Hur skulle ni göra??Hjälp!

T

TeamWahlund

Jag har en halvblodsvalck på 18 år, jag har haft honom i 1 år nu. När jag fick honom sa de till mig att han möjligtvis skulle kunna tävla 90 -1m igen. Vi började tävla 90 -1m i maj -08 gick super men på tävlingar när man pratade om att tävla högre klasser t.ex. 120-130 så tyckte de att de var dumt för han är ju gammal. Men i slutet på augusti startade vi 120 o 130, vi är nu startklara för 140, men jag undrar hur ni gjort i min sits eller om ni tycker jag gjorde rätt. Och tkr ni jag ska starta 140.

Blev mkt text här, men vill verkligen höra vad ni tycker!!:grin:

Sv: Hur skulle ni göra??Hjälp!

Därför jag har 3 andra tävlingshästar oxå (unga) .
Min häst som jag tävlade mest knäckte mitt självförtroende så behövde en som jag litade på o de va han (18 åringen).
Min plan va inte att starta 140 m honom.
Mitt mål som ryttare är 150-160.

Jag kan tycka lite som ladylusiter, men visst sålänge han är fräsch så är väl inte åldern ett problem. Men man får ju se till att ge honom lite extra av ET behandlingar osv...han är ju ändå 18, men med det sagt så säger jag absolut inte att du inte ska tävla men kanske ska hålla dig på en maxhöjd av 120 men dte är ju mitt tycke...

Så fort som någon säger till mig att jag ska hålla mig till en viss höjd sticker de till i hjärtat på mig, jag vill så gärna med honom, känns som att jag inte kommer kunna lyckas så som jag gör med honom, de e busenkelt att hoppa honom, vi vann vår andra start ihop, vi blev färdigkvalade till 140 efter två 130 starter... Min tränare anser att han klarar 140 men jag vill ändå se vad andra tycker.
De va en ryttare på GTB horseshow nu som red en 18 åring, det gav mig lite hopp.
ET?

Equiterapeut. Köper man en så gammal häst gäller det att vara rädd om honom, tycker jag. Det handlar inte så mycket om en själv som om hästen. Sådan är min filosofi.

funkar han så är det väl bara roligt, men som sagt var lite extra försiktig! annars så är det ju bra att hålla igång dem. en häst i mitt stall är 21 år, tävlar visserligen "bara" 1,10 men träningshoppar 1,40-1,50 så visst går det.

aha..ET jag fattar:idea:, jo men en sådan har han möte med varannan månad plus en massör en gång i månaden och så får han stride för lederna å noga uträknad foderstat och väldigt varierad träning:)

Låter bra. Tycker att det är jätteviktigt att hålla koll i sådana här fall. Skadar de sig så gamla kan det gå väldigt illa. Var det någon särskild orsak som gjorde att "de" sa att han inte skulle hoppa så högt när du köpte honom?

tack för att du skrev nu känner jag mig lite säkrare på att de jag gör kanske inte är totalt fel o djurplågeri (har jag fått höra att de finns dom som tycker att jag är eller inte riktigt djurplågare men elak som tävlar 130 på honom)

Tack iaf!:D

"De" är mina kusiner :)
Ja han hade haft en lång vila så de trodde att en igångsättning kanske inte skulle gå smärtfritt.
Han har tävlat grand prix med flera segrar innan o startat ett världscupkval så han hade ju gjort en del innan vilan.

Kan under om de har kompetens till att avgöra det. Kanske bättre du lyssnar på et, massör osv. Ta väl hand om din häst och lycka till.

Ja jag lyssnar helt klart mer på ET o massör enligt dem är han superfin i kroppen. Han är superfin att rida med leker runt 150 banor på träning :D

Att säga T - ordet när någon säger lycka till betyder otur o jag e skrockfull så de säger jag inte men du fattar nog att jag menar det ;)

Kan under om de har kompetens till att avgöra det. Kanske bättre du lyssnar på et, massör osv. Ta väl hand om din häst och lycka till.

Jag skulle lyssna på hästen snarare.

TS.
Hur beter sig hästen då han hoppar dessa höjder?
Hur är hans blick?
Hur är hans ben och uttryck efteråt?
Om han gillar det han gör så varför inte? En häst talar oftast om när det inte går längre.
Lyssna noga på din häst. Ta regelbunda träffar med ET, massör och laserbehandling.
Men så länge du lyssnar på din häst.

Känns han fräsch så kör på! Är hästen såpass erfaren så ser jag inga som helst problem med det. Lycka till!

Om inte annat så finns det exempel på många äldre hästar i världscupen "still going strong"...
Så länge man tar hand om hästarna på rätt sätt och de tycker det är roligt så citerar jag en
viss John Withaker "20 or 30 is no age on a horse"... Tror hans rekord är 39-åringen i globen
samma år han fick hjärnblödningen....
Låt kusinerna kraxa du och tävla honom så länge han tycker det är kul och är fräsch i kroppen.
Finns 3-4åringar som är helt slut i både ben och rygg, så har du en fin häst som hållt och håller
så bra så förtjänar han att någon satsar med honom i den sport som (mest troligt) han tycker
är sjukt rolig!

Han älskar att hoppa, ju högre hinderna har blivit så har jag märkt at han "biter tag" i dem ännu mer o hoppar ännu bättre. När han ser att transporten e framtagen så blir han alldeles nipprig, när du ska göra i ordning o hoppa upp på honom på tävlingar så gäller de att va snabb för han kan inte tså still, när du sätter foten i stigbugeln så kan han mkt väl trava iväg så snabbt får det gå :)
När de e han väntar inne på banan med den andra hästen som hoppar så kan man ibland inte hålla honom han galopperar runder o vill börja( nu har han vant sig med at den andra ska hoppa först de va han inte van vid innan) .
Han är aldrig så lycklig som när han får hoppa!

Ett problem han har med sina ben är att om han inte är lindad på natten så svullnar de m en nvetrinären säger att det inte är nått att oroa sig för. De e blodcirkulation, han känner inte av det, de försvinner så fort han blir lindad eller får gå ut i hagen:)

Tack också sombramber o oxo för era svar, mkt peppande:D

det är bara att rida på.
titta på åldern på hästar i ft.
vi har en herre i grannstallet som är 21 och fortfarande vill och får hoppa höga höjder.
så länge kroppen håller och han vill så varför inte.
jag tror inte på att pensionera gamla hästar visst ska man kanske varava ner men inte helt. vill din häst så vill han

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 694
Senast: Daff
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj