så glad när jag såg att Tequila hade en sån stooor stjärn! Tänkte, att då blir där säkert nåt kvar även längre fram! :D

Men, den ständiga frågan från mig, NÄR ungefär fälls fölpälsen? Efter 1, 2, 3 eller fler månader? ;)

OK, jag trodde att DNA-utbildning också ingick i ID-kontrollanternas utbildning eftersom fler och fler raser väljer att DNA-testa.

Jo, det vet jag att inte alla raser - än - har DNA-test på sina hästar :cool:

Inom arabhästeriet gör vi ju som så att bet.rapporten skickas in samtidigt som man ansöker om reg. av sitt föl (eller för all del äldre häst som skall reggas). Därefter får man en faktura på reg.avgift, deponering, hästpass och DNA-test.
När denna är betald kommer ett brev från SLU med DNA-kitet och visst, jag tycker också det är otroligt simpelt att ta DNA-testet och jag är inte ens ID-kontrollant :D :D :rofl:
DNA-testet skickas till SLU med bifogat brev och sedan är det bara att vänta på reg.bevis och pass...och det kan ju ta sin tid dels beroende på hur mkt. SLU har att göra och dels hur mkt. registraturen har att göra...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 072
Senast: Sharpless
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 445
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar