Hur skulle du reagera?

Sv: Hur skulle du reagera?

Nu har jag pratat med polisen..

Det man först ska göra är att skicka ett brev med nåt som jag tror hette motagarbevis(?)
I brevet ska man räkna upp vad det är för saker och be henne höra av sej för att lämna tillbaks sakerna.

Hör hon inte av sej så skicka ett nytt brev.

Hör hon ändå inte av sej så ska man kontakta kronofogden och se om dom kan driva fram sakerna eller värdet utav dom.

Finns inte sakerna eller att man kan få ersättning-polisanmälan.

Jag kan nog se mej i månen efter mina prylar tror jag..:cry:

Men nu förstår jag ingenting :confused:
Trodde hästägaren hade hämtat sina EGNA saker?

Var det inte du som lånade ut en häst som skulle visas? Och det funkade inte riktigt så du hämtade hästen? Ush så tjatigt att bli av med grejer dessutom. Men kan du inte ringa stallägaren och bestämma ett möte att du vill ha dina grejer?

Nu har jag pratat med polisen..

Det man först ska göra är att skicka ett brev med nåt som jag tror hette motagarbevis(?)
I brevet ska man räkna upp vad det är för saker och be henne höra av sej för att lämna tillbaks sakerna.

Hör hon inte av sej så skicka ett nytt brev.

Hör hon ändå inte av sej så ska man kontakta kronofogden och se om dom kan driva fram sakerna eller värdet utav dom.

Finns inte sakerna eller att man kan få ersättning-polisanmälan.

Jag kan nog se mej i månen efter mina prylar tror jag..:cry:

Jag stod i ett stall med min kallblodstravare som var en hetsig herre!
En dag får jag ett samtal om att jag måste flytta hästen NU!:eek:

Ingen förvarning hade getts och jag hade heller inte förstått/fått höra att det hade varit problem med hästen innan.
Men den här dagen hade hästen kommit lös, sprängt trådar, och rivit upp en grannes trädgård samt betett sig allmänt stökigt när stallägaren skulle fånga in honom..:mad:

Jag förklarade att jag absolut inte kunde finna en ny stallplats redan samma dag men lovade ordna det till dagen efter.
Tills dess fick pållen stå inne.

Dagen efter kör jag upp honom till ett par vänner men när jag ska packa in alla mina saker så säger stallägaren att jag kan ha dom där över sommaren.
Dock ville dom inte ha hästen tillbaka då hon (med all rätt?) blivit rädd för honom.

När hösten kom så åkte jag för att hämta mina saker.
Stallägarens man vägrade att lämna ut dom innan jag hade betalat 3 månaders stallhyra = uppsägningstid enl. kontraktet.
Jag hävdade att 3 månaders uppsägningstid kan ju inte gälla när det är dom som säger upp mig med omedelbar verkan.
Men jo, dom stod på sig att så var det visst!
Jag förklarade att då kan ju dom sätta det i system att ta dit hyresgäster, säga upp dom med omedelbar verkan. Inkassera 3 månaders stallhyra samtidigt som man hyr ut boxen/boxarna till andra och på så sätt får in dubbla stallhyror...:smirk:

Jag erbjöd mig däremot att betala en summa för att mina saker hade fått vara kvar över sommaren. Detta trots att det var ett erbjudande från dom då jag flyttade.
Men icke, dom var stenhårda!
3 måanders stallhyra annars skulle dom sälja mina saker!

Jag visste varken ut eller in.
Hos dom fanns nu mina sadlar, mina selar, all övrig hästutrustning samtidigt som min häst stod utan sina saker på ett annat stall.

Jag skickade då en lista till Kronofogden med beskrivning av mina saker. Speciella kännetecknen osv samt värdet och inköpsår.

Därefter skickade kronofogden ut ett brev till stallägaren med mina krav och där dom kunde göra en motanmälan.
Dvs. förklara varför dom anser att dom har rätt att behålla sakerna eller lämna dom till försäljning.

Om jag kunde bevisa att sakerna var mina (vilket jag lyckligtvis kunde tack vare kvitton samt kopior på mailkontakt jag hade haft med stallägaren efter att ha sett en del annonser på mina saker) så hade polisen gått in och hämtat sakerna om stallägaren fortfarande hade vägrat utlämning.

Dom insåg att slaget var förlorat och jag åkte dit och hämtade mina saker.
Det var en del som saknades ("småsaker som reflexväst, ländtäcke osv) och när jag frågade om doms akerna hotade stallägarens man mig med att om jag visar mig där igen så skulle han minsann..och hötte med näven..:o

Jag lät det hela bero.

Så jag förstår ditt dilemma.
Hade inte betesperioden kommit så hade jag ju stått med min häst nästintill obrukbar då utrustningen fanns på ett annat ställe.

Jag hade mycket väl kunnat smyga mig in och ta allting men insåg att det var "sjuka" människor som jag hade att göra med så jag vågade inte.

Handläggningstiden för kronofogden att fatta ett beslut tog ca 2 månader då stallägaren fick tid på sig att inkomma med en motanmälan eller vad det nu heter.

Tycker du ska säga till din fd. fodervärd att om hon inte lämanr ut sakerna till på tex. lördag så kommer du göra en anmälan till kronofogden på sakerna!

Lycka Till!

Jo det hade jag kunnat om jag hade haft ett namn eller telefonnr till stallägaren...
har inte heller en adress så att jag kan ta reda på det..
och inte lär jag få namn eller nr av hon som lånat hästen.
Jag hittar ju dit men har ingen aning om vad stället heter..

Detta är inget som har hänt ännu...om du läser första inlägget igen så ser du att det är bara hypotetiskt.
Jag ville få lite olika vinklar av hur det skulle se ut om man gjorde så,

Men nu vet jag ju vilken väg man måste gå,och antagligen så får jag inte tillbaks mina saker...

Skönt att höra att man verkligen kan lyckas att få tillbaks sina saker!
Rätt ska ju vara rätt.

Skickade du inga skriftliga brev till den som hade dina saker först?

Ska ringa kronofogden imorgon och höra vad dom säger...
en del saker har jag ju inte kvar kvittot på och så..

Om stallägaren låser upp så att hästägaren kan hämta sina saker kan det bli väldigt knepigt för fodervärden att på något sätt ens bevisa att sakerna någonsin varit där, så jag kan inte se hur hästägaren kan få problem av detta.
Inbrott däremot...:o

Ahh kom igen nu,, ar alla hara pa listan bror duktig??

Sa for att lagen sager att man inte far ta tillbaka sina saker som nagon lanat ( tagit) Kom igen skulle lagen nagonsin halpa henne att fa tillbaka sina saker,, svaret ar NEJ ALDRIG.

Och om man behover sina saker sa ar det bara att gora som hon gjort. Jag tycker att det var riktigt och skulle nog gjort samma sak sjalv. :idea:

Tycker att vi i Sverige ar alldeles for messiga,,:devil: Lagar ar till for att foljas,, men lite da och da sa maste man sjalvklart brytta mot lagen, sarskilt nar man har ratt och man inte kan fa hjalp av lagen eftersom ens problem ar sa javla futtigt att de inte vill titta at det och det skulle kosta mera pengar att slanga ett oga pa problemet an vad det ar vart..

Och om man behover sina saker sa ar det bara att gora som hon gjort. Jag tycker att det var riktigt och skulle nog gjort samma sak sjalv. :idea:

Det hade kliat i fingrarna på mig också, absolut.
Men jag skulle väntat på att stallägaren kom hem istället. Just för att jag inte vill ha på mitt ansvar att mer saker försvinner medans det är olåst. Dessutom finns ju en risk att stallägaren gömmer undan saker och sedan påstår att jag tagit det också, som en hämd för att jag gjort åverkan på dennes egendom.

KL

Jag skriver alltid kontrakt när jag lånar ut hästar eller hyr ut boxar. Där står tydligt vad som ingår, och allt som är lånat till hästen, samt ett datum när allt ska lämnas tillbaka. Jag har aldrig haft problem med att någon velat behålla något som inte är deras.

Just nu känns det som om jag saknar nån plan...
allt går mej bara emot..

Hittade till slut en stallplats ett par mil därifrån jag bor,
bra tyckte jag då stallägaren erbjöd sej att hjälpa mej med stödfodring och så..
(jag saknar körkort och har svårt att ta mej dit/hem)

Redan efter en vecka hade han börjat lägga på sej:)

För ett par veckor sedan började vi sätta igång honom igen,
en tjej i stallet skulle hjälpa mej o motionera honom de dagar jag inte kunde...
Hon hjälpte mej sista gången i söndags då min pålle sparkade henne rätt ordentligt...:o
Fast det var nog lika bra(inte att hon blev sparkad)att hon inte ville fortsätta mer...
Har framkommit nu efteråt att hon inte tagit hand om han de dagar hon sagt hon velat göra det och gjort andra saker med honom än det vi hade pratat om att hon skulle göra...

Så när detta hände min medryttare blir det ramaskri i stallet.
Stallägaren och de andra har bestämt nu att han INTE ska få stödfodras(går på bete fortfarande)

Så nu känns det som att jag är tillbaks på ruta ett igen.
Har små små förhoppningar på morgondagen,
en gammal vän ska följa med och se om hon tror att hon reder ut honom bättre än vad mina sista medryttare gjort...

Planen är väl att jag ska få mitt körkort illa kvickt så jag kan ta hand om han helt själv...

Visst hade vi ett kontrakt men vissa omständigheter gjorde att jag tappade fattningen helt och inte kollade vad som fanns med och inte när jag hämtade hem hästen.

Visst hade vi ett kontrakt men vissa omständigheter gjorde att jag tappade fattningen helt och inte kollade vad som fanns med och inte när jag hämtade hem hästen.

Jag har ju följt tråden men hittar ingestans om det ja nu ska fråga.
Har du pratat med fd fodervärden? Om du gjort det vad säger då den här personen om dina saker?

För om det nu var rörigt och oroligt när hästen lämnades tillbaka så kanske fodervärden också rört till det. Eller är det ren "stöld" av dina saker det handlar om?

Men om sakerna står med på kontraktet så kunde du väl polisanmäla första gången hon vägrade lämna tillbaka grejorna? *Fattar inte*

*Hon har inte varit i stallet sen min häst åkte i mitten på aug.
-vilket jag inte tror då hon har ett dräktigt sto+motionerar andras hästar.
*Sagt att hon ska kolla och höra av sej.

*Hör inte av sej.

*Säger att hon inte ringt för att hon inte haft mitt nr.
-Hon har mitt fått mitt nr innan,både på kontraktet,på datorn,och om hon kollat på sina samtalslistor och inte heller svårt att hitta på eniro.

*Svarar inte när man ringer och när hon till slut gör det så har hon inte kollat eftersom hon blivit sjuk.

*Efter mer än en vecka fortfarande så sjuk så att hon inte kan svara/ringa i telefon.-tror inte att hon är såå sjuk.

Nu:svarar inte.

Enligt min egen erfarenhet så spelar det ingen roll vad man gör, man får aldrig tillbaka sina grejer om man inte STJÄL tillbaka dom.
En polisanmälan hjälpte inte mig i alla fall.

Tyvärr har jag ingen lust att åka 30 mil enkel resa för att kräva mina grejer tillbaka så det får vara. Man får enkelt lära sig att se till att ALLT är med när man hämtar hästen och att allt ekonomiskt är upprett samtidigt.

/M

För henne var det inte rörigt.
För mej var det jobbigt känslomässigt..
Pållen stod ensam installad och hade stått inne ett par dar utan mat..
-Behålla lugnet då för hästens skull.

Hinner inte mer än fram till rampen på transporten förren hon kommer gastande med linor.
-Han är ingaproblem att lasta så hon fick ett kort skarpt nej och sen lastade jag tog det färdigpackade prylarna som låg utanför stallet och åkte.Ville bra hem...

Men om det är stöld eller glömska det vet jag inte...?Hon är ju inte elak med flit eller otrevlig...att allt gick snett med min pålle måste berott på okunskap.Hoppas jag...

Men jag har en dålig känsla i magen ang. mina prylar och nu har det gått låång tid...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 354
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka