Hej!
Min pärla har spatt i båda bak. Hon går tyvärr inte att spruta i benen på ett säkert sätt - hon är extremt stickkänslig - så hon är bara behandlad med metacam, vilket verkar räcka.
Rehabmässigt har jag hela tiden haft kontakt med en bra massör/ET, vad vi nu ska kalla henne och följt de träningsråd hon gett. Det har varit motion varje dag - uppsuttet varannan dag för att ryggen ska få vila första åren. Och såklart långsamt ökande av kraven. Galopp i uppvärmningen - också för att få igång ryggen som lätt blir stel på spatthästar.
Nu är vi uppe i ridning ca 5 dagar/vecka, rörelse 6 dagar/vecka och 1 vilodag för att jag ska palla. Hästan vilar aldrig helt, om hon inte blir skadad, men även då försöker jag få till promenader så hon inte ska stelna. Jag märker på henne när hon rört sig för lite - och nu på betet märks det hur bra hon mår av att röra sig dygnet om. Tyvärr håller inte hennes hovar för lösdrift, annars hade hon definitivt stått på lösdrift.
Utöver det så är det lång uppvärmning, helst minst 10 min skritt vid hand innan jag sitter upp. Sen galopp i uppvärmningen rätt tidigt och lång uppvärmning och korta ridpass på ridbanan. Vi rider faktiskt mest ut när vi inte rider för tränare. Hoppning, dressyr, terräng och skogsturer varieras, jag byter också mellan sadel och barbacka så eventuellt tryck ska fördelas olika.
Mitt bästa tips är att låt det ta lite tid och ta det lugnt så kommer han förhoppningsvis bli en helt vanlig ridhäst till slut.
Lycka till!
/Lavinia
Fick precis reda på att mitt sexåriga russ har spatt i ett bakben. veterinären gav cortison spruta, sen skulle han ha inflammationshämmande medicin tre veckor och sedan underhålla med djävulsklo. Eller ev. ny cortison spruta. Han ska helst röra sig mycket under tiden fast inte så hårt. Kan växa ihop sa han men det kan ta upp till två år !! Vad har ni för erfarenheter ??? Tips och råd, vill ha kvar denna lille krabat.