Hur snabbt får du din häst i form?

Sv: Hur snabbt får du din häst i form?

Alla hästar jag haft har gått i form direkt då jag tagit tygeln MEN om jag just fått den i min ägo så tar det nog några gånger med kanske några minuter innan jag hittat "de rätta knapparna" för just den aktuella hästen jag sitter på...

Med "alla hästar" menar jag de jag haft/ hjälpt andra med efter min tid som ridskoleelev från ca 8-11 årsålder.. Alltså jag fixade inte att rida hästen jag satt på i form direkt i min sk. ridkarriär men vid 11-12 årsålder hade jag så pass mkt kunskap så att jag visste hur en häst ska gå & känna när den gick rätt..

En häst som tar 45 minuter på sig att bli eftergiven & följsam har nog något problem någonstans eller så har ni inte "funnit varandra" ännu..

Om ni vill starta en liten clear-round så åk dit i tid så att du har tid att rida fram den tid ni behöver..:bump: Ha skoj:bump:

Går alltid "på tygel" men måste jogga igång lite innan hon travar igenom hela kroppen. Bara 4 än så länge så på tävling har jag ridit fram ca 15 min (exkl. 10-15 min framskrittning vid hand). Förra pållen red jag fram kanske en halvtimme innan första klassen och lite kortare innan andra (beroend på hur långt det var mellan klasserna). På tygel var han hela tiden.
Är hästen i bra kondition så rid fram så länge det behövs! Lycka till!

Min häst går ner i form direkt när jag tar i tyglarna. Dock tar det ca en kvart innan han blir stabil i formen. Han går i form direkt, men kroppen är ganska "sladdrig" och obalanserad om man säger så ;)

Jag kräver att hästen hittar formen direkt efter att jag skrittat fram.
Sedan under passen kan man ju kräva mer och variera formen eftersom.

Nirak

"Min" häst tar det ca 30 min innan han jobbar helt korrekt. Då han är gammal och har lite problem, så vill jag inte pressa honom för fort. Han får ta den tiden han behöver. Det är inte förräns efter galoppen som han lyfter ryggen och jobbar bra, innan det kräver jag bara att han trampar och söker sig framåt neråt. Ser inte att det är något problem att det tar tid, ska jag tävla igen nån gång, så börjar jag bara skritta fram tidigt...

jag rider min häst på tygeln så fort jag kortat upp tyglarna efter framskrittningen.
därmed inte sagt att det då är en form och samling för ett dressyrprogram, men det är en bra arbetsform som man succesivt kan plocka upp och samla ihop vartefter man rider

Nej trots att jag är helt dum i huvudet inte fattar någonting enligt dig så har jag inte de problem som du har, mina hästar arbetar i rätt form från början.

Du bör nog börja träna för en vettig om din häst ska hålla i framtiden.

**Lina** skrev:
*knapplån*

Om du menar i form=på tygeln så går det från o med att jag tar tygeln i skritten. I traven beror det mest på hur följsam jag lyckas vara, lyckas jag låta bli att störa så kommer formen av sig självt men det kan ju ta ett tag för mig att komma igång! :idea:

Men när jag först läste ditt inlägg tolkade jag "i form" mer som "vara redo"... Och isåntfall så tar det nog ca 40 minuter för mig innan jag känner att jag och hästen är "i form" för att klara av att rida ett program, fått in bra takt o tempo, klarar av att vara stadiga i övegångar osv.

Jag ser det inte som ett problem att det tar så lång tid för mig att rida fram utan jag ser till att vara i god tid på tvälingsplatsen så att jag kan rida fram i lugn o ro så länge jag känner att det behövs!

Lycka till! :banana:

JA, det var så jag menade, liksom vara redo för ett program och stadig och allt du sa. precis det jag menade. okej, 40 minuter för dig, 45 för mig, då jag nog inte så onormal som jag tror. hah! Men jag menar med det jag skrev att hästen är där som den är bäst, att den nästan inte kan gå bättre än vad den gör då, så menar jag.

Form: Ryggaktivitet och vart bakbenen placeras. "Kröken" på nacken är inte allt när hästen går i form. Näsan ska vara i lodplan eller något framför (beror på övningarna).
Hur utbildad hästen kan vara för allt varierar, unghästar har vikten på frambenen medans äldre (och därför med musklade) hästar orkar sätta sig på rumpan och göra den korta galppen in i piruetten och sedan länga sprången utan att förlora "samlingen".

Generellt för mig är i form, uppvärming 15 minuter (böja, ställa och uppmärksamhet) sedan samling, sedan övningar, sedan avskrittning. Lång och låg är måttstocken, kan man göra skänkelvikning när hästen lufsar runt som en spårhund har man ändå kontakt med bakbenen och därför bra ryggaktivitet. Att "lägga ner" hästen är inte att den ska trilla på näsan så fort du släpper tyglarna :)

Bästa belöningen (för mig) är frustningar och glada ögon!

suisyola skrev:
ngt form går han i direkt,men "helt" lösgjord blir han inte förräns i slutet av passet allt från 20 min till en timme

de e väl bara att rida fram längre..lr?

Sån är mitt sto också!

Jag gör så här, börjar med skritt, antingen ute i skogen eller i manegen ca 15 minuter.

Kortar tyglarna lite, så att dom är långa men att jag ändå har kontakt utan att dom slappar.

börjar trava på stooora volter och på fyrkantspåret får hästen att trava på bra frammåt och söka sig neråt. Hästen brukar svara med att frusta.

När hon har frustat klart några gånger och jag vet att hon är väl avslappnad så börjar jag sakta men säkert att korta tyglarna, bara några centimeter i vartannat varv tills jag har tyglanra där jag vill ha dom. På detta sättet får jag henne att gå i en låg form och vara avslappnad men fortfarande lyhörd.

Sen skrittar jag och börjar med lösgörande övningar t.ex. skänkelvikningar serpentiner små volter öppna sluta framdels vändningar etc etc.

När jag gjort det i skritten går jag över till att göra samma övningar i traven.

När jag hållt på så och hästen känns mjukare och mer med så går jag över till galoppen och galopperar kanske 2 varv i varje håll och inte kräver så mycket av henne.

Sen åter går jag till traven, nedsittning och bröjar jobba på det jag ska jobba med den dagen, t.ex. ökningar, samlingar, skänkelvikningar galoppombyten ökning av galopp eller vad det nu kan vara den dagen. När jag håller på med detta så brukar hästen vara där vart jag vill ha henne.

Sen återgår jag till traven, länger tyglanra lite i taget tills dom är nästan helt långa men har fortfarande kontakt och får henne att sträcka ut och stretcha samtidigt som mjölksyran i benen tas bort.

Sen skrittar jag i manegen eller ut på långa tyglar.

Så ser ett vanligt dressyr pass ut för mig, Vad tycker ni om det?

Choklad skrev:
Nej trots att jag är helt dum i huvudet inte fattar någonting enligt dig så har jag inte de problem som du har, mina hästar arbetar i rätt form från början.

Du bör nog börja träna för en vettig om din häst ska hålla i framtiden.
Varför tar du i så? :confused:

Louise skrev:
Varför tar du i så? :confused:

Tja det är bara lite av de snällare saker som diabla har kallat mig tidigare :smirk:

Och att skriva att hon bör skaffa en vettig tränare är väl inte att ta i, om man läser denna och andra trådar med hennes ridproblem så är hon i stort behov av en.

Senast ändrad av en moderator:

hmm.. det låter som ni som får era hästar att gå i form direkt efter ni har skrittat fram tycker att de tär konstigt att man rider 30-40 min för att få hästen att gå bra.
Jag menar att även de ryttare som rider högre än L:a kan även dom rida fram en halv timem minst. Så jag tycekr absolut inte att det är något konstigt att rida fram mer än en halv timme!
En tjej som jag känner Rider typ allt fram L:A till medelsvår på sin ponny och rider fram en timme för att hennes häst gå i rätt form! ;)

min dam går iform så fort jag tar tyglarna :) behöver inte plocka eller hålla på me henne ^^

*knapplån*

Till de som fortsättningsvis vill svara i den här tråden, tänk på hur ni uttrycker er (ingen nämnd, ingen glömd).

/B_A_L, moderator

diabla skrev:
Så ser ett vanligt dressyr pass ut för mig, Vad tycker ni om det?

Det tyckert jag låter vettigt :)

Vad 'gå i form' är, är ju så relativt, vad man tycker att det är.
Jag har nog inte svarat för jaghar inget bar svar på hur lång tid det tar för mig, för det är nog väldigt olika frångång till gång, men jag har ju en kropp som kan krångla....
Pepar peppar så verkar det som jag fått lite stil på den :D

Senast ändrad:

Min häst hittar formen så snart jag får koll på mig själv och sitter rakriktad. Tar lite olika tid... Oftast en halv minut eller så. Sen tappar vi den rätt ofta :o. Men det blir bättre :D

Jag ligger nog på ungefär samma tid som dig, det tar ca 30 min att få hästen i en 'arbetsform', och jag förstår precis vad du menar.

Mina definitioner av att vara i form:

Eftergiven: När man tar tyglarna, hästen ska inte hänga i handen helt enkelt.
Lösgjord: Efter uppvärmning ca 5-10 min i ska hela hästen vara lösgjord
Arbetsform: Tiilräckligt samlad för att kunna utföra dagens övningar, vad de nu må vara.

Jag tror att det kan vara viktigt att klargöra dessa begrepp som *på tygeln*-*form*
På tygeln betyder ej mer än att hästen är eftergiven i mun och nacke och ej kämpar emot tygeltag. Hör till vanligt lösgörande och faktist att hästen med ens du kortar tygeln direkt ger den eftergift du vill ha.
Formen avgörs av överlinjens och bakbenens arbete. Formen bör varieras under ett ridpass och kan med hjälp av hästens rörelse (såsom öppna som är en samlande rörelse) höjas (samlas) och i slutskede sänkas för att stretcha överlinjen. Jag hoppas verkligen att du har hjälp av en duktig tränare som kan förklara detta medans du rider så du med *känsla* lär dig skillnader. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka