F
Fan of Bill
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?
Ok, tack för hjälpen
Ok, tack för hjälpen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att bli av med rävskabben på markerna är det enda rätta att det läggs energi på att avliva de sjuka rävarana, framförallt av djurskyddsskäl, det är en vidrig sjukdom.
Var noga med att spara de friska rävarna då de alldelles säkert i ett så skabbrikt område har utvecklat en viss form av resistens och det är dessa rävar som ni fortsättningsvis vill ha kvar på marken.
Fast symptomfria rävar kan vara bärare och därmed är de lika illa att ha nära gården som de skabbiga rävarna. Det förbättrar alltså inte läget för hundarna att det springer omkring symptomfria bärare.
Har man problem med att ens hundar gång på gång blir smittade med skabb vill man inte ha varken symptomfria bärare eller bärare med symptom i närheten.
Nja, det där tvistar de lärda om. Dela gärna mig dig av källan!
Även om det nu vore så att även till synes friska rävar skulle kunna vara smittbärare, är din lösning på problemet då att man utrotar alla rävar i området oavsett om de är sjuka eller till synes friska?
5 meter högt stängsel?
Jag håller på o sätter upp extra elband m 15 cm mellanrum från marken o uppåt...räcker det tror ni?(stolphöjd 1,45)
Skulle vilja säga att det är ganska klart att det finns symtomfria bärare av rävskabb både bland hund o räv.
PL
Mitt största problem är att eftersom trimmet ligger i en del av mitt hem, och vissa delar är gemensam med hemmet (en gång mellan trimdelen och badet)
så är risken stor att mina hundar smittas med ohyra, för att inte tala om att även gången kan "smittas" med tex loppor.
Eftersom mina hundar badas 1ggr/vecka, fungerar inte frontline. Att bada i ohyreschampo är för det första inte säkert, för det andra är det förödande på utställningspälsar att alltid bli badade i.
Eftersom stronghold har avdödande på egenskap på rävskabb, bör ju mina hundar bli fria från det - den skabb som kommer på dem dör.
Jaghåller med om att det är potenta medel, och känns inte bra att använda.
Söker därför tips om hur jag ska gå tillväga, då jag får in minst 1 kund i veckan med ohyra....