Hur skulle ni gjort?

Bison

Trådstartare
Min ponnyhäst är i full tävlingskondis nu.
Men så föll jag av i helgen o bröt foten, ingen ridning på sex veckor.
Skorna har åkt av o nu får han bara gotta sig i hagen med kompisarna en tid framöver, går i stor hage med unghästar o lever om en hel del på dagarna.

Hur skulle ni lagt upp igångsättningen? Intressant att höra lite olika :)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Men så får du ju inte göra :O. Har du ingen bekant eller så som kan hålla igång din häst under tiden?
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Nej jag har ju inte det. Han är lite lurig oxå så jag vågar inte lämna över ansvaret.
Han får bra omvårdnad o lider inte.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

6 veckors vila blir ju som igång sättning efter sommarbete typ, du kan ju då börja med skritt/ (trav om den är för pigg och jobbig att skritta :p) en vecka utan så mycket krav, sen andra veckan med mer krav på lydnad och form men fortfarande lätt ridning, sen bygg på med galopp och kondition och muskelbyggande träning igen när det börjar rulla på igen. hästen klarar nog vila bra utan att tappa för mycket, men var rädd om din fot under igång sättningen, och se om du kan ta ut ngn som kan longera eller skritta hästen under din uppsyn någon gång under de 6 veckorna du ska vila. så att ponnyn kanske inte tappar fullt så mycket muskler och inte är dunder taggad när du ska sitta upp igen ^_^.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

förmodligen var det ett uttryck för att hon tyckte synd om ts som brutit foten? skulle jag tro :)

ts:
Som Buck skriver, skritt, lite trav första veckan, öka på successivt vecka efter vecka och ta det ändå hyfsat lugnt så du förebygger skador osv, men 6 veckors vila ska nog inte vara så svårt att få upp ponnyn i bra kondition igen iom att den är i bra kondition nu när den ställs av :) Krya på dig!
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag skrittar relativt länge om den stått över en månad. Men du får ju bedöma vid vilken vigör hästen är när du sätter igång. Är den yngre, mjuk i kroppen, pigg och fräsch, så skritta kanske två veckor - längre och längre skrittpass med tuffare och tuffare underlag. Inget "samlande", bara skritt ute i skogen på lång tygel, om det finns möjlighet. Gärna backträning, krångliga stigar, och asfalt - fortfarande enbart skritt. Det bygger både kondition och muskler effektivare än man tror.

Vid slutet på vecka 2 så lägg in travpass där det passar. Man ska inte vara rädd för att låta den jogga på så svettningen kommer igång, men den ska inte behöva stanna och "blåsbälg-andas". Ingen trav i backar. Någonstans i vecka 3 börjar jag rida på bana, kanske två-tre pass i veckan - inte en massa böjda spår, men lite mer stretching. Kanske bommar om den känns fräsch. Galopp på bana och ute, inga galna rusningar, hellre ligga i stadig takt en stund. Jättebra om det finns en slinga, eller längre väg där det går att rulla på i galopp.
Ingen galopp i (branta) backar förrän vid fjärde veckan.

Efter en-två månader brukar den vara uppe på ungefär samma nivå som när den gick på bete. Man behöver inte stressa, även om den inte hinner tappa en massa muskelmassa på 6 veckor, så är det bättre att ge den lite tid och låta den komma igång långsamt. Det är bättre för senor och leder.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Det är en ganska ung häst, sju år. Mjuk, spänstig o superfräsch. En liten het gummiboll som oftast är överallt o ingenstans. Går normalt sex dagar i veckan. Ett dressyrpass, ett eller två hopp/bommar/gymnastik o resten rider vi ut o galopperar mycket.
Bor på slätten utan mycket till skog o backar.
Skrittar honom gör jag helst för hand, det är säkrast så...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

:rofl:

Du kan inte ha den som handhäst då? Så får den komma ut och röra sig utan ryttare och kan komma igång på det sättet?

Även om den har överenergi så måste den ju sättas igång relativt lungt, det går inte att bara gasa järnet - även om den vill det. :devil:
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Ja det kan ju vara en idé.
Annars får mannen gå med o ha ponnyskrället i longerlina när jag sitter på, haha.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag syftade på att hon inte får gå och bryta foten sådär. Det tycker jag är väldigt dumt gjort ^^
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Sex veckor är egentligen inte så lång vila. Hästen behåller sina muskler och kondis ungefär 6 veckor. (sen är det såklart från individ till individ och hur mycket den är tränad innan, men ca 6v.)

Jag hade nog tagit det lungt första två veckorna. Ridit ut mycket och inte så höga krav.. Sen kan nu nog rida på som vanligt :)
Går han dessutom i stor hage med mycket unghästar så kommer han nog inte tappa speciellt mycket ;)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Man brukar väl säga att hästen ska sättas igång under lika lång tid som den vilat.
Muskler o så får de ju tillbaka rätt fort, men det är ju väldigt vanligt att hästar får ledinflamationer för att folk har för bråttom med igångsättningen.

Jag skulle skritta den första veckan för att mjuka upp den. Mest på lång tygel men även checka av några minuter på kort.
Sen jogga vecka 2, lägga in lite galopp vecka 3. (lägre form) Börja ställa krav på högre form och samling resten av veckorna tills man är tillbaka till samma ställe som innan vilan.

Eller personligen skulle jag säkert skritta och jogga ett par veckor mer, men jag brukar inte ha bråttom med igångsättningen och har inget emot att ta det extra lugnt.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Det är som någon skrev här. En häst förlorar inte i kondition på minst en månad (källa; Agria), så din ponny kommer att vara i rätt god vigör när det är dags för dig att sitta upp igen.
Inte behöver du ta 6 veckor på dig att sätta igång hästen heller. Det är ju inte den som är skadad. :) Ta det bara lite lugnt första veckan och med det menar jag att du kanske inte ska ge dig ut och galoppera som en tok i timmar, men vanlig ridning klarar den allt. Den kommer väl få gå ute i hagen under tiden? Där rör den sig ju.
Klättring är bra för att stärka kondition såväl som muskler och senor och det kan ju utföras i skritt.

Jag tror att det kommer vara värre för dig själv med din brutna fot att träna upp den igen. Hästen kommer knappt ha märkt att veckorna har gått. :D

Lycka till!
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Fast konditionen är ju det som man behöver ta minst hänsyn till, det är lederna som tar stryk av att vila och sättas igång fort.

Hage kan aldrig jämföras med ridning.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Fast konditionen är ju det som man behöver ta minst hänsyn till, det är lederna som tar stryk av att vila och sättas igång fort.

Helt rätt men det är också lederna som tar längst tid på sig att vänja av från arbete. För ledernas skull bör det inte vara någon skillnad alls efter de 6 veckornas vila.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Eftersom det bara handlar om 6 veckor och en frisk häst så hade jag tagit det lite lugnare första veckan och sedan ridit på ungefär som vanligt.

Det bästa hade väl varit om du hade någon som kunde ut och promenera med honom så att han inte blir för busig för dig när du ska börja rida igen :)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Självklart är det skillnad på ridning och hage, men väldigt många hästar får inte ens vara ute särskilt länge i hage på dagarna. Och då gör hage klart skillnad.
Som jag förstod det på TS så var dennes ponny rätt aktiv när den var ute, och det är knappast negativt. :)

Vi har hästar i vårt stall som haft vilor på 4-5 veckor av olika anledningar (friska hästar) och som sedan satts igång lite lugnare första veckan och därefter "gått som vanligt" och ingen av dom har drabbats av några hältor, överansträngningar eller andra skador.
Som alltid gäller det att använda sitt förstånd och lyssna på sin häst.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Tack för olika åsikter o synpunkter :)
Det blir nog att gå med honom först o se hur laddad han är. Sen tänkte jag tömköra några gånger innan jag sätter mig upp. Så får han jogga liite en vecka känns det bra kör vi på som vanligt efter det, om min fot håller vill säga. Problemet är att jag bröt den högra i höstas o den är inte riktigt bra än :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 206
Senast: Jahaja
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp