Hur slutar man supporta ridsporten?

Mli

Trådstartare
Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på drygt 1,5 år som tycker att det är vansinnigt spännande med stora hästar eftersom vi bara har tre minishettisar hemma på gården. Jag känner mig så beklämd sedan det besöket så jag känner att jag måste fråga er.

Det första jag gör är att gå in i ridhuset. Jag har dottern i famnen och går och småpratar med henne på väg upp på läktaren. Precis när vi kommer upp på läktaren så möter vi en häst (som står parkerad för att ryttaren justerar gramanen) som får ett nervöst spel när han ser oss. Ryttaren säger då till oss surt att man MÅSTE prata högt och "hejja" när man går upp på en läktare för att förvarna hästarna. Och speciellt i detta fallet eftersom hästen var ung. Nu tycker jag kanske inte att en häst är speciellt ung när den är 6 år - men varför skulle den vara mer känslig ifall den var 3?

Vi går senare in i stallet för att se om det är nån av mina gamla kompisar som kanske står där. Jag har inte varit aktiv inom ridsporten på flera år. Väl inne i stallet känner jag mig nästan gråtfärdig. Där står dessa stora djur instängda på minimal yta i de säkerligen storleksgodkända boxarna. Vissa har tjockt täcke på sig inne trots att de inte är klippta (skulle vara precis där täcket sitter då). Klockan är inte mer än 16:00 men alla hästar är inne trots fint väder ute. Foder hänger prydligt i IKEAkassar utanför boxarna men inte en enda häst har ett strå att tugga på. Dessutom står de på spån - inte mkt till förströelse där heller.

Jag kan inte förstå varför man tycker att det är OK att stänga in ett flockdjur och flyktdjur på en yta som innebär en så pass begränsad rörlighet. Varför ställer så många hästägare upp på att inackordera sin häst på ett stall där dom inte får ha fri tillgång till grovfoder och utevistelse?? Varför tror man att hästen blir glad och känner sig "bortskämd" (ja, jag har hört det uttrycket..) när den får ett nytt Pessoatäcke att ha på sig inne i stallet?
Vill vi bidra till att hästarna är så nervösa så att dom blir skrämda när dom ser en människa på läktaren? Hur långt ska det behöva gå innan vi har hästar som är stöpta i rätt "gramanform" redan från början? För att arbeta en häst utifrån deras egna förutsättningar och balans är ju tydligen inte accepterat.

Jag vet att många har invändningar mot alternativet till stall, dvs lösdrift. De vanligaste argumenten mot lösdrift är bla att:

Hästen blir svettig efter ridpass, måste täckas.
Och? Klipp hästen och ha på den täcke, det är väl en bra kompromiss.
Hästen kan vila bättre instängd i sin box.
Trots att hästen är ett flock- och flyktdjur så kan den alltså bättre slappna av instängd ensam än ute i en flock där någon står på vakt? Det är väldigt mkt som säger emot det.
Hästen har aldrig varit ute på lösdrift så den har vant sig vid stall och Min häst vill faktiskt in när det regnar..
Hur dumt vore det att faktiskt pröva att ha dom ute? Det är ju inte så att man måste riva stallet. Och när din häst vill in när det regnar - har du då erbjudit hästen en torr ligghall, sällskap och fri tillgång på grovfoder? Om du har det och hästen ändå vill in så får jag väl lita på det. Det finns ju även undantag här. Jag är principiellt emot innekatter också men vi har blivit motbevisade av en av gårdskatterna som bara vill vara inne. Men hon har iallafall fått välja.

Hästar har i många (miljoner?) år levt fria i flock. Vad får oss att tro att vi under de fåtal tusen år vi har levt med hästar har lyckats att få dessa instinkter att blekna så pass som vi vill tro? Vi kan väl dra en jämförelse med människan. Om man föder upp en människa på vatten och bröd så mår den kanske inte direkt dåligt av det eftersom den inte vet något annat. Men det är ju ingen livskvalitet att tala om.

Om man tycker att köttindustrin är fel så slutar man att äta kött och bära läderprodukter. Tycker man synd om de industriellt uppfödda kycklingarna så slutar man helt enkelt att äta kyckling.
Men hur ska man sluta stödja hästsportens utveckling utan att sluta köpa hästar? Är det nån som har nåt förslag?

// Mli, med hästar på lösdrift och fri tillgång på foder och som inte har täckat en häst på år och dar.

Sv: Hur slutar man supporta ridsporten?

hur vet du att dom inte får ha fri tillgång på grovfoder där?
de är ju annars oftast upp till ägaren..

sen förstår jag inte riktigt varför man ska sluta supporta ridsporten eftersom de knappast blir bättre för hästarna då..däremot så kan man ju försöka påverka folk att faktikst ha hästarna ute mer och lära folk rida och hantera hästen bättre.

alla har inte möjlighet att ha hästarna ute på lösdrift i stora flockar..att hästen står i boxar tycker jag är okej sålänge dom får gå i hage på dagtid..min häst verkar iallafall trivas bra i sin box..mår inte dåligt av den iallafall..men de vet man ju inte heller..men min häst som stog ensam i stallet på nätterna hela sommaren verkade inte ha något emot de..han låg tillome och sov när jag kom och skulle släppa ut honom...hade inte alls bråttom ut till sina kompisar..de tar jag endå som att han faktiskt trivs i sin box.

och att en 6 åring blir rädd är väl inte så konstigt, har ju inte riktigt med åldern att göra.
min trygga och säkra häst som faktikst är den säkraste hästen jag ridit om man bortser från att han är pigg och glad kan också bli rädd när folk smyger sej på..händer inte ofta men ibland..
då de är bättre att väsnas lite när man kommer..även fast man sällan gör de när man kommer in i maneger eller så...men de är oftast bättre att göra sej lite hörd.

men att sluta ge ridsporten pengar gör de knappast bättre, snarare sämre..då är de bättre att satsa på att informera och ge mer pengar så att stall kan skaffa bättre hagar osv.

Senast ändrad av en moderator:

Visst ska hästar vara ute och röra på sig i hage så stor utsträckning som det går! Med det ena behöver ju inte motsäga det andra. Varför skulle inte en häst kunna vila bättre i sin box, alla är ju individer det som passar en passar inte någon annan. Sedan så är det inte vildhästar som vi har och med det inte sagt att hästar inte bör gå på lösdrift! För de hästar och dess ägare som det passar för så är det ju toppen. Samt att man har trad. uppstallning är ju inte detsamma som att hästen inte får mycket grovfoder samt likaledes utevistelse! Sedan så är det ju inte alltid så att alla hästar kan stå på fritillgång, beror ju lite på fodret samt hästen.

Men allt är inte bu eller bä, extremfall av båda sidor är ju det enda som inte är bra i mina ögon. Och om man nu ska dra en jämförelse med människan likt du gjorde, så är vi "uppfödda" till ett annat leverne än vad vi har nu, men inte tror jag att vi rakt av vill byta tillbaks i mångt och mycket, så visst ändras man!? Vissa saker har vi rent genetiskt behov av, andra saker har vi lärt oss att uppskatta.

Det som jag har störst problem med är när folk tror att ytterligheterna står för norm i resp. "inriktning" av hästhållning och ser sin som den enda rätta OCH bästa!

Kicki :)

Jag har länge efterlyst någon form av "kravmärkning" på t.ex. ridskolor, där man inte bara uppfyller de grundläggande lagstadgade kraven utan går steget längre och ser mer till hästens behov än sina egna sådana.

Det är ju tyvärr alltför många som inte inser att det är hästar dom har - utan dom tror att hästen har samma preferenser som dom själva.... många "häst-tjejer" skulle ha en barbiedocka istället för häst !

De allra värsta skräckexemplen står ju dock ofta våra kära tävlingsryttare (ofta hemmahörande i lättklassträsket...) för när det kommer till att inte se hästen som djur - utan som någon förmänskligad jätte-barbie-docka som man kan frisera manen på och klä i nya trendiga täcken med matchande stallindor.

Ännu värre är det att många yngre ser dessa människor som någon form av förebilder så att dom också riskerar att få samma snedvridna syn på hästar.

Många gånger tror jag att kunskap om hästen som djur skulle kunna hjälpa, men hur undervisar man någon som tror att dom vet allt och inte behöver respektera någon annan än sig själva ?

Låt för tusan hästarna vara hästar, dom är alldeles underbara och fantastiska och många gånger bättre än oss människor - att förmänskliga hästarna är att nedvärdera dom.

förstår dig precis!

som du säger, om man inte vill medverka så tar man avstånd .

det man kan göra är att leta reda på alternativ som erbjuds och backa upp dem så gott man kan.
det finns exempel på tävlingshästar som både går utan täcke och går på lösdrift. finns oxå ridskolor som har mer hästkunskap och ser mer til hästens behov.

om man tillämpar den kunskap som finns om hur hästar lär in och hur de går att vänja vid både det ena och det andra så är en häst som är 5-6år väldigt rutinerad.

man nöter istället runt i ridhus och hoppas att kanske kanske efter vtillräckligt antal upprepningar så bör hästen förstå:eek:. som ett lotteri...

Jag kan inte förstå varför man tycker att det är OK att stänga in ett flockdjur och flyktdjur på en yta som innebär en så pass begränsad rörlighet. Varför ställer så många hästägare upp på att inackordera sin häst på ett stall där dom inte får ha fri tillgång till grovfoder och utevistelse?? Varför tror man att hästen blir glad och känner sig "bortskämd" (ja, jag har hört det uttrycket..) när den får ett nytt Pessoatäcke att ha på sig inne i stallet?
Vill vi bidra till att hästarna är så nervösa så att dom blir skrämda när dom ser en människa på läktaren? Hur långt ska det behöva gå innan vi har hästar som är stöpta i rätt "gramanform" redan från början? För att arbeta en häst utifrån deras egna förutsättningar och balans är ju tydligen inte accepterat.

Jag vet att många har invändningar mot alternativet till stall, dvs lösdrift. De vanligaste argumenten mot lösdrift är bla att:

Hästen blir svettig efter ridpass, måste täckas.
Och? Klipp hästen och ha på den täcke, det är väl en bra kompromiss.
Trots att hästen är ett flock- och flyktdjur så kan den alltså bättre slappna av instängd ensam än ute i en flock där någon står på vakt? Det är väldigt mkt som säger emot det.
Hästen har aldrig varit ute på lösdrift så den har vant sig vid stall och Min häst vill faktiskt in när det regnar..
Hur dumt vore det att faktiskt pröva att ha dom ute? Det är ju inte så att man måste riva stallet. Och när din häst vill in när det regnar - har du då erbjudit hästen en torr ligghall, sällskap och fri tillgång på grovfoder?

Jag tycker rent generellt att löstdrift är bättre, men.

Jag tycker det är helt ok att ha min häst i ett stall eftersom hon verkar tycka det är helt ok. Hon har aldirg något emot att gå in även om hon trivs bra ute( hon bryr sig t.ex inte ett dugg om ifall det regnar). sover och vilar tror jag att hon gör alldelles utmärkt eftersom det finns andra hästar i stallet också

Anledningen till att jag inte har henne på lösdrift är att det inte finns något sådant ställe i närheten av där jag bor. Dessutom så måste jag ha tillgång till ett stall sommartid efterom hon har knott/insekts allergi(sommarexem), hon mår inte bra av att vara ute när det är som mest knott/insekter ute.

Sen undrar jag varför du tror(??) att man gör alla dom där andra sakerna bara för att man har hästen på stall? Det känns nästanlite som om du drar alla över en kam.

min häst är både otäckad och oklippt. Hon varken lättskrämd eller nervös.

Jag använder inte heller en massa "krimskrams" som endel andra gör. Ett tag red jag t.om. utan pannband på tränset eftersom jag tyckte det var onödigt.(tycker jag fortfarande men på det tränset jag har nu har det hängt med av bara farten, och jag tror knappast att hästen störs av det.)

Men jag håller med dig om att det är synd att endel behandlar hästarna som "barbiedockor":(

det finns exempel på tävlingshästar som både går utan täcke och går på lösdrift. finns oxå ridskolor som har mer hästkunskap och ser mer til hästens behov.

Ge gärna exempel! Har själv mycket svårt att tänka mig en häst i full tävlingskondis som ska träna t.ex. hoppning på hög nivå under vinterhalvåret i ridhus, gå långhårig utan täcke. Stackars häst vad svettigt och jobbigt den skulle ha det! Och flera "mysiga" timmar plaskvåt i hagen när det är rediga minusgrader! Ser inte var hästens behov kommer in här!? Man kan ju tänka sig själv att "tokträna" handboll i fleeceunderställ och skoteroverall! :crazy:

Hästens behov i ett vilt tillstånd skiljer sig från det vi i dag använder hästen till, och för säkerhetsskull, nej jag är inte på något vis emot lösdrift. Har inte det själv till hästarna, men har i 17 år haft och har fortfarande kall lösdrift till 75 mjölkkor samt ungdjur. Och ja, hästen har fortfarande ett stort rörelsebehov som inte får glömmas bort, utan tillgodoses! Dagens tamhästar har inte samma val som en vild häst hade, då bestämde ju hästen till största del själv med vissa undantag. Nu är det ju en annan prestanda samt andra framavlade egenskaper som dominerar.
Aveln på en vild häst var ju selektiv på ett helt annat sätt och vitt skilda egenskaper efterfrågades för överlevnad. I dag så ser det ju helt eljest ut, något som man ska ha i minnet.

Men för den skull så ska det ju inte bära iväg....och då inte åt något håll!

Senast ändrad av en moderator:

Till viss del håller jag med dig, jag är högst tveksam till att hästar som står med tredubbla täcken i sina boxar 20 timmar om dygnet och är ute i en liten tråkig hage några timmar generellt sätt tycker det är toppen. Eller ja, jag tror inte nån häst vill ha det livet men då var det också ett extremfall, som tyvärr inträffar, men jag kan ta min egen häst som exempel att man måste se till individen.

Min häst har gått på lösdrift de tre senaste vintrarna, av de fyra jag haft honom. Han har funkat kanon på lösdrift med fri tillgång på strå. Vi tränar o tävlar o han sätter enormt med päls vilket gör klippning nödvändigt, och det funkar med helklippt täckad häst på lösdrift även om det inte är optimalt.
Han har hela tiden velat vara ute och då han är gammal så har jag bara sett fördelar att han får röra sig mycket. Han har stått inne efter ridning och käkat kraftfoder, men har han inte blivit utsläppt inom en halvtimme har han väldigt tydligt visat sitt missnöje med att vara instängd.

För några månader sen började han visa tecken på att han ville gå in på kvällarna, utan att han var "van" vid det, har de sista åren bara stått inne på nätterna möjligtvis vid snöstorm. Tog in honom några nätter när han ville in och han stod nöjt i boxen. Stoet och fölet fick då också gå in eftersom de ändå behövde skiljas åt. Vissa dagar ville de gå in och då fick de göra det, andra dagar ville de inte gå in, och då slapp de. Efter hand ville de gå in allt oftare och nu står de inne varje natt, men olika tid, mellan 6-10 h (undantaget extremt väder) beroende på när de kommer och när någon kan ta in. Min häst kan man släppa ut på morgonen efter att ha stått på box i 10 timmar, han går ut och äter lite ur balen och går sen raka vägen in i ligghallen igen. Vissa dagar står han inne nästan hela tiden, och när det börjar bli kväll går han till grinden och vill in, andra dagar är han ute i hagen på dagen, o vill in i boxen på natten. Tvåårsstoet vill gå in ungefär varannan natt, medan shettisarna aldrig visar tecken på att vilja följa med över huvud taget, de nöjer sig gott och väl med ligghallen.

Våra hästar får alltså i väldigt stor utsträckning välja själv, och även om de oftast väljer att vara ute, så är det inte så självklart som man kan tro. Likadant att man tror att de ska välja att äta av det väldigt fina hösilaget och det gör de för det mesta, men de kan också välja att äta ett äldre hö, eller allt oftare till och med halm - de känner ganska bra vilken typ av strå de behöver.

Jag är utan tvekan för lösdrift i de allra flesta fall, även om jag ser det som självklart att ändå ha tillgång till stall, man vet aldrig när man behöver ha tillgång till att, om än tillfälligt, ställa hästen på box pga skada eller annat.
Vad däremot många missar är att man inte kan säga något generellt, utan måste se till individen. För tillfället går alla våra hästar på lösdrift, åtminstone mer eller mindre, gör ju som de vill som sagt, men jag har också haft en häst som jag inser aldrig hade funkat att ha på det viset. Likaså var hon en häst som behövde täcke, trots att det inte var något fysiskt fel på henne, hon hade gott om mat och var oklippt. Jag täckar absolut inte en häst i tid och otid, men det var bara att inse, även om hon inte "borde" frysa, så gjorde hon det ändå, och då var det bara att lägga på täcke så blev hon nöjd och glad. Skulle aldrig låta henne frysa för att det borde gå att ha henne så. Hon var extremt känslig för vind och det var därför hon frös, alltså hade hon täcke utomhus (vintertid så klart), men aldrig i stallet under sex års tid, och det funkade hur bra som helst.

Ingen av mina hästar, varken de som stått på stall eller på lösdrift, har varit nämnvärt nervösa eller lättskrämda. Jag har aldrig pumpat i mina hästar stora mängder med kraftfoder utan de har fått mat så att de har haft lagom mycket energi och alltid varit pigga och glada och fått utlopp för sin energi att de ladrig har behövt bli hispiga eller flyga i luften för småsaker. En sån häst hade jag aldrig vågat ha att göra med, de blir ju livsfarliga till slut.

Du har helt rätt i att väldigt många behandlar sina hästar på ett sätt som i längden inte kan vara särskilt sunt. Väldigt mycket skulle dock förbättras om folk insåg att hästar är hästar och inga leksaker/tävlingsmaskiner/barbiedockor eller dyl, utan djur som ska ha ett värdigt liv och inte bara "prestera till varje pris"

Men viktigast av allt är att varje häst är en INDIVID och ska behandlas som en sådan. I detta måste (tyvärr) till stor del vägas in att dagens hästar inte är några vildhästar, utan har avlats i en helt annan riktning, vilket gjort att vissa hästraser helt enkelt är känsligare än andra. Även om man inte tycker att denna utveckling är okej, så ska inte den häst som tillhör den rasen behöva lida för det, utan ska behandlas utefter sina behov.

Det första jag gör är att gå in i ridhuset. Jag har dottern i famnen och går och småpratar med henne på väg upp på läktaren. Precis när vi kommer upp på läktaren så möter vi en häst (som står parkerad för att ryttaren justerar gramanen) som får ett nervöst spel när han ser oss. .

haha du måste skrivit fel.... häst på läktaren?

Jag skulle också blivit iriterad om någon smög sig på min häst... samtidigt som jag accepterar det för de måste lära sig sådana saker.

Jag tycker inte det är fel i att ha hästar inne i stall.
Men jag tycker alla hästar ska ha rätt till att vara ute under dagen.
Fri tillgång på hö, kunde inte någon av mina haft, ponnyn hade dött.. hon skulle fått fång eller sprängt magen!
Halvblodet skulle inte hålla i benen, då hon blir så tung av fet hö mage.
Fullblodet kanske.. men han äter nästan inget fast han får så mycke han vill.
Hade jag haft möjlighet skulle jag haft mina på lösdrift. Men inte på fri tillgång på hö, halm osv...

Om man tycker att köttindustrin är fel så slutar man att äta kött och bära läderprodukter. Tycker man synd om de industriellt uppfödda kycklingarna så slutar man helt enkelt att äta kyckling.
Men hur ska man sluta stödja hästsportens utveckling utan att sluta köpa hästar? Är det nån som har nåt förslag?

// Mli, med hästar på lösdrift och fri tillgång på foder och som inte har täckat en häst på år och dar.

Några saker man kan göra:

* Välj ett försäkringsbolag som inte stödjer den typen av hästsyn vi har idag- alltså ett som inte sponsrar tävlingar, eller godkänner utdömningar hur som helst.

* Välj tränare och förebilder till dig och barnen som står för en hästsyn du trivs med. Meddela andra varför du väljer bort dem.(jag väljer att inte rida på er ridskola därför att:...). Precis som när man bedriver konsumentmakt på andra ställen alltså.

*Bojkotta tidningar och pryltillverkare/företag som stödjer och upmuntrar dagens hästsyn. Välj småföretagare med en hästsyn du känner är bra (ja, det finns både sadelmakare och små hästbutiker att välja på runt om i landet.).

*BOJKOTTA RIDSPORTSFÖRBUNDET!!
En intresseorganisation som MOTVERKAR lagstiftning om utevistelse för hästar!!
Skandalöst att det fortfarande inte finns ett alternativ för oss som inte vill stödja skiten. Jag orkar inte starta själv, nån som hakar på?:bump:

* Bojkotta ridpsortsevenemang som inte uppfyller de krav du har för god djursyn/djurhållning. Låt bli att åka till globen och kolla på horseball(som inte kan kallas annat än ren misshandel).

*Bojkotta totospel. Även om det finns enstaka tränare som är bra så gynnar spelandet alla i branchen.

*Gynna de du gillar!! Har du bekanta vars ungar rider på ridskola? Vänner som spelar på trav? Upplys dem om förhållandena för hästarna och om möjligt hänvisa dem till djurvänliga ställen.

* Ta hand om dina egna djur och visa upp att de mår bra!
Många av fördommarna mot lösdrift och modern hästhållning kommer att leva kvar tills vi kan bevisa att det fungerar. Har du friska fungerande lösdriftshästar med fri fodertillgång? VISA UPP DEM!

/migo
Som tycker det mesta med traditionell hästhållning är uppåt väggarna fel.

Senast ändrad:

Hade min häst på lösdrift i ett halvår. Märkte att han behöver komma in och vila på natten för att klara av det arbete jag kräver av honom. Och han har täcke på sig därför att: 1. han är helklippt. 2. Han fryser lätt (börjar skaka vid dåligt väder) 3. Tycker inte det är bra att rida en häst svettig flera gånger i veckan då det blir så om man inte klipper.

Ett halvår är inte lång tid för att ställa om något som är inlärt en livstid. Det kan ta flera säsonger innan de sätter en bra vinterpäls tex. Under den tiden får man se till att tillgodose behoven genom extra foder och täcken.

Om hästen var "för trött" av lösdriften så är det antingen för dåligt foder, en icke fungerande flock eller bristfällig ligghall/hage. I början kan de vara trötta (ett par veckor) men sen kommer de in i en bra rytm(om förutsättnigarna finns runt om!). Dessutom tror jag många är vana vid den grad av sprallighet och stress som en uppstallad häst faktiskt samlar på sig, och upplever det som "utvilad pigghet". För hästar sover inte mer än nån timme per dygn, box eller inte.

Det går alldeles utmärkt att täcka en frusen häst även på lösdrift.

/migo

Senast ändrad:

Han var fyra när jag hade honom på lösdrift. Givetvis hade han gått på lösdrift när han var liten. (Alltså from det han var föl).

Jättebra att han gått på lösdrift som liten, långt ifrån alla som får tyvärr.

Jag vidhåller dock att majoriteten av hästarna kan och mår bäst av att gå på lösdrift. Självklart med bra ligghallar, foder och skötsel! Fungerar det inte är det något som brister i flock, foder eller miljö.

min häst kommer också in vid 16-taget, på våren/hösten kommer dom in vid 19, går i en stor, fin, bra, lerfri (bortsett från ingången, då) hage och han är glad och pigg. Han mår definitivt inte dåligt av att stå i stall, däremot tror jag även att han skulle må bra av att gå på lösdrift om det var ett alternativ (bor i centrala uppsala utan körkort, kan inte ta mig ut särskilt långt till min häst). Men sommarbete ska han på, såklart.

Sen om vi ska tala om onaturligheter ang hästar, så är det egentligen onaturligt att borsta, rida, klappa, ens komma i närheten av en häst, då vi faktiskt är rovdjur och skulle kunna äta upp dom. Jämför med hundar, dom var ju också tokvilda en gång i tiden, nu har vi dom i koppel och lär dom att sitta osv på kommando, vilket är "onaturligt". Jag har aldrig hört nån opponera sig om det.

Så kanske det inte är så smart att bojkotta ridsportförbundet pga onaturligheter, det är väl bättre att försöka förändra och förbättra. det kommer alltid finnas medlemmar där med hästar som "mår dåligt", men om ni ligger i ordentligt så kanske ni kan ändra hela deras syn på hästhållning!
I know, vissa delar i mitt inlägg är osammanhängande men ha överseende, jag är trött... hoppas ni fattar va ja menar iaf.

Jag har haft min häst både på lösdrift och uppstallad och hon verkar trivas ypperligt med båda delarna. Just nu står hon i box på nätterna och jag har just upptäckt något som gjorde mig ganska förvånad angående citatet nedan:

Stallet hon står i nu innehåller 4 stora boxar med varsitt öppningsbart fönster, jag har ALLTID fönstret öppet så att hon kan stå med huvudet ute om hon vill, vilket hon sällan vill. De andra hästarna gör dock det men deras ägare brukar stänga fönstren när det blåser eller regnar men eftersom min häst har fönstret åt läsidan känns det bara löjligt att göra det.
För några dagar sedan hade stallägaren stängt min hästs fönster för första gången och sedan dess har det varit en helt annan ordning i boxen och tydliga liggmärken varje natt vilket annars är ovanligt.
Alltså verkar hon tryggare när hon är helt instängd än när hon får möjligheten att hålla mer koll på omvärden.
Nu när jag tänker efter var det likadant i lösdriften, vid dom sällsynta tillfällen jag stängde dörrarna (tex under gudrun, snöstormar osv) var det en helt annan häst.

Angående det här med täcken tycker jag ibland det blir överdrivet åt motsatt håll. Visst kan det bli alldeles för mycket men i många fall är det ju tänkt som en hjälp för hästen.
Min häst går utan täcke förutom då det regnar isbitar, då får hon ett regntäcke. Andra av hästarna i stallet är klippta och har täcke av den anledningen medan ett par stycken är oklippta och har täcken men ändå står och huttrar efter några timmar ute i regnet.
Den senare kategorin mår knappast bättre av att få leva naturligt bara för sakens skull.

Jag tror de flesta hästar mår bra av att få jobba och på vilket sätt dom får jobba beror ju mycket på vilken ras de tillhör och sedan får man väl anpassa täckesbehov och stallplats efter det. En tävlingshäst inom hopp/trav/dressyr osv funkar förmodligen bäst uppstallade med täcken och kontrollerad foderstat. En Nordsvensk som jobbar i skogen blir svettig och det måste väl vara en fördel att inte helklippa dom när det även blir mycket stillastående ute i skogen. Alltså skulle jag välja att ställa den hästen inomhus i värmen efter arbete. Ett alternativ är om alla hade sin häst enbart för nöjes skull, som jag, då kan hästen få vara naturlig men då skulle det nog inte finnas så många hästar som det gör idag.

Jösses vad långt detta blev, ursäkta! ;)
Ni som förespråkar naturlighet framförallt:
Min hyresvärd jobbar som massör och har en kund vars häst har problem med ryggen, hon hade en tid senast igår men avbokade den pga att det skulle regna och hon ville inte lägga täcke på sin häst eller ställa in den så att den torkade. Det regnar ju i princip varje dag här och dom dagarna det faktiskt är fint passar hästen gärna på att rulla sig i den geggiga hagen som aldrig torkar upp mellan skurarna.
Är det alltså viktigare att hästen slipper utsättas för att ha täcke några timmar än att den får hjälp med sina ryggproblem?

För egen del försöker jag gå efter hästens bästa framförallt och i min hästs fall innebär det fri tillgång på grovfoder, täcke ibland, box på nätterna och ibland har hon tom skor fram när underlaget blir hårt för att slippa ha ont. Å andra sidan har hästkraken aldrig sett varesig ett ridhus eller en gramman.

Detta är det jag har kommit fram till passar MIN häst, även om det kanske inte är det bästa för TS ponnyer eller tävlingsryttarnas hästar.

Det första jag gör är att gå in i ridhuset. Jag har dottern i famnen och går och småpratar med henne på väg upp på läktaren. Precis när vi kommer upp på läktaren så möter vi en häst (som står parkerad för att ryttaren justerar gramanen) som får ett nervöst spel när han ser oss. Ryttaren säger då till oss surt att man MÅSTE prata högt och "hejja" när man går upp på en läktare för att förvarna hästarna. Och speciellt i detta fallet eftersom hästen var ung. Nu tycker jag kanske inte att en häst är speciellt ung när den är 6 år - men varför skulle den vara mer känslig ifall den var 3?
.

Tja, kanske för att en 3-åring inte är så van vid ridhus och dess innehållande? Visst finns det sedan 3-åringar som man kan skicka ut en bomb framför, utan att de ens blinkar till, men överlag är en 3-åring ganska så obekant med ett ridhus och ljuden som kan förekomma där. Det finns sedan 4,5,6,20-åringar som är känsliga för ljud och plötsliga händelser i och utanför ridhus. Hästar är olika, helt enkelt.

Jag tycker du är en smula överdriven i ditt inlägg. :angel:

:bow::bow: Ett mycket bra inlägg! Just så känner jag åxå allt måste inte vara bu eller bä! Det finns mycket "In between"! :)

Har åxå tänkt på detta med hundar och att snacket inte är lika där. De är ju åxå ett flockdjur med stort behov av att ströva. Så det skulle vara intressant att veta hur många som förkastar icke lösdrift in i minsta detalj som har hund och då EN hund samt har den inne i sin bostad!?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama