Hur skulle du tolka...

Att personen är en tönt, bor under sten och är tämligt lågutbildad.
Ingen jag vill vara vän med, om vi säger så.

/Kompisklubben :angel:

"Tämligt lågutbildad" = ingen du vill vara vän med/någon du ser ner på?

Visste inte att "lågutbildad" befann sig i samma klass som "tönt", hoppas det bara är din personliga (och i mina ögon trångsynta) tolkning... :(

Men ni menar alltså på allvar att ni dömer folk efter vad de har på sig?! Eller inte ens det, ni dömer folk efter vad som står skrivet på deras kläder?!

Vad de har på sig är nog inte något jag medvetet dömer folk enligt (däremot tror jag säkert att det ingår i den automatiska bedömning man gör omedvetet av alla man ser), men textmeddelanden de väljer att skylta med så världen ska läsa dem? Absolut.

Finns en hel del "lustiga" texter som funkar som en "håll avstånd"-skylt på mig i alla fall. :up:

"Tämligt lågutbildad" = ingen du vill vara vän med/någon du ser ner på?

Visste inte att "lågutbildad" befann sig i samma klass som "tönt", hoppas det bara är din personliga (och i mina ögon trångsynta) tolkning... :(

Men lägg av, det finns massor av lågutbildade personer som inte är det minsta töntiga. Precis som att det finns akademiker som är supertöntar. Jag drar inget likhetstecken mellan lågutbildad och tönt, däremot samlade jag båda i min tolkning - som du bad om eftersom du frågade om just tolkning. Jag räknade dessutom med att vi gick tolka fritt, och inte för att behaga dig.

Jag är selektiv. Jag umgås inte med alla jag möter, utan väljer mitt umgänge. En person med en sån t-shirt hade jag valt bort. Den signalerar nämligen att vi varken delar humor eller värderingar. Eller smak, för den delen.

Plus att jag kommer från Värmland. Här finns det mängder av töntar som bor under en sten - och är lågutbildade. De hade inte tvekat att köpa eller bära en sån t-shirt.

Einstein.jpg

Men ni menar alltså på allvar att ni dömer folk efter vad de har på sig?! Eller inte ens det, ni dömer folk efter vad som står skrivet på deras kläder?!

Ja, självklart. Omedvetet dömer jag folk baserat på en massa mer eller mindre goda grunder kopplade till deras utseende. När det sker på mindre goda grunder så försöker jag upptäcka det och dra upp det till en nivå där jag kan aktivt motverka det. Medvetet dömer jag folk främst baserat på saker de kan påverka själva, som t ex tönttryck på tröjor.

Naturligtvis är inte alla bedömningar negativa - det kan ju lika gärna vara "Vilket coolt t-shirttryck, jag gillar åsikten", "Joggingbyxor i affären, skönt att inte känna press att vara fixad så fort man går ut" eller "Snygg färgmatchning, det måste hen ha talang för".

Det gör man nog.

Alltså jag kanske är superdålig men i mitt område är det hyfsat vanligt med tröjor med typ sydstatsflaggor, "100% fyllesvin" etc och tjaaa, det är enligt min lilla erfarenhet en ganska speciell typ av människa som bär det dära.

Jag dömer absolut inte folk för vad dom har på sig när det gäller olika klädesplagg, men just speciella symboler och texter säger ju en hel del om personen som bär dem, skulle jag vilja säga. Typ en medelålders gubbe som har på sig en tröja med texten "det var bättre förr när kvinnor var kvinnor, män var män och fikus var en krukväxt". Då tänker jag rätt snabbt att den där gubben nog har det lite trassligt med homosexuella.

Ja, självklart. Omedvetet dömer jag folk baserat på en massa mer eller mindre goda grunder kopplade till deras utseende. När det sker på mindre goda grunder så försöker jag upptäcka det och dra upp det till en nivå där jag kan aktivt motverka det. Medvetet dömer jag folk främst baserat på saker de kan påverka själva, som t ex tönttryck på tröjor.

Naturligtvis är inte alla bedömningar negativa - det kan ju lika gärna vara "Vilket coolt t-shirttryck, jag gillar åsikten", "Joggingbyxor i affären, skönt att inte känna press att vara fixad så fort man går ut" eller "Snygg färgmatchning, det måste hen ha talang för".
Kläder är bara en av de signaler som vi medvetet eller omedvetet använder som information.
Kroppsspråk, gester, utseende och hur man använder språket allt bidrar till det första intrycket.

Det är väl förmodligen därför fördomar gentemot HBTQ personer sitter så djupt rotade.
ju en diskrepans när ens hjärna snabbt ska läsa av en individ, signalerna stämmer inte in i de mallar vi har färdiga.

Kläder, rörelsemönster säger att det är en kvinna men kroppsform och språk säger att det är en man Då blir hjärnan osäker och tar det säkra för det osäkra och tar avstånd, instinktivt.

Logiskt? nej, men en förklaring, möjligtvis.

Kläder är bara en av de signaler som vi medvetet eller omedvetet använder som information.
Kroppsspråk, gester, utseende och hur man använder språket allt bidrar till det första intrycket.

Det är väl förmodligen därför fördomar gentemot HBTQ personer sitter så djupt rotade.
ju en diskrepans när ens hjärna snabbt ska läsa av en individ, signalerna stämmer inte in i de mallar vi har färdiga.

Kläder, rörelsemönster säger att det är en kvinna men kroppsform och språk säger att det är en man Då blir hjärnan osäker och tar det säkra för det osäkra och tar avstånd, instinktivt.

Logiskt? nej, men en förklaring, möjligtvis.

Varför skrev du det som ett svar till mig?

"Omedvetet dömer jag folk baserat på en massa mer eller mindre goda grunder kopplade till deras utseende"

Det gör de flesta och när de då får dubbla budskap så händer det att hjärnan snedtänder och resultatet blir aversion

Jag menar absolut inte att du skulle uppvisa det, nej!

Men jag skrev det för att belysa hur hjärnan blixtsnabbt läser en annan människa, via tal, agerande och utseende.

Så det syns när någon är homo? Det skulle kunna vara en välutvecklad gaydar du beskriver, men om du har en sådan så lovar att jag tugga i mig min ipad.

Så det syns när någon är homo? Det skulle kunna vara en välutvecklad gaydar du beskriver, men om du har en sådan så lovar att jag tugga i mig min ipad.

Naturligtvis syns det på en del, eller rättare sagt det märks hos en del.
Men de flesta flyger under den radarn.

Men det var inte det jag pekade på.

Varje människa signalerar ut sin individ via tal, utseende och agerande.
Vi människor har en förmåga eller ska man säga en ovana att blixtsnabbt och ofta omedvetet bedöma en annan människa vid det första mötet.
Far man då signaler som talar mot varandra går hjärnans snabbedömning i baklås och inte sällan slutar detta i en osäkerhet.

Vi människor har en förmåga eller ska man säga en ovana att blixtsnabbt och ofta omedvetet bedöma en annan människa vid det första mötet.

Ja, det tror jag nog att de flesta känner till. Men hur kom HBTQ in i sammanhanget?

Ja, det tror jag nog att de flesta känner till. Men hur kom HBTQ in i sammanhanget?
Får man då signaler som talar mot varandra går hjärnans snabbedömning i baklås och inte sällan slutar detta i en osäkerhet
Det kan ex vara en man som klär sig och beter sig som en kvinna = dubbla budskap

Får man då signaler som talar mot varandra går hjärnans snabbedömning i baklås och inte sällan slutar detta i en osäkerhet
Det kan ex vara en man som klär sig och beter sig som en kvinna = dubbla budskap
Varför kopierar du in ditt förra svar? Det var bara den sista meningen som var ett svar på det jag frågade.

Du måste ha väldigt fasta och fixa idéer för hur män resp kvinnor klär sig och uppför sig. Med så fasta idéer skulle jag gå omkring könsförvirrad dagarna i ända.

Varför kopierar du in ditt förra svar? Det var bara den sista meningen som var ett svar på det jag frågade.

Du måste ha väldigt fasta och fixa idéer för hur män resp kvinnor klär sig och uppför sig. Med så fasta idéer skulle jag gå omkring könsförvirrad dagarna i ända.

De flesta människorna i ett samhälle har en uppfattning om hur en man ska vara klädd eller en kvinna. Samma sak gäller kroppsspråket. där finner du också särpräglade manliga och kvinnliga signaler.

Att dessa finns används och utnyttjas i bla underhållningsbranschen. Bowie var väl en av dem som tidigt gjorde bruk av det.

Sedan är naturligtvis dessa normer beroende på samhälle. I en liten by i glesbygden är förmodligen acceptansen av variabler mindre än i en storstad.

"Omedvetet dömer jag folk baserat på en massa mer eller mindre goda grunder kopplade till deras utseende"

Det gör de flesta och när de då får dubbla budskap så händer det att hjärnan snedtänder och resultatet blir aversion

Jag menar absolut inte att du skulle uppvisa det, nej!

Men jag skrev det för att belysa hur hjärnan blixtsnabbt läser en annan människa, via tal, agerande och utseende.

Ja, jag antar nog faktiskt att i princip alla gör sådana förhastade utseendebaserade bedömningar av varandra. Att jag inte är ensam behöver du alltså inte upplysa mig om. Sen blir jag mest förvirrad av att du börjar blanda in dina personliga HBTQ-fördomar.

Ja, jag antar nog faktiskt att i princip alla gör sådana förhastade utseendebaserade bedömningar av varandra. Att jag inte är ensam behöver du alltså inte upplysa mig om. Sen blir jag mest förvirrad av att du börjar blanda in dina personliga HBTQ-fördomar.
Sorry det handlar inte huruvida jag har fördomar eller ej, det handlar om huruvida människor överlag gör sådana här bedömningar, och det gör de, ständigt. Till och med du gör det ju enligt egen utsago.

Och när man hastigt bedömer en människa så tänker man vanligtvis inte på vilket kön personen i fråga har.
(med undantag om kemin råkar stämma)

Därför att det passerar reptilhjärnan så snabbt.

Men skulle då istället hjärnan få dubbla budskap så reagerar den.

För min del dömer jag inte den personen, men min hjärna reagerar i alla fall så mycket att jag kommer ihåg det mötet i fråga bland 100tals andra obekanta jag möter en vanlig dag på stan. Sedan om jag möter en exceptionellt vacker kvinna så kommer jag naturligtvis i håg henne också, dels för att hon också skiljer sig från mängden

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Finns det något smidigt knep att bli av med tryck på t-shirt? Snabba på processen nedan under kontrollerade former typ. 😅 Synd att...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Avalbane
·
Relationer Hur hade du tolkat texten? Det andra meddelandet.
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
220
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd