Hur skulle du gjort?

Reville

Trådstartare
Scenario:
Hund (av modell större) som är utomhus i husets inhägnade altan skäller och hoppar/klättrar över och springer längs med uppfarten ner mot grusvägen där förbipasserade personer går med en hund i koppel. Ägaren ropar men hunden struntar i det. Förbipasserande skriker mot den attackerande hunden och till slut stannar den och ägaren hinner fram och tar hunden.

Hur skulle du gjort som hundägare till den lösspringande hunden?
Hur skulle du gjort som förbipasserande?

Lösspringande hund: Skulle bett om ursäkt och sen kontrollerat så hunden inte kan smita igen.

Kopplade hunden: Fortsatt gå alternativt satt min egen hund bakom mig och förhindrat att den lösspringande kom fram till min hund.

Scenario:
Hund (av modell större) som är utomhus i husets inhägnade altan skäller och hoppar/klättrar över och springer längs med uppfarten ner mot grusvägen där förbipasserade personer går med en hund i koppel. Ägaren ropar men hunden struntar i det. Förbipasserande skriker mot den attackerande hunden och till slut stannar den och ägaren hinner fram och tar hunden.

Attackerande?
Bara för att en hund kommer springande betyder det inte att den attackerar.

Som svar på frågan: Om jag vore den förbipasserande hade jag lagt de två tikarna och låtit hanen möta upp. Han brukar kunna desarmera de flesta situationer och fungerar det inte är han stor nog att försvara sig. Om hunden inte ens kommer fram skulle jag bara vänta tills ägaren tar sin hund, säga "shit happens" och gå vidare. Ingen idé att göra en höna av en fjäder, speciellt inte om hunden stannat innan den lämnat uppfarten. Mina hundar har troligen inte tagit illa vid sig ändå, så att börja skälla och greja skulle bara göra dem upprörda.
Vore jag husägaren skulle jag ta hunden, snabbt be om ursäkt och läxa upp den. Sen är det bra med det. Hundar är hundar och att hålla på att skämmas när hunden egentligen inte gjort annat än visat olydnad gör ingen nytta. Skulle jag bli utskälld hade jag nog undrat om personen behövde en valium och helt enkelt gått därifrån.

Framspringande hundar är irriterande, men inte jordens undergång.

@Jadzia jag valde att använda ordet attackera eftersom hunden dels hoppar/klättrar ur sin inhägnad och dels inte lyssnar på sin ägare och dels inte stannar förrens de förbipasserande ryter åt hunden.

Hade inte gjort annat än att hålla lite koll så den inte attackerade på riktigt, om den bara levde om hade jag bara fortsatt gå.
Min första hund blev totalt förstörd i och med att jag trodde blint på vad som sades på vovve.net att man alltid skulle vråla och sparka på framkommande hundar , så min hund börja skydda mig mot alla hundar till sist och fick problem med hundmöten.
Så nej jag undviker i högsta mån att bli upprörd över saker:)
Och nej jag hade absolut inte skällt ut hundägaren om det hände första gången, olyckor händer:)

:o Det skulle ha kunnat varit jag igår, stackaren som kom på cykel förbi oss hoppade högt när jag vrålade stanna åt huliganen, nu har vi inga staket och han stannade fem meter för tomtgränsen men jag såg minen på cyklisten :o Normalt sett har jag tummen i ögat på huliganen och behöver sällan vråla åt honom på det sättet. Men var han lite uppe i varv, jag tappade fokus när en geting försökte attackera och så kom cyklisten i det ögonblicket. :crazy:

Bett en miljard gånger om ursäkt, kollat så att alla inblandade var oskadda, gått in med hunden och mest troligt inte låtit den vara ute okopplad igen (åtminstone inte utan att ha bättrat på staketet en hel del och tränat massor på sådana situationer så att det inte händer igen).

Stannat, försökt få stopp på hunden som tog sig ur hemmet alternativt försökt fånga den. Hade det varit en attackerande hund så hade jag blivit rädd och arg, hade det varit en busig hund hade jag bara blivit arg. Om ägaren till den lösa hunden agerat enligt mig korrekt så skulle jag dock inte gjort något mer än suckat och gått vidare med tanken att oväntade saker kan hända alla. Hade ägaren däremot försökt vifta bort det hela så hade jag låtit personen veta att jag var arg.

Bett en miljard gånger om ursäkt, kollat så att alla inblandade var oskadda, gått in med hunden och mest troligt inte låtit den vara ute okopplad igen (åtminstone inte utan att ha bättrat på staketet en hel del och tränat massor på sådana situationer så att det inte händer igen).

Stannat, försökt få stopp på hunden som tog sig ur hemmet alternativt försökt fånga den. Hade det varit en attackerande hund så hade jag blivit rädd och arg, hade det varit en busig hund hade jag bara blivit arg. Om ägaren till den lösa hunden agerat enligt mig korrekt så skulle jag dock inte gjort något mer än suckat och gått vidare med tanken att oväntade saker kan hända alla. Hade ägaren däremot försökt vifta bort det hela så hade jag låtit personen veta att jag var arg.
Precis så. Värsta som finns är hundägare som inte ens ber om ursäkt :(
Det har jag råkat ut för många gånger, tyvärr

Exakt, tack vare sådana hundägare är min lilla hund osäker kring stora hundar. Hon har blivit skrämd av att någon inte haft koll på sin hund, så de har kommit rusande mot oss. "Hen vill bara leka!" är svaret jag fått de flesta gånger, det stämmer säkert men min hund blir ju inte mindre skrämd för det.
Så jag håller med @Red_Chili !

Exakt, tack vare sådana hundägare är min lilla hund osäker kring stora hundar. Hon har blivit skrämd av att någon inte haft koll på sin hund, så de har kommit rusande mot oss. "Hen vill bara leka!" är svaret jag fått de flesta gånger, det stämmer säkert men min hund blir ju inte mindre skrämd för det.
Så jag håller med @Red_Chili !
Har också fått en hund som utvecklade en rätt jobbig osäkerhet mot okända hundar pga en rad upprepade händelser av typen som tråden handlar om.
Hon blev dock biten i två av fallen. Men de forstatta utfallen av andra hundar spädde på.

Visar min hund olydnad är det primära att styra upp min hund. Fullt fokus kommer därmed att ligga på det. Att be om ursäkt är därmed sekundärt och sker först då det finns tid. Ibland är det mer lämpligt att avlägsna hunden och då kanske det inte finns tillfälle för ursäkt alls. Skulle den andra personen börja gorma och det inverkar negativt på vad jag försöker åstadkomma med min hund, skulle jag definitivt avlägsna mig.

I min värld är en ursäkt inte så viktig. Det viktiga är att hundägaren agerar för att lösa problemet med hundens olydnad.

@Jadzia jag valde att använda ordet attackera eftersom hunden dels hoppar/klättrar ur sin inhägnad och dels inte lyssnar på sin ägare och dels inte stannar förrens de förbipasserande ryter åt hunden.

Fast en attack innefattar aggression och tänder. En framspringande hund som gör exempelvis lekinviter attackerar inte, oavsett hur lite den lyssnar på sin ägare.

Fast en attack innefattar aggression och tänder. En framspringande hund som gör exempelvis lekinviter attackerar inte, oavsett hur lite den lyssnar på sin ägare.
Kan ju bero på hunden som är i koppel också...hur den är. När min väl hade tappat tron helt på framspringande hundar så spelade det ingen roll hur de betedde sig. Alla var ett hot.
Normala hundmöten gick bra då jag hade tid att jobba oss igenom dom, men överraskningar...framför allt med skall...de blev skitjobbiga. Och spädde på.
Sen vet man ju inte vad framspringande, skällande hundar kommer göra. Har man en hund som är i underläge storleksmässigt och varit med om ett par händelser blir man lätt rädd att något ska hända igen.

Sen, engångshändelser kan alltid hända...även mina hundar har gjort ofog. Och då gör man om och gör rätt. Om det däremot har hänt förr att hunden hoppar över och springer fram då bör man skämmas tycker jag.

Det syns ju tydligt på hunden vad den har för avsikter, om den är aggressiv och hotfull eller om den kommer springande på ett lekfullt sätt.

Har upplevt båda och det första är inte kul om hunden är stor....

Vår hund kan springa fram till andra hundar som går genom gården, om han är lös. Dock ingen som någonsin blivit rädda för honom, varken hundar eller ägare. Det märks så tydligt att han springer bort för att kolla vem som kommer och säga hej.

Jag har tyvärr upplevt ett par ggr att hundar gjort lekinviter men den andra hunden avvisat och det har inte gått fram. Ett tu tre är det slagsmål :(
Nej. Jag vill inte ha fram hundar med lekinviter till mina heller. Vet att min tik inte vill ha sådana och säger till. Och det har hänt att den andra hunden då svarat upp. Tack och lov har ingen varit lös i sådana fall.

Jag har tyvärr upplevt ett par ggr att hundar gjort lekinviter men den andra hunden avvisat och det har inte gått fram. Ett tu tre är det slagsmål :(
Nej. Jag vill inte ha fram hundar med lekinviter till mina heller. Vet att min tik inte vill ha sådana och säger till. Och det har hänt att den andra hunden då svarat upp. Tack och lov har ingen varit lös i sådana fall.
Precis, min hund håller jag ju kopplad av en anledning, och den är att hon inte går ihop med andra hundar. Det värsta är när någon i det läget säger "den vill bara leka".
Jaha?! Men det vill inte min!

Den skäller (inte glatt och lekfullt utan "vaktigt"), visar garnityret och reser ragg. Ingen svansviftning. Jag kallar det för attack- även om det är en ofullbordad attack- för jag anser inte att det måste sluta i blodvite eller bråk för att något till slut ska ändras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka