Hur skulle du gjort?

Pazuzu

Trådstartare
Idag var jag och tittade på en lokal dressyrtävling och på framridningen noterade jag ett ekipage där hästen bar en pullarnosgrimma. Även om jag inte kan mycket om bestämmelserna i TR, så vet jag iaf att pullarnosgrimma är förbjudet. Dock tänkte jag att givetvis har ryttaren koll på det och byter innan h*n ska in på tävlingsbanan. Döm om min förvåning en stund senare när jag får höra att ekipaget blivit uteslutet, just pga nosgrimman.:crazy:

Ett litet moment av skuldkänsla infann sig, men samtidigt hade jag nog inte riktigt vågat att säga till dem på framridningen. Det känns en aningens konstigt att som "lekman" (har aldrig ens tävlat i dressyr) och åskådare påpeka saker till en som tävlar på minst LB-nivå. Som sagt tar man ju för givet att de har koll...

Så, hur hade du gjort?

Sv: Hur skulle du gjort?

Jag hade frågat om de visste om det. Det är så fruktansvärt tråkigt att bli utesluten av en så liten skitsak som en nosgrimma egentligen. Men samtidigt känner man ju att ryttaren borde ha kollat upp det... Antagligen var det nog första dressyrtävlingen också pga nosgrimman ;)

Jag hade personligen inte tagit illa upp om någon sagt till mig.

Jag hade sagt till mest för att påminna. Det värsta svaret man kan få är ju ett surt "Jag vet!", och det får man väl ta då isåfall.

Jag hade förmodligen inte vågat säga något, men hade jag vågat och varit helt säker på att jag hade rätt så hade jag nog sagt något.

Jag var med om en liknande grej på en tävling. Jag tävlar westernridning, och inom vissa klasser får hästen inte ha benskydd på sig. Jag glömde ta av benskydden (som satt kvar efter en annan klass vi startade i), och vi blev diskade.
Det var ingen som sa något om skydden till mig innan, och jag hade kanske önskat att någon hade gjort det...

Hade jag deltagit själv i samma klass, hade jag inte sagt till = en konkurrent mindre. :devil:

Hade någon sett att jag på något vis inte följde reglementet så hade jag önskat att någon sagt till. Det skulle inte vara roligt att bli utesluten för något som kunde ha undvikits efter att ha gått upp tex 5 på morgonen och åkt 20 mil för att få tävla.

Sen hoppas jag att den tävlingen du såg på inte gällde en ryttare under 13. För fyyyyy om en vuxen med Grönt Kort har ställt upp som ansvarstagande och inte kan TR och förstört ALLT. USCH!

Det värsta svaret man kan få är ju ett surt "Jag vet!", och det får man väl ta då isåfall.

Det är sådant jag är rädd för.:o Men nästa gång får jag försöka samla lite mod och säga till. Det finns ju många sätt att säga det på, så man får väl ställa en liten försynt fråga, så borde de inte bli så förgrymmade.;)

Sen hoppas jag att den tävlingen du såg på inte gällde en ryttare under 13. För fyyyyy om en vuxen med Grönt Kort har ställt upp som ansvarstagande och inte kan TR och förstört ALLT. USCH!

Nej, det var en vuxen ryttare som tur är.

Jag kan tillägga att jag såg att h*n hade fått tag på en tillåten nosgrimma till klassen efter. Nu lär väl h*n iaf studera TR lite noggrannare till nästa tävling, kan jag tänka mig.:angel:

Som medtävlande hade jag inte sagt till. Jag har nog med mitt och tycker att andra människor får ta sitt ansvar och kunna TR. Jag hade däremot sagt ifrån om någon hade behandlat sin häst illa eller liknande.
Är jag arrangör eller besökare däremot så kan jag säga till. Det är ju dock tyvärr sällan man står med en nosgrimma för mycket och kan låna ut men då har man i alla falla upplyst. Har hindrat ett par stycken från att rida in med benskydd under åren. :D Det är tacksamt.

nej jag hade inte sagt till. jag sticker inte näsan i andras affärer.

sen är man ju eg "skyldig" att ta reda på vilka regler som gäller innan man tävlar - och typ alla vet att den nosgrimman ej är tillåten.

Det är ju självklart att man säger till! Varför kan inte vi i hästsporten hjälpas åt och glädjas åt andras framgångar? I detta fall så kanske ryttaren var en fälttävlansryttare... och i FT dressyren får man ju ha pullarnosgrimma.

Jag tror inte att det är någon som kan hela TR.
Jag tycker att det är självklart att man säger till om det finns risk för att vederbörande kan bli utesluten!!!

då var vi på samma tävling;).
själv tycker jag att man får skylla sej själv..:o

Jag har sagt till tävlande på samma tävlingsplats om andra saker än vilken nosgrimma de hade, så ja, jag vågar säga till.

När jag var på hopptävling gick jag till sekretariatet när en av ryttarna tänkte hoppa i huvtröja. Jag tyckte det var taskigt att hon skulle behöva bli diskad...

Jag är den första att tycka att MAN SKA KUNNA TR om man tänker tävla, men att tycka att "det blir en konkurrent mindre" bär mig emot - därför säger jag till om jag ser något.

Det är en härlig stämning på dressyrtävlingar..
Detta lär ju handla om en lokal tävlig, och där om nånstans kan man väl vara hjälpsam? Är ju mestadels hyfsat gröna ryttare och/eller hästar, och även om jag också tycker att man ska kunna TR så är de lätt att missa saker.

Jag hade nog försökt läsa av attityden lite hos personen det gäller och sedan om jag kände att det inte var risk att bli överriden som hämnd ( ;) ) lite försiktigt påtalat att det nog blivit en liten miss.

Har hojtat på folk som ridit in mot collecting ring med benskydd/lindor också så att de hunnit få hjälp att få av innan de ridit in på banan, är själv så jäkla disträ att jag lätt kunnat göra något sådant (och varit på väg några gånger men blivit påmind av snälla människor runt om) i en kombination av koncentration, nervositet och ren glömska så jag vet hur tacksam jag blir själv när någon påminner.

Hade givetvis inte spelat någon roll om det var en konkurrent i samma klass - jag vill förtjäna mina eventuella placeringar genom att vara bättre än konkurrenterna, inte för att en ev. vinnare blir diskad pga något sådant.

och jag tycker det är självklart att alla sköter sitt.... hästen kanske inte gick att rida på annan nosgrimma och hon ville testa att rida ändå.^^

Haha... jag hade brutalt förutsatt att ekipaget var med utom tävlan eller nått för det är ju som att komma i westernsadel eller nått, lite koll får man väl fan ha eller?

Men om ryttaren tex var på väg att glömma ta bort benskydd/lindor/spö så hade jag sagt till! Det är så lätt att missa.

Jag hade gått fram o lite försynt påpekat att den nosgrimman inte är gokänd. Vill skapa en bättre stämning på dressyrtävlingarna, tycker det ofta är för dåligt på storhästtävlingar, trevligare på ponnytävlingar, dock har det blivit mkt bättre! Har hjälpt ett par med lindor/benskydd, även en på lokal nivå som red fram med kedjepannband vilket inte heller är tillåtet - lyckligtvis fick de snabbt lånat ett annat och kunde genomföra sin ritt godkänt :D. Har bara upplevt tacksamhet för att folk hjälps åt, blir själv väldigt glad när andra påpekar om tex benskydd (vilket är lätt att glömma när man är så fokuserad på ridningen)!

Hade inte brytt mig, nu vet ryttaren till nästa gång vad som gäller, borde man inte ha kollat upp först vad som är tillåtet nu när det ändå var en lokal tävling? Klubbtävlingar kan jag förstå att det kan bli missar när man ska ut och tävla första gången t.ex. och inte är så inläst ev.yngre

KL
Jag är så ouppmärksam så jag hade förmodligen inte sett det...:angel:

Men om jag skulle se det så är det väl klart att jag skulle säga till! Finns ingen anledning att vara en surmulen tråkmåns
emoticone-msn-nonnon.gif

Självklart skulle jag sagt till!! Alla har vi varit nya någon gång och alla glömmer vi eller gör fel. Jag hade ödmjukt sagt att - jag vill bara informera dig om att man inte får tävla med just en sån nosgrimma som du har. Skulle h*n då bli sur så är det deras bekymmer. Jag har själv glömt nummerlappen och blivit påminnd. Jag var jätte tacksam för det.
Jag skulle även säga till om det var en med (mot)tävlande i samma klass. Jag vill vinna mina klasser på mina egna resultat, inte för att antalet motståndare minskar.
Men, det är jag. Alla är inte lika :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·
S
Dressyr Japp så har man avklarat debuten på häst i dressyr idag, en LB :1 på en ganska ung häst som aldrig har tävlat förut (: Fick även påmint...
Svar
5
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Födda -21