Sv: Hur skulle du reagera?
Nu har jag pratat med polisen..
Det man först ska göra är att skicka ett brev med nåt som jag tror hette motagarbevis(?)
I brevet ska man räkna upp vad det är för saker och be henne höra av sej för att lämna tillbaks sakerna.
Hör hon inte av sej så skicka ett nytt brev.
Hör hon ändå inte av sej så ska man kontakta kronofogden och se om dom kan driva fram sakerna eller värdet utav dom.
Finns inte sakerna eller att man kan få ersättning-polisanmälan.
Jag kan nog se mej i månen efter mina prylar tror jag..
Jag stod i ett stall med min kallblodstravare som var en hetsig herre!
En dag får jag ett samtal om att jag måste flytta hästen NU!
Ingen förvarning hade getts och jag hade heller inte förstått/fått höra att det hade varit problem med hästen innan.
Men den här dagen hade hästen kommit lös, sprängt trådar, och rivit upp en grannes trädgård samt betett sig allmänt stökigt när stallägaren skulle fånga in honom..
Jag förklarade att jag absolut inte kunde finna en ny stallplats redan samma dag men lovade ordna det till dagen efter.
Tills dess fick pållen stå inne.
Dagen efter kör jag upp honom till ett par vänner men när jag ska packa in alla mina saker så säger stallägaren att jag kan ha dom där över sommaren.
Dock ville dom inte ha hästen tillbaka då hon (med all rätt?) blivit rädd för honom.
När hösten kom så åkte jag för att hämta mina saker.
Stallägarens man vägrade att lämna ut dom innan jag hade betalat 3 månaders stallhyra = uppsägningstid enl. kontraktet.
Jag hävdade att 3 månaders uppsägningstid kan ju inte gälla när det är dom som säger upp mig med omedelbar verkan.
Men jo, dom stod på sig att så var det visst!
Jag förklarade att då kan ju dom sätta det i system att ta dit hyresgäster, säga upp dom med omedelbar verkan. Inkassera 3 månaders stallhyra samtidigt som man hyr ut boxen/boxarna till andra och på så sätt får in dubbla stallhyror...:smirk:
Jag erbjöd mig däremot att betala en summa för att mina saker hade fått vara kvar över sommaren. Detta trots att det var ett erbjudande från dom då jag flyttade.
Men icke, dom var stenhårda!
3 måanders stallhyra annars skulle dom sälja mina saker!
Jag visste varken ut eller in.
Hos dom fanns nu mina sadlar, mina selar, all övrig hästutrustning samtidigt som min häst stod utan sina saker på ett annat stall.
Jag skickade då en lista till Kronofogden med beskrivning av mina saker. Speciella kännetecknen osv samt värdet och inköpsår.
Därefter skickade kronofogden ut ett brev till stallägaren med mina krav och där dom kunde göra en motanmälan.
Dvs. förklara varför dom anser att dom har rätt att behålla sakerna eller lämna dom till försäljning.
Om jag kunde bevisa att sakerna var mina (vilket jag lyckligtvis kunde tack vare kvitton samt kopior på mailkontakt jag hade haft med stallägaren efter att ha sett en del annonser på mina saker) så hade polisen gått in och hämtat sakerna om stallägaren fortfarande hade vägrat utlämning.
Dom insåg att slaget var förlorat och jag åkte dit och hämtade mina saker.
Det var en del som saknades ("småsaker som reflexväst, ländtäcke osv) och när jag frågade om doms akerna hotade stallägarens man mig med att om jag visar mig där igen så skulle han minsann..och hötte med näven..
Jag lät det hela bero.
Så jag förstår ditt dilemma.
Hade inte betesperioden kommit så hade jag ju stått med min häst nästintill obrukbar då utrustningen fanns på ett annat ställe.
Jag hade mycket väl kunnat smyga mig in och ta allting men insåg att det var "sjuka" människor som jag hade att göra med så jag vågade inte.
Handläggningstiden för kronofogden att fatta ett beslut tog ca 2 månader då stallägaren fick tid på sig att inkomma med en motanmälan eller vad det nu heter.
Tycker du ska säga till din fd. fodervärd att om hon inte lämanr ut sakerna till på tex. lördag så kommer du göra en anmälan till kronofogden på sakerna!
Lycka Till!