Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Sv: När kan jag börja rida efter fölningen

Hm... Kommer inte ihåg när vi var ut första gången, men vet att hon var med ut efter en månad iaf!
 
Sv: När kan jag börja rida efter fölningen

Du kan väl börja rida direkt efter fölningen men tänk själv om du hade fått barn visst hade du viljat ta det lungt ett tag efter......
Låt henne vara mammaledig tycker jag till fölet är 4-5 månader iallafall!!!! ;)
 
Sv: När kan jag börja rida efter fölningen

Mini är född 4 Juni och vi började rida Kitara så smått i fredags.
Kitara ser ut att tycka det är trevligt att komma ut och röra lite på sig, hon kommer utan problem när vi ska fånga henne i hagen då hon i vanliga fall brukar vända baken till och gå åt ett annat håll.

Mini såg ut att tycka det var kul... :D

/ Kitara_
 
Sv: När kan jag börja rida efter fölningen

Jag skulle vilja veta hur man löser det praktiskt?
Rider i hagen?
Rider ut i omgivningarna i närheten.
Fölet lös eller med medhjälpare som leder?
 
Sv: När kan jag börja rida efter fölningen

4-5 månader tycker jag verkar länge... Det handlar ju bara om att ta en sväng då och då, eller? Det är bara nyttigt för dem att röra på sig lite. Du kan ju även låta fölet stå inne medan du rider om någon passar henne. De kan vara en aning upprörda ibörjan, men det ger sig efter ett tag.
 
Sv: När kan jag börja rida efter fölningen

Lånar knapp
Är lite förutseende och har redan börjat fundera på en del praktiska saker för fölungen som förhoppningsvis kommer i april nästa år (om allt fortsätter att gå lika bra som hittills). Stoet ifråga är mitt "koliksto" som jag fått rådet av veterinär (som kan hennes mage) att hon varje dag efter fölningen skall röra på sig ett kortare pass för att inte få problem med magen (speciellt viktigt just pga de höga fodergivorna under digivningen) Troligaste valet kommer att bli longering eller "lösarbete" i ridhuset. Nu är hon ju redan idag kontrollfreak över sina underordnade så jag kan ju ganska säkert säga att hon kommer vara överkontrollerande över fölet. Så att lämna ungen i boxen skulle jag gissa inte är den bästa lösningen med henne. Blir det för mkt motion/rörelse för fölet att låta det springa med i ridhuset under mammas pass (blir ju inga långa pass mest för att säkra att magen verkligen jobbar igång), man vill ju inte precis överanstränga de små benen. Eller man skall försöka ordna så att man har medhjälpare som håller fölet i ridhuset samtidigt ? Känns som att jag inte vill ta strid med stoet för tidigt med att lämna ungen i boxen om hon reagerar som jag befarar att hon gör så jag måste komma på hur jag bäst skall få det att funka redan från start. Tips någon ?
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

*läser hela tråden*
Ojojoj! :eek: Vilka olika uppfattningar... Först ska man inte jämföra hästar med människor för de tänker inte som oss, sedan ska man jämföra med människoförlossningar!

Ofta när olika frågor kommer upp får man höra att "det är naturligt". Om vi ska säga så med denna frågan så är det helt naturligt att mamma och föl börjar motionera efter födseln. Jag förstår faktiskt inte varför alla är så pjoskiga (ursäkta trampar på tårna blabla). Vi var ut med mamma och ledde i paddocken ett tag redan första dagen, samtidigt som vi mockade i boxen. Fölisen brydde sig inte ett dugg och därefter kunde hon ligga och sova i boxen medan mamma gick ut. När hon blev bortåt ett par månader blev hon lite mammig ett tag men hon lugnade snart ned sig när hon förstod att det inte hjälpte att skrika och hoppa i boxen.

Tryggare häst får man väl leta efter idag! Hon kan lätt stå i ena delen av hagen medan alla andra står i andra delen. Hon har alltid velat gå först när man är ute och tömkör eller rider och hon är inte rädd för något, just för att vi har lärt henne när hon var liten att sakerna inte är farliga.

Stoet måste faktiskt ut och få röra sig. Jag har glömt bort allt, men är det inte så att musklerna vid rumpa/svans ska dra ihop sig?
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag tycker inte det handlar om att vara pjoskig, jag tycker snarare det handlar om respekt för hästarna :smirk:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Nu är det ju ingen som svarade på min fråga men jag kan meddela att jag nu ridit för första gången.
Red ut i skogen med stoet, fölet fick följa med lös iklädd endast grimma.
Gick hur bra som helst, vi skrittade och travade pyttelite. Fölisen är två månader.
Tänker fortsätta i lugnt tempo.

Kan meddela att stoet verkade uppskatta turen och hon hetsade aldrig, hur naturligt & okomplicerat som helst. Fölis rejsade och for runt bockandes och galopperandes.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Humlan: Hm... Men let's say, att du fått barn och blir tvungen att vara instängd med tio pers. i 6 månader? Skulle inte du tycka att det var skönt att få en andningspaus?

Så gjorde vi också ungefär! Jag red och Mamma var med som hjälp om ngt skulle hända med fölet. Red på en skogsväg fram och tillbaka. Sedan när vi var i skogen så ledde en av oss fölet.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Det är ingen SJUKDOM att ston är dräktiga! Är människor sjuka när de är med barn? Verkar som om många "överbeskyddar" sina ston. Jag motionerar själv mina hästar även om de ska föla. Kan rida fram till dagen innan om så är, bara man tar de försiktigt den sista tiden innan fölning och inte överanstränger stoet. När fölet väl är fött och stoet vilar nån dag eller två så brukar jag rida lite lätt ex. i hagen så fölisen hinner med och inte blir trött. Stoet mår BRA av att röra på sig, man kan rida lugnt och med måtta en kortare tid. Det är iaf min åsikt... :rofl:
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Kom på när jag läste ditt inlägg :) Läste ingen "Bara ett fölsto" eller ngt sånt i Min häst för ett par nummer sen? Den handlade iaf om ett sto som fölade massa gånger men hon motionerades aldrig och det var inte så noga med mat och verkning just för att hon bara var ett fölsto... (menar inte att det finns ngn här som gör så). Men man fick en tankeställare, att även små tjockismammor måste hålla igång, för tänk vilket jäkla jobb att föda en unge!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Visst kan/ska man motionera ett nyfölat sto, men jag anser att det bara är människans egen lathet/ridintresse som gör att hon vill rida istället för att promenera bredvid.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Valencia skrev:
Det är ingen SJUKDOM att ston är dräktiga! Är människor sjuka när de är med barn? Verkar som om många "överbeskyddar" sina ston. Jag motionerar själv mina hästar även om de ska föla. Kan rida fram till dagen innan om så är, bara man tar de försiktigt den sista tiden innan fölning och inte överanstränger stoet. När fölet väl är fött och stoet vilar nån dag eller två så brukar jag rida lite lätt ex. i hagen så fölisen hinner med och inte blir trött. Stoet mår BRA av att röra på sig, man kan rida lugnt och med måtta en kortare tid. Det är iaf min åsikt... :rofl:
Tror ganska många gravida kvinnor anser att det faktiskt är en form av "sjukdom" att vara gravid.. om inte så väldigt jobbigt, tröttsamt och rörelsenedsättande.
Kvinnor kan även till skillnad från hästar säga nej tack jag orkar/vill inte.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Kissing Spine skrev:
Humlan: Hm... Men let's say, att du fått barn och blir tvungen att vara instängd med tio pers. i 6 månader? Skulle inte du tycka att det var skönt att få en andningspaus?

Så gjorde vi också ungefär! Jag red och Mamma var med som hjälp om ngt skulle hända med fölet. Red på en skogsväg fram och tillbaka. Sedan när vi var i skogen så ledde en av oss fölet.
Jag är ingen häst och därför inte jämnförbar.
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Jag tycker mycket väl att man kan rida både ett dräktigt sto och sto med föl.

Jag tror bara det är uppskattat av stot att komma ut och se lite annat.
Mitt sto älskar detta. Honär hur lugn och trygg som helst.
Förra fölet började vi skritta henne ca 10 min sedan ökade vi. Då var en hemma i stallet passade fölet.
Nu har vi bara varit ute en gång ännu. Fölet 2 mån
>Skall börja suksesivt nu. Fölet måste kunna vara enam någon stund i boxen utan mamma.
man kan ju börja med att ha stot i stallgången utan föl. Sedan gå utanför stallet vidare vidare. fungerar bra
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

okej, vi skiter i det för alla verkar tycka olika om hästar och människor är jämförbara. Men... Ni som har haft föl och ridit dem och tyckt att de INTE mått bra av det? Kan inte ni kliva fram och berätta om det, för nu får vi ju bara positiva kommentarer...
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Kissing Spine skrev:
okej, vi skiter i det för alla verkar tycka olika om hästar och människor är jämförbara. Men... Ni som har haft föl och ridit dem och tyckt att de INTE mått bra av det? Kan inte ni kliva fram och berätta om det, för nu får vi ju bara positiva kommentarer...
Jag har haft föl och jobbat på stuteri och vet hur olika föl och sto reagaerar på att vara ifrån varandra.. Och utefter mina erfarenheter inom just det området, så skulle jag inte ta ut stoet för att rida och lämna fölet själv i boxen eller hagen... Det vill säga att detta bla. är en negativ erfarenhet som du kan lägg atull samlingen..

Sen är det väldigt individuellt, vissa föl klara sig bra i den övriga flocken medans modern är på ridtur... men jag tycker man ska välja om man vill rida eller ha föl... Respekt för djuren!
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Förstår mycket väl att du vill kunna rida lite även om stoet går med föl. Det är ju väldigt individuellt från sto till sto. Men jag ger dem en månad att bara få vara.
Mitt sto är en arbetsnarkoman och mår bäst när hon får röra lite på sig. Visst skrek de lite i början. Då red jag i paddocken och med fölet i boxen. Red kanske 10 min.
Fölungen vande sig snart att mamma var borta en liten stund och verkade inte må dåligt av det alls.
När jag sedan skulle rida lite längre typ 30 min så tog jag fölungen med mig som handhäst. Red då små skogsvägar och var helt beredd på att fölungne kunde flippa ur. Stoet är lugnt och snällt, gjorde inga dumheter och det gjorde inte fölet heller mer än att bita mig lite i benet emellanåt :rofl: Det löste jag med att ta med spö och han fick en liten knäpp på nosen.
Tyvärr fick han en cysta i benet vid 8 månaders ålder och fick boxvila i 5 veckor annars hade jag nog fortsatt än.
Så om ditt sto tycker det är ok så rid på och det verkar ju inte som om du skulle iväg och träna timvis
 
Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?

Mår stoet bra och fölungen med, rid på med vett...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: ryujaneiro
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 904
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 001
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp