Hur sköter ni era spatthästar ??

Glimris

Trådstartare
Fick precis reda på att mitt sexåriga russ har spatt i ett bakben. veterinären gav cortison spruta, sen skulle han ha inflammationshämmande medicin tre veckor och sedan underhålla med djävulsklo. Eller ev. ny cortison spruta. Han ska helst röra sig mycket under tiden fast inte så hårt. Kan växa ihop sa han men det kan ta upp till två år !! Vad har ni för erfarenheter ??? Tips och råd, vill ha kvar denna lille krabat.

Fick precis reda på att mitt sexåriga russ har spatt i ett bakben. veterinären gav cortison spruta, sen skulle han ha inflammationshämmande medicin tre veckor och sedan underhålla med djävulsklo. Eller ev. ny cortison spruta. Han ska helst röra sig mycket under tiden fast inte så hårt. Kan växa ihop sa han men det kan ta upp till två år !! Vad har ni för erfarenheter ??? Tips och råd, vill ha kvar denna lille krabat.

Jag och min kille har båda haft ett flertal kunder som fått fina resultat av att akut behandla med Bonefos eller Tildren. Bonefos ger ju mindre risk för kolik och är nog att föredra.
Sn underhålla med en bra Hyaluron-produkt i gelatinerad form med hög molekylvikt och hög koncentration.
Det ger jag betydligt hellre än Djävulsklorot.

Och i träning ser jag till att hästarna vinklar alla leder i bakkärran korrekt.
Annars får du sekundära hältor av överbelastning i övriga leder.
Är man osäker på sjukgymnastisk träning kan man leta upp sån tränare.
De hästarna tränar jag regelbundet resten av livet med sjukgymnastiskt tänk för att förebygga sekundärhältor.

Min diagnostiserades först som 21 åring så det är ju lite annorlunda kanske mot när de får det så unga.

Det satt(sitter) i mittersta glidleden har jag för mej. Ena hasen utläst spatt och andra pågående spatt när det upptäcktes.
Nu var min häst igång tills dess och tävlade och tränade msvb dressyr. Så han var alltså inte särskilt påverkad alls trots att spatten varit aktiv under tiden.
Jag kollade upp honom då han hade fått en liten galla i ena hasen. Sådär så dom skakade på huvudet åt en nojig matte, men efter röntgen så var det ju desto tydligare.

Efter det har han trappat ner till pensionär. Är ute så mycket som möjligt och fungerar bra så. Lite stel men mår bra och är inte halt.

Är inte behandlad, råden var att röra sej så mycket som möjligt. Gärna fortsätta träna och fortsätta som vanligt men med känsla för avvägning förståss.
Jag valde att trappa ner pga ålder och för att han skulle inte behöva prestera mer.

Jag tror han har haft tur ändå då han är såpass fräsch fortfarande.

Jag och min kille har båda haft ett flertal kunder som fått fina resultat av att akut behandla med Bonefos eller Tildren. Bonefos ger ju mindre risk för kolik och är nog att föredra.
Sn underhålla med en bra Hyaluron-produkt i gelatinerad form med hög molekylvikt och hög koncentration.
Det ger jag betydligt hellre än Djävulsklorot.

Och i träning ser jag till att hästarna vinklar alla leder i bakkärran korrekt.
Annars får du sekundära hältor av överbelastning i övriga leder.
Är man osäker på sjukgymnastisk träning kan man leta upp sån tränare.
De hästarna tränar jag regelbundet resten av livet med sjukgymnastiskt tänk för att förebygga sekundärhältor.
Vad är Bonefos och Tildren ?? smärtstillande?? istället för cortison ? Var hittar man en bra sjukgymnast för häst i Kalmar län?? Eller någon som vet några bra övningar?? Eftersom det är en ponny måste jag göra det mesta från marken.

Vad är Bonefos och Tildren ?? smärtstillande?? istället för cortison ? Var hittar man en bra sjukgymnast för häst i Kalmar län?? Eller någon som vet några bra övningar?? Eftersom det är en ponny måste jag göra det mesta från marken.

Bonefos är mest använd i Sverige. Googla det. Det brukar ges just till spatthästar ist för endast Hyaluron/kortison-injektioner. Det injiceras alltså av veterinär.

PM:a mig så ska jag tipsa om bra sjukgymnast. Ska iväg nu och glömmer nog annars. Tror inte hon är verksam i ditt område. Men hon känner övriga och vet vilka som är bra.

Jag tar ofta såna hästar för hand i träns på tygeln och jobbar sidvärts, skolor och ryggar längre sträckor i långa, lugna kliv. Man vill hålla bakbenen mjuka så gott det går.

Hej!
Min pärla har spatt i båda bak. Hon går tyvärr inte att spruta i benen på ett säkert sätt - hon är extremt stickkänslig - så hon är bara behandlad med metacam, vilket verkar räcka.

Rehabmässigt har jag hela tiden haft kontakt med en bra massör/ET, vad vi nu ska kalla henne och följt de träningsråd hon gett. Det har varit motion varje dag - uppsuttet varannan dag för att ryggen ska få vila första åren. Och såklart långsamt ökande av kraven. Galopp i uppvärmningen - också för att få igång ryggen som lätt blir stel på spatthästar.

Nu är vi uppe i ridning ca 5 dagar/vecka, rörelse 6 dagar/vecka och 1 vilodag för att jag ska palla. Hästan vilar aldrig helt, om hon inte blir skadad, men även då försöker jag få till promenader så hon inte ska stelna. Jag märker på henne när hon rört sig för lite - och nu på betet märks det hur bra hon mår av att röra sig dygnet om. Tyvärr håller inte hennes hovar för lösdrift, annars hade hon definitivt stått på lösdrift.

Utöver det så är det lång uppvärmning, helst minst 10 min skritt vid hand innan jag sitter upp. Sen galopp i uppvärmningen rätt tidigt och lång uppvärmning och korta ridpass på ridbanan. Vi rider faktiskt mest ut när vi inte rider för tränare. Hoppning, dressyr, terräng och skogsturer varieras, jag byter också mellan sadel och barbacka så eventuellt tryck ska fördelas olika.

Mitt bästa tips är att låt det ta lite tid och ta det lugnt så kommer han förhoppningsvis bli en helt vanlig ridhäst till slut.

Lycka till!
/Lavinia

Min 10-åring konstaterades spatt i nedersta glidleden, såg helt ihopväxt ut. 1 vecka Quadrisol sen var hästen ohalt på lösdrift. PÅ stall var han halt på morgonen, sen värmde det ut på dagen. Då flyttade jag till ett stall med lösdrift där han stod i 12 år och avlivades av andra orsaker 24 år gammal. Inga problem med spatten de 12 åren.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Fick diagnosen spatt på mitt sexåriga russ. Han hade varit diffust halt då och då i tre månader. Veterinären sa att det kan ta två år...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 961
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama