Sv: Hur skulle ni göra??Hjälp!
Ja, jättekul med fler gamlingar som är still going strong.
Jag har tre!
Den ena är 18 år, vi tävlar på 120-nivå (jag har aldrig kommit högre än så). Han har gått 140 i sin glans dagar och han bara älskar hoppningen. I oktober skadade han sig i hagen och veterinärerna trodde inte han skulle komma igen - men det gjorde han. Nu har han varit på sin första hopptävling sedan skadan 1 + 110 och han fullkomligt älskade det.
Jag har också lånat en 18-åring, jag insåg hur bra den andra var för min ridning, som har gått 150-hoppning och har massor av placeringar i medelsvår klass. Vi har just kommit igång och har startat 110. För 1,5 år sedan hade han en proffsigare ryttare än mig och då blev han 2:a i 130. Ägaren vill nu att han ska ta det lite lugnare, dvs hoppa max 130 - så han passar perfekt hos mig.
Min sista gamling är riktigt ung - bara 17 år!
Denna häst är som en 7-åring i kroppen, inga skavanker öth. Han har gått 135-hoppning och är lite mer svårriden än de andra. Vi har startat 110-hoppning tillsammans och siktar på 120 till sommaren.
Jag får ofta kommentarer från vet på tävlingsbesiktningen att de ser väldigt fina ut för sin ålder.
Så länge som de tycker det är roligt att hoppa så är det ju bara att köra på, när de tröttnar så kommer man ju att märka det.
Dock har jag ett lite annorlunda träningsupplägg för gamlingarna, jag rider oftast bara 4-5 dagar per vecka och ofta ganska korta pass. Försöker att hålla dem mjuka och smidiga och i god form, men utan att nöta på dem.
Jag försöker att inte ställa av dem om det inte är nödvändigt pga skada. De får också mycket utevistelse och helbete på sommaren (men rids och tränas ändå). Lagom mycket rörelse för gamlingarna tror jag på.
Old school rules!