Hur snabbt får du din häst i form?

Sv: Hur snabbt får du din häst i form?

På tygeln kan antingen betyda att hästen som du skriver 'ger efter'
...kröker på nacken....

eller att den kommer i sådan balans så att den kan slappna av i hela överlinjen och på så sätt känns lätt i munnen.
Dvs. Den är 'på hjälperna'

Om man nu skall klargöra några begrepp....

Nu har jag inte läst hela tråden, så du kanske har svarat det här till någona annan, men här är min fundering. Om det nu tar dig 45 min att få hästen dit du vill ha den, kan du inte bara se till att rida fram så länge, så är det väl inget problem?

*kl*

Nu menade ju hon
liksom vara redo för ett program och stadig och allt du sa.
att hur lång tid det tog för er att vara redo att rida in och rida ett program. Alltså inte hur lång tid det tar att få hästen i form *på tyglen*.
Men mina hästar går i form från första början, arbetar med ryggen osv. Men det tar ett tag att få den där absoluta formen, helt lösgjord osv
Det tog betydligt längre tid på ridskolehästarna! Tog kanske 40 min eller så, beroende på vilka övningar man fick göra eller vilken häst det var. Ridskolehästarna är ju lite svårare med det med. (min erfarenhet iallafall)

Jag är redo för att rida ett program när jag känner att hästen är lösgjord, uppvärm och lydig. Eller liknande. Orkar inte beskriva hela just nu... :d

/Cantilda (som hällde i fel mjöl i kakan, men hoppas det blir bra ändå)

Ursäkta men det heter faktist *emellan hjälperna* och det har faktist ej någon betydelse att *slappna av i överlinjen* utan antingen välver hästen ryggen - överlinjen och bär sig bak och då oxo i balans om den är rätt tränad eller med en ryttare som kan med halvhalter hjälpa hästen till balans eller går den ej i *fom* alls.....

Ja från att jag kortar tyglarna. När jag rider fram har jag han lägre form och sedan mer samlad.

alltså för mig är inte att hästen går i form samma sak som att den är "färdig-uppvärmd".. att hästen går i form för mig är att den inte går emot mina hjälper, inte går för högt eller lågt & att den arbetar under sig..

detta är början till att hästen ska bli uppvärmd & lösgjord...

precis som vid exempelvis.. styrketräning -jag gör övningen rätt med lättare vikter först & ju varmare jag blir desto mer kan jag arbeta & desto mer rörlig blir jag-.. ja typ så i alla fall..

hon går knappt aldrig i form.. jag lyckas bara inte :( :cry:
Försöker vara så mjuk jag bara kan, men det händer inget då. Tar jag tag i henne går det inte för jag tog för hårt... och skänkeldöv är hon...

Mitt enda mål just nu är att kunna rida i skritt trav och galoppp med krökt nacke... Då har jag ändå haft henne i 3 år :crazy:

Vadå att man känner sig värdelös :confused:

Å fan, ja jag vet ju inget om biomekanik.:D

An die hilfen stellen - ordagrant = på hjälperna placera. :o

Jag har ingen egen häst med rider extra mkt på en av min ridskolas hästar som jag tävlat. Han rider jag fram i en mkt låg och djup form i cirka 20 min, sen rider jag i den "riktiga" formen.
Men han går på tygeln så fort jag kortar tyglarna bara i olika "höjd"! :)

Martina_m skrev:
Försöker vara så mjuk jag bara kan, men det händer inget då. Tar jag tag i henne går det inte för jag tog för hårt... och skänkeldöv är hon...

Mitt enda mål just nu är att kunna rida i skritt trav och galoppp med krökt nacke... Då har jag ändå haft henne i 3 år :crazy:

1) Ta hjälp av tränare 2) Använd små sporrar och ge tryck inte hugg då du skänklar framåt 3) Tänk inte att hästen ska kröka på nacken, hästen ska trampa under sig (bakhoven ska trampa i samma spår som framhoven just lämnat eller framför framhovensspår) 4) Rid framåt, framåt & åter framåt med ett jämnt tygeltag som är mjukt men stabilt så att hästen kan söka sig fram till bettet..

Lycka till, & det är aldrig lätt att fixa allt själv..

Martina_m skrev:

Även om du inte har en tränare som kan hjälpa dig:
Låt någon annan duktig, kompis, bekant, kollega el. dyl rida din häst några pass! se till så att du sen får rida hästen de sista minuterna av passet, med denna person vid sidan av, och känn skillnanden.

ofta kan det ge en massa om man är lite ovan och inte säker på hur det ska kännas - bara att få hästen framriden av någon annan, och sen några minuters förnimmelse över hur det KAN kännas, för att det ska gå framåt lite.

det bästa är givetvis om du kan hitta någon att träna för mer permanent. Prioritera detta om du alls kan, när du nu vill så mycket.
lycka till!

Min häst går på tygeln från det att jag tar den, d.v.s. efter ca 10 minuters framskrittning. Jag rider sällan längre än 30 minuter (då räknar jag inte med fram- eller avskrittning).
Den bästa formen har ju hästen när den blivit nog varm och genomgymnastiserad. Formen ska ju också varieras en hel del i ridpasset, ibland lite länre, ibland mer ihop etc.
Hoppas det går bra på tävlingen!

hon går på tygeln så fort jag kortar tyglarna, men det kräver lite galoppfattningar och övergångar och sånt för att hon ska börja arbeta ordentligt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka