Hur skydda träd i hagen?

diamonia

Trådstartare
Hästarna äter av barken på träden i hagen trots riklig tillgång på hösilage.
Först var det almarna som rök, sen askarna och nu äter de på björkarna.

Träden lär väl dö om jag inte skyddar dem på något sätt.

Det är MÅNGA träd och det är inte bara att stänga av dem från hagen eller inhängna dem...

Hur gör ni för att skydda träden?

Sv: Hur skydda träd i hagen?

Det är svårt, men ett sätt är väl att klä in stammarna i någon slags nät från marken och så långt upp de kan sträcka sig. Har själv haft lite samma problem, då vi har mycket aspträd i våra hagar. De största o finaste exen har vi stängslat ut eller hägnat in, likaså vissa fina gamla fruktträd. Dock har de inte gnagt så mycket sedan vi utökade hagen med en dryg hektar i våras. Tänkte ändå ta en runda fram emot våren o kolla över vilka andra skyddsinsatser som kan tänkas behövas. Kanske dyker det upp några bättre tips i denna tråd?

Är det inte så många träd så kan man ju klä in stammarna med kycklingnät eller hönsnät så högt upp som hästarna når, det brukar hjälpa bra.

Tror du? Det lär väl regn bort efter ett tag, skulle jag tro.

Vi har klätt inde flesta med hönsnät, och de riktigt fina har vi stängslat in.

Hola,
Vi hade kycklingnät runt våra på gamla stället. Det funkade bra men är hagarna små, alt många hästar så de blir söndertrampade så brukar rötterna bli utarmade.
Då blir det en långsamt utdöende process och till slut välter de.

mvh Eva

Skydda bara de träd du är rikrigt rädd om, det är (oftast) nyttigt för hästarna att ha tillgång till trä att gnaga på.
Du kan skydda träden genom att sätta "läkt" (tunna, långa träbitar) lodrätt längs stammen, fäst med balsnöre el. dyl. Linda sedan hönsnät eller ståltråd runt stammen men var väldigt noga med att det inte finns några vassa utstickande trådar som hästen kan skada sig på! Dessutom måste du titta till trädet ibland, med ett par års intervall eller så, så att inte nätet eller tråden "växer in i stammen"...
De träd som är mycket gnagda på är ingen idé att försöka rädda.

Har sett några ställen där de bundit plåt runt träden.

Vi har samlat stenar (måttligt stora) och lagt på marken runt om stammen. Ca 50 cm runt om och ett lager som sluttar upp mot stammen om du förstår var jag menar...:idea:

Dock har vi bara ett par träd som vi vill skydda men det har hjälpt jätte bra, hästarna vill ej upp och kliva bland stenarna :banana:

Trätjära fungerar bra, men behöver upprepas emellanåt.

Släng in grenar från andra träd så de har dom att "roa sig med"

Ha en krubba med mineraler i hagen, vissa hästar gnager bark/rötter för att komma åt viktiga ämnen.

Finns möjlighet - utöka hagen. om den är liten med stort betestryck så ryker träden efter gräset trytit.

Liknande trådar

Anläggning Fixade i våras till hemma så jag skulle kunna ha min häst hemma, och fick i samband med det en annan häst att ha som sällskap till min...
Svar
10
· Visningar
1 396
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV