Hur skulle du reagera?

Dingelass

Trådstartare
Låt säga att du har ett stall med en person inhyrd.

Denna personen lånar en häst som den har i ditt stall men det visar sej att det inte fungerar och hon lämnar tillbaks hästen.
Hon behåller en del av sakerna som tillhör hästen och lämnar inte tillbaks dom när hästens ägare påtalar det.

Hästens ägare kör ett antal mil för att ta sej till stallet där sakerna finns,knackar på hos stallägaren men denne är inte hemma och kan låsa upp till det rum där sakerna finns.

Hästägaren klipper då upp låset,tar sina saker och lämnar ett brev med en förklaring och ett nytt lås till stallägaren.

Hur rätt kan detta fel bli?

Sv: Hur skulle du reagera?

Jag förstår kanske inte riktigt, men om jag fattat det rätt så får hästens ägare inte tillbaks sina saker som fodervärden lånat?

Har hon sagt till fodervärden att hon vill ha tillbaka grejorna men fått till svars att hon inte får det, är det helt rätt gjort av hästens ägare att åka och hämta sina grejor.

Inte rätt alls. För som sagt två fel är inte lika med ett rätt. Detta är bl a egenmäktigt förfarande, inbrott och skadegörelse möjligen även fler saker.
Så det här sättet att agera är straffbart enligt svensk lagstiftning och då även helt förbjudet. Hjälper inte rent juridiskt att lämna att nytt lås eller skriva brev. Alla tre parter som blivit utsatta på olika sätt i det här fallet har förutsättningar för att göra polisanmälan. Den som gjort mest fel är hästägaren och den som inte gjort något fel hittills är stallägaren.

Ett enkelt tanke experiment. Vad hade hänt om det försvunnit mer saker från det låsta rummet?
Var det hästägaren som tog mer än det som tillhörde hästen?
Var det någon som råkade komma förbi och ta lite saker?
Eller......?

Du har så rätt...

Men vad hjälper det om hästägaren anmäler att den som lånade hästen har stulit en del saker...polisen har väl viktigare saker för sej...?

Hur skulle hästägaren gått till väga?

Du har så rätt...

Men vad hjälper det om hästägaren anmäler att den som lånade hästen har stulit en del saker...polisen har väl viktigare saker för sej...?

Hur skulle hästägaren gått till väga?

Ska ställa två motfrågor först.
Hur ska hästägaren gå tillväga om nu detta har hänt och fodervärden gör en polisanmälan om stöld?
Eller stallägaren gör en anmälan om inbrott och/eller skadegörelse?

Ska allt gå rätt till så ska man göra en polisanmälan. Kan man styrka att det verkligen är en egna saker och var de finns så "hinner" polisen agera på det. Har man en polisanmälan i botten kan man också vända sig till sitt försäkringsbolag och ev få ersättning från dem.
Till sist kan man driva det civiltättsligt och gå upp i domstol. Detta händer oftast om det finns oklarheter med vem som i det här fallet verkligen är ägaren till sakerna. Om man vinner där kan begära rättslig hjälp med att ta tillbaka sakerna och ersättning för eventuell skada man lidit under tiden. Som exempel att det rör sig om en sadel och man behövt köpa en ny för att kunna rida. Då kan man via rätten kräva fodervärden på den kostnaden för den nya och fortfarnde få tillbaka den gamla sadeln.
Det är så det svenska rättssytemet fungerar. Gör man saker på egen hand vid sidan om är själv inte ett dugg bättre en den som gjort "fel" från början. Men rent juridiskt så anses part två (hästägaren i det här fallet) göra grövre brott än vad fodervärden gjort. Tycker man inte att detta är bra system så är det genom dem vi väljer in i riksat och regering vi får agera för att få ändringar i systemet. Så fungerar en demokrati och att agera själv utanför reglerma sätter man hela systemet på spel. Det system som svenska folket betsämt att vi ska ha.

Jag tycker också att det är fel gjort....till hästägarens försvar kan jag säga att många nog hade gjort likadant....Det kan ju ha varit dyr utrustning....

Däremot hade jag inte gjort så....Jag hade väntat tills jag fått tag i stallägaren och bett denne låsa upp....

Oj..tack för upplysningarna!
ibland blir man blockerad i hjärnan av ilska...

Att fodervärden gör en anmälan om stöld kan väl inte göra så mkt,
hästägaren innehar ju inget stöldgods utan enbart sina egna saker
-med kvitto.

Att stallägaren gör en anmälan om inbrott/skadegörelse kan man nog inte komma undan...

Att fodervärden gör en anmälan om stöld kan väl inte göra så mkt,
hästägaren innehar ju inget stöldgods utan enbart sina egna saker
-med kvitto.

Beror ju på vad fodervärden säger i sin anmälan. I det här fallet så vet vi ju inte varför som inte sakerna lämnats tillbaka. Fodervärden kan ju hävda att t ex det inte är hästägeren eller att fodervärden fått sakerna av någon anledning eller att det ännu inte funnits möjlighet att lämna tillbaka dem eller att de är trasiga/smutsiga och fodervärden vill att de skulle vara i bra skick vid återlämnandet eller att sakerna var i dåligt skick vid utlämnadet så att fodervärden fått laga dem och vill ha ersättning för detta o s v.
Men själva grunden till en anmälan från fodervärden som faktiskt håller i alla instanser är det som kallas för egenmäktigt förfarnade. Vilket det blir när hästägaren tar tillbaka sina saker själv. Så den anmälan om den kommer kan inte hästägaren göra något åt. Spelar ingen som helst roll om det finns aldrig så många kvitton, avtal eller vittnen så har hästägaren gjort sig skyldig till ett allvarligt brott. Som inte blir lindrigare av att det inte finns någon polisanmälan mot fodervärden. Det tyder ju istället på att man som hästägare hellre går utanför lagen än innanför. Vilket rättsinstanser ser så speciellt allvarligt på.

Sedan även om stallägaren låser upp dörren så är det egenmäktigt förfarande. Men då råkar stallägaren också illa ut. Kan bli anmäld för medhjälp eller ev som det heter gemensamt och i samråd, till egenmäktigt förfarnde.
Det ända som ändras i det fallet är att det inte längre finns grund för stallägaren att anmäla hästägaren.

Senast ändrad:

Va?!
Hur kan det vara olagaligt att hämta sina egna saker om stallägaren låser upp stallet åt en?
Helt otroligt hur lagarna kan se ut...

I det här fallet så har ju hästägaren av någon anledning själv lämnat över sakerna och sedan av någon annan anledning inte fått dem tillbaka. Jag vet ju inte alla fakta men det bör efter vad jag vet räknas som stöld av fodervärden som då denne inte lämnar tillbaka sakerna.
När något har blivit stulet så får inte ägaren lov att ta det tillbaka själv om man skulle hitta det. Utan det ska då anmälas till polisen att man hittat det, givetvis ska ju även stölden anmälas. Men det brukar man ju göra så fort man märker att man blivit bestulen. Sedan är det polisens jobb att ta tillbaka det stulna och utreda så att det verkligen är stulet.
Reglerna är till för att inte någon ska råka illa ut. I det här fallet skulle det ju kunna vara så att det inte är hästägarens saker utan fodervärdens men hästägaren vill ha dem (säger inte att det är så utan som exempel). För att då skydda bägge parter så ska rättsväsendet utreda vems sakerna är. Om då hästägaren i det här fallet istället för att anmäla går och hämtar sakerna är det egenmäktigt förfarande och om det inte skulle vara ägarens saker istället stöld.

Tror att det enklaste sättet att lösa det här på är att åka till stallet när fodervärden är där och reda ut varför inte sakerna är tillbaka lämnade. Det är nog det mest riskfria och snabbaste metoden, som inte riskerar att någon gör något straffbart. Om ni inte börja slåss förstås.

Låt säga att du har ett stall med en person inhyrd.

Denna personen lånar en häst som den har i ditt stall men det visar sej att det inte fungerar och hon lämnar tillbaks hästen.
Hon behåller en del av sakerna som tillhör hästen och lämnar inte tillbaks dom när hästens ägare påtalar det.

Hästens ägare kör ett antal mil för att ta sej till stallet där sakerna finns,knackar på hos stallägaren men denne är inte hemma och kan låsa upp till det rum där sakerna finns.

Hästägaren klipper då upp låset,tar sina saker och lämnar ett brev med en förklaring och ett nytt lås till stallägaren.

Hur rätt kan detta fel bli?

Hästägaren kunde ha ersatt låset iaf, däremot förstår jag faktiskt att dennas enda chans att få sina saker var att ta sig in i stallet, lagen & rättvisan är inte alltid samma sak.

Inte rätt alls. För som sagt två fel är inte lika med ett rätt. Detta är bl a egenmäktigt förfarande, inbrott och skadegörelse möjligen även fler saker.
Så det här sättet att agera är straffbart enligt svensk lagstiftning och då även helt förbjudet. Hjälper inte rent juridiskt att lämna att nytt lås eller skriva brev. Alla tre parter som blivit utsatta på olika sätt i det här fallet har förutsättningar för att göra polisanmälan. Den som gjort mest fel är hästägaren och den som inte gjort något fel hittills är stallägaren.

Ett enkelt tanke experiment. Vad hade hänt om det försvunnit mer saker från det låsta rummet?
Var det hästägaren som tog mer än det som tillhörde hästen?
Var det någon som råkade komma förbi och ta lite saker?
Eller......?

ja det är konstigt att man inte kan göra ngt för att skipa rättvisa, inte ens kunna hämta ens egna saker, men det är så samhället ser ut:smirk:

Rättvisan är ju att alltid gå samma väg via polisanmäla. Så att alla blir lika behandlade.

I det här fallet och om jag vore stallets ägare, hade jag blivit skitförbannad om någon klipper upp mitt lås på sadelkammaren.
Men andra sidan hade jag nog blivit ännu mer förbannad på tjejen som står uppstallad i mitt stall som är grunden till denna aktion.
Är man så pass oärlig och inte kan lämna tillbaka sakerna man har fått låna av hästens ägare, hade jag nog frågat mig själv, hur pass oärlig är då emot mig när jag inte ser det.
Jag kan förstå hästens ägare, men det var som sagt vad inte lagligt.

Nu har jag pratat med polisen..

Det man först ska göra är att skicka ett brev med nåt som jag tror hette motagarbevis(?)
I brevet ska man räkna upp vad det är för saker och be henne höra av sej för att lämna tillbaks sakerna.

Hör hon inte av sej så skicka ett nytt brev.

Hör hon ändå inte av sej så ska man kontakta kronofogden och se om dom kan driva fram sakerna eller värdet utav dom.

Finns inte sakerna eller att man kan få ersättning-polisanmälan.

Jag kan nog se mej i månen efter mina prylar tror jag..:cry:

jag tyckte det var fel, men endå en god tanke bakom eftersom hon lämnade en förklaring och ett lås...

hade säkert kunnat gjort så själv om jag var tillräckligt arg!

Tja....
Det är klart att det var fel gjort. Men hästägaren har iaf försökt göra rätt för sig och se till att inte du som stallägare lider ekonomiskt av det.

Jag måste säga att jag skulle mest vara arg på fodervärden/inackorderingen som lät situationen spåra ur såpass att det drabbade mig som stallägare. Det är ju fodervärden som har orsakat det hela.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 354
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka