Hur skulle ni göra??Hjälp!

Sv: Hur skulle ni göra??Hjälp!

Alltid kul att få höra sånt här:) Blir man lite bättre till mods och säkrare på att man verkligen gör rätt:) (jag har bara haft unghästar o hästar max 11 år förut).:laugh:

Är han pigg, fräsch och fysiskt stark och frisk, finns det inga hinder att prova högre klasser. Om hästen har lätt för sig, gillar att hoppa och du är uppmärksam på alla hans signaler, så ser jag inga problem med att ni tävlar 1.40.
Gör regelbundna veterinärkontroller, håll koll på hans ben och hans humör, och tävla med måtta -precis som med vilken annan häst som helst.

Prova att starta en 1.40, går det inte bra, så vet du att det kanske räcker med 1.30 för honom på äldre dagar.
Men fixar han 1.40 med glatt humör utan större problem, så är det ju jättebra för dig att tävla på honom som läromästare först innan dina yngre förmågor är redo för den uppgiften.
(han hade ju om jag läste rätt gått 1.50-1.60 förut, då borde 1.40 inte vara jobbigt för honom kapacitets-mässigt om vi säger så)

stirra dig inte blind på hans ålder.
Vissa hästar är lika fräscha när de är 20 som när de var 10,
och andra hästar blir gamla i kropp och sinne tidigare.
Han verkar ju vara pigg och glad om han hoppar bra i 1.30,
så jag tror du kan med gott samvete prova 1.40 om din tränare tkr ni är redo.

Ja jag tänker testa 140 å se hur det går :)
Tack så jättemkt för ditt detaljerade svar, mkt peppande eller vad man ska skriva :)
140 är inget för honom kapacitetmässigt då han ju har segrar i grand prix o har startat ett världscupkval förut :)
Får se hur det går men förhoppningsvis bra, bästa läromästaren jag kan ha e han.
*hoppashoppas*

Tack!:bow:

Ja jag tänker testa 140 å se hur det går :)
Tack så jättemkt för ditt detaljerade svar, mkt peppande eller vad man ska skriva :)
140 är inget för honom kapacitetmässigt då han ju har segrar i grand prix o har startat ett världscupkval förut :)
Får se hur det går men förhoppningsvis bra, bästa läromästaren jag kan ha e han.
*hoppashoppas*

Tack!:bow:

Helt rätt tycker jag! Du vet ju bäst själv egentligen om han kan och det verkar ju som om han kan det med tanke på allt du berättat ;) LYCKA TILL!

kl
Får man fråga varför han hade en lång vila och de tidigare ägarna inte trodde att han skulle klara att gå högre än 90 cm- 1 Meter?
Har han en gammal skada som spökar?

Förra ägaren blev gravid å blev sjuk så hon blev sängliggande så då fick Peter ta över honom men han hann inte med honom hela tiden så han släpptes på bete, sen fick jag honom. Att de inte trodde han skulle kunna hoppa högre var fölr att det är alltid knepigt att sätta igång en äldre häst.

Ok då ska det ju inte vara ngn fara om man bara tänker på att han är lite äldre:)

Nej jag hoppas att de kommer fortsätta gå bra :)

En äldre häst mår bara bra att hållas igång, hur mkt de klarar av är olika. Ställer mig i kön och säger att så länge hästen mår bra och klara av sitt jobb så finns där inget som står i vägen!
Otroligt roligt att få chansen att få rida en sådan rutinerad häst, där får man mkt igen på sin egen utveckling som man sedan kan förvalta på yngre förmåger!

Ja de året jag ridit nu så mkt har jag inte lärt mig under hela livet innan *överdirvet* ;)
De är en chans som inte alla får o jag är oerhört tacksam att jag fått den:rofl:

Klarar han av det rent fysiskt och har orken och lusten att hoppa tror jag inte det är några problem
Min förra häst (halvblod/travare) hoppade jag upp till 90 cm (flera CR och 1 LD) tills han var 27 år...
Folk tyckte säkert jag var galen och att jag inte hade på tävlingar att göra med en så gammal häst, men han orkade och passionen för hoppning - den var STOR!
Så fortsätt att hoppa på du, sålänge du inte märker någon skillnad på honom.

Hoppa på bara! Så länge han visar att han vill vara med i matchen och visar att hans kropp klarar av det är det bara att tuta och köra =) Vann dm i hoppning med en 18åring i höstas, där sista omhoppningen var över MSV hinder, så jag tror på att titta på individens status och inte på åldern ;) Lycka till!

:) Jag hoppas o tror att han kommer visa när han inte vill längre, o jag hoppas att han vill va med i leken länge till :)

Håller tummarna för en lyckad start för er i 140! Jag håller med de flesta att så länge hästen mår bra och vill, så är det klart ni kan starta.

Har själv en 18åring och det känns som vi kommer ha minst ett års tävlande till! Folk som ser henne blir förvånade när jag säger åldern. De flesta äldre hästar mår bäst av att få tränas och hålla muskler/kondition.

Lyssna på hästen så går nog allt bra.

Desamma gäller när folk ser min herre de tror inte att han e 18 de blir helt paffa :) med tankte på hans meriter så tror de inte att han e unghäst :P men de flesta gissar på 12 -13 år :)

Riktigt kul att höra att någon mer har en äldre häst som hoppar högre klasser!! :D
Så länge han är pigg och fin så kan man rida på men man får ha i åtanke dock att de är lite till åldern o anpassa sig lite där efter inte tävla höga klasser varje helg utan ta det lite eazy vissa perioder med "spa-behandlingar" för hästen..
Riktigt roligt att höra att han är så fräsch!!
Mitt halvblods sto blir 18 nu i sommar och 120 är lekande lätt för henne ännu ju högre det blir desto roligare.. :D

Ja, jättekul med fler gamlingar som är still going strong.
Jag har tre! :D

Den ena är 18 år, vi tävlar på 120-nivå (jag har aldrig kommit högre än så). Han har gått 140 i sin glans dagar och han bara älskar hoppningen. I oktober skadade han sig i hagen och veterinärerna trodde inte han skulle komma igen - men det gjorde han. Nu har han varit på sin första hopptävling sedan skadan 1 + 110 och han fullkomligt älskade det.

Jag har också lånat en 18-åring, jag insåg hur bra den andra var för min ridning, som har gått 150-hoppning och har massor av placeringar i medelsvår klass. Vi har just kommit igång och har startat 110. För 1,5 år sedan hade han en proffsigare ryttare än mig och då blev han 2:a i 130. Ägaren vill nu att han ska ta det lite lugnare, dvs hoppa max 130 - så han passar perfekt hos mig.

Min sista gamling är riktigt ung - bara 17 år! :D Denna häst är som en 7-åring i kroppen, inga skavanker öth. Han har gått 135-hoppning och är lite mer svårriden än de andra. Vi har startat 110-hoppning tillsammans och siktar på 120 till sommaren.

Jag får ofta kommentarer från vet på tävlingsbesiktningen att de ser väldigt fina ut för sin ålder.
Så länge som de tycker det är roligt att hoppa så är det ju bara att köra på, när de tröttnar så kommer man ju att märka det.

Dock har jag ett lite annorlunda träningsupplägg för gamlingarna, jag rider oftast bara 4-5 dagar per vecka och ofta ganska korta pass. Försöker att hålla dem mjuka och smidiga och i god form, men utan att nöta på dem.
Jag försöker att inte ställa av dem om det inte är nödvändigt pga skada. De får också mycket utevistelse och helbete på sommaren (men rids och tränas ändå). Lagom mycket rörelse för gamlingarna tror jag på.

Old school rules!

Man blir glad när man hör detta!
Får ibland höra tissel o tassel på tävlingsbanorna när man kommer ut med en "gamling" emn hon ser varken ut som 17 och beter sig defenitivt inte som en det är full fart frammåt :D
Hon älskar att hoppa och hon gör det med glädje..:p
Ditt tränings upplägg verkar vara mkt bra jag har ett liknande...
Men det är som du säger det är viktigt att hålla dom mjuka och följsamma..

Har ni några tävlingar/Meetings inplanerade i år??:bump:

Tror det beror mycket på hur man rider dem, om de är väl musklade och så faktiskt! Och sen hästens livsglädje också kanske. :)

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 694
Senast: Daff
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj