Hur sköter ni era betäcklta ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zambezi
  • Startdatum Startdatum
Z

Zambezi

Jag har just haft ett sto hos hingst, och den hingsthållaren rekommenderade att ha stoet inne de första veckorna efter betäckning. Därtill skulle man täcka henne när hon får gå ut (någon timme om dagen), och därtill ge flera kilo havre om dagen.

Jag tillhör den falang som anser att hästar ska vara ute, och inte gödas upp som broilers.
Men - eftersom jag har synnerligen begränsad erfarenhet (och hingstgubben har mycket!) så undrar jag om det finns några egentliga belägg för att ston blir lättare dräktiga om man sköter dem som gubben sa, eller om det bara är olika sätt att sköta sina hästar på?
Spelar det inte in hur hästen är van att leva? En "ute-häst" kan ju bli himla stressad av att stallas in plötsligt, och det lär völ inte gynna dräktigheten?!

Det var det dummaste jag hört på länge, faktiskt.
Släpp ut stoet dygnet runt på grönbete, det är det bästa...

Mitt betäckta sto går på bete, vilket hon gjorde redan hos hingsthållaren.

Har ägnat den senaste tiden att läsa om betäckningar och dräktighet, och jag har aldrig stött på någon som rekommenderar det "din" hingsthållare sagt!

Givetvis ska du inte följa hingsthållarens råd!!!! Låt ditt sto ha det ungefär som vanligt så går nog allt bra. Säkert hade hon blivit jättestressad av att vara inne.
Konstigt folk det finns. :confused:

:eek: :eek:
Jag skötte mitt sto som vanligt, dvs hon gick på bete dygnet runt då hon om hem. Sedan minimalt med krafftfoder då hon vilat länge pga betäckningen.
Inga täcken på sommaren, om det inte ösregnar, blåser osv då.

Hon fick ett välskapt föl i sommar, så jag verkar ha skött rätt. :D :D

Lyssna absolut inte på honom. :crazy:

Aaahh! Puhh! Skönt att det inte bara är jag som "miss-sköter" mina hästar som låter dem vara ute-djur.

Hingsthållaren i fråga är en erkänd halvblodsuppfödare, knuten till Flyinge, som hållit på i 40 år, och fött upp hundratals föl. Själv har jag fött upp ett föl :p så det var därför jag inte ville avfärda hans metoder direkt.

Fast med era reaktioner i åtanke, skiter jag nog i vad han säger, och släpper ut tanten.
:D

Har själv en hel del erfarenhet av "gamla hästgubbar" har bland annat en som närmsta granne. Det enda jag kan tänka mig att din hingsthållare har tänkt på skulle vara om ditt sto är i dåligt hull. Då brukar underkuren vara mycket havre på bekostnad av gräs eller hö enligt många av de här "gubbarna". För det är ju klart lättare att fodra upp henne nu innan fölet börjar ta kraft från henne till hösten. Men är ditt sto i bra hull så är det säkert bara en konstig idé hos en "gammal gubbe".
Även Flyinge släpper de ny dräktiga stona på bete. Det gör jag också så fort som möjligt, gärna redan på hingststationen. I år har jag två ston som inte har föl vid sidan och som är färdig betäckta bägge går på bete. Den ena rids dessutom som vanligt.

Jaa, de kan mycket dem här gamla hästgubbarna, men visst verkar det vara som att man måste ta en del tips med en nypa salt, eller :crazy:
Konstigt att han ville täcka henne, det hör ju till senare generationers påfund.
Mina föräldrar var till en känd gammal uppfödare på 1970-talet, hade någon Flyingehingst på station, men jag minns inte vilken. Vårt sto var ett fint tävlingssto som vi fick köpa billigt på grund av att hon inte tog sig. Den här gubbens metod var i alla fall att slänga en hink med kallt vatten i rumpan på stoet efter betäckning :D
Hon tog sig.......

Nina

Håller med dom flesta här inne, det var det dummaste jag har hört. :mad:

Ue med hästen därimot ska amn vara försiktig i den kritiska perioden som är runt 30 dagar och inte utsätta stoet för stress.
Stresshormonet kan göra så stoet gör abort vad jag har hört.
Men stressad i hagen blir ditt sto ändå inte väl?

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 452
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar