Hur skulle svenskfödda islandshästar klara sig på Island? (eksem)

M

Madeleine Nilsson

Att det är större risk för islandsfödda hästar som kommer till Sverige att få eksem, vet ju de flesta. Men om vi säger att man exporterade en massa svenskfödda islandshästar från Sverige till Island; hur skulle det gå för dem? Skulle många av dem utveckla eksem pga ändrade klimatförhållanden, mygg osv? Skulle en sådan flytt påverka dem?
Kom bara att tänka på det igår helt plötsligt!

Sv: Hur skulle svenskfödda islandshästar klara sig på Island? (eksem)

Dom skulle klara sig mycket bra!
Då dom flesta eksemhästar är allergiska mot svidknott så torde Island vara rena paradiset då det inte finns varken mygg eller knott där:bump:
Hos mig i svenska fjällen har vi en mycket kort knottsäsong och även här klarar sig dom flesta eksemhästar i stort sett symptomfria.
Dvs dom klarar att gå ute dygnet runt utan täcke hela sommaren!

jag tror de skulle klara sig utmärkt! tänk om man kunde skicka sina hästar på semester dit 2-3 månader varje år!:D

Nattuggla skrev:
jag tror de skulle klara sig utmärkt! tänk om man kunde skicka sina hästar på semester dit 2-3 månader varje år!:D

Till mig i fjällen är det fullt möjligt.....

Hästarna som kommer till Sverige från Island får ju eksem för att dom inte har bildat emunförsvar mot svidknottens saliv.

Pocahontas skrev:
Hos mig i svenska fjällen har vi en mycket kort knottsäsong och även här klarar sig dom flesta eksemhästar i stort sett symptomfria.
Dvs dom klarar att gå ute dygnet runt utan täcke hela sommaren!

ÅH , vad härligt!

Jo, det vore ju inte fel för eskemhästarn

Pocahontas skrev:
Dom skulle klara sig mycket bra!
Då dom flesta eksemhästar är allergiska mot svidknott så torde Island vara rena paradiset då det inte finns varken mygg eller knott där:bump:

Du har lite FEL! Det finns gott om med myggor men inga svidknott.

Gott om mygg finns det, det märks på sommaren ;)

Vad skoj! Då vet man det!

Jag har inte tänkt på det innan, men efter en snabbvisit på Island så önskar jag att jag kunde ta med mig min häst dit, kanske inte för alltid, men ett tag i alla fall. Undrar hur hon hade reagerat...

Seifur skrev:
Du har lite FEL! Det finns gott om med myggor men inga svidknott.

Jag har då aldrig träffat på vanliga stickmyggor där, däremot dessa :devil: myrflugor (myr- eller my???)

Pocahontas skrev:
Jag har då aldrig träffat på vanliga stickmyggor där, däremot dessa :devil: myrflugor (myr- eller my???)

Ja du det är väl så att myflugor är i samma släkt som "vanliga" myggor. Om ni vill ha ett riktigt vetenskapligt svar om detta så kan jag kika i mina böcker. Islänska myflugan styggs också ska du veta :devil: Men ditt blod kanske inte stog på menyn :rofl: Ja eller du kanske vet :smirk:

MVH

Igentligen är det en myt att islänningar som kommer från Island tills verige får mer eksem än islänningar födda här....

Det beror helt och hållet på hästen och anlagen för eksem.
Men svenska Islänningar skulle ju helt klart klara sig bra på Island, och såna med eksem skulle säkert må bra av att bo där....

Svíþjóð skrev:
Hästarna som kommer till Sverige från Island får ju eksem för att dom inte har bildat emunförsvar mot svidknottens saliv.

Stämmer det? Isf borde det finnas någe vaccin.:confused:

Min gissning är att myflugan tillhör knottsläktet och nära svartknotten. Dom suger inte blod utan tar köttstycken.
Har varit med om att flera människor och hästar blivit illa bitna av dom men jag har hittills klarat mig, men jag tycker dom är väldigt irriterande när dom svärmar runt en och flugnätet är en höjdare!!!

CcE skrev:
Stämmer det? Isf borde det finnas någe vaccin.:confused:

Problemet med att framställa vaccin är att då behövs mängder med saliv från svidknotten och alla som vet hur liten en svidknott är förstår vilket problem det innebär att samla denna saliv!!

Men vem vet, i framtiden kanske!!!

Pocahontas skrev:
Problemet med att framställa vaccin är att då behövs mängder med saliv från svidknotten och alla som vet hur liten en svidknott är förstår vilket problem det innebär att samla denna saliv!!

Men vem vet, i framtiden kanske!!!
man håller på att framställa ett vaccin, det beräknas vara klart om typ 10 år.

OJ! Vilket jätte jobb att göra ett sånt vaccin

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar